Hur ska jag nu skriva...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Hur ska jag nu skriva...

    .. detta för att inte få det kallad för abuse eftersom nån här känner sig utpekad? *suckar lite lätt* Men i alla fall, situationen med den jag tidigare skrivit om som går in till 100% i en offerroll fortsätter och det blir bara värre och värre. Är någon annan ledsen så tar denna person tillfället i akt att beklaga sig över hur dåligt h*n mår och för allt fokus dit istället, och h*n använder "jag mår dåligt" för att ursäkta att ansvarsbördan och belastningen på alla runtomkring ökar. Allt ansvar läggs på oss andra, h*n själv ser ingen brist i det egna ansvaratagandet över situationen. Personen kan på frågan "hur mår du?" svara undvikande "tja, det beror på hur man ser det" för att sedan beklaga sig över att "ingen bryr sig om hur jag mår!" Ni anar typen kanske....

    Ni som har erfarenhet av den typen av personer, har ni förslag på hur man kan göra för att nå fram så att säga? För att man när man tar upp problematiken med henne/honom det inte bara ska få "här får man tydligen inte må dåligt utan ska vara perfekt" tillbaka? Det känns inte rätt att gå förbi personens rygg och ta upp saken med arbnetsledare eller liknande utan att ta det med henne/honom själv först, men risken för att det kraschar när man tar upp det känns också överhängande.
  2. 1
    Hur ska jag nu skriva... .. detta för att inte få det kallad för abuse eftersom nån här känner sig utpekad? *suckar lite lätt* Men i alla fall, situationen med den jag tidigare skrivit om som går in till 100% i en offerroll fortsätter och det blir bara värre och värre. Är någon annan ledsen så tar denna person tillfället i akt att beklaga sig över hur dåligt h*n mår och för allt fokus dit istället, och h*n använder "jag mår dåligt" för att ursäkta att ansvarsbördan och belastningen på alla runtomkring ökar. Allt ansvar läggs på oss andra, h*n själv ser ingen brist i det egna ansvaratagandet över situationen. Personen kan på frågan "hur mår du?" svara undvikande "tja, det beror på hur man ser det" för att sedan beklaga sig över att "ingen bryr sig om hur jag mår!" Ni anar typen kanske....

    Ni som har erfarenhet av den typen av personer, har ni förslag på hur man kan göra för att nå fram så att säga? För att man när man tar upp problematiken med henne/honom det inte bara ska få "här får man tydligen inte må dåligt utan ska vara perfekt" tillbaka? Det känns inte rätt att gå förbi personens rygg och ta upp saken med arbnetsledare eller liknande utan att ta det med henne/honom själv först, men risken för att det kraschar när man tar upp det känns också överhängande.
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Om du visste hur gärna jag skulle vilja svara dig ... öppet!
  4. 2
    Om du visste hur gärna jag skulle vilja svara dig ... öppet!
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    kan du inte det då?
  6. 3
    kan du inte det då?
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4

    För jag är lite halvsnällelak. Typ.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  8. 4
    Nä För jag är lite halvsnällelak. Typ.
  9. Medlem sedan
    May 2009
    #5
    Vissa människor vill må dåligt, de mår "bra" av att beklaga sig. De vill inte ha något fixat, de vill bara beklaga sig och att andra ska lyssna och "förstå".

    Så antagligen vill denna personen helt enkelt bara ha det precis som det är och det bästa man kan göra själv är att lyssna med ett halvt öra och inte ta åt sig.
  10. 5
    Vissa människor vill må dåligt, de mår "bra" av att beklaga sig. De vill inte ha något fixat, de vill bara beklaga sig och att andra ska lyssna och "förstå".

    Så antagligen vill denna personen helt enkelt bara ha det precis som det är och det bästa man kan göra själv är att lyssna med ett halvt öra och inte ta åt sig.
  11. MaryT
    #6
    Jag skulle nog få ett bryt till slut och bara "MEN SHAPE UP FÖR SATAN! Vi VET att du har det jobbigt, men det finns gränser!!".
    Inte så pedagogiskt kanske. Men så skulle nog jag reagera till slut.
  12. 6
    Jag skulle nog få ett bryt till slut och bara "MEN SHAPE UP FÖR SATAN! Vi VET att du har det jobbigt, men det finns gränser!!".
    Inte så pedagogiskt kanske. Men så skulle nog jag reagera till slut.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Halvsnällelak var det ja...
    Jag önskar att man hade kunnat välja att inte bry sig, men eftersom det påverkar alla runtomkring så kan man inte det..
  14. 7
    Halvsnällelak var det ja...
    Jag önskar att man hade kunnat välja att inte bry sig, men eftersom det påverkar alla runtomkring så kan man inte det..
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    risken är överhängande att någon av oss kommer dithän, eller ännu värre, snart om vi inte agerar på nåt sätt...
  16. 8
    risken är överhängande att någon av oss kommer dithän, eller ännu värre, snart om vi inte agerar på nåt sätt...
  17. Medlem sedan
    Jul 2008
    #9
    Vissa människor verkar ha fastnat i ett tillstånd och verkar inte vilja ta sig ur. Vissa människor måste få vara "värst"

    Jag har försökt råda utan dalt men då får jag trianglar kastade över mig. SÅ jag är hellre tyst för det går inte att vara lullilullig gullig hela tiden de lyssnas inte (anser jag)

    Fruktansvärt enerverande ju att behöva frysta fast i gammalt jag ser framåt och försöker se mina tuffa prövningar som något positivt de formar mig framåt
  18. 9
    Vissa människor verkar ha fastnat i ett tillstånd och verkar inte vilja ta sig ur. Vissa människor måste få vara "värst"

    Jag har försökt råda utan dalt men då får jag trianglar kastade över mig. SÅ jag är hellre tyst för det går inte att vara lullilullig gullig hela tiden de lyssnas inte (anser jag)

    Fruktansvärt enerverande ju att behöva frysta fast i gammalt jag ser framåt och försöker se mina tuffa prövningar som något positivt de formar mig framåt
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10

    Om jag svarar:

    Hm.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  20. 10
    Om jag svarar: Hm.
  21. Medlem sedan
    May 2009
    #11
    Vissa människor har begränsningar och det kan vara bra att tänka på att inte alla är lika som en själv. Orkar man inte så behöver man ju inte svara, olika dagar finns olika personer som kan vara den som lyssnar. Raka råd och lösningar är vissa inte intresserade av för det är ju ändå "hopplöst".
  22. 11
    Vissa människor har begränsningar och det kan vara bra att tänka på att inte alla är lika som en själv. Orkar man inte så behöver man ju inte svara, olika dagar finns olika personer som kan vara den som lyssnar. Raka råd och lösningar är vissa inte intresserade av för det är ju ändå "hopplöst".
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Ja, man måste se framåt om det liksom ska hända nåt i rätt riktning. det betyder inte att man bara ska glömma allt som hänt, utan om att man bearbetar det och tar det med sig i ryggsäcken när man ändok går vidare..
  24. 12
    Ja, man måste se framåt om det liksom ska hända nåt i rätt riktning. det betyder inte att man bara ska glömma allt som hänt, utan om att man bearbetar det och tar det med sig i ryggsäcken när man ändok går vidare..
  25. Medlem sedan
    Jul 2008
    #13
    Nej men säg att du frågar

    SKa jag ta bilen eller bussen imorgon för jag ska till X iof har jag problem med Y så jag borde ta bilen.

    Om jag svarar, varför fråga när du ger oss svaret ?

    Ska man trianglas för det svaret ?
  26. 13
    Nej men säg att du frågar

    SKa jag ta bilen eller bussen imorgon för jag ska till X iof har jag problem med Y så jag borde ta bilen.

    Om jag svarar, varför fråga när du ger oss svaret ?

    Ska man trianglas för det svaret ?
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Uttömmande

    Det är inte det att man inte får må dåligt, det får man... och ibland gör man det vare sig man vill eller ej. Men hur mycket ska detta tillåtas påverka familj, vänner, arbetskamrater, lagkamrater o s v? "Hur mycket som helst" verkar en del tycka, men jag kan inte hålla med. Det finns gränser...
  28. 14
    Uttömmande

    Det är inte det att man inte får må dåligt, det får man... och ibland gör man det vare sig man vill eller ej. Men hur mycket ska detta tillåtas påverka familj, vänner, arbetskamrater, lagkamrater o s v? "Hur mycket som helst" verkar en del tycka, men jag kan inte hålla med. Det finns gränser...
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Klassiker....
  30. 15
    Klassiker....
  31. Medlem sedan
    Jul 2008
    #16
    Absolut men ältandet äter upp flertalet och har etsat sig fast. Samt något annat irriterande du nämner VARA VÄRST. Jag ska böja leka bräcka flest aff leken tror jag, anar att jag har bra chanser
  32. 16
    Absolut men ältandet äter upp flertalet och har etsat sig fast. Samt något annat irriterande du nämner VARA VÄRST. Jag ska böja leka bräcka flest aff leken tror jag, anar att jag har bra chanser
  33. Medlem sedan
    Jul 2008
    #17
    Jag blev trianglad. Det var det jag talade om häromkvällen som stängdes. Men som jag fick tack för dagen efter då jag varit hänsynsfull. Snacka om att man bör ha alla organ på spets för att hänga med.

    Anser som FAN att det INTE är triangelämne
  34. 17
    Jag blev trianglad. Det var det jag talade om häromkvällen som stängdes. Men som jag fick tack för dagen efter då jag varit hänsynsfull. Snacka om att man bör ha alla organ på spets för att hänga med.

    Anser som FAN att det INTE är triangelämne
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Om du sätter I R L bredvid AFF, vad ser du för likheter vad gäller detta?
  36. 18
    Om du sätter I R L bredvid AFF, vad ser du för likheter vad gäller detta?
  37. Medlem sedan
    May 2009
    #19
    En del är lite virriga och tänker högt tror jag. Att trianglas över det beror väl på ditt svar?
  38. 19
    En del är lite virriga och tänker högt tror jag. Att trianglas över det beror väl på ditt svar?
  39. Medlem sedan
    Jul 2008
    #20
    På frågan eller att anmäla ?

    Självplågare konta mobbing kanske ?
  40. 20
    På frågan eller att anmäla ?

    Självplågare konta mobbing kanske ?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ny att skriva...
    By AmmiBammi in forum _1203 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 15:51
  2. Kan man skriva så här
    By annchen in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 12:16
  3. Separation - vad skriva/inte skriva?
    By time to say goodbye in forum Separation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 19:29
  4. E på skriva skriva humör
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 19:51
  5. Kan man skriva så här (OT)
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 13:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar