Svinflunsan - stanna hemma?
Etik & moral
  1. Anonym
    #1

    Svinflunsan - stanna hemma?

    Igårkväll var granntjejen hos oss och lekte med min unge, hon åt också middag här. Idag är hon hemma med svininfluensan! Igårkväll hade hon inga symptom alls hon var precis som vanligt. Jag har skurat huset nu.

    Nu till frågan (frågorna)
    Ska min unge stanna hemma från skolan imorgon?
    Vi ska ut och resa på lördag, avboka och stanna hemma?

    Med tanke på att man smittar från en dag innan influensan bryter ut så kan vi ju ha blivit smittade igårkväll. Inkubationstiden är 1-7 dagar, medel 3. Så vi skulle kunna insjukna på resan.

    Kan tillägga att de inte hade en så nära kontakt då de lekte, de spelade mest tv-spel.

    Är jag egoist om jag skickar ungen till skolan imorgon och åker på solsemester som planerat på lördag?
  2. 1
    Svinflunsan - stanna hemma? Igårkväll var granntjejen hos oss och lekte med min unge, hon åt också middag här. Idag är hon hemma med svininfluensan! Igårkväll hade hon inga symptom alls hon var precis som vanligt. Jag har skurat huset nu.

    Nu till frågan (frågorna)
    Ska min unge stanna hemma från skolan imorgon?
    Vi ska ut och resa på lördag, avboka och stanna hemma?

    Med tanke på att man smittar från en dag innan influensan bryter ut så kan vi ju ha blivit smittade igårkväll. Inkubationstiden är 1-7 dagar, medel 3. Så vi skulle kunna insjukna på resan.

    Kan tillägga att de inte hade en så nära kontakt då de lekte, de spelade mest tv-spel.

    Är jag egoist om jag skickar ungen till skolan imorgon och åker på solsemester som planerat på lördag?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Min princip är att vi är friska tills vi är sjuka.

    Skolan skulle jag inte ens tveka kring - mina barn går till skolan så länge de inte själva är sjuka.

    Solsemester... det kan ju vara lite jobbigare, mest för att man själv inte vill vara sjuk på solsemester - men är ni friska på fredag kväll skulle jag åka på lördag morgon.

    Trots att smittan finns i samhället så räknar de ju med att "bara" 20-25% blir sjuka ordentligt... så fram tills man verkligen visar sig bli smittad så får man nog leva som att man är så frisk som man ju faktiskt är.
  4. 2
    Min princip är att vi är friska tills vi är sjuka.

    Skolan skulle jag inte ens tveka kring - mina barn går till skolan så länge de inte själva är sjuka.

    Solsemester... det kan ju vara lite jobbigare, mest för att man själv inte vill vara sjuk på solsemester - men är ni friska på fredag kväll skulle jag åka på lördag morgon.

    Trots att smittan finns i samhället så räknar de ju med att "bara" 20-25% blir sjuka ordentligt... så fram tills man verkligen visar sig bli smittad så får man nog leva som att man är så frisk som man ju faktiskt är.
  5. Anonym
    #3
    Tck för svaret, Jag resonerar nog som så också. Jag råkade springa på mamman i affären som då berättade, annars hade jag inte ens vetat om det.
  6. 3
    Tck för svaret, Jag resonerar nog som så också. Jag råkade springa på mamman i affären som då berättade, annars hade jag inte ens vetat om det.
  7. Misell
    #4
    En fråga bara - hur vet hon att det är svin-influensan och inte vanlig influensa?
    Jag vet inte hur lång tid det tar att få provsvar iofs, men jag reagerade på att det gått från en dag till en annan liksom.
  8. 4
    En fråga bara - hur vet hon att det är svin-influensan och inte vanlig influensa?
    Jag vet inte hur lång tid det tar att få provsvar iofs, men jag reagerade på att det gått från en dag till en annan liksom.
  9. Anonym
    #5
    Hon hade blivit hemskickad från skolan och gått till läkaren antar jag. Frågade inte! Nåt provsvar kan de ju knappast ha fått.
    Men vi kommer leva som vanligt, man vet aldrig när man stöter på viruset det kan lika gärna vara på bussen (då man ofta dessutom är närmare folk än vanligt!).
  10. 5
    Hon hade blivit hemskickad från skolan och gått till läkaren antar jag. Frågade inte! Nåt provsvar kan de ju knappast ha fått.
    Men vi kommer leva som vanligt, man vet aldrig när man stöter på viruset det kan lika gärna vara på bussen (då man ofta dessutom är närmare folk än vanligt!).
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Jag läste om den första här i trakten som hade svininfluensan. Han sköttes av sina föräldrar och flickvän. Ingen av dessa insjuknade.

    Om det är så att det i din dotters klass går barn med extremt dåligt immunförsvar så tycker jag att du ska rådgöra med skolsyster innan hon går till skolan. Annars går hon givetvis till skolan som vanligt så länge hon är frisk.
    Samma sak med semestern. Klart ni åker om ni är friska!
  12. 6
    Jag läste om den första här i trakten som hade svininfluensan. Han sköttes av sina föräldrar och flickvän. Ingen av dessa insjuknade.

    Om det är så att det i din dotters klass går barn med extremt dåligt immunförsvar så tycker jag att du ska rådgöra med skolsyster innan hon går till skolan. Annars går hon givetvis till skolan som vanligt så länge hon är frisk.
    Samma sak med semestern. Klart ni åker om ni är friska!
  13. mandelblomma
    #7
    klart hon kan gå till skolan!
    Man kan heller inte säga att det barnet ni träffat verkligen har H1N1 då det tar lite tid att få svaret
  14. 7
    klart hon kan gå till skolan!
    Man kan heller inte säga att det barnet ni träffat verkligen har H1N1 då det tar lite tid att få svaret

Liknande trådar

  1. Stanna hemma...
    By älskadeparvel in forum _0906 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 13:19
  2. Vem ska stanna hemma av oss?!?
    By pyre_lena in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 07:34
  3. Vem ska stanna hemma av oss?!?
    By pyre_lena in forum Många barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 12:39
  4. Stanna hemma vid vab?
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 09:41
  5. Stanna hemma?
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 14:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar