TACK för era intressanta inlägg!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    TACK för era intressanta inlägg!

    ...om överdriven konsumtion, julhandel och kapitalism. Vilket enormt engagemang det finns för ett fortsatt konsumtionssamhälle där vi inte ser längre än näsan räcker!
    På begäran: Hej tomat! -sislas matblogg-

    ---s t ö d m o d i g a E m e l i e s b a r n h e m i G h a n a---
    http://www.greatandoh.com/
  2. 1
    TACK för era intressanta inlägg! ...om överdriven konsumtion, julhandel och kapitalism. Vilket enormt engagemang det finns för ett fortsatt konsumtionssamhälle där vi inte ser längre än näsan räcker!
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Men vaddå "inte ser längre än näsan räcker"? Så du menar att endast med ditt synsätt har man ett vettigt tänkande? Eller missförstod jag dig där? *hoppas*
  4. 2
    Men vaddå "inte ser längre än näsan räcker"? Så du menar att endast med ditt synsätt har man ett vettigt tänkande? Eller missförstod jag dig där? *hoppas*
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Vill man förändra i vårt konsumtionssamhälle, så hjälper det inte mycket med att påstå att människor inte kan tänka längre än näsan räcker. Det behövs lite andra krafter och engagemang för att komma till stånd med en förändring. Ett sånt tips är att ge alternativ att byta ut mot konsumtion, och det tror jag du missade.
  6. 3
    Vill man förändra i vårt konsumtionssamhälle, så hjälper det inte mycket med att påstå att människor inte kan tänka längre än näsan räcker. Det behövs lite andra krafter och engagemang för att komma till stånd med en förändring. Ett sånt tips är att ge alternativ att byta ut mot konsumtion, och det tror jag du missade.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Så tolkade jag också hennes inlägg, att människor som inte tänker som henne inte har samma värde rent intellektuellt.
    Hoppas jag också har fel, för det bidrar knappast till en positiv förändring i världen.
  8. 4
    Så tolkade jag också hennes inlägg, att människor som inte tänker som henne inte har samma värde rent intellektuellt.
    Hoppas jag också har fel, för det bidrar knappast till en positiv förändring i världen.
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Ja, det är sannerligen ett ämne som engagerar. Nu har jag inte läst diskussionen men det är intressant att det är provocerande att ens prata om att dra ner på konsumtionen.
  10. 5
    Ja, det är sannerligen ett ämne som engagerar. Nu har jag inte läst diskussionen men det är intressant att det är provocerande att ens prata om att dra ner på konsumtionen.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6

    Nej..

    ..tyvärr tror jag inte att du missförstod.
  12. 6
    Nej.. ..tyvärr tror jag inte att du missförstod.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Ja - så kan man också se på tillvaron

    Jag har en annan syn på samhällsutveckling eftersom vi haft konsumtionssamhället långt före den industriella revolutionen, även om det var då det på riktigt blommade ut.

    Jag ser framför mig att det är just konsumtionssamhället som driver fram den tekniska utvecklingen som gör bättre och billigare saker som underlättar både vår vardag och i framtiden även gör ett bättre klimat.

    Vad är inte byte av bil till en klimatvänlig bil om inte konsumtion?

    Vad är inte byte av glödlampor till lågenergilampor om inte konsumtion?

    Vad är inte byte av oljepannan hemma till bergvärme, byte av kylskåpet till ett energisnålare, shoppingen av upplevelser, guidade turer på slottet eller en trevlig middag tillsammans med vänner om inte konsumtion?

    Och framför allt - vad är alternativet? Hur ska vi göra framöver om vi nu ska byta paradigm helt och hållet... lägg fram hållbara förslag som vi alla kan leva efter så får man också till en förändring?

    *nu går jag ut och konsumerar mig en lunch men återkommer gärna till ämnet lite senare*
  14. 7
    Ja - så kan man också se på tillvaron

    Jag har en annan syn på samhällsutveckling eftersom vi haft konsumtionssamhället långt före den industriella revolutionen, även om det var då det på riktigt blommade ut.

    Jag ser framför mig att det är just konsumtionssamhället som driver fram den tekniska utvecklingen som gör bättre och billigare saker som underlättar både vår vardag och i framtiden även gör ett bättre klimat.

    Vad är inte byte av bil till en klimatvänlig bil om inte konsumtion?

    Vad är inte byte av glödlampor till lågenergilampor om inte konsumtion?

    Vad är inte byte av oljepannan hemma till bergvärme, byte av kylskåpet till ett energisnålare, shoppingen av upplevelser, guidade turer på slottet eller en trevlig middag tillsammans med vänner om inte konsumtion?

    Och framför allt - vad är alternativet? Hur ska vi göra framöver om vi nu ska byta paradigm helt och hållet... lägg fram hållbara förslag som vi alla kan leva efter så får man också till en förändring?

    *nu går jag ut och konsumerar mig en lunch men återkommer gärna till ämnet lite senare*
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Japp så är det. Även om vi inte vill inse det så konsumerar vi oss till jordens undergång. Vi är så korkade att vi tror att den som har mest saker när den dör, vinner. Bra att ngn här protesterar mot konsumtionshysterin! Någon mer än jag alltså
  16. 8
    Japp så är det. Även om vi inte vill inse det så konsumerar vi oss till jordens undergång. Vi är så korkade att vi tror att den som har mest saker när den dör, vinner. Bra att ngn här protesterar mot konsumtionshysterin! Någon mer än jag alltså
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9

    Att inte se längre än näsan..

    ..räcker är ett uttryck du verkar fäst dig vid Denna gången kan jag till viss mån hålla med dig om att vi konsumerar otroligt mycket onödigt och det blir extra påtagligt nu vid jultider. Å andra sidan så tror jag inte att nolltolernas är en praktiskt genomförbar åtgärd här..
  18. 9
    Att inte se längre än näsan.. ..räcker är ett uttryck du verkar fäst dig vid Denna gången kan jag till viss mån hålla med dig om att vi konsumerar otroligt mycket onödigt och det blir extra påtagligt nu vid jultider. Å andra sidan så tror jag inte att nolltolernas är en praktiskt genomförbar åtgärd här..
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    Javisst är det. Folk går i affekt direkt! Och det tyder ju på att de innerst inne _vet_ att det de håller på med egentligen är rätt korkat Det känns ju lite hoppingivande i alla fall, även om det nog kommer att ta för lång tid innan den affektskapande insikten vänds till ett konkret agerande... Innan dess har nog Moder Jord gett upp sin sista suck.
  20. 10
    Javisst är det. Folk går i affekt direkt! Och det tyder ju på att de innerst inne _vet_ att det de håller på med egentligen är rätt korkat Det känns ju lite hoppingivande i alla fall, även om det nog kommer att ta för lång tid innan den affektskapande insikten vänds till ett konkret agerande... Innan dess har nog Moder Jord gett upp sin sista suck.
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11
    Vad är igentligen en överdriven konsumtion? Vem sätter normen för vad som är rimligt? Du?

    En anledning till att vi konsumerar så mycket pengar i december är att man tex har många fler middagar/bjudningar hemma.
    Man kanske köper dom lite dyrare sakerna till sina barn, så som cykel, hocjey utrustning osv., dvs saker som barnet behöver.
  22. 11
    Vad är igentligen en överdriven konsumtion? Vem sätter normen för vad som är rimligt? Du?

    En anledning till att vi konsumerar så mycket pengar i december är att man tex har många fler middagar/bjudningar hemma.
    Man kanske köper dom lite dyrare sakerna till sina barn, så som cykel, hocjey utrustning osv., dvs saker som barnet behöver.
  23. Medlem sedan
    Feb 2008
    #12
    Jag tycker mest det är dumt att konsumera så mycket PRYLAR. Det vore bättre om vi konsumerade tjänster istället. Ekonomin skulle rulla på, miljön skulle inte belastas på samma sätt och vi skulle få mer livskvalitet om vi konsumerade "rätt" tjänster. Eller satsa på färre prylar med bättre kvalitet.
  24. 12
    Jag tycker mest det är dumt att konsumera så mycket PRYLAR. Det vore bättre om vi konsumerade tjänster istället. Ekonomin skulle rulla på, miljön skulle inte belastas på samma sätt och vi skulle få mer livskvalitet om vi konsumerade "rätt" tjänster. Eller satsa på färre prylar med bättre kvalitet.

Liknande trådar

  1. Tack för intressanta befolkningssvar.
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 21:18
  2. Tack för intressanta svar.
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 18:04
  3. Fler intressanta inlägg:
    By Burk-Anna in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 21:21
  4. Intressanta inlägg om utbildning...
    By Gretah in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 19:57
  5. Tack för intressanta diskuss.
    By Hosanna in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 17:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar