Man firar ju jul till minne av Jesu föde
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Man firar ju jul till minne av Jesu föde

    födelse enligt traditionen. Men hur länge har vi gjort det? När övergick firandet från Midvinterblot till det vi kallar jul??
    Fuck Jante, jag är bäst!

    http://litenskrypin.blogg.se
  2. 1
    Man firar ju jul till minne av Jesu föde födelse enligt traditionen. Men hur länge har vi gjort det? När övergick firandet från Midvinterblot till det vi kallar jul??
  3. Medlem sedan
    Mar 1998
    #2
    Njae, då firar nog jag mer midvinterblot... så jag tror inte det har övergått helt än.
  4. 2
    Njae, då firar nog jag mer midvinterblot... så jag tror inte det har övergått helt än.
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3
    I brytningstiden mellan asatro och kristendom. Att lägga julen där den ligger (jesus föddes inte vid den här tiden...det är en efterkonstruktion ) var ett sätt att få över hedningarna till den kristna tron, att de fick ha kvar sina tidpunkter för högtiderna, bara syftet som ändrades (och den lilla människan struntade nog då, som nu, i VAD man firar - bara man firar)
  6. 3
    I brytningstiden mellan asatro och kristendom. Att lägga julen där den ligger (jesus föddes inte vid den här tiden...det är en efterkonstruktion ) var ett sätt att få över hedningarna till den kristna tron, att de fick ha kvar sina tidpunkter för högtiderna, bara syftet som ändrades (och den lilla människan struntade nog då, som nu, i VAD man firar - bara man firar)
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4
    Runt år 1000 ca
  8. 4
    Runt år 1000 ca
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Jomen det vet jag ju, men när firades första julafton tro? Finns det nåt årtal?
  10. 5
    Jomen det vet jag ju, men när firades första julafton tro? Finns det nåt årtal?
  11. Medlem sedan
    Mar 2006
    #6
    år 336 den 25 december

    första gången den kristna julen firas den 25:e.

    Var det så du menade?
    Men den var ju knappast vanlig då
  12. 6
    år 336 den 25 december

    första gången den kristna julen firas den 25:e.

    Var det så du menade?
    Men den var ju knappast vanlig då
  13. Medlem sedan
    Dec 2008
    #7
    På 300-talet eKr hade man ett möte i Nicea, där man gjorde upp riktlinjer för den kristna tron. Bl a bestämdes det när t ex påsken skulle firas. Gissar att man då också bestämde när julen skulle vara.

    Enligt Wikipedia firades den första julen den 25 dec år 336 eKr.
  14. 7
    På 300-talet eKr hade man ett möte i Nicea, där man gjorde upp riktlinjer för den kristna tron. Bl a bestämdes det när t ex påsken skulle firas. Gissar att man då också bestämde när julen skulle vara.

    Enligt Wikipedia firades den första julen den 25 dec år 336 eKr.

Liknande trådar

  1. Föde barn efter ett snitt
    By annicaswe in forum Förlossning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 14:33
  2. PG Till minne av...
    By anonymt namn in forum Värme & medkänsla
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 13:15
  3. Till minne av Samuel
    By Annika in forum Änglabarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 05:22
  4. Skriften på Jesu tid
    By vittosvart in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar