Tvättmaskin eller diskmaskin?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Tvättmaskin eller diskmaskin?

    Hjälper en yngre släkting med köksrenovering som nu börjar närma sig sitt slut. Släktingen har varken diskmaskin eller tvättmaskin i lägenheten men vill gärna ha både och. Såklart I köket finns plats för en maskin som är 45 cm bred (egentligen 55 cm, men alla maskiner är antingen 60 ch eller 45) och nu har hon svårt att bestämma sig - disk eller tvätt. Jag velar lika mycket jag och kan inte ger bra råd. Vad säger ni? Någon med erfarenhet av små tvättmaskiner?

    Förutsättningar och funderingar:

    * Tjejen är i tjugoårsåldern och lever ensam, har inga barn.

    * En ev. tvättmaskin måste vara frontmatad pga av bänkskiva ovanpå (en av anledningarna till köksrenoveringen var just behov av ökad arbetsyta)

    * Maskinen kan alltså vara 45 cm bred. Räcker bra som diskmaskin för en person eller två, men hur mycket tvätt går i en så liten frontmatad maskin?

    * Tvättstugan i huset är usel, finns ingen torktumlare och inget torkskåp. Vid tvätt måste all tvätt torka i lägenheten och bokar man tvättstuga blir det gärna 3-4 maskiner (inklusive sängkläder) som ska torka på knappa 40 kvm. Men det är ganska lätt att få tid (undrar varför..? hmm )

    * Tjejen ogillar röra och trivs inte med disk framme, men lever väldigt oregelbundet (ni vet, studier, extrajobb som ringer 6.30 och vill att man ska hoppa in och gärna vara där helst 6.15 samma dag) och hinner/orkar inte alltid diska. Smutstvätt är lättare att gömma undan än disk.

    * Hon tränar en del och får på så vis en del sunkig tvätt, svettiga och leriga kläder som inte är så roliga att förvara tills nästa tvättid om två veckor.

    * Det _går_ att ha tvättmaskin i badrummet, men blir väldigt trångt och kräver framdragning av el och en del vvs (totalkostnad inkl. maskin kanske 14 000). I köket är el och vvs klart.

    * Badrumet ska stambytas om något år och då _kanske_ det går att flytta om t.ex. toastol och handfat för bättre förutsättningar att ha tvättmaskin i badrummet.


    Så, synpunkter?
  2. 1
    Tvättmaskin eller diskmaskin? Hjälper en yngre släkting med köksrenovering som nu börjar närma sig sitt slut. Släktingen har varken diskmaskin eller tvättmaskin i lägenheten men vill gärna ha både och. Såklart I köket finns plats för en maskin som är 45 cm bred (egentligen 55 cm, men alla maskiner är antingen 60 ch eller 45) och nu har hon svårt att bestämma sig - disk eller tvätt. Jag velar lika mycket jag och kan inte ger bra råd. Vad säger ni? Någon med erfarenhet av små tvättmaskiner?

    Förutsättningar och funderingar:

    * Tjejen är i tjugoårsåldern och lever ensam, har inga barn.

    * En ev. tvättmaskin måste vara frontmatad pga av bänkskiva ovanpå (en av anledningarna till köksrenoveringen var just behov av ökad arbetsyta)

    * Maskinen kan alltså vara 45 cm bred. Räcker bra som diskmaskin för en person eller två, men hur mycket tvätt går i en så liten frontmatad maskin?

    * Tvättstugan i huset är usel, finns ingen torktumlare och inget torkskåp. Vid tvätt måste all tvätt torka i lägenheten och bokar man tvättstuga blir det gärna 3-4 maskiner (inklusive sängkläder) som ska torka på knappa 40 kvm. Men det är ganska lätt att få tid (undrar varför..? hmm )

    * Tjejen ogillar röra och trivs inte med disk framme, men lever väldigt oregelbundet (ni vet, studier, extrajobb som ringer 6.30 och vill att man ska hoppa in och gärna vara där helst 6.15 samma dag) och hinner/orkar inte alltid diska. Smutstvätt är lättare att gömma undan än disk.

    * Hon tränar en del och får på så vis en del sunkig tvätt, svettiga och leriga kläder som inte är så roliga att förvara tills nästa tvättid om två veckor.

    * Det _går_ att ha tvättmaskin i badrummet, men blir väldigt trångt och kräver framdragning av el och en del vvs (totalkostnad inkl. maskin kanske 14 000). I köket är el och vvs klart.

    * Badrumet ska stambytas om något år och då _kanske_ det går att flytta om t.ex. toastol och handfat för bättre förutsättningar att ha tvättmaskin i badrummet.


    Så, synpunkter?
  3. MaryT
    #2
    Självklart en tvättmaskin!
    Bor man ensam så är disken ingen match, tar typ högst fem minuter efter en lagad måltid.
  4. 2
    Självklart en tvättmaskin!
    Bor man ensam så är disken ingen match, tar typ högst fem minuter efter en lagad måltid.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Är tvättstugan helt värdelös så hellre tvättmaskin än diskmaskin. Diska kan man göra för hand föramförallt om man bor ensam.
  6. 3
    Är tvättstugan helt värdelös så hellre tvättmaskin än diskmaskin. Diska kan man göra för hand föramförallt om man bor ensam.
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4
    Har du erfarenhet av 45 cm breda frontmatade maskiner? Är de bra?
  8. 4
    Har du erfarenhet av 45 cm breda frontmatade maskiner? Är de bra?
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    Tack för svar! Tjejn har bott i lgh i över två år och säger sig vara less på både disk och tvätt Har du erfarenhet av frontmatade 45 cm breda tvättmaskiner? Får man in t.ex. sängkläder för dubbelsäng?
  10. 5
    Tack för svar! Tjejn har bott i lgh i över två år och säger sig vara less på både disk och tvätt Har du erfarenhet av frontmatade 45 cm breda tvättmaskiner? Får man in t.ex. sängkläder för dubbelsäng?
  11. MaryT
    #6
    Ingen som helst erfarenhet av det, den detaljen får du nog prata med nån annan om .
  12. 6
    Ingen som helst erfarenhet av det, den detaljen får du nog prata med nån annan om .
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Tvättmaskin! Diska efter en person är snart gjort, men tvätten... Usch!

    Fast jag skulle försöka ta reda på om det möjligen år attsätta tvättmaskinen där nu och byta ut den mot en diskmaskin efter stambytet. För jag skulle helt enkelt förutsätta att det kunde bli en tvättmaskin i badrummet då. Eller typ kräva

    Hur maskinerna är har jag ingen aning om.
  14. 7
    Tvättmaskin! Diska efter en person är snart gjort, men tvätten... Usch!

    Fast jag skulle försöka ta reda på om det möjligen år attsätta tvättmaskinen där nu och byta ut den mot en diskmaskin efter stambytet. För jag skulle helt enkelt förutsätta att det kunde bli en tvättmaskin i badrummet då. Eller typ kräva

    Hur maskinerna är har jag ingen aning om.
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    HAr bara haft stora rejäla maskiner så jag har ingen aning faktiskt. Jag skulel nog försökt klämma in både tvätt och diskmaskin även om jag kan tycka att en diskmaskin är onödig i ett hem där 1 person bor. Särskilt ifall man lever väldigt oregelbundet och då misstänker jag att man ofta äter nånannanstans än hemma.
  16. 8
    HAr bara haft stora rejäla maskiner så jag har ingen aning faktiskt. Jag skulel nog försökt klämma in både tvätt och diskmaskin även om jag kan tycka att en diskmaskin är onödig i ett hem där 1 person bor. Särskilt ifall man lever väldigt oregelbundet och då misstänker jag att man ofta äter nånannanstans än hemma.
  17. Medlem sedan
    Jan 2008
    #9
    Den möjligheten har vi diskuterat, ja! Tankarna där är om 45 cm tvättmaskiner är bra nog, eller om man i så fall helst vill ha en 60 om det får plats i badrummet sen. Och då är det ju dumt att skaffa 45 nu. Å andra sidan, vore de helt kassa skulle de väl inte säljas?

    Och det gäller en bostadsrätt, så krav på tvättmaskin är kanske inte helt lätt att få igenom Möjligtvis kanske man kan få vvs och el betalt (oaf delvis) när de ändå håller på?
  18. 9
    Den möjligheten har vi diskuterat, ja! Tankarna där är om 45 cm tvättmaskiner är bra nog, eller om man i så fall helst vill ha en 60 om det får plats i badrummet sen. Och då är det ju dumt att skaffa 45 nu. Å andra sidan, vore de helt kassa skulle de väl inte säljas?

    Och det gäller en bostadsrätt, så krav på tvättmaskin är kanske inte helt lätt att få igenom Möjligtvis kanske man kan få vvs och el betalt (oaf delvis) när de ändå håller på?
  19. Medlem sedan
    May 2008
    #10
    Tvättmaskin! Det är INTE kul att ha svettiga träningskläder och fuktiga handdukar som ska ligga och mogna en vecka eller mer i väntan på tvättid.
    B tränar nästan varje dag och vi får boka tvättid varannan dag för att få undan kläderna och det hade varit guld med en egen maskin kan jag säga.
  20. 10
    Tvättmaskin! Det är INTE kul att ha svettiga träningskläder och fuktiga handdukar som ska ligga och mogna en vecka eller mer i väntan på tvättid.
    B tränar nästan varje dag och vi får boka tvättid varannan dag för att få undan kläderna och det hade varit guld med en egen maskin kan jag säga.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Tvättmaskin, definitivt! Å andra sidan blir det ju inte bättre torkmöjligheter om det var det som var problemet... Tanken är kanske att hon inte behöver ha så MYCKET tvätt på tork samtidigt om hon kan tvätta i lägenheten?!?
  22. 11
    Tvättmaskin, definitivt! Å andra sidan blir det ju inte bättre torkmöjligheter om det var det som var problemet... Tanken är kanske att hon inte behöver ha så MYCKET tvätt på tork samtidigt om hon kan tvätta i lägenheten?!?
  23. ÅJ67 m 3 kidz
    #12
    Tvättmaskin alla gånger, att diska efter en person är inte så betungande att det borde vara ett problem.

    Ett större problem är att hitta en frontmatad tvättmaskin som inte är bredare än 45 cm men jag hittade en

    http://www.pricerunner.se/pi/14-1171...uktinformation

    Jag skrev ju att jag hade långtråkigt .
  24. 12
    Tvättmaskin alla gånger, att diska efter en person är inte så betungande att det borde vara ett problem.

    Ett större problem är att hitta en frontmatad tvättmaskin som inte är bredare än 45 cm men jag hittade en

    http://www.pricerunner.se/pi/14-1171...uktinformation

    Jag skrev ju att jag hade långtråkigt .
  25. Medlem sedan
    Jan 2008
    #13
    Ja, precis så! Torkmöjligheterna blir till och med sämre med tvättmaskin, för idag har hon badkar med torkställning ovanför och en tvättmaskin skulle innebära att badkaret åkte ut och ersattes av dusch. Och då ryker ju torkställningen också. Men någon slags ställning borde man kunna fixa ovanför maskinen i alla fall, tänker jag. Och en torkställning kan stå i sovrummet efter tvätt, det behövs ju ändå efter tvätt i tvättstugan.
  26. 13
    Ja, precis så! Torkmöjligheterna blir till och med sämre med tvättmaskin, för idag har hon badkar med torkställning ovanför och en tvättmaskin skulle innebära att badkaret åkte ut och ersattes av dusch. Och då ryker ju torkställningen också. Men någon slags ställning borde man kunna fixa ovanför maskinen i alla fall, tänker jag. Och en torkställning kan stå i sovrummet efter tvätt, det behövs ju ändå efter tvätt i tvättstugan.
  27. Medlem sedan
    Jan 2008
    #14
    Tråkigt att du har tråkigt, men bra för oss! Tack för tipset!
  28. 14
    Tråkigt att du har tråkigt, men bra för oss! Tack för tipset!
  29. Medlem sedan
    Oct 2000
    #15
    diskmaskin, just för att jag har väldigt svårt att tänka mig att ha en tvättmaskin i köket!
    Så jag hade hoppats på att nya möjligheter öppnades vid stambytet och lagt till tvättmaskin då
  30. 15
    diskmaskin, just för att jag har väldigt svårt att tänka mig att ha en tvättmaskin i köket!
    Så jag hade hoppats på att nya möjligheter öppnades vid stambytet och lagt till tvättmaskin då
  31. Medlem sedan
    Oct 1999
    #16
    Håller med övriga. Såklart ska hon ha en tvätt maskin. Sen när badrummet är ombyggt är det ju bara att flytta den och ställa in en diskmaskin i köket. SÅ mkt disk blir det ju inte på en person...
  32. 16
    Håller med övriga. Såklart ska hon ha en tvätt maskin. Sen när badrummet är ombyggt är det ju bara att flytta den och ställa in en diskmaskin i köket. SÅ mkt disk blir det ju inte på en person...
  33. Medlem sedan
    Jul 2008
    #17
    Diskmaskin! Inte för att det behovet är störst kanske men jag skulle i n t e vilja ha tvättmaskinen i köket
  34. 17
    Diskmaskin! Inte för att det behovet är störst kanske men jag skulle i n t e vilja ha tvättmaskinen i köket
  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18

    Har en Siemens frontmatad

    Köpte nyligen en liten tvättmaskin, frontmatad. Den är normalbred men bara 40 cm djup. Det fanns några fler frontmatade men jag tror de hade samma bredd, det var djupet som var annorlunda.Maskinen är super bra och tar 6 kg och 1200 varv,massor med bra program.Gillar absolut 15 min tvättprogrammet,bra för uppfräschning.Fick lära mig att UPO har 80% av tvättmaskinsmarknaden, när det gäller små maskiner alltså. Köpte min i Hemmabutiken och den var dyrare än en fullstor,6000 kr.
    Mest är det toppmatat, gångjärn på bänkskivan? ingen höjdare att hålla ren. Svårt när man inte vet hur det ser ut i köket.
    Lycka till!
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  36. 18
    Har en Siemens frontmatad Köpte nyligen en liten tvättmaskin, frontmatad. Den är normalbred men bara 40 cm djup. Det fanns några fler frontmatade men jag tror de hade samma bredd, det var djupet som var annorlunda.Maskinen är super bra och tar 6 kg och 1200 varv,massor med bra program.Gillar absolut 15 min tvättprogrammet,bra för uppfräschning.Fick lära mig att UPO har 80% av tvättmaskinsmarknaden, när det gäller små maskiner alltså. Köpte min i Hemmabutiken och den var dyrare än en fullstor,6000 kr.
    Mest är det toppmatat, gångjärn på bänkskivan? ingen höjdare att hålla ren. Svårt när man inte vet hur det ser ut i köket.
    Lycka till!
  37. Medlem sedan
    Mar 1999
    #19
    LÄTT! Tvättmaskin! Disk för en person är snabbt uppdiskat, men urk o blä för tvätt. O springa i tvättstuga o boka tvättid som ska passa, nä fy va trist! Hade helt klart valt tvättmaskin. Går det så hade jag satt in bänkdiskmaskin för det räcker gott o väl för EN person, lr två om d behövs
  38. 19
    LÄTT! Tvättmaskin! Disk för en person är snabbt uppdiskat, men urk o blä för tvätt. O springa i tvättstuga o boka tvättid som ska passa, nä fy va trist! Hade helt klart valt tvättmaskin. Går det så hade jag satt in bänkdiskmaskin för det räcker gott o väl för EN person, lr två om d behövs
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20
    Tvättmaskin såklart!
    Haft en etta med tvättmaskin iköket (en Kenny som avslutade sina dagar hos en kompis på landet och funkar fortfarande efter nära 30 år!
    Fördelen med en liten tvättmaskin är att det är inte så mycket att torka..
  40. 20
    Tvättmaskin såklart!
    Haft en etta med tvättmaskin iköket (en Kenny som avslutade sina dagar hos en kompis på landet och funkar fortfarande efter nära 30 år!
    Fördelen med en liten tvättmaskin är att det är inte så mycket att torka..
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Avkalka diskmaskin/tvättmaskin
    By annananas in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 15:21
  2. Diskmaskin?
    By Mizen_m_IoT in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:16
  3. Diskmaskin
    By decibel? in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 17:31
  4. Tvättmaskin vs Diskmaskin
    By Katla in forum _0707 Julibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 07:43
  5. Diskmaskin
    By Annisan in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 23:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar