Dålig andedräkt
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Dålig andedräkt

    Vår labbedam luktar inte direkt hallon ur munnen :-) Tycker att det blivit värre sedan vi bytte mat, men är i övrigt mkt nöjda med fodret så vi fortsätter gärna. Har hört om någon sorts typ ben/godis som ska vara bra, någon som vet vad det heter? Annat tips?
  2. 1
    Dålig andedräkt Vår labbedam luktar inte direkt hallon ur munnen :-) Tycker att det blivit värre sedan vi bytte mat, men är i övrigt mkt nöjda med fodret så vi fortsätter gärna. Har hört om någon sorts typ ben/godis som ska vara bra, någon som vet vad det heter? Annat tips?
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Borsta tänderna!! Det är absolut a och o för en god munhygien. Hur gammal är hunden?
  4. 2
    Borsta tänderna!! Det är absolut a och o för en god munhygien. Hur gammal är hunden?
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3

    Hon är

    1,5 år o vi borstar hennes tänder regelbundet.
  6. 3
    Hon är 1,5 år o vi borstar hennes tänder regelbundet.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Med vad?

    Ja, tandborste begriper jag men ska man ha nåt på? Jag har hört om både tandkräm (specialvariant) och salt (yikes) - eller ska man bara ha borsten?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  8. 4
    Med vad? Ja, tandborste begriper jag men ska man ha nåt på? Jag har hört om både tandkräm (specialvariant) och salt (yikes) - eller ska man bara ha borsten?
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    vi kör med tandborste och hund/katttandkräm och offan älskar att borsta bissingarna vilket vi gör varje kväll när vi borstar våra
    och hon luktar inte illa i truten (om hon inte ärter bajs elelr nått så klart), hon är snart 2år.tandkrämen finns på djuraffärer och hos veterinärsklinker.
  10. 5
    vi kör med tandborste och hund/katttandkräm och offan älskar att borsta bissingarna vilket vi gör varje kväll när vi borstar våra
    och hon luktar inte illa i truten (om hon inte ärter bajs elelr nått så klart), hon är snart 2år.tandkrämen finns på djuraffärer och hos veterinärsklinker.
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    Bara borste och vatten. Inte salt! Man kan ha "hundtandkräm" men det är mer för smakens skull, det har ingen egentlig verkan.
  12. 6
    Bara borste och vatten. Inte salt! Man kan ha "hundtandkräm" men det är mer för smakens skull, det har ingen egentlig verkan.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7
    Vad skumt? Och inga andra symptom på att något är toktig i munnen? Isf skulle jag nog prova med typ plaqueoff eller något sånt och se om det hjälper...
  14. 7
    Vad skumt? Och inga andra symptom på att något är toktig i munnen? Isf skulle jag nog prova med typ plaqueoff eller något sånt och se om det hjälper...
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    Är det samma med katter?

    Har en dam på 7 månader som verkligen luktar ILLA ur munnen, och har så gjort sen hon var kanske 5 månader...
    Brorsan är inget problem, och jag har aldrig haft med nån annan katt heller...

    De äter RC outdoor alla tre.
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  16. 8
    Är det samma med katter? Har en dam på 7 månader som verkligen luktar ILLA ur munnen, och har så gjort sen hon var kanske 5 månader...
    Brorsan är inget problem, och jag har aldrig haft med nån annan katt heller...

    De äter RC outdoor alla tre.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    Det är ganska ovanligt med munproblem hos så unga katter. Hur ser tänderna ut? Om tänderna ser fina ut och allt verkar vara bra skulle jag överväga palqueoff eller Hexarinse eller något sådant...
  18. 9
    Det är ganska ovanligt med munproblem hos så unga katter. Hur ser tänderna ut? Om tänderna ser fina ut och allt verkar vara bra skulle jag överväga palqueoff eller Hexarinse eller något sådant...
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    Ändrar mig! Testa med Hexarinse istället! Typ klorhexidinlösning för munhålan hos hund och katt. Köps hos veterinären (finns ev på välsorterade apotek också). Enkelt att sköja med och mycket effktivt!
  20. 10
    Ändrar mig! Testa med Hexarinse istället! Typ klorhexidinlösning för munhålan hos hund och katt. Köps hos veterinären (finns ev på välsorterade apotek också). Enkelt att sköja med och mycket effktivt!
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11

    Tack för svar!

    Ska absolut testa det. Hur gör man rent praktiskt (gissar att det är svårt att få en hund att gurgla *S*)?
  22. 11
    Tack för svar! Ska absolut testa det. Hur gör man rent praktiskt (gissar att det är svårt att få en hund att gurgla *S*)?
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    Man bara sköljer/spolar det in i munnen. Det är lätt.
  24. 12
    Man bara sköljer/spolar det in i munnen. Det är lätt.
  25. Medlem sedan
    Mar 2005
    #13
    hej! En del hundar verkar nästan födda med dålig andedräkt.. Min hund har alltid haft det, och han är snart 9. Har aldrig borstat hans tänder. Han skrapade lite tandsten för ett tag sedan (för första gången), veterinären höll med om att andedräkten var lite halvtaskig men det var inget fel på honom och vet. tyckte tänderna var jättefina om man bortser från lite tandsten längst in, som sagt. Andedräkten blev inte bättre av skarpningen heller.
    kanske din labbe oxå hör till hundar med obotbar bad breathe helt enkelt?
  26. 13
    hej! En del hundar verkar nästan födda med dålig andedräkt.. Min hund har alltid haft det, och han är snart 9. Har aldrig borstat hans tänder. Han skrapade lite tandsten för ett tag sedan (för första gången), veterinären höll med om att andedräkten var lite halvtaskig men det var inget fel på honom och vet. tyckte tänderna var jättefina om man bortser från lite tandsten längst in, som sagt. Andedräkten blev inte bättre av skarpningen heller.
    kanske din labbe oxå hör till hundar med obotbar bad breathe helt enkelt?
  27. Medlem sedan
    Oct 2008
    #14
    Jag tror att det beror på maten hur det luktar i munnen på dem om hygienen i övrigt är god. Så är det ju för människor också, att lukten kommer från matsmältningen och sån lukt går över om man äter eller dricker regelbundet.
  28. 14
    Jag tror att det beror på maten hur det luktar i munnen på dem om hygienen i övrigt är god. Så är det ju för människor också, att lukten kommer från matsmältningen och sån lukt går över om man äter eller dricker regelbundet.
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15
    ja våran offa älskar tandborstning för tandkrämen är så go, men vi använde rytterst lite av krämen så den räcker lääääääänge
  30. 15
    ja våran offa älskar tandborstning för tandkrämen är så go, men vi använde rytterst lite av krämen så den räcker lääääääänge
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16

    Jo, så kan det säkert vara.

    Får väl mata henne med halstabletter om inte medlet som Sprengja rekommenderar fungerar *asg*
  32. 16
    Jo, så kan det säkert vara. Får väl mata henne med halstabletter om inte medlet som Sprengja rekommenderar fungerar *asg*
  33. Medlem sedan
    Sep 2001
    #17

    Kan mkt väl

    vara så att maten åtminstone försämrat andedräkten. Är det så, så får vi stå ut för vi är mkt nöjda med fodret i övrigt.
  34. 17
    Kan mkt väl vara så att maten åtminstone försämrat andedräkten. Är det så, så får vi stå ut för vi är mkt nöjda med fodret i övrigt.

Liknande trådar

  1. dålig andedräkt?
    By håller för näsan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-02-08, 09:40
  2. Dålig andedräkt
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:17
  3. dålig andedräkt..
    By Linda m. 4 barn in forum _05 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 07:13
  4. Dålig andedräkt
    By anna83 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 16:17
  5. Dålig andedräkt
    By Ealina in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 16:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar