Hjortstek-tom på idéer
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Hjortstek-tom på idéer

    PÅ trettondagsafton ska vi äta hjortstek. Men jag kan för mitt liv inte hitta någon inspiration till hur jag ska tillaga den och vad som ska vara till.

    Har serverat hjort med klassiska tillbehör, potatiskaka och rödvinssås, kokat steken i rödvin, haft svamp till, stekt palsternacka, serverat med jordärtkoskcscreme m.m.

    Har sökt på nätet och hittar recept som lockar bara mig, men inte maken....Vad ska jag hitta på?
    www.katjasmat.se
    mumsigt för stora och små
  2. 1
    Hjortstek-tom på idéer PÅ trettondagsafton ska vi äta hjortstek. Men jag kan för mitt liv inte hitta någon inspiration till hur jag ska tillaga den och vad som ska vara till.

    Har serverat hjort med klassiska tillbehör, potatiskaka och rödvinssås, kokat steken i rödvin, haft svamp till, stekt palsternacka, serverat med jordärtkoskcscreme m.m.

    Har sökt på nätet och hittar recept som lockar bara mig, men inte maken....Vad ska jag hitta på?
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2

    igår

    gjorde jag hjortstek för första gången i mitt liv
    jag improviserade vilt
    klappade in salt o peppar samt timjan o brynte runt om. sen in i min Ultra Plus (Tupperwares "lergryta"), la morötter, charlottenlök o vitlök runt om, på med locket o in i ugnen på 150 grader.
    gjorde mos på mandelpotatis, kokade ihop en svampsås (svamp i frysen sen plockning i höstas) o så gjorde jag gräddkokt purjolök. halverade en purjo, skar cm-tjocka o så "stekte" jag dom i smör i en ganska vid kastrull (ingen färg alltså, bara så de blir mjukare o blanka, minns inte vad det heter), sen hällde jag på vispgrädde (går säkert med annan grädde oxå), salt o peppar o så fick det småputtra tills det goijsat ihop sig. det blev supermumsigt, tyvärr blev köttet genomstekt, hade gärna haft det rosa men men, det var första gången juh det var mört o saftigt iaf!
    bildbevis finns i min bilddagbok ifall du vill se
    kramar
  4. 2
    igår gjorde jag hjortstek för första gången i mitt liv
    jag improviserade vilt
    klappade in salt o peppar samt timjan o brynte runt om. sen in i min Ultra Plus (Tupperwares "lergryta"), la morötter, charlottenlök o vitlök runt om, på med locket o in i ugnen på 150 grader.
    gjorde mos på mandelpotatis, kokade ihop en svampsås (svamp i frysen sen plockning i höstas) o så gjorde jag gräddkokt purjolök. halverade en purjo, skar cm-tjocka o så "stekte" jag dom i smör i en ganska vid kastrull (ingen färg alltså, bara så de blir mjukare o blanka, minns inte vad det heter), sen hällde jag på vispgrädde (går säkert med annan grädde oxå), salt o peppar o så fick det småputtra tills det goijsat ihop sig. det blev supermumsigt, tyvärr blev köttet genomstekt, hade gärna haft det rosa men men, det var första gången juh det var mört o saftigt iaf!
    bildbevis finns i min bilddagbok ifall du vill se
    kramar
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Idag

    åt vi en improviserad rådjursmiddag. Visserligen inte stek, utan stek kött av rådjursbitar som "blev över" när vi styckade och frös in idag.
    Sen igår hade vi en drygt halvfull påse ruccola kvar, som jag gjorde ruccolasås på (ruccula, cf, vitlök mixas). Denna smaksatte sen även risotton som fick bli tillbehör.

    Just ruccola passar väldigt bra till viltkött.
  6. 3
    Idag åt vi en improviserad rådjursmiddag. Visserligen inte stek, utan stek kött av rådjursbitar som "blev över" när vi styckade och frös in idag.
    Sen igår hade vi en drygt halvfull påse ruccola kvar, som jag gjorde ruccolasås på (ruccula, cf, vitlök mixas). Denna smaksatte sen även risotton som fick bli tillbehör.

    Just ruccola passar väldigt bra till viltkött.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Följdfråga!
    Tack båda!

    Efter mycket om och men så tror jag det blir stek med vinägersky, friterad jordärtskocka och ingefära, potatiskaka och ev ett smör med sidfläsk och jordärtskocka. Vad tror ni? Jag vill servera rött vin:
    http://www.systembolaget.se/SokDryck...3aFruktsyra%3a

    Vinegärskyn har sherryvinäger, farinsocker och kalvfond i sig. Borde jag istället göra en klassisk rödvissås på stekskyn och rödvin? Skippa ingefäran? Den blir ju som ett litet garnityr bara...
  8. 4
    Följdfråga!
    Tack båda!

    Efter mycket om och men så tror jag det blir stek med vinägersky, friterad jordärtskocka och ingefära, potatiskaka och ev ett smör med sidfläsk och jordärtskocka. Vad tror ni? Jag vill servera rött vin:
    http://www.systembolaget.se/SokDryck...3aFruktsyra%3a

    Vinegärskyn har sherryvinäger, farinsocker och kalvfond i sig. Borde jag istället göra en klassisk rödvissås på stekskyn och rödvin? Skippa ingefäran? Den blir ju som ett litet garnityr bara...
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Gör vinägerskyn. Jag tror det blir roligare och smakrikare än rödvinssås.
    Fiterad jordärtskocka och ingefära blir jag nyfiken på. Friteras dom ihop eller var för sig? Recept?
    Vilket som, ingefära låter som ett mycket spännande inslag och kan vara en sån grej som lyfter hela rätten.
  10. 5
    Gör vinägerskyn. Jag tror det blir roligare och smakrikare än rödvinssås.
    Fiterad jordärtskocka och ingefära blir jag nyfiken på. Friteras dom ihop eller var för sig? Recept?
    Vilket som, ingefära låter som ett mycket spännande inslag och kan vara en sån grej som lyfter hela rätten.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Friterad ingefära och jordärtskocka
    1 bit färsk ingefära, tunt skivad
    2-3 jordärtskockor, tunt skivade
    salt
    olja, till fritering

    Hetta upp oljan till 130 °C. Fritera ingefäran och jordärtskockorna tills de är krispiga, salta.
  12. 6
    Friterad ingefära och jordärtskocka
    1 bit färsk ingefära, tunt skivad
    2-3 jordärtskockor, tunt skivade
    salt
    olja, till fritering

    Hetta upp oljan till 130 °C. Fritera ingefäran och jordärtskockorna tills de är krispiga, salta.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Tackar
    Det ska jag prova som tillbehör nån gång.
  14. 7
    Tackar
    Det ska jag prova som tillbehör nån gång.

Liknande trådar

  1. Hjortstek har jag gjort...
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 22:00
  2. Hjortstek
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 16:06
  3. Tillaga fryst hjortstek?
    By anis_1 in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 12:17
  4. Enklast sättet att göra hjortstek?
    By 71:an Nika in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 15:25
  5. ideér?
    By --jimi-- in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 15:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar