hur får man köttfärslimpan bra??
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    hur får man köttfärslimpan bra??

    Som sgt ska göra körrfärslimpa till middag idag, och när jag gör det så blir den inte som jag vill utan den ramlar liksom sönder när man skär den, jag vill att man ska kunna få upp nåt på gaffeln inte bara smul ju! Å tänk att faktiskt kunna skära i skivor, vad glad jag skulle bli om nån kunde hjälpa mig.
  2. 1
    hur får man köttfärslimpan bra?? Som sgt ska göra körrfärslimpa till middag idag, och när jag gör det så blir den inte som jag vill utan den ramlar liksom sönder när man skär den, jag vill att man ska kunna få upp nåt på gaffeln inte bara smul ju! Å tänk att faktiskt kunna skära i skivor, vad glad jag skulle bli om nån kunde hjälpa mig.
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    vad har du i din

    köttfärslimpa?

    1-2 msk potatisjmöl binder ihop den fint och då faller den inte isär. Och inte så mycket vätska.
    "Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar
    sig många gånger och varje gång i samma person"


    // HEMSIDA // BLOGG // HUSBYGGE // BRÖLLOP // BARN // HUND //
    http://devilleplace.se/

    // MATBLOGGEN //
    http://kryddburken.wordpress.com/
  4. 2
    vad har du i din köttfärslimpa?

    1-2 msk potatisjmöl binder ihop den fint och då faller den inte isär. Och inte så mycket vätska.
  5. Medlem sedan
    Jun 1998
    #3
    Använd för det första blandfärs och inte vanlig mager torr nötfärs. Blanda till smeten med något som binder - ägg, en klick matlagningsyoghurt.
  6. 3
    Använd för det första blandfärs och inte vanlig mager torr nötfärs. Blanda till smeten med något som binder - ägg, en klick matlagningsyoghurt.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    jag har ströbröd,potatismjöl,ägg,mjölk ,kryddor,lök i. Fattar inte varför det blir så då... kanske har för mycket vätska??
  8. 4
    jag har ströbröd,potatismjöl,ägg,mjölk ,kryddor,lök i. Fattar inte varför det blir så då... kanske har för mycket vätska??
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Hmm jag brukar använda blandfärs å ägg
  10. 5
    Hmm jag brukar använda blandfärs å ägg
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6
    Jag gör en på jobbet som är väldigt uppskattad av alla kollegor.

    Jag gör en smet på havregryn, potatismjöl, ägg, kryddor och mjölk. Svälla. I med nötfärs.

    Bre ut den på ett smörpapper som en avlång fyrkant och fyll den med smaksatt färskost, hackad rökt skinka och hackad persilja.

    Rulla ihop den och linda hela med bacon och stek i ugnen på rätt låga grader. MUMSIGT!
  12. 6
    Jag gör en på jobbet som är väldigt uppskattad av alla kollegor.

    Jag gör en smet på havregryn, potatismjöl, ägg, kryddor och mjölk. Svälla. I med nötfärs.

    Bre ut den på ett smörpapper som en avlång fyrkant och fyll den med smaksatt färskost, hackad rökt skinka och hackad persilja.

    Rulla ihop den och linda hela med bacon och stek i ugnen på rätt låga grader. MUMSIGT!
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    veva mera

    Ju mer man rör runt köttfärsen, desto mer binder den ihop sej. Oavsett äggmängd.
  14. 7
    veva mera Ju mer man rör runt köttfärsen, desto mer binder den ihop sej. Oavsett äggmängd.
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Jag har ett recept jag fått från syrran, som hittat det ngn stans. Helt kanon är det

    4 portioner

    2 dl creme fraiche (kan använda smaksatt om man vill)
    ca 500 gr köttfärs
    1 paket fransk löksoppa (pulver)
    1 ägg
    lite ströbröd

    Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ingredienserna väl. Forma till en limpa och lägg på en smord plåt, eller använd en brödform (tycker jag är bättre).

    In i ugnen i ca 40 minuter. Servera med kokt potatis och lingon/saltgurka. Sås kan göras på skyn som blir, eller så är Keldas svampsås mycket god till.
  16. 8
    Jag har ett recept jag fått från syrran, som hittat det ngn stans. Helt kanon är det

    4 portioner

    2 dl creme fraiche (kan använda smaksatt om man vill)
    ca 500 gr köttfärs
    1 paket fransk löksoppa (pulver)
    1 ägg
    lite ströbröd

    Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ingredienserna väl. Forma till en limpa och lägg på en smord plåt, eller använd en brödform (tycker jag är bättre).

    In i ugnen i ca 40 minuter. Servera med kokt potatis och lingon/saltgurka. Sås kan göras på skyn som blir, eller så är Keldas svampsås mycket god till.

Liknande trådar

  1. Köttfärslimpan då, här kommer recept
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 13:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar