Ford S-max?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    Ford S-max?

    Ni som har en sådan - vad tycker ni? Är lite skeptisk just till ford då vi har ett "måndagsex" av en ford focus...
  2. 1
    Ford S-max? Ni som har en sådan - vad tycker ni? Är lite skeptisk just till ford då vi har ett "måndagsex" av en ford focus...
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Jättenöjd!

    Vi har en S-Max och en Galaxy (09 resp 08). Vi skaffade först Galaxyn (tjänstebil) som ersättning för en VW Sharan. Jag provade den med 2-liters bensinmotor (samma som finns som flexifuel nu) och den var väldigt surrig, över 3500 varv vid 110 km/h. Jag ville också ha automat så därför valde jag diesel. Väldigt skön att köra. Den var så populär hemma att vi när det var dags att byta den andra bilen valde en S-Max. Samma motor, automat och hyfsat med utrustning (Fords Business Edition för 299000 är väldigt prisvärd om man ska ha en ny bil). Den har vi haft sedan juni i år.
    Det jag har att säga om kvalitet är i första hand baserat på vår Galaxy som vi har haft i 18 månader och kört 3500 mil. Kvaliteten så långt verkar bra, enda felet har varit ett urladdat batteri på grund av mjukvarufel i styrenheten i kombination med dieseldriven kupevärmare som laddar ur batteriet. Bränsleförbrukning ungefär 7.5 vid blandad körning, mycket småstad.
    Väghållningen är mycket bra, bilen känns bra, den är rymlig. Tredje raden med stolar bak ingick, annars hade jag nog tvekat, även om det är viktigt vid begförsäljning.
    Diesel och automat är fantastiskt behagligt att köra, styrka och kraft, men ändå mjukt. Blir dock rätt dyrt skattemässigt även om det delvis jämnar ut sig med mindre förbrukning per mil jämfört med bensin.
    Det finns ett forum i Storbritannien, www.smaxownersclub.co.uk där man kan läsa hur mycket som helst om S-Max och olika val.
    Den allmänna uppfattningen där är att bästa valet av motor är volvomotorn 2.5T som ger raketprestanda (och dessutom kan chiptrimmas ännu mer). Ska det vara diesel bör det vara 2.2 (som inte finns med automat). Automatlåda anses vara något som en riktig bilförare inte använder....
    Men kvalitetsmässigt ska S-Max vara bättre än många andra Ford. De första exen kan ha haft några svagheter men ganska få ändå.
  4. 2
    Jättenöjd! Vi har en S-Max och en Galaxy (09 resp 08). Vi skaffade först Galaxyn (tjänstebil) som ersättning för en VW Sharan. Jag provade den med 2-liters bensinmotor (samma som finns som flexifuel nu) och den var väldigt surrig, över 3500 varv vid 110 km/h. Jag ville också ha automat så därför valde jag diesel. Väldigt skön att köra. Den var så populär hemma att vi när det var dags att byta den andra bilen valde en S-Max. Samma motor, automat och hyfsat med utrustning (Fords Business Edition för 299000 är väldigt prisvärd om man ska ha en ny bil). Den har vi haft sedan juni i år.
    Det jag har att säga om kvalitet är i första hand baserat på vår Galaxy som vi har haft i 18 månader och kört 3500 mil. Kvaliteten så långt verkar bra, enda felet har varit ett urladdat batteri på grund av mjukvarufel i styrenheten i kombination med dieseldriven kupevärmare som laddar ur batteriet. Bränsleförbrukning ungefär 7.5 vid blandad körning, mycket småstad.
    Väghållningen är mycket bra, bilen känns bra, den är rymlig. Tredje raden med stolar bak ingick, annars hade jag nog tvekat, även om det är viktigt vid begförsäljning.
    Diesel och automat är fantastiskt behagligt att köra, styrka och kraft, men ändå mjukt. Blir dock rätt dyrt skattemässigt även om det delvis jämnar ut sig med mindre förbrukning per mil jämfört med bensin.
    Det finns ett forum i Storbritannien, www.smaxownersclub.co.uk där man kan läsa hur mycket som helst om S-Max och olika val.
    Den allmänna uppfattningen där är att bästa valet av motor är volvomotorn 2.5T som ger raketprestanda (och dessutom kan chiptrimmas ännu mer). Ska det vara diesel bör det vara 2.2 (som inte finns med automat). Automatlåda anses vara något som en riktig bilförare inte använder....
    Men kvalitetsmässigt ska S-Max vara bättre än många andra Ford. De första exen kan ha haft några svagheter men ganska få ändå.
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3
    Glömde skriva att de här två faktiskt är de första Ford jag har haft. Jag har haft Volkswagen (och en Seat Alhambra=VW Sharan) sedan 1989 innan dess. Men än så länge verkar det inte vara någon större skillnad på kvaliteten.
  6. 3
    Glömde skriva att de här två faktiskt är de första Ford jag har haft. Jag har haft Volkswagen (och en Seat Alhambra=VW Sharan) sedan 1989 innan dess. Men än så länge verkar det inte vara någon större skillnad på kvaliteten.
  7. Medlem sedan
    Mar 2008
    #4
    Hej, vi har den inte ännu men väntar och väntar på att den ska komma. Vi har sedan 2 månader tillbaka beställt en S-max. Vi fastande för den direkt !!!! Först skulle vi ha typ galaxy, sharan och alhambra...men man sitter rätt trångt i dem (räknat axelbredd) samt att de inte är lika snygga som S-max...ååå vad den är fin å rymlig! Kvalitets mässigt tror jag inte att det är sååå stor skillnad som det var förr i tiden när man köpte bil. Idag är de flesta bilar likvärdiga tror jag. Vi har även en ford nu som vi kört i nästan tio år..inte ett fel på alla år. Vi har bara tankat och kört. Lycka till med bil val !
  8. 4
    Hej, vi har den inte ännu men väntar och väntar på att den ska komma. Vi har sedan 2 månader tillbaka beställt en S-max. Vi fastande för den direkt !!!! Först skulle vi ha typ galaxy, sharan och alhambra...men man sitter rätt trångt i dem (räknat axelbredd) samt att de inte är lika snygga som S-max...ååå vad den är fin å rymlig! Kvalitets mässigt tror jag inte att det är sååå stor skillnad som det var förr i tiden när man köpte bil. Idag är de flesta bilar likvärdiga tror jag. Vi har även en ford nu som vi kört i nästan tio år..inte ett fel på alla år. Vi har bara tankat och kört. Lycka till med bil val !
  9. Medlem sedan
    Jan 2009
    #5
    Tusen tack för ett riktigt utförligt svar Bengt!
    Vi har kollat på en begangnad -08 S-max FFV trend 2,0 (~3000 mil) manuell. Vi har en Focus nu och vi har mest haft problem med den och är inte nöjda - därför är vi skeptiska till Ford för tillfället.
    Skall gå in på sidan du skickade med och kolla in denna!
    Hur gillade ni er Seat?
  10. 5
    Tusen tack för ett riktigt utförligt svar Bengt!
    Vi har kollat på en begangnad -08 S-max FFV trend 2,0 (~3000 mil) manuell. Vi har en Focus nu och vi har mest haft problem med den och är inte nöjda - därför är vi skeptiska till Ford för tillfället.
    Skall gå in på sidan du skickade med och kolla in denna!
    Hur gillade ni er Seat?
  11. Medlem sedan
    Jan 2009
    #6
    Tack för svar - vilken typ har ni beställt och varför just den typen?
  12. 6
    Tack för svar - vilken typ har ni beställt och varför just den typen?
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7

    Jag har ju haft både Seat och VW Sharan

    Båda har varit bra. även om den med 1.8T var törstig (1.1 l per mil).
    Stolarna i baksätena är väldigt tunga att lyfta in och ut. Dessutom får en vuxen knäna i fel höjd då stolarna är ganska låga.
    Annars var jag väldigt nöjd med båda bilarna. Men det känns att Fords nya Galaxy och S-Max är nyare konstruktioner.
  14. 7
    Jag har ju haft både Seat och VW Sharan Båda har varit bra. även om den med 1.8T var törstig (1.1 l per mil).
    Stolarna i baksätena är väldigt tunga att lyfta in och ut. Dessutom får en vuxen knäna i fel höjd då stolarna är ganska låga.
    Annars var jag väldigt nöjd med båda bilarna. Men det känns att Fords nya Galaxy och S-Max är nyare konstruktioner.

Liknande trådar

  1. Någon som har en Ford S-max?
    By Cesse m.4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 18:54
  2. Ford S-Max
    By Nea_ in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 10:12
  3. Gina Ford
    By Sylen in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 21:20
  4. ford s-max!
    By --jimi-- in forum Bilsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 07:31
  5. ford explorer?
    By gladmymlan m tre in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 12:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar