ADHD
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    ADHD

    vilken väg ska man ta om man misstänker att ett barn har ADHD (eller dyligt), hjälper skolan till eller ska man gå via VC?
    Mina ögon är ett hav i vilket mina drömmar är reflekterade
  2. 1
    ADHD vilken väg ska man ta om man misstänker att ett barn har ADHD (eller dyligt), hjälper skolan till eller ska man gå via VC?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Vet ej hur skolan funkar på det området men jag vet att dagis kan hjälpa til med sånnt.
  4. 2
    Vet ej hur skolan funkar på det området men jag vet att dagis kan hjälpa til med sånnt.
  5. Medlem sedan
    Jul 2008
    #3
    Bekanta gick via skolan, fick tid hos bup som vägledde dem. Nu 1½ år senare fick de diagnosen och ska nu medicinera honom som steg 1.
  6. 3
    Bekanta gick via skolan, fick tid hos bup som vägledde dem. Nu 1½ år senare fick de diagnosen och ska nu medicinera honom som steg 1.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    BUP

    Dvs Barn- och Ungdomspsykiatrin. Om man kan komma dit utan remiss från någon vet jag däremot inte. Ställ frågan inne på "Bokstavsbarn", där finns folk som vet.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    BUP Dvs Barn- och Ungdomspsykiatrin. Om man kan komma dit utan remiss från någon vet jag däremot inte. Ställ frågan inne på "Bokstavsbarn", där finns folk som vet.
  9. Medlem sedan
    Oct 2003
    #5
    Bestäm tid med skolsköterskan och be om hjälp.
    Kan skolan hjälpa dig så går det lite fortare.
    Ensam är svag i detta fallet, du måste ha någon hjälp, alternativt finns BUP, men de har mycket o göra.
  10. 5
    Bestäm tid med skolsköterskan och be om hjälp.
    Kan skolan hjälpa dig så går det lite fortare.
    Ensam är svag i detta fallet, du måste ha någon hjälp, alternativt finns BUP, men de har mycket o göra.
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Du kan gå via BUP. Ring dit. Till de flesta BUP-mottagningar behövs ingen remiss.
  12. 6
    Du kan gå via BUP. Ring dit. Till de flesta BUP-mottagningar behövs ingen remiss.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Beror på vad skolan tycker. Om skolan signalerar att de tror att barnet kan ha ADHD så brukar också skolpsykologen vara villig att göra tester. Men signalerar inte skolan nåt fel så kan det vara svårt att få hjälp den vägen. Då kan du ringa BUP och få komma dit. Troligen får du komma hyffsat snabbt för ett första orienterande samtal. Sen bedömmer de om det du berättar om är tillräckliga skäl för att utreda ADHD mm och då ställs barnet i kö för utredning. Oftast kötid på ca 1 år.
    Finns också privata vägar att gå.
  14. 7
    Beror på vad skolan tycker. Om skolan signalerar att de tror att barnet kan ha ADHD så brukar också skolpsykologen vara villig att göra tester. Men signalerar inte skolan nåt fel så kan det vara svårt att få hjälp den vägen. Då kan du ringa BUP och få komma dit. Troligen får du komma hyffsat snabbt för ett första orienterande samtal. Sen bedömmer de om det du berättar om är tillräckliga skäl för att utreda ADHD mm och då ställs barnet i kö för utredning. Oftast kötid på ca 1 år.
    Finns också privata vägar att gå.
  15. Medlem sedan
    Dec 2004
    #8
    Jag ringde "mitt" BUP själv och sa att jag vill göra en utredning på min son som jag misstänker har ADHD. Vi fick en tid en månad senare ungefär. Min erfarenhet är att man hellre ska gå direkt till BUP än att ta det via skolan.
  16. 8
    Jag ringde "mitt" BUP själv och sa att jag vill göra en utredning på min son som jag misstänker har ADHD. Vi fick en tid en månad senare ungefär. Min erfarenhet är att man hellre ska gå direkt till BUP än att ta det via skolan.

Liknande trådar

  1. ADHD?
    By caroolin in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 22:23
  2. Bara ADHD eller ADHD+AS?
    By Hallonmamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 22:18
  3. Vad är skillnaden på ADHD och ADHD
    By Pappa Pelle in forum Bokstavsbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 08:27
  4. ADHD?
    By Cherry Ames in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 10:53
  5. ADHD
    By bizzen in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 05:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar