Hur ofta?
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Jan 1998
    #1

    Hur ofta?

    Något som en stor majoritet av de singelmän jag varit hemma hos de senaste fem åren är att de har så grisigt och dammigt hemma (och jag är sannerligen ingen pedant själv, men grisigt vill jag inte ha det hemma...) och jag har grunnat över vad det kan bero på. Ser de inte det själva? Bryr de sig inte? Är de ovana att tänka på sånt eftersom någon annan tidigare gjort det åt dem (mamma/fru/sambo)? Nej svara inte på detta utan istället följande: Hur ofta ägnar ni pappor här (oavsett om ni är ensamboende eller bor med någon) er åt nedanstående (och om ni INTE gör något av detta - är det någon annan som gör det)?

    1) Putsar badrumsspegeln?
    2) Gör rent i toaletten?
    3) a) Torkar av spisen?
    3 b) BÅDE plattor och resten av spisen, inklusive spisknappar?
    4) Torkar av köksluckor?
    5) Torkar av kylskåps- och frysdörr INKLUSIVE handtag?
    6) Tvättar fönstren?
    7) Dammar (inte bara teven och datorn utan fönsterbräden, hyllor, ovanpå byråar etc.)?
    8) Gör rent i badkaret?
    9) Skurar golv?
    10) Diskar bestickkorgen (d.v.s. där man ställer bestick som man handdiskat)?
  2. 1
    Hur ofta? Något som en stor majoritet av de singelmän jag varit hemma hos de senaste fem åren är att de har så grisigt och dammigt hemma (och jag är sannerligen ingen pedant själv, men grisigt vill jag inte ha det hemma...) och jag har grunnat över vad det kan bero på. Ser de inte det själva? Bryr de sig inte? Är de ovana att tänka på sånt eftersom någon annan tidigare gjort det åt dem (mamma/fru/sambo)? Nej svara inte på detta utan istället följande: Hur ofta ägnar ni pappor här (oavsett om ni är ensamboende eller bor med någon) er åt nedanstående (och om ni INTE gör något av detta - är det någon annan som gör det)?

    1) Putsar badrumsspegeln?
    2) Gör rent i toaletten?
    3) a) Torkar av spisen?
    3 b) BÅDE plattor och resten av spisen, inklusive spisknappar?
    4) Torkar av köksluckor?
    5) Torkar av kylskåps- och frysdörr INKLUSIVE handtag?
    6) Tvättar fönstren?
    7) Dammar (inte bara teven och datorn utan fönsterbräden, hyllor, ovanpå byråar etc.)?
    8) Gör rent i badkaret?
    9) Skurar golv?
    10) Diskar bestickkorgen (d.v.s. där man ställer bestick som man handdiskat)?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2
    Gör det när det behövs. Sen hur ofta det är är olika.

    Allt som har med kök o badrum sköter jag istort sett 100% medans frun kör vardagsrum o sovrum.

    bestickkorgen gör jag rent efter varje disk...
    Spisen torkar man rent efter varje gång man lagat mat.

    resten är väl varje/varannan vecka typ förrutom tvätta fönstren vilket både jag o frun alltid lyckas "glömma" när det är dags för städ
  4. 2
    Gör det när det behövs. Sen hur ofta det är är olika.

    Allt som har med kök o badrum sköter jag istort sett 100% medans frun kör vardagsrum o sovrum.

    bestickkorgen gör jag rent efter varje disk...
    Spisen torkar man rent efter varje gång man lagat mat.

    resten är väl varje/varannan vecka typ förrutom tvätta fönstren vilket både jag o frun alltid lyckas "glömma" när det är dags för städ
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    Städar väl ungefär en gång/vecka och det täcker väl de flesta punkter du räknade upp.

    Skura golv, tvätta fönster etc är behovsstyrt.....har inte klockat frekvensen.

    Flyttade hemifrån när jag var 19 år och har sedan dess totalt sett fler år som "ensamboende" än som sambo/gift så det faller sig ganska naturligt att trucka ett hem och inget jag tänker på särskilt. Likväl som man måste äta på dagarna, dusha, sova etc så behöver man hålla vettigt rent omkring sig. En del av vardagen mao.
  6. 3
    Städar väl ungefär en gång/vecka och det täcker väl de flesta punkter du räknade upp.

    Skura golv, tvätta fönster etc är behovsstyrt.....har inte klockat frekvensen.

    Flyttade hemifrån när jag var 19 år och har sedan dess totalt sett fler år som "ensamboende" än som sambo/gift så det faller sig ganska naturligt att trucka ett hem och inget jag tänker på särskilt. Likväl som man måste äta på dagarna, dusha, sova etc så behöver man hålla vettigt rent omkring sig. En del av vardagen mao.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Har inte något chema. Behovsstyrt och jag tror att det är utan att det blir grisigt. Fin frågeställning. Jag tolkar din fråga som "varför är ni män så Grisiga"? lr har jag fel?
    Vissa saker gör jag inte alls. Fönster exemplevis. Det får andra göra. Dags nu, *ropar på syrran* :-)
  8. 4
    Har inte något chema. Behovsstyrt och jag tror att det är utan att det blir grisigt. Fin frågeställning. Jag tolkar din fråga som "varför är ni män så Grisiga"? lr har jag fel?
    Vissa saker gör jag inte alls. Fönster exemplevis. Det får andra göra. Dags nu, *ropar på syrran* :-)
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    1) Putsar badrumsspegeln?
    Vid behov
    2) Gör rent i toaletten?
    Regel, 1ggn per vecka mer om det behövs
    3) a) Torkar av spisen?
    Efter varje användande
    3 b) BÅDE plattor och resten av spisen, inklusive spisknappar?
    Se ovan
    4) Torkar av köksluckor?
    Sällan, beror på hur mkt de skitas ned,
    5) Torkar av kylskåps- och frysdörr INKLUSIVE handtag?
    oregelbundet, ibland flera ggr per vecka, ibland bara en gng per vecka
    6) Tvättar fönstren?
    1ggn per år
    7) Dammar (inte bara teven och datorn utan fönsterbräden, hyllor, ovanpå byråar etc.)?
    Varje vecka
    8) Gör rent i badkaret?
    Har inget badkar
    9) Skurar golv?
    beroende på smutsgrad, normalt, varannan vecka
    10) Diskar bestickkorgen (d.v.s. där man ställer bestick som man handdiskat)?
    Kör allt i diskmaskinen

    Fast vid speciellt besök görs allt extra ofta
  10. 5
    1) Putsar badrumsspegeln?
    Vid behov
    2) Gör rent i toaletten?
    Regel, 1ggn per vecka mer om det behövs
    3) a) Torkar av spisen?
    Efter varje användande
    3 b) BÅDE plattor och resten av spisen, inklusive spisknappar?
    Se ovan
    4) Torkar av köksluckor?
    Sällan, beror på hur mkt de skitas ned,
    5) Torkar av kylskåps- och frysdörr INKLUSIVE handtag?
    oregelbundet, ibland flera ggr per vecka, ibland bara en gng per vecka
    6) Tvättar fönstren?
    1ggn per år
    7) Dammar (inte bara teven och datorn utan fönsterbräden, hyllor, ovanpå byråar etc.)?
    Varje vecka
    8) Gör rent i badkaret?
    Har inget badkar
    9) Skurar golv?
    beroende på smutsgrad, normalt, varannan vecka
    10) Diskar bestickkorgen (d.v.s. där man ställer bestick som man handdiskat)?
    Kör allt i diskmaskinen

    Fast vid speciellt besök görs allt extra ofta
  11. Medlem sedan
    Jan 1998
    #6

    Härligt...

    ...att du anstränger dig vid besök (OBS glöm inte badrumsspegeln ) - själv undrar jag över dem som INTE anstränger sig. Har varit hembjuden till några män där spisen är inkletad med matavlagringar sedan säkert flera månader tillbaka och badrumsspegeln så prickig av tandkräm att man inte kan se sig själv i den. Och då undrar åtm. jag om detta beror på oförmåga/ovilja att anstränga sig eller oförmåga att hålla det snyggt omkring sig.
  12. 6
    Härligt... ...att du anstränger dig vid besök (OBS glöm inte badrumsspegeln ) - själv undrar jag över dem som INTE anstränger sig. Har varit hembjuden till några män där spisen är inkletad med matavlagringar sedan säkert flera månader tillbaka och badrumsspegeln så prickig av tandkräm att man inte kan se sig själv i den. Och då undrar åtm. jag om detta beror på oförmåga/ovilja att anstränga sig eller oförmåga att hålla det snyggt omkring sig.
  13. Medlem sedan
    Jan 1998
    #7

    Nä...

    ...det är inte någon anklagelse för allmän manlig grisighet och jag ogillar starkt att dra halva mänskligheten över en kam. Men faktum kvarstår: Ingen av mina väninnor har någonsin när jag varit hemma hos dem kommit ens i närheten av den grisighet som 50% av de män jag varit hembjuden till sedan 2002 (ja jag roade mig idag med litet statitik..) uppvisat vad gäller kladdig spis och prickig badrumsspegel etc. - och jag undrar ju why oh why?
  14. 7
    Nä... ...det är inte någon anklagelse för allmän manlig grisighet och jag ogillar starkt att dra halva mänskligheten över en kam. Men faktum kvarstår: Ingen av mina väninnor har någonsin när jag varit hemma hos dem kommit ens i närheten av den grisighet som 50% av de män jag varit hembjuden till sedan 2002 (ja jag roade mig idag med litet statitik..) uppvisat vad gäller kladdig spis och prickig badrumsspegel etc. - och jag undrar ju why oh why?
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Jag har sett båda. En gammal vän till mig och hans fru. Vill inte ta av skorna där ens. Men grisighet? i betraktarens ögon? Pedant eller bara "normal"? Hade ett x som tyckte att det var svinstia om det var en fläck på bänken?
  16. 8
    Jag har sett båda. En gammal vän till mig och hans fru. Vill inte ta av skorna där ens. Men grisighet? i betraktarens ögon? Pedant eller bara "normal"? Hade ett x som tyckte att det var svinstia om det var en fläck på bänken?
  17. Medlem sedan
    Jan 1998
    #9

    Jag är...

    ...absolut inte pedant, no way. Men gränsen GÅR verkligen vid att spisen är inkletad med matrester, skåpdörrar i köket är randiga av diverse vätskor som runnit där, det är en slags brun hinna i badkaret (för att inte tala om i toaletten...), dito i handfatet, jättegamla matrester i vasken som stinker - ja och så det där med badrumsspegeln...Och, som sagt, sådär ser det inte ut vare sig hos mig eller hos mina väninnor och ingen av oss är pedanter, jag lovar. Och jag är dessutom alldeles övertygad om att det inte finns någon särskild kvinnlig städgen.
  18. 9
    Jag är... ...absolut inte pedant, no way. Men gränsen GÅR verkligen vid att spisen är inkletad med matrester, skåpdörrar i köket är randiga av diverse vätskor som runnit där, det är en slags brun hinna i badkaret (för att inte tala om i toaletten...), dito i handfatet, jättegamla matrester i vasken som stinker - ja och så det där med badrumsspegeln...Och, som sagt, sådär ser det inte ut vare sig hos mig eller hos mina väninnor och ingen av oss är pedanter, jag lovar. Och jag är dessutom alldeles övertygad om att det inte finns någon särskild kvinnlig städgen.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Jag är beredd..

    att hålla mig dig i ditt påstående. Jag har tre polare som alla tre är ungkarlar och det går inte att beskriva hur det ser ut där. Mina erfarenheter är att ungmöer är betydligt bättre på att
    hålla en viss ordning och reda.

    Hur jag nu själv, tjaa eftersom vi är en familj så måste och behöver vi hålla en viss nivå. Det är svårt att säga hur ofta och när - allt är vid behov. Ibland är det väldigt ofta och ibland lite mindre ofta.

    Ibland är bara jag som putsar, i bland är det bara hustrun och ibland är vi båda samtidigt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Jag är beredd.. att hålla mig dig i ditt påstående. Jag har tre polare som alla tre är ungkarlar och det går inte att beskriva hur det ser ut där. Mina erfarenheter är att ungmöer är betydligt bättre på att
    hålla en viss ordning och reda.

    Hur jag nu själv, tjaa eftersom vi är en familj så måste och behöver vi hålla en viss nivå. Det är svårt att säga hur ofta och när - allt är vid behov. Ibland är det väldigt ofta och ibland lite mindre ofta.

    Ibland är bara jag som putsar, i bland är det bara hustrun och ibland är vi båda samtidigt.
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11
    blä vad äckligt. men så ser det ut vid min kompis ovh hans fru. Men är det vanligt?
  22. 11
    blä vad äckligt. men så ser det ut vid min kompis ovh hans fru. Men är det vanligt?
  23. Medlem sedan
    Jan 1998
    #12

    Tja...

    ...sådär såg det ut hemma hos mig och mitt ex också - eftersom det var han som hade ansvar för städning av kök och badrum (och jag ansvarade för all dammsugning och all dammtorkning plus golvskurning) och vägrade göra det jobbet åt honom (varför skulle jag göra det? För att jag är kvinna? Uselt argument). Så yes jag är övertygd om att jag har/hade en hög toleranströskel.

    Om vi bytt städuppgifter hade det istället varit osannoligt dammigt och skräpigt (det är det hemma hos honom nu, inklusive köks- och badrumssnusket). OK det finns säkert kvinnor som också har det snuskigt hemma, men jag har faktiskt aldrig sett det själv - förutom hemma hos någon som var psykiskt sjuk och några som var dementa...
  24. 12
    Tja... ...sådär såg det ut hemma hos mig och mitt ex också - eftersom det var han som hade ansvar för städning av kök och badrum (och jag ansvarade för all dammsugning och all dammtorkning plus golvskurning) och vägrade göra det jobbet åt honom (varför skulle jag göra det? För att jag är kvinna? Uselt argument). Så yes jag är övertygd om att jag har/hade en hög toleranströskel.

    Om vi bytt städuppgifter hade det istället varit osannoligt dammigt och skräpigt (det är det hemma hos honom nu, inklusive köks- och badrumssnusket). OK det finns säkert kvinnor som också har det snuskigt hemma, men jag har faktiskt aldrig sett det själv - förutom hemma hos någon som var psykiskt sjuk och några som var dementa...
  25. Medlem sedan
    Jan 1998
    #13

    Tänk om...

    ...det är så att grisigheten hemma hos ungkarlar och frånskilda män som är singlar är ett tecken på att det är NÅT ANNAT än grisigheten som är det egentliga problemet? Att grisigheten bara är det ytiga tecknet på en viss/vissa egenskaper som gör att de är eller blir singlar? Oförmåga att vårda ett hem=oförmåga att vårda en relation, typ...Hm...jag VET att det är så med mitt ex; när jag träffade honom hade han ett otroligt vanskött akvarium med fiskar som hela tiden dog (då köpte han nya...). Jag borde ha fattat att det var ett tecken på något mycket större och grundläggande i hans karaktär än att han inte kunde sköta ett akvarium. Sen dess har han vanskött fler husdjur plus då att hushållsmaskiner och grejer ö.h.t. går sönder rekordsnabbt hos honom...Om man inte ens kan sköta om en fisk kanske man inte heller kan sköta om en relation?

    Om jag bjuder hem någon på middag så skulle jag tycka det vore detsamma som att skrika "jag skiter väl i dig och tänker minsann aldrig bjuda till" om jag struntade i att snygga till i kök- och badrum och åtm. städa så att det inte såg ut som i en knarkarkvart...Tänk om det ÄR så att grisighet hemma=ovilja att bjuda till ö.h.t....ELLER kanske bara lathet och slöhet ELLER urtaskigt syn och/eller dåligt minne...

    Annan teori?
  26. 13
    Tänk om... ...det är så att grisigheten hemma hos ungkarlar och frånskilda män som är singlar är ett tecken på att det är NÅT ANNAT än grisigheten som är det egentliga problemet? Att grisigheten bara är det ytiga tecknet på en viss/vissa egenskaper som gör att de är eller blir singlar? Oförmåga att vårda ett hem=oförmåga att vårda en relation, typ...Hm...jag VET att det är så med mitt ex; när jag träffade honom hade han ett otroligt vanskött akvarium med fiskar som hela tiden dog (då köpte han nya...). Jag borde ha fattat att det var ett tecken på något mycket större och grundläggande i hans karaktär än att han inte kunde sköta ett akvarium. Sen dess har han vanskött fler husdjur plus då att hushållsmaskiner och grejer ö.h.t. går sönder rekordsnabbt hos honom...Om man inte ens kan sköta om en fisk kanske man inte heller kan sköta om en relation?

    Om jag bjuder hem någon på middag så skulle jag tycka det vore detsamma som att skrika "jag skiter väl i dig och tänker minsann aldrig bjuda till" om jag struntade i att snygga till i kök- och badrum och åtm. städa så att det inte såg ut som i en knarkarkvart...Tänk om det ÄR så att grisighet hemma=ovilja att bjuda till ö.h.t....ELLER kanske bara lathet och slöhet ELLER urtaskigt syn och/eller dåligt minne...

    Annan teori?
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14
    Har Polsk städhjälp som kommer varannan vecka och totalstädar rubbet. Tidigare var det svartjobb men numera är det vitt med avdrag då de startat firma.
    Det blir precis lagom sunkigt efter ungefär 10 dagar för att man skulle vilja städa nästan allt tycker jag men av praktiska/ekonomiska skäl så blir det varannan vecka.

    Någon gång komplementstädar jag dessemellan om man t ex ser dammtussar under byrån, under trappan eller om ungarna släpat in sand i hallen.
    Köksgolvet behöver sopas ungefär 2 ggr i veckan tycker jag med alla smulor det blir.

    Av det du nämner så är det bara följande som jag själv gör mellan tvåveckorsstädningen:
    2) Gör rent i toaletten? - om t ex någon varit magsjuk, annars tycker jag det räcker varannan vecka.
    3) Torkar av spisen? - återigen endast om man kladdat eller om det stänkt.
    6) Tvättar fönstren? - det görs av en kille jag anlitar varje kvartal
  28. 14
    Har Polsk städhjälp som kommer varannan vecka och totalstädar rubbet. Tidigare var det svartjobb men numera är det vitt med avdrag då de startat firma.
    Det blir precis lagom sunkigt efter ungefär 10 dagar för att man skulle vilja städa nästan allt tycker jag men av praktiska/ekonomiska skäl så blir det varannan vecka.

    Någon gång komplementstädar jag dessemellan om man t ex ser dammtussar under byrån, under trappan eller om ungarna släpat in sand i hallen.
    Köksgolvet behöver sopas ungefär 2 ggr i veckan tycker jag med alla smulor det blir.

    Av det du nämner så är det bara följande som jag själv gör mellan tvåveckorsstädningen:
    2) Gör rent i toaletten? - om t ex någon varit magsjuk, annars tycker jag det räcker varannan vecka.
    3) Torkar av spisen? - återigen endast om man kladdat eller om det stänkt.
    6) Tvättar fönstren? - det görs av en kille jag anlitar varje kvartal
  29. Medlem sedan
    Sep 2006
    #15
    1) Putsar badrumsspegeln?
    -*(se nedan)

    2) Gör rent i toaletten?
    -*(se nedan)

    3) a) Torkar av spisen?
    -minst en gång i veckan

    3 b) BÅDE plattor och resten av spisen, inklusive spisknappar?
    -*(se nedan)

    4) Torkar av köksluckor?
    -*(se nedan)

    5) Torkar av kylskåps- och frysdörr INKLUSIVE handtag?
    -*(se nedan)

    6) Tvättar fönstren?
    -*(se nedan)

    7) Dammar (inte bara teven och datorn utan fönsterbräden, hyllor, ovanpå byråar etc.)?

    -*(se nedan)
    8) Gör rent i badkaret?
    -*(se nedan)

    9) Skurar golv?
    -minst en gång i veckan

    10) Diskar bestickkorgen (d.v.s. där man ställer bestick som man handdiskat)?
    -vilken? den i diskmaskinen diskas ju per definition, eller?

    *=jag ser till att leva med vackra människor av det täckta könet som gillar att göra det du nämner ovan. Varför slåss om vem som ska få göra?

    Du är ju för skön som lyckas få säga det du vill ha sagt, och lik förbannat sluta med en fråga(FRÅGA pappor)
    Inlägget var i mina ögon ett så gigantiskt overstatement att ingen (om inte förr) kan undgå din syn på män. Alltså, inget hos dig handlar om nyfiken undran, bara avskyvärd förundran.
    Men men, det är väl sånt som kommer med åldern...
  30. 15
    1) Putsar badrumsspegeln?
    -*(se nedan)

    2) Gör rent i toaletten?
    -*(se nedan)

    3) a) Torkar av spisen?
    -minst en gång i veckan

    3 b) BÅDE plattor och resten av spisen, inklusive spisknappar?
    -*(se nedan)

    4) Torkar av köksluckor?
    -*(se nedan)

    5) Torkar av kylskåps- och frysdörr INKLUSIVE handtag?
    -*(se nedan)

    6) Tvättar fönstren?
    -*(se nedan)

    7) Dammar (inte bara teven och datorn utan fönsterbräden, hyllor, ovanpå byråar etc.)?

    -*(se nedan)
    8) Gör rent i badkaret?
    -*(se nedan)

    9) Skurar golv?
    -minst en gång i veckan

    10) Diskar bestickkorgen (d.v.s. där man ställer bestick som man handdiskat)?
    -vilken? den i diskmaskinen diskas ju per definition, eller?

    *=jag ser till att leva med vackra människor av det täckta könet som gillar att göra det du nämner ovan. Varför slåss om vem som ska få göra?

    Du är ju för skön som lyckas få säga det du vill ha sagt, och lik förbannat sluta med en fråga(FRÅGA pappor)
    Inlägget var i mina ögon ett så gigantiskt overstatement att ingen (om inte förr) kan undgå din syn på män. Alltså, inget hos dig handlar om nyfiken undran, bara avskyvärd förundran.
    Men men, det är väl sånt som kommer med åldern...
  31. Medlem sedan
    Jan 1998
    #16

    Trist...

    ...attityd BD. Jag ställde några ärliga frågor och kom sedan med några reflexioner - det är fullt tillåtet här. Det vänder du nu till nåt slags manshat från min sida. Tja det får står för dig, om du nu mår bättre av det. Själv räknar jag det som en merit att få snipiga omdömen från en man som ser till så att städning är kvinnorgöra i hans relationer.
  32. 16
    Trist... ...attityd BD. Jag ställde några ärliga frågor och kom sedan med några reflexioner - det är fullt tillåtet här. Det vänder du nu till nåt slags manshat från min sida. Tja det får står för dig, om du nu mår bättre av det. Själv räknar jag det som en merit att få snipiga omdömen från en man som ser till så att städning är kvinnorgöra i hans relationer.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Jag vet..

    faktiskt inte, har tyvärr ingen teori mer än att jag kan förstå om kvinnor oftast inte är så grisiga och så hjälplösa. Jag vill dock påstå att frånskilda män i regel har en bättre "nivå" än inbitna ungkarlar.

    Detta är många gånger något som jag har funderat över när jag har suttit hemma hos någon ungkarl - vissa av dom har ju inte ens lakan eller örngott i sängen utan ligger direkt på madrassöverdraget...om överdraget fortfarande är helt vill säga.....

    På din fråga om oförmåga att vårda ett hem=oförmåga att vårda en relation så upplever jag för min del att det många gånger hänger ihop. När det gäller inbitna ungkarlar (i alla fall de jag känner) så är det inte bara oförmågan att vårda ett hem, där är det nästan total oförmåga oavsett vad det än må vara.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  34. 17
    Jag vet.. faktiskt inte, har tyvärr ingen teori mer än att jag kan förstå om kvinnor oftast inte är så grisiga och så hjälplösa. Jag vill dock påstå att frånskilda män i regel har en bättre "nivå" än inbitna ungkarlar.

    Detta är många gånger något som jag har funderat över när jag har suttit hemma hos någon ungkarl - vissa av dom har ju inte ens lakan eller örngott i sängen utan ligger direkt på madrassöverdraget...om överdraget fortfarande är helt vill säga.....

    På din fråga om oförmåga att vårda ett hem=oförmåga att vårda en relation så upplever jag för min del att det många gånger hänger ihop. När det gäller inbitna ungkarlar (i alla fall de jag känner) så är det inte bara oförmågan att vårda ett hem, där är det nästan total oförmåga oavsett vad det än må vara.
  35. Medlem sedan
    Sep 2001
    #18
    Torka spisen gör jag varje dag, allt annat gör jag ibland enligt behov. En del saker ser, och irriterar sig hon på snabbare än jag, men med åren har vi båda anpassat oss till att leva tillsammans. Det innefattar att ta hänsyn till sådant som den andra tycker är viktigt även om man själv inte skulle vara lika noga.

    Jag har ingen aning om hur stökigt jag skulle ha det om jag skulle bo ensam.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  36. 18
    Torka spisen gör jag varje dag, allt annat gör jag ibland enligt behov. En del saker ser, och irriterar sig hon på snabbare än jag, men med åren har vi båda anpassat oss till att leva tillsammans. Det innefattar att ta hänsyn till sådant som den andra tycker är viktigt även om man själv inte skulle vara lika noga.

    Jag har ingen aning om hur stökigt jag skulle ha det om jag skulle bo ensam.
  37. Medlem sedan
    Nov 2002
    #19
    Grundtanken för mig är att publika utrymmen som vardagsrum, hall, toalet ska man inte behöva "fixa" till om det ska komma besök. Möjligen en kort sväng för att plocka undan det sista.

    Däremot barnensrum, arbetsrum eller eget sovrum där dörrar går att stäng till kan vara lite stökiga. Dock inte skitiga för det är en helt annan sak.
  38. 19
    Grundtanken för mig är att publika utrymmen som vardagsrum, hall, toalet ska man inte behöva "fixa" till om det ska komma besök. Möjligen en kort sväng för att plocka undan det sista.

    Däremot barnensrum, arbetsrum eller eget sovrum där dörrar går att stäng till kan vara lite stökiga. Dock inte skitiga för det är en helt annan sak.
  39. Medlem sedan
    Nov 2002
    #20
    För att ta snacket om manligt kontra kvinnligt när det gäller snyggt och rent.

    Jag vill minnas att när jag bodde på korridorsrum under studietiden- De korridorer med majoritet av tjejer var värst i renlighet. Speciellt korridorköket, det kunde se ut som fan och hans moster.

    Däremot i korridorer med övervägande majoritet killar var det oftast en helt annan ordning i köket.

    Bara en helt ovetenskaplig reflektion jag hade från studietiden.
    Det här var under den tiden då alla män fortfarande gjorde lumpen. Och jag undrar om inte det hade något med saken att göra. För viserligen var lumpen dålig ibland men något man lärde sig var samarbete och att samarbeta med personer helt främmande för en.
  40. 20
    För att ta snacket om manligt kontra kvinnligt när det gäller snyggt och rent.

    Jag vill minnas att när jag bodde på korridorsrum under studietiden- De korridorer med majoritet av tjejer var värst i renlighet. Speciellt korridorköket, det kunde se ut som fan och hans moster.

    Däremot i korridorer med övervägande majoritet killar var det oftast en helt annan ordning i köket.

    Bara en helt ovetenskaplig reflektion jag hade från studietiden.
    Det här var under den tiden då alla män fortfarande gjorde lumpen. Och jag undrar om inte det hade något med saken att göra. För viserligen var lumpen dålig ibland men något man lärde sig var samarbete och att samarbeta med personer helt främmande för en.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur ofta?
    By 3an in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 07:31
  2. Ont i huvudet ofta ofta.....Varför??
    By annahpo in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 09:13
  3. Läser ofta men skriver "mindre" ofta:)
    By mammaS m F-06 & K-08 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 20:08
  4. Hur ofta mat?
    By fimbles in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 18:51
  5. Amma ofta - för ofta?
    By Nina02&07 in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 09:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar