Hur mycket kyckling behöver jag?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Hur mycket kyckling behöver jag?

    Vi ska bjuda på grillmat, ca 20 pers. Det blir potatissallad, grillade revbenspjäll och kycklingspett mm. Jag har 2,5 kg revben (med ben). Är 3 kg kycklingfile lagom? Alltid lika svårt att beräkna tycker jag.
  2. 1
    Hur mycket kyckling behöver jag? Vi ska bjuda på grillmat, ca 20 pers. Det blir potatissallad, grillade revbenspjäll och kycklingspett mm. Jag har 2,5 kg revben (med ben). Är 3 kg kycklingfile lagom? Alltid lika svårt att beräkna tycker jag.
  3. Medlem sedan
    Mar 2009
    #2

    Vuxna, barn eller både och?

    Man räknar med ungefär 150 gram rent kött per person. Tidigare sa man 100-125 g pp men jag tycker det brukar vara snålt, folk äter mer numera. Och då är det tillagad vikt - vilket betyder 30% mer eftersom det lättar vid tillagningen. 20*150 blir 3 kg och så 30% till, roughly behöver du 4 kg tillagat kött. Det är nog nätt och jämnt du får ut det av de mängder du tänker. Ffa revbenen tror jag går åt mer - är det tunna eller tjocka? På tunna kan du räkna med att mer än hälften är ben. Och så tillagning på det då.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix

    Min sommarblogg
  4. 2
    Vuxna, barn eller både och? Man räknar med ungefär 150 gram rent kött per person. Tidigare sa man 100-125 g pp men jag tycker det brukar vara snålt, folk äter mer numera. Och då är det tillagad vikt - vilket betyder 30% mer eftersom det lättar vid tillagningen. 20*150 blir 3 kg och så 30% till, roughly behöver du 4 kg tillagat kött. Det är nog nätt och jämnt du får ut det av de mängder du tänker. Ffa revbenen tror jag går åt mer - är det tunna eller tjocka? På tunna kan du räkna med att mer än hälften är ben. Och så tillagning på det då.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    hej

    det är ca 5 barn, resten vuxna. Revbenen är tjockskurna. Sen ska jag ha hembakt bröd mm samt två olika tårtor efter. Hur mycket potatis (färsk) tror du att jag behöver till salladen?
  6. 3
    hej det är ca 5 barn, resten vuxna. Revbenen är tjockskurna. Sen ska jag ha hembakt bröd mm samt två olika tårtor efter. Hur mycket potatis (färsk) tror du att jag behöver till salladen?
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    och.....

    ........glömde att jag även har ett gäng hemgjorda supergoda italienska korvar som också ska grillas
  8. 4
    och..... ........glömde att jag även har ett gäng hemgjorda supergoda italienska korvar som också ska grillas
  9. Medlem sedan
    Mar 2009
    #5

    Med korvarna i åtanke

    borde det räcka som du tänkt då.

    Potatis brukar man räkna 250 g pp och jag tycker att det brukar vara ett rätt okej snitt även när det gäller gratäng - fast det ser fisigt ut. Färskpotatis som till sill går ungefär 200 g pp men du kan nog räkna med 250 g färskpotatissallad.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix

    Min sommarblogg
  10. 5
    Med korvarna i åtanke borde det räcka som du tänkt då.

    Potatis brukar man räkna 250 g pp och jag tycker att det brukar vara ett rätt okej snitt även när det gäller gratäng - fast det ser fisigt ut. Färskpotatis som till sill går ungefär 200 g pp men du kan nog räkna med 250 g färskpotatissallad.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Tack snälla

    nu får jag inte in en enda pinal till i min kyl.
  12. 6
    Tack snälla nu får jag inte in en enda pinal till i min kyl.

Liknande trådar

  1. Hur mycket behöver man ??
    By Tilei in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 10:27
  2. Hur mycket kyckling per person?
    By spinucklan in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 17:31
  3. Hur mycket kyckling skall man
    By Annisan2oktoberboys in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:57
  4. Hur mycket behöver han?
    By Ebba och mini in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 13:46
  5. Hur mycket behöver
    By tack för svar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 11:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar