Jakten på den perfekta familjebilen
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Jakten på den perfekta familjebilen

    Hej på er! Vi väntar barn och helt plötsligt har jag fått en oanad lust att börja titta på kombibilar  Dock känns det övermäktigt att sätta sig in i. Det finns alldeles för mycket bilar att välja mellan.

    Vi tittar på bilar mellan 80 000 – 120 000 kr. Har provkört följande kombibilar mellan årsmodellerna 2001-2004
     Audi A6/A4
     BMW 318/520
     Citroen C5
     Ford Mondeo V6
     Honda Accord Tourer 2.0 l
     Mazda 6 2.0 l
     Mercedes C-klass 180
     Saab 9-5 Vectra 2.0t
     Saab 9-5 Aero
     Subaru Legacy 2.0 l
     Volvo V70 2.4t
     Volvo XC70 AWD 200hk

    Efter att ha kört följande bilar är det 5 stycken som ligger i topp (nedan nämnda i obestämd ordning).
    1. BMW 520
    Fantastisk bil att köra. Man sitter riktigt bra, gillar körkänslan, inredningen känns solid, bilen ger ett ombonat intryck (tillskillnad från ”plåtiga” bilar) samt att det är ett bra bagage. Automatväxlad är alltid skönt.

    2. Honda Accord Tourer
    Skön bil att köra, go ratt och växellåda. Sitter helt ok fram, mindre bra i baksätet, otroligt stort bagageutrymme. I övrigt är bilen ”fulsnygg”, kan inte bestämma mig för om den är snygg eller ful. Manuellt växlad bil.

    3. Mazda 6
    En sportig familjebil, gillar formerna på bilen, riktigt snygg. Skön ratt! Sköna säten, schysst inredning och bra ett bagage. Otroligt lätt att fälla baksätena. Bilen överraskade mig faktiskt – den gav ett mindre plastigt intryck än tidigare mazdabilar (Har ägt 3 st mazda 626 som alla gått i graven pga rost.).

    4. Saab 9-5 Aero
    Fantastisk bil att köra, rolig, sportig, och otroligt sköna säten (Saab har enligt mig de bästa stolarna). Denna automatväxlade Saab var otroligt pigg och responsiv på gasen, plus i kanten för Sport-läget på automatlådan. Bra benutrymme bak och bilen ger ett riktigt bra intryck invändigt. Dessutom är den väldigt snygg.

    5. Subaru Legacy/Mercedes C-klass
    Subarun var skön att köra, kändes lite liten – både inne i kupén och i bagaget. Motorn kändes lite klen, men skönt med 4-hjulsdrift i kurvorna (och ännu skönare på vintern kan jag tänka mig)

    Mercedes C180 gav mig också ett riktigt bra intryck, rymlig bil, skön körkänsla (gillar när det känns lite rejält). Man satt bra i bilen, inte mer. Bra bagageutrymme. Känns som en dyr bil när något går sönder…

    Nu till mina frågeställningar.

    Vilket ger mest för pengarna med hänsyn till följande aspekter?
     Driftsäkerhet (reparationer)
     Körglädje
     Bagageutrymme (vill man kunna köra in en vagn ”rakt in”?)
     Driftskostnad

    Vilka andra aspekter väger ni andra in i era beslut?

    Rekommenderar ni andra bilar som jag inte har testat?

    Vi planerar att ha bilen 3-5 år och vi behöver inte ta hänsyn till andrahandsvärdet, då vi tänker betala av bilen rätt så kvickt.

    Kan ni hjälpa mig? Jag känner att jag står still i sökandet efter ”den perfekta kombibilen”…
  2. 1
    Jakten på den perfekta familjebilen Hej på er! Vi väntar barn och helt plötsligt har jag fått en oanad lust att börja titta på kombibilar  Dock känns det övermäktigt att sätta sig in i. Det finns alldeles för mycket bilar att välja mellan.

    Vi tittar på bilar mellan 80 000 – 120 000 kr. Har provkört följande kombibilar mellan årsmodellerna 2001-2004
     Audi A6/A4
     BMW 318/520
     Citroen C5
     Ford Mondeo V6
     Honda Accord Tourer 2.0 l
     Mazda 6 2.0 l
     Mercedes C-klass 180
     Saab 9-5 Vectra 2.0t
     Saab 9-5 Aero
     Subaru Legacy 2.0 l
     Volvo V70 2.4t
     Volvo XC70 AWD 200hk

    Efter att ha kört följande bilar är det 5 stycken som ligger i topp (nedan nämnda i obestämd ordning).
    1. BMW 520
    Fantastisk bil att köra. Man sitter riktigt bra, gillar körkänslan, inredningen känns solid, bilen ger ett ombonat intryck (tillskillnad från ”plåtiga” bilar) samt att det är ett bra bagage. Automatväxlad är alltid skönt.

    2. Honda Accord Tourer
    Skön bil att köra, go ratt och växellåda. Sitter helt ok fram, mindre bra i baksätet, otroligt stort bagageutrymme. I övrigt är bilen ”fulsnygg”, kan inte bestämma mig för om den är snygg eller ful. Manuellt växlad bil.

    3. Mazda 6
    En sportig familjebil, gillar formerna på bilen, riktigt snygg. Skön ratt! Sköna säten, schysst inredning och bra ett bagage. Otroligt lätt att fälla baksätena. Bilen överraskade mig faktiskt – den gav ett mindre plastigt intryck än tidigare mazdabilar (Har ägt 3 st mazda 626 som alla gått i graven pga rost.).

    4. Saab 9-5 Aero
    Fantastisk bil att köra, rolig, sportig, och otroligt sköna säten (Saab har enligt mig de bästa stolarna). Denna automatväxlade Saab var otroligt pigg och responsiv på gasen, plus i kanten för Sport-läget på automatlådan. Bra benutrymme bak och bilen ger ett riktigt bra intryck invändigt. Dessutom är den väldigt snygg.

    5. Subaru Legacy/Mercedes C-klass
    Subarun var skön att köra, kändes lite liten – både inne i kupén och i bagaget. Motorn kändes lite klen, men skönt med 4-hjulsdrift i kurvorna (och ännu skönare på vintern kan jag tänka mig)

    Mercedes C180 gav mig också ett riktigt bra intryck, rymlig bil, skön körkänsla (gillar när det känns lite rejält). Man satt bra i bilen, inte mer. Bra bagageutrymme. Känns som en dyr bil när något går sönder…

    Nu till mina frågeställningar.

    Vilket ger mest för pengarna med hänsyn till följande aspekter?
     Driftsäkerhet (reparationer)
     Körglädje
     Bagageutrymme (vill man kunna köra in en vagn ”rakt in”?)
     Driftskostnad

    Vilka andra aspekter väger ni andra in i era beslut?

    Rekommenderar ni andra bilar som jag inte har testat?

    Vi planerar att ha bilen 3-5 år och vi behöver inte ta hänsyn till andrahandsvärdet, då vi tänker betala av bilen rätt så kvickt.

    Kan ni hjälpa mig? Jag känner att jag står still i sökandet efter ”den perfekta kombibilen”…
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    jag/vi gillar ford mondeo.en ghia har jätte sköna stolar omdet är ett+.billig mycket bil för pengarna.saab visst men många här hemma har haft så otur me sina så jag skulle ej våga.
  4. 2
    jag/vi gillar ford mondeo.en ghia har jätte sköna stolar omdet är ett+.billig mycket bil för pengarna.saab visst men många här hemma har haft så otur me sina så jag skulle ej våga.

Liknande trådar

  1. Jakten på den....
    By cia76 in forum 1202 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 19:15
  2. Jakten på....
    By Desperado in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 13:43
  3. Jakten på sanningen :D
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 08:30
  4. Bästa familjebilen?
    By Jenkan in forum Bilsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 21:01
  5. Jakten på Den Perfekta Handväskan
    By illan in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 21:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar