"barn" mat utan mjölk
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    "barn" mat utan mjölk

    Hej,

    En mamma som är mycket fokuserad på att äta nyttigt, och hennes junior på 2 ( som tex. inte får glass!) kommer på middag... Lillan äter inte mjölk produkter. Har själv en två åring som trilskas med grönsaker. Vad ska vi hitta på att laga. ( är själv lite inne på lax med sweetchili/cashew täcke - men det blir väll lite torrt om man ska hoppa över creme fraiche sås till..?)
  2. 1
    "barn" mat utan mjölk Hej,

    En mamma som är mycket fokuserad på att äta nyttigt, och hennes junior på 2 ( som tex. inte får glass!) kommer på middag... Lillan äter inte mjölk produkter. Har själv en två åring som trilskas med grönsaker. Vad ska vi hitta på att laga. ( är själv lite inne på lax med sweetchili/cashew täcke - men det blir väll lite torrt om man ska hoppa över creme fraiche sås till..?)
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Just kalla såser till fisk utan mjölk tycker jag är lite svårt. Men en laxwok, med teriyaki-sås funkar bra. Grönsakerna kan man ju peta bort...

    Det där "sweet-chili/cashew täcket skulle jag gärna vilja få en närmare bekrivning av!
  4. 2
    Just kalla såser till fisk utan mjölk tycker jag är lite svårt. Men en laxwok, med teriyaki-sås funkar bra. Grönsakerna kan man ju peta bort...

    Det där "sweet-chili/cashew täcket skulle jag gärna vilja få en närmare bekrivning av!
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Jag har vant mig av med den typen av sås, så jag saknar det faktiskt inte. Är fisken sådär perfekt lagad så att den nätt och jämnt är klar så är den inte torr! Och lite extra sweetchilisås bredvid för den som vill och saftiga grönsaker för dem som gillar det.

    Gillar 2-åringen minimajs? Det har mina barn kunat äta så det sprutar ur öronen även när andra grönsaker ratats.
  6. 3
    Jag har vant mig av med den typen av sås, så jag saknar det faktiskt inte. Är fisken sådär perfekt lagad så att den nätt och jämnt är klar så är den inte torr! Och lite extra sweetchilisås bredvid för den som vill och saftiga grönsaker för dem som gillar det.

    Gillar 2-åringen minimajs? Det har mina barn kunat äta så det sprutar ur öronen även när andra grönsaker ratats.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Det beror väl på hur barnet är. Min tvååring skulle till exempel aldrig komma på tanken att besudla sin lax med någon sås Om hon inte äter mjölkprodukter är hon kanske van vid att mat utan den typen av sås. Jag skulle ha kollat med mamman för att inte hålla på och anstränga mig i onödan (sade latmasken)

    Annars kanske kyckling vore ett alternativ?
  8. 4
    Det beror väl på hur barnet är. Min tvååring skulle till exempel aldrig komma på tanken att besudla sin lax med någon sås Om hon inte äter mjölkprodukter är hon kanske van vid att mat utan den typen av sås. Jag skulle ha kollat med mamman för att inte hålla på och anstränga mig i onödan (sade latmasken)

    Annars kanske kyckling vore ett alternativ?
  9. Medlem sedan
    Mar 1998
    #5

    Besudla!! *asg*

    Det där var en kommentar för mina barn det.
    Det enda som får komma på deras tallrik när det äts lax är ris och gräddfil. Och så laxen då... Och broccoli, men den äter man ju bredvid. Det är minsann inget som förtar den fina laxsmaken inte...
  10. 5
    Besudla!! *asg* Det där var en kommentar för mina barn det.
    Det enda som får komma på deras tallrik när det äts lax är ris och gräddfil. Och så laxen då... Och broccoli, men den äter man ju bredvid. Det är minsann inget som förtar den fina laxsmaken inte...
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Ja, även mina barn äter helst lax (och annat) utan sås, men ibland brukar de gilla en klick majonnäs.
  12. 6
    Ja, även mina barn äter helst lax (och annat) utan sås, men ibland brukar de gilla en klick majonnäs.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Beror det på fix idé, laktosintolerans eller mjölkproteinallergi? För om det är det sistnämnda måste du dessutom tänka på vad du steker i!

    Prata med mamman om recept, do's and don'ts.
  14. 7
    Beror det på fix idé, laktosintolerans eller mjölkproteinallergi? För om det är det sistnämnda måste du dessutom tänka på vad du steker i!

    Prata med mamman om recept, do's and don'ts.
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8
    Har sett receptet i senaste Elle mat&vin. Ingredienserna var sweet chilisås, hackade cashewnötter, limesaft och rivet lime skal... Ingredienserna blandas och läggs som ett täcke på fisken som lagas i ugen ca. 20 minuter.

    Har faktiskt inte provat minimajs... Men vanlig majs är en hitt! ( och rå tomat och gurka) men sen är det stopp...
  16. 8
    Har sett receptet i senaste Elle mat&vin. Ingredienserna var sweet chilisås, hackade cashewnötter, limesaft och rivet lime skal... Ingredienserna blandas och läggs som ett täcke på fisken som lagas i ugen ca. 20 minuter.

    Har faktiskt inte provat minimajs... Men vanlig majs är en hitt! ( och rå tomat och gurka) men sen är det stopp...
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Flickan är asiat. Och barn där i från har ganska ofta svårt att tåla mjölk... Enligt mamman så får hon bla. öroninflamation av mjölk...
    Så det är nog en kombination av de två första punkterna du nämner! :-)
    Oftast steker jag i olja vilket fall... Fast tack för tipset!
  18. 9
    Flickan är asiat. Och barn där i från har ganska ofta svårt att tåla mjölk... Enligt mamman så får hon bla. öroninflamation av mjölk...
    Så det är nog en kombination av de två första punkterna du nämner! :-)
    Oftast steker jag i olja vilket fall... Fast tack för tipset!
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10
    det så klart - såsen kan ju vara valfri... vi vuxna kan ta - och barnen hoppa över! :-)

    wokade grönsaker skulle nog funka bra också som nån nämnde...
  20. 10
    det så klart - såsen kan ju vara valfri... vi vuxna kan ta - och barnen hoppa över! :-)

    wokade grönsaker skulle nog funka bra också som nån nämnde...
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11
    Oj vad konstigt... *försöker förstå kopplingen mjölk - öroninflammation*

    Det går alltid att göra såser på havregrädde istället för vanlig grädde. Men som sagt, om det är en allergi och inte en intolerans så måste man vara ganska strikt - och då får man lusläsa innehållsförteckningarna på allt. Mjölkprotein döljer sig där man minst anar det (maränger, buljonger och sånt).
  22. 11
    Oj vad konstigt... *försöker förstå kopplingen mjölk - öroninflammation*

    Det går alltid att göra såser på havregrädde istället för vanlig grädde. Men som sagt, om det är en allergi och inte en intolerans så måste man vara ganska strikt - och då får man lusläsa innehållsförteckningarna på allt. Mjölkprotein döljer sig där man minst anar det (maränger, buljonger och sånt).
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12
    Konstigt ja. :-)
    ... Men hon mår i alla fall bättre utan mjölk/laktos... men så allvarligt som mjölkprotein allergi är det inte, så det är ju skönt.

    ( visst något med att mjölk kan trigga slemproduktionen...)
  24. 12
    Konstigt ja. :-)
    ... Men hon mår i alla fall bättre utan mjölk/laktos... men så allvarligt som mjölkprotein allergi är det inte, så det är ju skönt.

    ( visst något med att mjölk kan trigga slemproduktionen...)
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Det vanligaste bland asiatiska barn är laktosintolerans, men visst finns det mjölkproteinallergiker även där. Bäst att kolla med mamman!
  26. 13
    Det vanligaste bland asiatiska barn är laktosintolerans, men visst finns det mjölkproteinallergiker även där. Bäst att kolla med mamman!
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Cocosmjölk kanske eller är det för onyttigt?
    Nån kyckling i nån gryta baserad på cocosmjölk, ris, nånslags grönsaker?
    I much prefer whining to counting my blessings!
  28. 14
    Cocosmjölk kanske eller är det för onyttigt?
    Nån kyckling i nån gryta baserad på cocosmjölk, ris, nånslags grönsaker?
  29. Medlem sedan
    Feb 2001
    #15

    Då tror jag...

    ... att jag hade gjort laxpaket.

    Koka potatis och skiva.
    Skiva squach i grova bitar, paprika i stora bitar, lökbåtar av rödlök, cocktailtomater.
    Lägg potatis och grönsaker (de grönsaker man vill ha) på ett smort ark aluminiumfolie (ett för varje person) och salta och peppra.
    Lägg på en laxbit, lite dill, pressa över citron, salta och peppra fisken. Klicka gärna över lite mjölkfritt margarin och kanske lite oatleys matlagnings"grädde".
    Gör paket och in i ugnen 225 grader ca 30 min (beror på laxens storlek).

    Alla får varsitt paket att öppna (brukar vara poppis hos barnen) och kanske en aioliklick för den som vill ha. Annars blir det lite såsigt av smörklickarna och matlagningsgrädden.
    Mamma till två underbara söner. Stora E född -02 och lilla E född 23 maj -08
  30. 15
    Då tror jag... ... att jag hade gjort laxpaket.

    Koka potatis och skiva.
    Skiva squach i grova bitar, paprika i stora bitar, lökbåtar av rödlök, cocktailtomater.
    Lägg potatis och grönsaker (de grönsaker man vill ha) på ett smort ark aluminiumfolie (ett för varje person) och salta och peppra.
    Lägg på en laxbit, lite dill, pressa över citron, salta och peppra fisken. Klicka gärna över lite mjölkfritt margarin och kanske lite oatleys matlagnings"grädde".
    Gör paket och in i ugnen 225 grader ca 30 min (beror på laxens storlek).

    Alla får varsitt paket att öppna (brukar vara poppis hos barnen) och kanske en aioliklick för den som vill ha. Annars blir det lite såsigt av smörklickarna och matlagningsgrädden.
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    tvätta maten!

    Nej det ska du ju inte göra men sån var min son (nu 16) i många år. Gillade inte sås eller grytor alls. Han kunde SKÖLJA av t ex kött i ett durkslag för att få bort det kladdiga!! Så höll det på i många år men nu äter han som oss andra. Jag har aldrig gjort någon större affär av det.

    Mitt förslag till dig är att du gör en sås som du serverar på sidan om, så kan den som vill ha ta.

    Att inte äta glass när man är två år är väl bara bra?!
  32. 16
    tvätta maten! Nej det ska du ju inte göra men sån var min son (nu 16) i många år. Gillade inte sås eller grytor alls. Han kunde SKÖLJA av t ex kött i ett durkslag för att få bort det kladdiga!! Så höll det på i många år men nu äter han som oss andra. Jag har aldrig gjort någon större affär av det.

    Mitt förslag till dig är att du gör en sås som du serverar på sidan om, så kan den som vill ha ta.

    Att inte äta glass när man är två år är väl bara bra?!
  33. Medlem sedan
    Mar 1998
    #17
    OT, men är det han som har NPF? Känner igen det från min 15-åring med AS nämligen
    Nu äter hon iaf de flesta såser vi brukar laga.
  34. 17
    OT, men är det han som har NPF? Känner igen det från min 15-åring med AS nämligen
    Nu äter hon iaf de flesta såser vi brukar laga.
  35. Medlem sedan
    Aug 2002
    #18

    vad är det?

    jag vet inte vad npf är men han har ADD. Kanske är synonymt med det?
  36. 18
    vad är det? jag vet inte vad npf är men han har ADD. Kanske är synonymt med det?
  37. Medlem sedan
    Mar 1998
    #19
    NPF betyder neuropsykiatriskt funktionshinder. Och ett sådant har han om han har ADD. Min sköljde av fiskbullarna som liten. Nu älskar hon dem i dillsås och det äter inte ens jag.
  38. 19
    NPF betyder neuropsykiatriskt funktionshinder. Och ett sådant har han om han har ADD. Min sköljde av fiskbullarna som liten. Nu älskar hon dem i dillsås och det äter inte ens jag.
  39. Medlem sedan
    Aug 2002
    #20

    *s*

    trodde det var nån slags ny bokstavskombination.

    Intressant annars om det kan hänga ihop.
  40. 20
    *s* trodde det var nån slags ny bokstavskombination.

    Intressant annars om det kan hänga ihop.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vilken "ätsak" klarar ni er inte utan...
    By Fi76 in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 05:25
  2. kan man vara "lite" allergisk mot mjölk?
    By tinros in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 11:05
  3. "egen helg" utan familjen..
    By katarina_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 17:14
  4. "En moders kärlek är som mjölk och..."
    By Karolina m.W & bf3/7 in forum Föräldraskap
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 11:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar