Bästa affären?
Bilsnack
  1. Helena m fam
    #1

    Bästa affären?

    Hur skall man vet vilken affär som är bäst? Eller i alla fall minst dålig?

    För ungefär samma peng (ca 130 000) verkar man kunna få:
    1. Toyota avensis verso 03:a som gått runt 12-14 000 mil.
    2. Opel Zafira 05:a, eller tom 06:a, som gått ca 3-5000.
    3. Renault Grand senic 06:a som gått 4-5000

    Toyotan är den modell som vi egentligen helst vill ha. Begagnad är den dock så dyr så att vår budget tvingar oss att välja en äldre modell som gått längre.
    Opel Zafira har ju fått bra betyg i tester men vi har en Opel Astra -98 nu som vi tycker väldigt illa om. Har renoverat motorn en gång därefter bytt motor nyligen efter det att den lagt av helt. Rosten fullkomligt äter upp bilen trots upprepade försök att få bukt med den. Inget stort förtroende för märket alltså.
    Renault vet jag inte mycket om.

    Hur skall man tänka. Är Toyotan så mycket bättre i beg skick? Eller bör man istället gå på antalet mil eller kanske årsmodellen?! Snälla motorkunniga - hjälp?
  2. 1
    Bästa affären? Hur skall man vet vilken affär som är bäst? Eller i alla fall minst dålig?

    För ungefär samma peng (ca 130 000) verkar man kunna få:
    1. Toyota avensis verso 03:a som gått runt 12-14 000 mil.
    2. Opel Zafira 05:a, eller tom 06:a, som gått ca 3-5000.
    3. Renault Grand senic 06:a som gått 4-5000

    Toyotan är den modell som vi egentligen helst vill ha. Begagnad är den dock så dyr så att vår budget tvingar oss att välja en äldre modell som gått längre.
    Opel Zafira har ju fått bra betyg i tester men vi har en Opel Astra -98 nu som vi tycker väldigt illa om. Har renoverat motorn en gång därefter bytt motor nyligen efter det att den lagt av helt. Rosten fullkomligt äter upp bilen trots upprepade försök att få bukt med den. Inget stort förtroende för märket alltså.
    Renault vet jag inte mycket om.

    Hur skall man tänka. Är Toyotan så mycket bättre i beg skick? Eller bör man istället gå på antalet mil eller kanske årsmodellen?! Snälla motorkunniga - hjälp?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Ja du jag är ingen expert men jag skulle ALDRIG välja Renualt. Aldrig mer en fransk bil för oss efter att ha haft en Citroen och så min pappas Laguna. Ofattbart skruttiga bilar. Kanske en Toyota Corolla Verso? Kostar verkligen Avensisen så mycket? Vi har en VW Touran. Valde mellan den och Zafiran men gillar VW mer än Opel och ville dessutom ha en bil där man kunde koppla ur airbagen fram.

    Svårt val ni får provköra och läsa tester!
  4. 2
    Ja du jag är ingen expert men jag skulle ALDRIG välja Renualt. Aldrig mer en fransk bil för oss efter att ha haft en Citroen och så min pappas Laguna. Ofattbart skruttiga bilar. Kanske en Toyota Corolla Verso? Kostar verkligen Avensisen så mycket? Vi har en VW Touran. Valde mellan den och Zafiran men gillar VW mer än Opel och ville dessutom ha en bil där man kunde koppla ur airbagen fram.

    Svårt val ni får provköra och läsa tester!
  5. Helena m fam
    #3
    Ja, problemet med tester är ju bara att de oftast gäller nya bilar. Det som är så himla svårt tycker jag är att försöka jämföra olika beg. bilar med varandra. När kommer rosten? När ger sig motorn? Ja du vet.
    Men det är väl alltid ett visst mått av lotteri också...
  6. 3
    Ja, problemet med tester är ju bara att de oftast gäller nya bilar. Det som är så himla svårt tycker jag är att försöka jämföra olika beg. bilar med varandra. När kommer rosten? När ger sig motorn? Ja du vet.
    Men det är väl alltid ett visst mått av lotteri också...
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Kolla testresultaten på Konsumentverket också.
  8. 4
    Kolla testresultaten på Konsumentverket också.
  9. uiopåm
    #5
    svårt att säga jag har tex i dagarna fått en gammal vw passat en 75a med 1300 motor som endast rullat 5000mil bilen är i pedantiskt nyskick
    en sådan bil torde ni få det svårt att slå totalekonomiskt den kostar 800kr om året i försäkring och drar ca 0,6 lter milen ingen skatt, och besiktning vart annat år till och med vår mitsubishi handlare går nog bet på den punkten
  10. 5
    svårt att säga jag har tex i dagarna fått en gammal vw passat en 75a med 1300 motor som endast rullat 5000mil bilen är i pedantiskt nyskick
    en sådan bil torde ni få det svårt att slå totalekonomiskt den kostar 800kr om året i försäkring och drar ca 0,6 lter milen ingen skatt, och besiktning vart annat år till och med vår mitsubishi handlare går nog bet på den punkten

Liknande trådar

  1. att äta på affären...
    By Anonym in forum Föräldraskap
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 06:32
  2. Bästa Odd Molly affären STHLM
    By mananna in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 07:56
  3. Vilken är den bästa affären!!
    By ICA/COOP/WILLYS in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 08:57
  4. I affären
    By Mellisen in forum _05 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 09:58
  5. var i affären
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 20:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar