Dålig lukt i tvättmaskinen?!?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Dålig lukt i tvättmaskinen?!?

    Jag vet att jag läst det här tidigare men hittar inte det. Ett tips om vad man kan göra om det luktar unket i tvättmaskinen. Nu måste jag ta ur tvätten direkt nr den är klar, annars luktar den surt. Någon som vet vad man skulle ha i maskinen?
  2. 1
    Dålig lukt i tvättmaskinen?!? Jag vet att jag läst det här tidigare men hittar inte det. Ett tips om vad man kan göra om det luktar unket i tvättmaskinen. Nu måste jag ta ur tvätten direkt nr den är klar, annars luktar den surt. Någon som vet vad man skulle ha i maskinen?
  3. Anonym
    #2
    Det beror ofta på att tvättmaskinerna är miljövänliga och därmed använder mindre mängd vatten.
    Vi fick råden:
    Sätter på extrasköljprogrammet.
    Kör i 90 grader emellanåt, med handdukar och lakan.
    Använd flytande tvättmedel.
    Använd tvättmedel med fosfater (inte lika miljövänligt).

    Tyckte att extrasköljprogrammet funkade bäst och har kört det med jämna mellanrum
  4. 2
    Det beror ofta på att tvättmaskinerna är miljövänliga och därmed använder mindre mängd vatten.
    Vi fick råden:
    Sätter på extrasköljprogrammet.
    Kör i 90 grader emellanåt, med handdukar och lakan.
    Använd flytande tvättmedel.
    Använd tvättmedel med fosfater (inte lika miljövänligt).

    Tyckte att extrasköljprogrammet funkade bäst och har kört det med jämna mellanrum
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3

    citronsyra..

    ..använder jag då och då. Kör en tom maskin..
  6. 3
    citronsyra.. ..använder jag då och då. Kör en tom maskin..
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Var köper man det?

    Kanske en korkad fråga men var hittar jag det?
    Apoteket el vanlig affär och i så fall var där? Bland rengöringsmedel, bakgrejor el kryddor...
  8. 4
    Var köper man det? Kanske en korkad fråga men var hittar jag det?
    Apoteket el vanlig affär och i så fall var där? Bland rengöringsmedel, bakgrejor el kryddor...
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5

    På Ica..

    ..bland kryddorna
  10. 5
    På Ica.. ..bland kryddorna
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Du har fått biofilm i maskinen... Det beror på att moderna tvättmedel och tvättemperaturer inte tar kål på alla bakterier som då bildar beläggning i maskinen och gör att det luktar skunk.

    Man kan försöka åtgärda såhär:
    1. Rengör hela maskinen (tvättmedelsfack, sköljmedelsfack, nålfälla, utrymmet i den där bälgen där det gärna samlas vatten etc.
    2. Kör 1-2 omgångar med maskinen på högsta temperatur och fullt program med alla sköljningar och förtvätt och sånt... Inga kläder i och en påse citronsyra i vardera förtvätt och huvudtvättmedelsfacken.
    3. Stäng aldrig luckan när maskinen är tom! Låt lucka och tvättmedelsfack stå på glänt så det kan torka ut innuti maskinen.
    4. Kör då och då en maskin på 90 grader med lakan och sånt. Kör då och då en maskin på 60 grader.
    Att enbart köra på 40 grader eller lägre gör att man aldrig tar kål på biofilmen...
  12. 6
    Du har fått biofilm i maskinen... Det beror på att moderna tvättmedel och tvättemperaturer inte tar kål på alla bakterier som då bildar beläggning i maskinen och gör att det luktar skunk.

    Man kan försöka åtgärda såhär:
    1. Rengör hela maskinen (tvättmedelsfack, sköljmedelsfack, nålfälla, utrymmet i den där bälgen där det gärna samlas vatten etc.
    2. Kör 1-2 omgångar med maskinen på högsta temperatur och fullt program med alla sköljningar och förtvätt och sånt... Inga kläder i och en påse citronsyra i vardera förtvätt och huvudtvättmedelsfacken.
    3. Stäng aldrig luckan när maskinen är tom! Låt lucka och tvättmedelsfack stå på glänt så det kan torka ut innuti maskinen.
    4. Kör då och då en maskin på 90 grader med lakan och sånt. Kör då och då en maskin på 60 grader.
    Att enbart köra på 40 grader eller lägre gör att man aldrig tar kål på biofilmen...

Liknande trådar

  1. Dålig lukt i underlivet
    By Anonym in forum _1106 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-11, 08:45
  2. Unken lukt från tvättmaskinen
    By Nissa in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 15:48
  3. DÅlig lukt=UVI???
    By anonym idag in forum Mammasnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 21:50
  4. Få bort dålig lukt..
    By mollys98 in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 19:59
  5. Dålig lukt badrum
    By Ninasmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 12:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar