Fler än jag som ogillar skyddat nummer?
Ordet är fritt
  1. Gretah
    #1

    Fler än jag som ogillar skyddat nummer?

    Jag vet att de flesta företag och institutioner har hemligt nummer, samt telefonförsäljare som har det... Men jag vill verkligen kunna välja vem jag vill prata med, därför svarar jag väldigt sällan när det ringer skyddat. Men ibland kan det ju vara nåt viktigt...
  2. 1
    Fler än jag som ogillar skyddat nummer? Jag vet att de flesta företag och institutioner har hemligt nummer, samt telefonförsäljare som har det... Men jag vill verkligen kunna välja vem jag vill prata med, därför svarar jag väldigt sällan när det ringer skyddat. Men ibland kan det ju vara nåt viktigt...
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    JAg gillar inte skyddat nummer, men har det själv. *L* Lite dubbelmoral där. Jag hade så många konstiga telefonsamtal ett tag när jag stod i telefonkatalogen så jag valde skyddat nummer, sen skyddar det även till viss del mot telefonförsäljare.
    Dock tror jag inte telefonförsäljare får ringa från skyddat nummer längre. JAg har för mig att det var nåt om det för ett par år sedan.
    Alla som ringer till mig och vill sälja saker (vilket är alldeles för ofta och man kan inte nixa företagstelefonen) ringer från synliga nummer.
  4. 2
    JAg gillar inte skyddat nummer, men har det själv. *L* Lite dubbelmoral där. Jag hade så många konstiga telefonsamtal ett tag när jag stod i telefonkatalogen så jag valde skyddat nummer, sen skyddar det även till viss del mot telefonförsäljare.
    Dock tror jag inte telefonförsäljare får ringa från skyddat nummer längre. JAg har för mig att det var nåt om det för ett par år sedan.
    Alla som ringer till mig och vill sälja saker (vilket är alldeles för ofta och man kan inte nixa företagstelefonen) ringer från synliga nummer.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Ja jag!

    Jag tycker det är jättejobbigt med dolt nummer! Och inte blir det bättre när två av mina bästisar har det, så jag vill ju likosm inte låta bli att svara heller...

    Jag är med i NIX så det ringer i princip aldrig föräljare och sånt.

    Men jag funderar påa tt skaffa dolt nummer själv... Hur gör jag det?
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  6. 3
    Ja jag! Jag tycker det är jättejobbigt med dolt nummer! Och inte blir det bättre när två av mina bästisar har det, så jag vill ju likosm inte låta bli att svara heller...

    Jag är med i NIX så det ringer i princip aldrig föräljare och sånt.

    Men jag funderar påa tt skaffa dolt nummer själv... Hur gör jag det?
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Via Teila, förstås... Varför vill du ha hemligt nummer?
  8. 4
    Via Teila, förstås... Varför vill du ha hemligt nummer?
  9. Medlem sedan
    Apr 2009
    #5
    Jaa! Både exet, dvs mina barns pappa, och min mamma har det. Eftersom exet har det, och det kan vara något viktigt gällande barnen, så måste jag ju svara varje gång. Tyvärr är det oftast min mamma som ringer dock, och henne vill jag definitivt inte alltid prata med...
  10. 5
    Jaa! Både exet, dvs mina barns pappa, och min mamma har det. Eftersom exet har det, och det kan vara något viktigt gällande barnen, så måste jag ju svara varje gång. Tyvärr är det oftast min mamma som ringer dock, och henne vill jag definitivt inte alltid prata med...
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    Skaffa telefonsvarare? "Om du ringer från skyddat nummer och vill något viktigt, tala in ett medelande så ringer jag upp sen när jag orkar."
  12. 6
    Skaffa telefonsvarare? "Om du ringer från skyddat nummer och vill något viktigt, tala in ett medelande så ringer jag upp sen när jag orkar."
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Via Telia...

    hur? Ringer man bara och säger att man vill ha skyddat nummer?

    ja vill ha det för att jag blivit uppringd av flera "konstiga" männsikor på sista tiden, och jag vill inte det, och jag vill inte heller att min adress ska synas på hitta.se och eniro.se längre... Finns det andra anlednignar?
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  14. 7
    Via Telia... hur? Ringer man bara och säger att man vill ha skyddat nummer?

    ja vill ha det för att jag blivit uppringd av flera "konstiga" männsikor på sista tiden, och jag vill inte det, och jag vill inte heller att min adress ska synas på hitta.se och eniro.se längre... Finns det andra anlednignar?
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    Tja, att man är hotad och förföljd eller att man har ett jobb där man inte vill bli hittad privat (typ polis) är väl de vanligaste skälen. Tänk på att skyddat nummer inte alltid är så bra - du blir svår/omöjlig att hitta för alla.
  16. 8
    Tja, att man är hotad och förföljd eller att man har ett jobb där man inte vill bli hittad privat (typ polis) är väl de vanligaste skälen. Tänk på att skyddat nummer inte alltid är så bra - du blir svår/omöjlig att hitta för alla.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    Och ja, man ringer och säger att man vill ha ett nytt, hemligt telefonnummer.
  18. 9
    Och ja, man ringer och säger att man vill ha ett nytt, hemligt telefonnummer.
  19. Gretah
    #10
    Jaha...Det var inte alls länge sen det ringde en försäljare från skyddat nummer, men det är ju bra att veta trots allt.
    Nu visade det sej vara fostersonens mamma som ringde och hon ringde ju på hans mobil efter att jag inte svarat.
  20. 10
    Jaha...Det var inte alls länge sen det ringde en försäljare från skyddat nummer, men det är ju bra att veta trots allt.
    Nu visade det sej vara fostersonens mamma som ringde och hon ringde ju på hans mobil efter att jag inte svarat.
  21. Gretah
    #11
    Jag tror man vänder sej till sin telefonoperatör helt enkelt. Men det kostar ju en extra slant att ha skyddat nummer.
  22. 11
    Jag tror man vänder sej till sin telefonoperatör helt enkelt. Men det kostar ju en extra slant att ha skyddat nummer.
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12

    Och vem...

    skulle behöva hitta mig liksom? Och om det nu är så otroooligt viktigt så är det bara mina föräldrar och min bror som har samma efternamn, så det är ju inte så svårt att få tag på mig då heller.

    Det är likosom nackdelen med ett udda efternamn...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  24. 12
    Och vem... skulle behöva hitta mig liksom? Och om det nu är så otroooligt viktigt så är det bara mina föräldrar och min bror som har samma efternamn, så det är ju inte så svårt att få tag på mig då heller.

    Det är likosom nackdelen med ett udda efternamn...
  25. Medlem sedan
    Nov 2008
    #13

    Inte så "förstås"...

    Det förutsätts ju att du har Telia som operatör ;-)
    Sen kan man ju välja mellan dolt/hemligt nummer eller icke sökbart nummer. Om man har dolt/hemligt så syns det inte på en presentatör en om man har "icke sökbart" så går det inte att söka på eniro, hitta etc. men via nummerupplysningen går det. Dessutom så ser dina vänner att det är just du som har ringt, eftersom numret syns på nummerpresentatören.
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  26. 13
    Inte så "förstås"... Det förutsätts ju att du har Telia som operatör ;-)
    Sen kan man ju välja mellan dolt/hemligt nummer eller icke sökbart nummer. Om man har dolt/hemligt så syns det inte på en presentatör en om man har "icke sökbart" så går det inte att söka på eniro, hitta etc. men via nummerupplysningen går det. Dessutom så ser dina vänner att det är just du som har ringt, eftersom numret syns på nummerpresentatören.
  27. Medlem sedan
    Feb 2000
    #14

    Ok...

    vet du huhr man "försvinner" fån eniro och hitta med?
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  28. 14
    Ok... vet du huhr man "försvinner" fån eniro och hitta med?
  29. Gretah
    #15
    Ja fy vilket aber det är med skyddat! Som jag sa, jag vill verkligen kunna välja vem jag ska prata med. Dina barns pappa kunde du kanske komma överens om att han ringer först en signal och sen igen...då vet du i allafall att det är han.
  30. 15
    Ja fy vilket aber det är med skyddat! Som jag sa, jag vill verkligen kunna välja vem jag ska prata med. Dina barns pappa kunde du kanske komma överens om att han ringer först en signal och sen igen...då vet du i allafall att det är han.
  31. Medlem sedan
    Nov 2008
    #16

    Det gäller bara

    svenskreggade företag, många kringgår det genom att ha "basen" utomlands.
    Det ska komma upp ett nummer, dit man kan ringa och få info (via en fysisk person eller en telefonröst) om företaget och varför dom ringt.
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  32. 16
    Det gäller bara svenskreggade företag, många kringgår det genom att ha "basen" utomlands.
    Det ska komma upp ett nummer, dit man kan ringa och få info (via en fysisk person eller en telefonröst) om företaget och varför dom ringt.
  33. Gretah
    #17
    Ja det kan man faktiskt göra för att slippa gå å fundera på vem det trots allt var - för det KAN ju vara nåt viktigt. Kan man fixa telefonsvarare via telia direkt till den telefon man har? Förr hade vi ju nån apparat på vägen...
  34. 17
    Ja det kan man faktiskt göra för att slippa gå å fundera på vem det trots allt var - för det KAN ju vara nåt viktigt. Kan man fixa telefonsvarare via telia direkt till den telefon man har? Förr hade vi ju nån apparat på vägen...
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Åtminstone förr fanns det en funktion på eniro.se där man klickade och anmälde att man inte ville vara med.
  36. 18
    Åtminstone förr fanns det en funktion på eniro.se där man klickade och anmälde att man inte ville vara med.
  37. Medlem sedan
    Jul 2002
    #19
    Aha, jag hit ringer de flera gånger i veckan. Jag ska sluta svara när det ringer nån vars nummer jag inte känner igen och hänvisa till mailen på mobilsvararen tror jag.
  38. 19
    Aha, jag hit ringer de flera gånger i veckan. Jag ska sluta svara när det ringer nån vars nummer jag inte känner igen och hänvisa till mailen på mobilsvararen tror jag.
  39. Medlem sedan
    Mar 2009
    #20
    Jag tror inte det kostar att ha dolt nummer (men skyddat kostar). Dessutom finns det väl en kod man kan slå innan, som gör att man inte visar varifrån man ringer.
  40. 20
    Jag tror inte det kostar att ha dolt nummer (men skyddat kostar). Dessutom finns det väl en kod man kan slå innan, som gör att man inte visar varifrån man ringer.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. OSA= Offentligt skyddat arbete?
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 23:00
  2. Ogillar skyddat nummer!
    By Gretah in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 12:02
  3. Skyddat hus?
    By blivande skärgårdsbo in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 18:34
  4. skyddat boende/besöksförbud?
    By Separera! in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 23:33
  5. Ni som fått nummer två...eller fler
    By Gismo01 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 11:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar