Hur tillaga hel nötstek?!
Mat & dryck
  1. anonymt namn
    #1

    Hur tillaga hel nötstek?!

    Korkad fråga jag vet, men jag har nästan aldrig tillagat kött själv och nu vill jag laga en hel nötstek i nät (fransyska) på nästan 1,4 kg. Hur gör jag?! Vill alltså laga den hel, och sedan skiva i ganska tunna skivor. Ni får förklara detaljerat, för som sagt har jag nästan aldrig tillagat kött eftersom jag äter det så sällan. Tack!!
  2. 1
    Hur tillaga hel nötstek?! Korkad fråga jag vet, men jag har nästan aldrig tillagat kött själv och nu vill jag laga en hel nötstek i nät (fransyska) på nästan 1,4 kg. Hur gör jag?! Vill alltså laga den hel, och sedan skiva i ganska tunna skivor. Ni får förklara detaljerat, för som sagt har jag nästan aldrig tillagat kött eftersom jag äter det så sällan. Tack!!
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2
    Rostbiff kanske? Krydda och ställ in i ugnen 175 grader tills köttet är 55-60 grader innuti.
  4. 2
    Rostbiff kanske? Krydda och ställ in i ugnen 175 grader tills köttet är 55-60 grader innuti.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Tjälknöl förståss! Med minimalt med arbetsinsats dessutom.

    http://dittanodattan.blogspot.com/se...3%A4lkn%C3%B6l

  6. 3
    Tjälknöl förståss! Med minimalt med arbetsinsats dessutom.

    http://dittanodattan.blogspot.com/se...3%A4lkn%C3%B6l

  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Hur enkelt som helst.
    Putsa steken, salta och peppra ganska kraftig (eftersom det bara är ytan som blir kryddad).
    Stek ytan i het panna så den får stekyta/fin färg.
    In i ugnen på 175 grader., använd stektermomerer. Ta ut köttet när när köttet nått 65-77 grader (beroende på hur rosa du vill ha det). Ca en timme tar det, kanske mer. Låt vila en stund innan du skär upp det.
    Servera med god sås och tillbehör.
  8. 4
    Hur enkelt som helst.
    Putsa steken, salta och peppra ganska kraftig (eftersom det bara är ytan som blir kryddad).
    Stek ytan i het panna så den får stekyta/fin färg.
    In i ugnen på 175 grader., använd stektermomerer. Ta ut köttet när när köttet nått 65-77 grader (beroende på hur rosa du vill ha det). Ca en timme tar det, kanske mer. Låt vila en stund innan du skär upp det.
    Servera med god sås och tillbehör.
  9. Anonym
    #5
    Tack alla! Jag kryddar och steker lite först, sen in i ugnen...om man vill ha det vällagat är det ca 77 grader då?
  10. 5
    Tack alla! Jag kryddar och steker lite först, sen in i ugnen...om man vill ha det vällagat är det ca 77 grader då?
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Ja, men tänk på att det eftersteker, så var noga med att det inte går över de där 77°, så det blir grått och stenhårt...
  12. 6
    Ja, men tänk på att det eftersteker, så var noga med att det inte går över de där 77°, så det blir grått och stenhårt...

Liknande trådar

  1. Vad göra med en nötstek?
    By AnneF med 3 busar in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 20:29
  2. nötstek?
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 14:02
  3. Fryst nötstek
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 17:22
  4. Hederlig nötstek...Hur gör ni?
    By ---Cami--- in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 16:36
  5. jag har köpt en nötstek
    By sandra_78 in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 16:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar