Sprenga - frågor om kastrera tik.
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Sprenga - frågor om kastrera tik.

    Hejsan! Tänkte att jag ska fråga dig.
    Kommer skaffa en 2-årig tik, snart 3 år. Hon har aldrig haft valpar, kommer inte att ha det heller. Jag har en kastrerad kullbror till henne samt en 10-årig hane här hemma. Min tanke är att jag ska låta kastrera henne också - men nu har jag läst att en del tikar kan bli inkontinenta efter en kastrering - vad beror det på? Har du en aning om vad det kan tänkas kosta att kastrera en tik (whippet) på 11-13 kilo.
    eiraeira - boråsare vilse i norrbotten.
  2. 1
    Sprenga - frågor om kastrera tik. Hejsan! Tänkte att jag ska fråga dig.
    Kommer skaffa en 2-årig tik, snart 3 år. Hon har aldrig haft valpar, kommer inte att ha det heller. Jag har en kastrerad kullbror till henne samt en 10-årig hane här hemma. Min tanke är att jag ska låta kastrera henne också - men nu har jag läst att en del tikar kan bli inkontinenta efter en kastrering - vad beror det på? Har du en aning om vad det kan tänkas kosta att kastrera en tik (whippet) på 11-13 kilo.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Ja, det stämmer att de kan bli inkontinenta efter kastrering. Endel säger att så många som 10% blir det, men den siffran låter hög i mina öron, jag upplever bara att ett fåtal blir det. Det beror på en kombination av hormonell och fysisk påverkan av att äggstockar och livmoder försvinner. Det finns medicin som fungerar bra för många av de som blir inkontinenta.

    Hade jag haft en tik som inte skulle gå i avel så hade jag kastrerat helt klart. Risken för inkontiens är ändå liten om man jämför med vinsterna, tycker jag...

    Skulle tippa (jag och prislistor!!) att en kastrering skulle kosta i storleksordningen 4000-5000 kr för en tik i den storleken.
  4. 2
    Ja, det stämmer att de kan bli inkontinenta efter kastrering. Endel säger att så många som 10% blir det, men den siffran låter hög i mina öron, jag upplever bara att ett fåtal blir det. Det beror på en kombination av hormonell och fysisk påverkan av att äggstockar och livmoder försvinner. Det finns medicin som fungerar bra för många av de som blir inkontinenta.

    Hade jag haft en tik som inte skulle gå i avel så hade jag kastrerat helt klart. Risken för inkontiens är ändå liten om man jämför med vinsterna, tycker jag...

    Skulle tippa (jag och prislistor!!) att en kastrering skulle kosta i storleksordningen 4000-5000 kr för en tik i den storleken.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Tack så mkt!

    Jag har verkligen tänkt att hon ska bli kastrerad.
    Så det är ändå skönt att höra att OM hon skulle få problem m inkontinensen, så finns medicin.

    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Tack så mkt!

    Jag har verkligen tänkt att hon ska bli kastrerad.
    Så det är ändå skönt att höra att OM hon skulle få problem m inkontinensen, så finns medicin.

    Tack för ditt svar!

Liknande trådar

  1. Sprenga
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 20:34
  2. Kastrera honkatt-frågor
    By lea-m in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 19:38
  3. Sprenga!
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 21:01
  4. sprenga
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 14:14
  5. Kastrera eller inte kastrera
    By Mamsen_67 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 09:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar