Nordeas kortläsare
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Nordeas kortläsare

    Är det bara jag som numera blir irriterad varje gång jag ska göra en affär på nätet eller betala räkningar? Jag pratar om Nordeas kortläsare, som jag tycker är krånglig. Två koder ska knappas in för varje grej man gör, plus att pinkoden ska tryckas in varje gång också. Det var mycket enklare med skrapkoderna. Var det verkligen så mycket osäkrare?
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  2. 1
    Nordeas kortläsare Är det bara jag som numera blir irriterad varje gång jag ska göra en affär på nätet eller betala räkningar? Jag pratar om Nordeas kortläsare, som jag tycker är krånglig. Två koder ska knappas in för varje grej man gör, plus att pinkoden ska tryckas in varje gång också. Det var mycket enklare med skrapkoderna. Var det verkligen så mycket osäkrare?
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Har bara Nordea på jobbet, men ajg har foprtfarande skrapkoder... Måste man byta eller har du gjort det frivilligt?
  4. 2
    Har bara Nordea på jobbet, men ajg har foprtfarande skrapkoder... Måste man byta eller har du gjort det frivilligt?
  5. Medlem sedan
    Mar 1998
    #3
    Har inte Swedbank nåt liknanade. Med dosa som man ska knappa in summa och koder.
  6. 3
    Har inte Swedbank nåt liknanade. Med dosa som man ska knappa in summa och koder.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Håller med! Säger jag som inte använt kortläsaren sen jag skaffade e-leg i våras...
    Men visst är det säkrare. För att använda kortläsaren måste du ju ha kortet. Är det stulet så kan det inte användas. Anar att skrapkoden kunde missbrukas.
    Men jag pallar inte att betala räkningar längre. Jag gjorde det innan men nu får maken, med glädje, ta den biten.
  8. 4
    Håller med! Säger jag som inte använt kortläsaren sen jag skaffade e-leg i våras...
    Men visst är det säkrare. För att använda kortläsaren måste du ju ha kortet. Är det stulet så kan det inte användas. Anar att skrapkoden kunde missbrukas.
    Men jag pallar inte att betala räkningar längre. Jag gjorde det innan men nu får maken, med glädje, ta den biten.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Jag fick kortläsaren

    och då trodde jag att jag måste börja använda den, men jag har skrapkoder också, så jag kanske ska använda dom istället. Fast nyss gjorde jag ett nätköp med Visakortet och man brukar ju inte behöva använda läsaren då, men nu frågades det efter den, så jag vet inte.
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  10. 5
    Jag fick kortläsaren och då trodde jag att jag måste börja använda den, men jag har skrapkoder också, så jag kanske ska använda dom istället. Fast nyss gjorde jag ett nätköp med Visakortet och man brukar ju inte behöva använda läsaren då, men nu frågades det efter den, så jag vet inte.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Tror det

    men vet inte hur den funkar.
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  12. 6
    Tror det men vet inte hur den funkar.
  13. Medlem sedan
    Mar 1998
    #7
    Kan man be ungefär vem som helst ta den biten...? Jag funderar på att leja bort hela sk--en. Han eller hon får fria händer med mina räkningar och sina pengar. Tror du nån nappar?
  14. 7
    Kan man be ungefär vem som helst ta den biten...? Jag funderar på att leja bort hela sk--en. Han eller hon får fria händer med mina räkningar och sina pengar. Tror du nån nappar?
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8

    Men räkningarna

    borde man ju kunna betala med skrapkoderna. Om det ska vara osäkert så ska ju nån ha stulit skrapkoderna då? Det är såklart bra att man måste legitimera sig på något sätt (säger jag som varit utsatt för kortbedrägerier på nätet) men skrapkoderna funkar väl de också?
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  16. 8
    Men räkningarna borde man ju kunna betala med skrapkoderna. Om det ska vara osäkert så ska ju nån ha stulit skrapkoderna då? Det är såklart bra att man måste legitimera sig på något sätt (säger jag som varit utsatt för kortbedrägerier på nätet) men skrapkoderna funkar väl de också?
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    Är den inte aktiverad (krävs en procedur för det) så ska du kunna göra som du gjort innan.

    Jag gick till banken Nordea, för att få ett e-leg. Fick en lektion hur man skulle göra. Behövde ändå ringa deras hjälpnummer för att få allt rätt. Det var när man skulle deklarera.
    Känns jättekrångligt. För mig iaf...

    Skrapkoder ska funka så länge de inte säger något annat.
  18. 9
    Är den inte aktiverad (krävs en procedur för det) så ska du kunna göra som du gjort innan.

    Jag gick till banken Nordea, för att få ett e-leg. Fick en lektion hur man skulle göra. Behövde ändå ringa deras hjälpnummer för att få allt rätt. Det var när man skulle deklarera.
    Känns jättekrångligt. För mig iaf...

    Skrapkoder ska funka så länge de inte säger något annat.
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10
    Säkert! Men vill du ha några kronor kvar får du nog vara liiite mer kräsen.
  20. 10
    Säkert! Men vill du ha några kronor kvar får du nog vara liiite mer kräsen.
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11

    Jag antar att den är

    aktiverad eftersom jag använder den. Ska testa med koderna nästa gång. Men varför är koderna så osäkra? Så länge de inte blir stulna så är de väl ganska säkra?
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  22. 11
    Jag antar att den är aktiverad eftersom jag använder den. Ska testa med koderna nästa gång. Men varför är koderna så osäkra? Så länge de inte blir stulna så är de väl ganska säkra?
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12
    Jo jag håller med! Med någonstans i mitt bakhuvud glimtar något som säger att skrapsystemet inte är säkert. Kan finnas en fjantig logik bakom deras koder som är lätt att bräcka.
  24. 12
    Jo jag håller med! Med någonstans i mitt bakhuvud glimtar något som säger att skrapsystemet inte är säkert. Kan finnas en fjantig logik bakom deras koder som är lätt att bräcka.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13

    OK!

    Tycker bara de kunde ha hittat på nåt enklare system.
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  26. 13
    OK! Tycker bara de kunde ha hittat på nåt enklare system.
  27. Medlem sedan
    Mar 1998
    #14
    Ingen risk, jag har liksom inga f rån början. Det var därför jag tänkte leja bort hela klabbet. Mina räkningar - den andre personens pengar. Jääääääättebra idé om jag får säga det själv.
  28. 14
    Ingen risk, jag har liksom inga f rån början. Det var därför jag tänkte leja bort hela klabbet. Mina räkningar - den andre personens pengar. Jääääääättebra idé om jag får säga det själv.
  29. Medlem sedan
    Jun 2004
    #15
    ja, jag har den, lite omständligt ja
  30. 15
    ja, jag har den, lite omständligt ja
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16
    ICA-banken också
  32. 16
    ICA-banken också
  33. Medlem sedan
    Oct 2003
    #17
    Nej, de är inte säkra. Om du råkar ut för en phishing-attack ellen en man-in-the-middle-<ttack och knappar in dina koder, så kan de användas av någon annan.
  34. 17
    Nej, de är inte säkra. Om du råkar ut för en phishing-attack ellen en man-in-the-middle-<ttack och knappar in dina koder, så kan de användas av någon annan.

Liknande trådar

  1. Nordeas internetbank.
    By Ringduva in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 14:45
  2. kortläsare utomlands?
    By mixie71 in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 08:08
  3. nordeas clearingsnr?
    By Furiosa in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 17:20
  4. Nordeas hemsida lade av....
    By Desperado in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 10:41
  5. Nordeas plusgironr?
    By rubyblue in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 18:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar