Illaluktande termos
En bra idé
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Illaluktande termos

    Min sambo var ute med dottern på isen i helgen och hade med sig en termos med varm choklad.

    Självklart så diskade han inte den när han kom hem utan lät den stå på bänken (jag trodde den var diskad). Så när jag öppnade den igår så var det ingen trevlig syn/lukt.

    Hur får jag nu rent den? Den stinker ju fortfarande trots att jag diskat den flera gånger. Kan jag skölja den med något? Vill ju inte att den ska ta upp lutk/smak av det jag sköljer/diskar den med heller.

    Nån som har några bra tips?
    ♥ ♥ ♥ mamma till Albin -00, Malva -06 & Flora -09 ♥ ♥ ♥
    ~ http://blurpan.blogg.se ~
  2. 1
    Illaluktande termos Min sambo var ute med dottern på isen i helgen och hade med sig en termos med varm choklad.

    Självklart så diskade han inte den när han kom hem utan lät den stå på bänken (jag trodde den var diskad). Så när jag öppnade den igår så var det ingen trevlig syn/lukt.

    Hur får jag nu rent den? Den stinker ju fortfarande trots att jag diskat den flera gånger. Kan jag skölja den med något? Vill ju inte att den ska ta upp lutk/smak av det jag sköljer/diskar den med heller.

    Nån som har några bra tips?
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2
    Jag har hört att man kan få termosar rena genom att pula ner hushållspapper, hälla på varmvatten, stänga och skaka. Har inte provat själv.
    Vet du förresten vad som händer om man lämnar en FULL termos med choklad på diskbänken över natten? Jo morgonen efter säger det PANG, locket flyger av och den sura stinkande chokladen sprutar över väggar, golv och tak i hela köket. Det gör jag aldrig om.
  4. 2
    Jag har hört att man kan få termosar rena genom att pula ner hushållspapper, hälla på varmvatten, stänga och skaka. Har inte provat själv.
    Vet du förresten vad som händer om man lämnar en FULL termos med choklad på diskbänken över natten? Jo morgonen efter säger det PANG, locket flyger av och den sura stinkande chokladen sprutar över väggar, golv och tak i hela köket. Det gör jag aldrig om.
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3
    Tanken slog mig när jag hällde ut den äckliga geggan att hade den stått lite längre så hade den nog exploderat. Glad jag slapp det. Usch din stackare, kan inte varit roligt att städa upp det.

    Hushållspapper och varmt vatten säger du, låter ju jättekonstigt, men kanske värt ett test iaf.
  6. 3
    Tanken slog mig när jag hällde ut den äckliga geggan att hade den stått lite längre så hade den nog exploderat. Glad jag slapp det. Usch din stackare, kan inte varit roligt att städa upp det.

    Hushållspapper och varmt vatten säger du, låter ju jättekonstigt, men kanske värt ett test iaf.
  7. fikonstina
    #4
    Ättika kanske skulle fungera?
  8. 4
    Ättika kanske skulle fungera?
  9. Medlem sedan
    Oct 1999
    #5
    Funderade oxå på det. Men hur mkt liksom? Vill ju inte att barnens choklad-termos ska smaka ättika sen...
  10. 5
    Funderade oxå på det. Men hur mkt liksom? Vill ju inte att barnens choklad-termos ska smaka ättika sen...
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6
    Är det en sån ståltermos ?
    Ta en maskindiskmedels tablett / pulver och häll på kokande vatten låt stå över natten...skölj väl...
    Jag har rengjort våra så många ggr då det bildats kaffe
    avlagringar då den dagligen används och bara sköljts lite snabbt...det har inte lämnat någon lukt / smak i alla fall.
  12. 6
    Är det en sån ståltermos ?
    Ta en maskindiskmedels tablett / pulver och häll på kokande vatten låt stå över natten...skölj väl...
    Jag har rengjort våra så många ggr då det bildats kaffe
    avlagringar då den dagligen används och bara sköljts lite snabbt...det har inte lämnat någon lukt / smak i alla fall.
  13. Medlem sedan
    Mar 2007
    #7
    Massor av salt & kokande vatten som får stå över natten.
  14. 7
    Massor av salt & kokande vatten som får stå över natten.
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8
    Tack för alla tips!!! Jag ska prova mig fram, saltet får bli först.
  16. 8
    Tack för alla tips!!! Jag ska prova mig fram, saltet får bli först.
  17. Medlem sedan
    Feb 2006
    #9
    jättesent svar men häll i några teskedar bikarbonat och slå på kokhett vatten. Fungerar perfekt även på kaffeavlagringar.
    Tipset kan ju vara bra till ett annat tillfälle...
  18. 9
    jättesent svar men häll i några teskedar bikarbonat och slå på kokhett vatten. Fungerar perfekt även på kaffeavlagringar.
    Tipset kan ju vara bra till ett annat tillfälle...
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    Bakpulver menade jag men det fungerar nog även med bikarbonat....
  20. 10
    Bakpulver menade jag men det fungerar nog även med bikarbonat....
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11
    Been there, done that!
  22. 11
    Been there, done that!

Liknande trådar

  1. Termos
    By Victoria m Aimee -06 in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 16:33
  2. Mat-termos?
    By Marre m J & E in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 21:45
  3. Termos?
    By Inngela in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 07:21
  4. termos för mat??
    By viret in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 18:44
  5. Mat-termos, var hitta?
    By Innerjoin in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 13:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar