Spara vs. ej spara till barnen
Ordet är fritt
  1. Misell
    #1

    Spara vs. ej spara till barnen

    Hur tror du att det formar barns karaktär att få eller inte få en grundplåt att stå på när de blir vuxna?
    Tror du att det någon skillnad?
  2. 1
    Spara vs. ej spara till barnen Hur tror du att det formar barns karaktär att få eller inte få en grundplåt att stå på när de blir vuxna?
    Tror du att det någon skillnad?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    nej inte så...

    ...men jag tror att det är en knasig start att ge dom ett konto med några 100´på och så "spring & lek" - men till öronmärkta grejer tror jag är en höjdare & snarare positivt för karaktären...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  4. 2
    nej inte så... ...men jag tror att det är en knasig start att ge dom ett konto med några 100´på och så "spring & lek" - men till öronmärkta grejer tror jag är en höjdare & snarare positivt för karaktären...
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Det tror jag är helt omöjligt att svara på, för det är så mycket annat som präglar ett barn.
  6. 3
    Det tror jag är helt omöjligt att svara på, för det är så mycket annat som präglar ett barn.
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4
    Har sett på nära håll hur ett par 19-åringar har bränt 75 respektive 125000 på ett halvår, utan några investeringar. Troligtvis finns det många fall det funkar också, men hellre sparar jag själv och delar med mig av när det är dags för bostad, barnvagn, renoveringar och annat. Sånt som man själv önskar att man hade fått hjälp med när man har familj och mindre möjlighet att påverka sin ekonomi än vad man har när man är 18.
  8. 4
    Har sett på nära håll hur ett par 19-åringar har bränt 75 respektive 125000 på ett halvår, utan några investeringar. Troligtvis finns det många fall det funkar också, men hellre sparar jag själv och delar med mig av när det är dags för bostad, barnvagn, renoveringar och annat. Sånt som man själv önskar att man hade fått hjälp med när man har familj och mindre möjlighet att påverka sin ekonomi än vad man har när man är 18.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Jag sparar i mitt namn

    Just för att jag då skall ha kontroll på pengarna. Då kan de få dem som hjälp till en bostad eller något liknande men de kan inte bara bränna rubbet så fort de blir 18.

    Det fungerar ju bra att göra så sedan gåvoskatten slopades.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Jag sparar i mitt namn Just för att jag då skall ha kontroll på pengarna. Då kan de få dem som hjälp till en bostad eller något liknande men de kan inte bara bränna rubbet så fort de blir 18.

    Det fungerar ju bra att göra så sedan gåvoskatten slopades.
  11. ÅJ67 m 3 kidz
    #6
    Jag tror det kan vara bra att få en startplåt när man t ex skaffar sitt första egna boende, däremot har vi valt att inte spara till barnen i deras namn utan på ett konto som maken och jag disponerar av den enkla anledningen att ett konto som står i barnens namn automatiskt tillfaller barnen när de fyller 18 och vi vill försäkra oss om att pengarna inte går till konsumtion utan till en bra investering.

    Sen har barnen egna konton där deras "födelsedagspengar" mm går in som de kommer få disponera från 18-årsdagen.
  12. 6
    Jag tror det kan vara bra att få en startplåt när man t ex skaffar sitt första egna boende, däremot har vi valt att inte spara till barnen i deras namn utan på ett konto som maken och jag disponerar av den enkla anledningen att ett konto som står i barnens namn automatiskt tillfaller barnen när de fyller 18 och vi vill försäkra oss om att pengarna inte går till konsumtion utan till en bra investering.

    Sen har barnen egna konton där deras "födelsedagspengar" mm går in som de kommer få disponera från 18-årsdagen.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7

    så är det med den saken...

    ...dottern är så galet gammal nu så vi har några lusentappar i hennes namn på en allemansfond som skulle generera pengar ur ett tvångsspar som sossarna gjorde - dä du...
    men vad hette den tokidén som han Feldt rimmade om... "skit & baxa hela vägen"...
    minns du?...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  14. 7
    så är det med den saken... ...dottern är så galet gammal nu så vi har några lusentappar i hennes namn på en allemansfond som skulle generera pengar ur ett tvångsspar som sossarna gjorde - dä du...
    men vad hette den tokidén som han Feldt rimmade om... "skit & baxa hela vägen"...
    minns du?...
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    jag sparar in mitt namn- har jag råd och vilja att ge sonen en grundplåt när det dags så får han det- men jag ser ingen anledning att fatta det beslutet nu.
  16. 8
    jag sparar in mitt namn- har jag råd och vilja att ge sonen en grundplåt när det dags så får han det- men jag ser ingen anledning att fatta det beslutet nu.
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Tokidén var löntagarfonderna

    Tvångssparandet har jag för mig var Olof Johanssons idé men skall medge att jag inte är helt säker på det senare.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Tokidén var löntagarfonderna Tvångssparandet har jag för mig var Olof Johanssons idé men skall medge att jag inte är helt säker på det senare.
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Kan det vara:

    Allemansfonder är ett djävla skit
    Men nu har vi baxat det ända hit

    som nån fotograf med teleskopsikte lyckades pricka
  20. 10
    Kan det vara:

    Allemansfonder är ett djävla skit
    Men nu har vi baxat det ända hit

    som nån fotograf med teleskopsikte lyckades pricka
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Barnen har fått varsit mindre arv eftersom arvsskatten gjorde det fördelaktigt för min mamma att skänka vidare till mig och så skänkte jag av samma anledning vidare till mina barn. (Dvs detta skedde innan de plockade bort sådana skatter.)

    Det är aktier som förhoppningsvis kommer ha vuxit en del i värde tills dess att det är dags att flytta hemifrån och/eller skaffa körkort. I övrigt spar vi inte till dem, men just nu spar de sina veckopengar på egen hand...
  22. 11
    Barnen har fått varsit mindre arv eftersom arvsskatten gjorde det fördelaktigt för min mamma att skänka vidare till mig och så skänkte jag av samma anledning vidare till mina barn. (Dvs detta skedde innan de plockade bort sådana skatter.)

    Det är aktier som förhoppningsvis kommer ha vuxit en del i värde tills dess att det är dags att flytta hemifrån och/eller skaffa körkort. I övrigt spar vi inte till dem, men just nu spar de sina veckopengar på egen hand...
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Nästan

    Löntagarfonder är ett djävla skit... etc, annars var det rätt.

    Det var de i och för sig också, tack och lov att vi slapp dem!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Nästan Löntagarfonder är ett djävla skit... etc, annars var det rätt.

    Det var de i och för sig också, tack och lov att vi slapp dem!

Liknande trådar

  1. Spara till barnen?
    By smurfina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 14:51
  2. Spara till barnen
    By Leolito in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 15:42
  3. Spara till barnen?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 21:26
  4. Spara till barnen
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 19:06
  5. Hur spara till barnen!
    By A in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 09:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar