Peter om Colt
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Peter om Colt

    Vi har ju som sagt sålt C3:an och är på jakt efter en "ny" andrabil som ska användas för pendling Malmö-Köpenhamn. Vi vill helst ha en Yaris men tycker att de är dyra och maken vill absolut ha en 1,3 motor. Ett alternativ är ju en Colt. Inga mer franska bilar för oss som sagt :-) Kan man koppla ur airbagen? Vilken modell bör man välja? Vi vill INTE ha en ny bil (och har inte råd med det heller) utan en 2005 kanske. Kan man inte hitta en sådan för cirka 70 000 kr?
  2. 1
    Peter om Colt Vi har ju som sagt sålt C3:an och är på jakt efter en "ny" andrabil som ska användas för pendling Malmö-Köpenhamn. Vi vill helst ha en Yaris men tycker att de är dyra och maken vill absolut ha en 1,3 motor. Ett alternativ är ju en Colt. Inga mer franska bilar för oss som sagt :-) Kan man koppla ur airbagen? Vilken modell bör man välja? Vi vill INTE ha en ny bil (och har inte råd med det heller) utan en 2005 kanske. Kan man inte hitta en sådan för cirka 70 000 kr?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    En -05:a

    En Colt 1,3 5d -05 i bra skick bör du kunna hitta i prisläget 70-75.000:- Då får du en bil med en motor på 95 hk och utrustad med saker som ABS-bromsar, AC, dubbla airbag (den högra urkopplingsbar med nyckel), Elhissar fram, Elspeglar, Färddator mm. Bränsleförbrukningen ligger på cirka 0,6 l/mil.

    Jag har förstått att du inte vill ha en ny bil men i det här fallet tycker jag ett ny bil är ett bättre köp. Du köper en sprillans ny -08:a för 109.900:- och då har du 3 års fabriksgaranti, 3 års vagnskadegaranti osv.

    Lycka till, och ställ gärna fler frågor om något är oklart.
  4. 2
    En -05:a En Colt 1,3 5d -05 i bra skick bör du kunna hitta i prisläget 70-75.000:- Då får du en bil med en motor på 95 hk och utrustad med saker som ABS-bromsar, AC, dubbla airbag (den högra urkopplingsbar med nyckel), Elhissar fram, Elspeglar, Färddator mm. Bränsleförbrukningen ligger på cirka 0,6 l/mil.

    Jag har förstått att du inte vill ha en ny bil men i det här fallet tycker jag ett ny bil är ett bättre köp. Du köper en sprillans ny -08:a för 109.900:- och då har du 3 års fabriksgaranti, 3 års vagnskadegaranti osv.

    Lycka till, och ställ gärna fler frågor om något är oklart.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Men varför är det en bättre affär? Den kostar 40 000 kr mer som ny och garanti är ju bra men förhoppningsvis inte nödvändigt på en 2005:a heller. Visst blir försäkringen lite billigare med vagnskadeförsäkringen men inte motsvarar det den prisskillnaden.
  6. 3
    Men varför är det en bättre affär? Den kostar 40 000 kr mer som ny och garanti är ju bra men förhoppningsvis inte nödvändigt på en 2005:a heller. Visst blir försäkringen lite billigare med vagnskadeförsäkringen men inte motsvarar det den prisskillnaden.
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Räknar igen

    OK jag räknar igen. Vi har redan snackat om försäkringen som åtminstone i Stockholmstrakten blir cirka 2.500:-/år billigare på den nya bilen. Vilket alltså gör om du har bilen i tre år gör en skillnad på försäkringen på totalt 7.500:-. Sedan måste man ha med i beräkningen att treåringen för 70.000:- har rullat 5-6.000 mil och har du den i tre år så kommer du att under denna tid behöva köpa en ny uppsättning däck vilket kostar runt 4.000:-, denna utgift slipper du vid nybilsköp.

    Sedan då till värdeminskningen. Man brukar räkna med att det i inbytespris skiljer 10.000:- per årsmodell. D.v.s att om du byter den nya bilen efter tre år så är den värd 30.000:- mer än den nu tre år gamla kärran som är sex år då du byter nästa gång.

    Totalt sett: Den nya bilen är 40.000:- dyrare i inköp. Men å andra sidan så sprarar du 7.500:- + 4.000:- + 30.000:- = 41.500:- Detta beror på att modellen i fråga nu säljs till kampanjpris och att den är populär som beg.bil och att dessa köpare inte har förstått hur billig den nya just nu är.
  8. 4
    Räknar igen OK jag räknar igen. Vi har redan snackat om försäkringen som åtminstone i Stockholmstrakten blir cirka 2.500:-/år billigare på den nya bilen. Vilket alltså gör om du har bilen i tre år gör en skillnad på försäkringen på totalt 7.500:-. Sedan måste man ha med i beräkningen att treåringen för 70.000:- har rullat 5-6.000 mil och har du den i tre år så kommer du att under denna tid behöva köpa en ny uppsättning däck vilket kostar runt 4.000:-, denna utgift slipper du vid nybilsköp.

    Sedan då till värdeminskningen. Man brukar räkna med att det i inbytespris skiljer 10.000:- per årsmodell. D.v.s att om du byter den nya bilen efter tre år så är den värd 30.000:- mer än den nu tre år gamla kärran som är sex år då du byter nästa gång.

    Totalt sett: Den nya bilen är 40.000:- dyrare i inköp. Men å andra sidan så sprarar du 7.500:- + 4.000:- + 30.000:- = 41.500:- Detta beror på att modellen i fråga nu säljs till kampanjpris och att den är populär som beg.bil och att dessa köpare inte har förstått hur billig den nya just nu är.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Värdeminskningen...

    jag som brukar köpa ny bil (eller demobil) håller i stort sett med dig om beräkningen.
    MEN är det verkligen så stor skillnad som 10000 per årsmodell (allt annat lika)? Kändes lite mycket för en bil med inköpspris 109000.
    OBS, bara en fråga och inte ett påstående...
  10. 5
    Värdeminskningen... jag som brukar köpa ny bil (eller demobil) håller i stort sett med dig om beräkningen.
    MEN är det verkligen så stor skillnad som 10000 per årsmodell (allt annat lika)? Kändes lite mycket för en bil med inköpspris 109000.
    OBS, bara en fråga och inte ett påstående...
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Kampanjpris

    Priset på 109.900:- är ett kampanjpris, den ordinarie prislappen är 120.800:- därav att köpet av den nya bilen är ovanligt bra. Den prisskillnad på 10.000:- per årsmodell som jag talar om är en beräkning för en bil i den storleksklass som vi här talar om. På bilar med bra andrahandsväde kan skillnaden sjunka till 8.000:- för varje årsmodell.
  12. 6
    Kampanjpris Priset på 109.900:- är ett kampanjpris, den ordinarie prislappen är 120.800:- därav att köpet av den nya bilen är ovanligt bra. Den prisskillnad på 10.000:- per årsmodell som jag talar om är en beräkning för en bil i den storleksklass som vi här talar om. På bilar med bra andrahandsväde kan skillnaden sjunka till 8.000:- för varje årsmodell.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    OK. (IMT)
  14. 7
    OK. (IMT)

Liknande trådar

  1. Blir nog en Colt
    By Gabbi i Botswana in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 18:18
  2. mitsubishi colt /wv polo/nissan almera?
    By Familjnu in forum Bilsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 19:15
  3. Peter hur är det med dig?
    By Ingela70 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 19:47
  4. Mitsubishi Colt el Toyota Yaris????
    By sisla in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 18:30
  5. Mitshubitshi Colt
    By Peter in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 19:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar