Vaccination?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Vaccination?

    Vågar Ni vaccinera era barn mot svininfluensan?
    Känner mig jätteorolig för detta och är rädd att de ska få några allvarliga biverkningar, barnen är 5 och 9 år.
    Hur gör Ni?
  2. 1
    Vaccination? Vågar Ni vaccinera era barn mot svininfluensan?
    Känner mig jätteorolig för detta och är rädd att de ska få några allvarliga biverkningar, barnen är 5 och 9 år.
    Hur gör Ni?
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Motfråga: Har du vaccinerat dina barn i övrigt? Var du orolig då? Varför valde du / avstod du attvaccinera tidigare?

    Mina barn kommer inte vaccineras. Inte för att jag är orolig för själva vaccinet, för det är jag inte ett dugg, utan för att jag tycker att själva sjukan är en baggis som överdrivits något enormt...
  4. 2
    Motfråga: Har du vaccinerat dina barn i övrigt? Var du orolig då? Varför valde du / avstod du attvaccinera tidigare?

    Mina barn kommer inte vaccineras. Inte för att jag är orolig för själva vaccinet, för det är jag inte ett dugg, utan för att jag tycker att själva sjukan är en baggis som överdrivits något enormt...
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Ja, det vågar jag. Min är vaccinerad och för mig var det ett lätt beslut. Om det var rätt vet jag dock inte.
    Proffesorer och läkare och smittskyddsinstitut och tjofräsan har rekomenderat att vaccinera sig och jag har tänkt att vem är jag att sätta mig emot det? Jag har gått tvåårig social linje.... och kan en hel del, men det där med vaccinationer överlåter jag åt andra att avgöra vad som är bäst.
    Jag kunde ju valt att lyssna på motståndarsidan också och säkert kunnat övertygas av dem, men någon ska man ju välja att tro på att jag valde de som är för vaccinet.
  6. 3
    Ja, det vågar jag. Min är vaccinerad och för mig var det ett lätt beslut. Om det var rätt vet jag dock inte.
    Proffesorer och läkare och smittskyddsinstitut och tjofräsan har rekomenderat att vaccinera sig och jag har tänkt att vem är jag att sätta mig emot det? Jag har gått tvåårig social linje.... och kan en hel del, men det där med vaccinationer överlåter jag åt andra att avgöra vad som är bäst.
    Jag kunde ju valt att lyssna på motståndarsidan också och säkert kunnat övertygas av dem, men någon ska man ju välja att tro på att jag valde de som är för vaccinet.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4

    Men det är ju ett vaccin-det finns väl

    inga seriösa uppgifter om att vaccin skulle vara farligt. Men det har sparat miljoner liv.

    Däremot håller jag med Sprengja om att just den här influensan inte verkar vara något att oroa sig för.
    aka Sulan
  8. 4
    Men det är ju ett vaccin-det finns väl inga seriösa uppgifter om att vaccin skulle vara farligt. Men det har sparat miljoner liv.

    Däremot håller jag med Sprengja om att just den här influensan inte verkar vara något att oroa sig för.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Mina barn är vaccinerade enl programmet på bvc lika så har dom fått vaccin när vi rest till Thailand. Jag känner ingen oro för vaccinet, det är ju inget nytt vaccin utan väldigt likt tidigare influencavacciner bortsett från den delen som inehåller den nya "smittan".
  10. 5
    Mina barn är vaccinerade enl programmet på bvc lika så har dom fått vaccin när vi rest till Thailand. Jag känner ingen oro för vaccinet, det är ju inget nytt vaccin utan väldigt likt tidigare influencavacciner bortsett från den delen som inehåller den nya "smittan".
  11. Medlem sedan
    Jul 2009
    #6
    Här kan man läsa lite vad Proffessor Emeritius Sven Britton tänker
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...el_3213187.svd

    och här

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/h1n...itton-1.913484

    Och här ett lite intressant inslag från 60 Minutes.... har några år på nacken, men det har ju The Sweinflu också.

    http://www.dailymotion.com/video/x9m...paganda_webcam

    Historian upprepar sig.
    Influensavaccinet som nu ska sprutas in i hela befolkningen är inte grundligt testat. Och det tar i regel ett år innan man vet vilka biverkningar ett vaccin ger.

    MEn det är upp till var och en att välja; vill man riskera att dö i svininfluensa... avstå vaccin. Vill man riskera att drabbas av svåra biverkningar efter en vaccination... ta sprutan.

    Valet är inte enkelt. Man får helt enkelt följa sin intuition.... och kanske inte svälja precis vilken propaganda som helst vare sig den kommer från för eller emotsidan.

    Själv ska jag inte vaccinera mig och inte barnen heller.
    Om jag kommer att få ångra mig? Det vet ingen.
  12. 6
    Här kan man läsa lite vad Proffessor Emeritius Sven Britton tänker
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...el_3213187.svd

    och här

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/h1n...itton-1.913484

    Och här ett lite intressant inslag från 60 Minutes.... har några år på nacken, men det har ju The Sweinflu också.

    http://www.dailymotion.com/video/x9m...paganda_webcam

    Historian upprepar sig.
    Influensavaccinet som nu ska sprutas in i hela befolkningen är inte grundligt testat. Och det tar i regel ett år innan man vet vilka biverkningar ett vaccin ger.

    MEn det är upp till var och en att välja; vill man riskera att dö i svininfluensa... avstå vaccin. Vill man riskera att drabbas av svåra biverkningar efter en vaccination... ta sprutan.

    Valet är inte enkelt. Man får helt enkelt följa sin intuition.... och kanske inte svälja precis vilken propaganda som helst vare sig den kommer från för eller emotsidan.

    Själv ska jag inte vaccinera mig och inte barnen heller.
    Om jag kommer att få ångra mig? Det vet ingen.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Ja, det vågar jag. Jag har vågat ge dem övriga vaccinationer också.
    Egentligen är jag inte rädd för svininfluensan, inte som den ser ut nu. Men den kan ändras och det är jag rädd för.

    Äldsta dottern (18 år) och jag är redan vaccinerade eftersom vi tillhör riskgrupp. Mina övriga barn vaccineras på torsdag.
  14. 7
    Ja, det vågar jag. Jag har vågat ge dem övriga vaccinationer också.
    Egentligen är jag inte rädd för svininfluensan, inte som den ser ut nu. Men den kan ändras och det är jag rädd för.

    Äldsta dottern (18 år) och jag är redan vaccinerade eftersom vi tillhör riskgrupp. Mina övriga barn vaccineras på torsdag.
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    Mja, jag fattar inte, vadå

    "historien upprepar sig"? Det som upprepar sig är att det kommer influensa och det kommer vaccin. Men du menar att bara för att det förekom biverkningar 1976 så är det ett faktum att det kommer att ske även nu?

    Då tar jag nog snarare för givet att tekniken har gått fram jäkligt mycket sen dess.

    Jag kommer att låta vaccinera mina barn, för de har astma. Själv hoppar jag över.
    aka Sulan
  16. 8
    Mja, jag fattar inte, vadå "historien upprepar sig"? Det som upprepar sig är att det kommer influensa och det kommer vaccin. Men du menar att bara för att det förekom biverkningar 1976 så är det ett faktum att det kommer att ske även nu?

    Då tar jag nog snarare för givet att tekniken har gått fram jäkligt mycket sen dess.

    Jag kommer att låta vaccinera mina barn, för de har astma. Själv hoppar jag över.
  17. Medlem sedan
    Jul 2009
    #9
    Jag menar med att "historian upprepar sig" att stater alltid försöker styra folket dit de vill. Med propaganda och alla tänkbara knep de kan komma på. Det är inte första gången som medicin visat sig ha alltför stora brister, men ändå portionerats ut generöst till människor.
    Se bara på Neuropsedynskandalen.... och så har vi ju Lobac... och en massa andra medicamente som visat sig i efterhand vara rent livsfarliga.

    I det här fallet är det ju också rätt uppenbart att det handlar om en samhällsekonomisk fråga. OCh därför vill man att alla ska vaccinera sig..... utan att först ha låtit vaccinet genomå de vanliga och väldigt noggranna testerna.

    Jag är ännu inte helt övertygad om att vaccinera sig är det enda rätta. Jag vill veta mer och jag tycker faktiskt att folk i allmänhet skulle vara lite mer kritiska i sina granskningar av saker och ting.... Inte bara i det här sammanhanget.

    Jag läser vidare och föröker få en övertygelse jag kan känna mig tillfreds med. HElt enkelt.
  18. 9
    Jag menar med att "historian upprepar sig" att stater alltid försöker styra folket dit de vill. Med propaganda och alla tänkbara knep de kan komma på. Det är inte första gången som medicin visat sig ha alltför stora brister, men ändå portionerats ut generöst till människor.
    Se bara på Neuropsedynskandalen.... och så har vi ju Lobac... och en massa andra medicamente som visat sig i efterhand vara rent livsfarliga.

    I det här fallet är det ju också rätt uppenbart att det handlar om en samhällsekonomisk fråga. OCh därför vill man att alla ska vaccinera sig..... utan att först ha låtit vaccinet genomå de vanliga och väldigt noggranna testerna.

    Jag är ännu inte helt övertygad om att vaccinera sig är det enda rätta. Jag vill veta mer och jag tycker faktiskt att folk i allmänhet skulle vara lite mer kritiska i sina granskningar av saker och ting.... Inte bara i det här sammanhanget.

    Jag läser vidare och föröker få en övertygelse jag kan känna mig tillfreds med. HElt enkelt.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    OK, jag tror jag förstår hur du menar-

    eller, jag ser det såhär- det finns en samhällsekonomisk/samhällsfunktionell vits med att alla vaccinerar sig, vi slipper ett samhälle som kollapsar under en tid om vi får ett jätteutbrott av sjukdom. Men det betyder inte att det inte kan vara bättre för den enskilde att avstå, tex om man är rädd för biverkningar eller nålstick eller inte tycker att man har tid eller whatever.

    Särskilt nu när sjukan inte verkar bli lika allvarlig som man först trodde.

    Men därifrån till att måla ut svenska myndigheter till illvilliga DDR-liknande organistioner med en dold, ond agenda ... det är ett alldeles för långt steg måste jag säga.
    aka Sulan
  20. 10
    OK, jag tror jag förstår hur du menar- eller, jag ser det såhär- det finns en samhällsekonomisk/samhällsfunktionell vits med att alla vaccinerar sig, vi slipper ett samhälle som kollapsar under en tid om vi får ett jätteutbrott av sjukdom. Men det betyder inte att det inte kan vara bättre för den enskilde att avstå, tex om man är rädd för biverkningar eller nålstick eller inte tycker att man har tid eller whatever.

    Särskilt nu när sjukan inte verkar bli lika allvarlig som man först trodde.

    Men därifrån till att måla ut svenska myndigheter till illvilliga DDR-liknande organistioner med en dold, ond agenda ... det är ett alldeles för långt steg måste jag säga.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Är väl fler biverkningar vid MPR, Hib, kikhosta vaccin osv hur har du känt inför de vaccinatioerna, lika rädd?
  22. 11
    Är väl fler biverkningar vid MPR, Hib, kikhosta vaccin osv hur har du känt inför de vaccinatioerna, lika rädd?
  23. Medlem sedan
    Oct 2005
    #12
    Jag har gett barnen dessa vaccinationer då jag blivit övertalad, men jag har varit väldigt skeptisk till att ge dem.
  24. 12
    Jag har gett barnen dessa vaccinationer då jag blivit övertalad, men jag har varit väldigt skeptisk till att ge dem.
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13

    Jag...

    låter bli att vaccinera mina barn.
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  26. 13
    Jag... låter bli att vaccinera mina barn.

Liknande trådar

  1. Vaccination...
    By SANDEE in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 18:08
  2. Vaccination ?
    By semala in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 04:28
  3. 5-års vaccination?
    By Tammimamman in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 17:52
  4. Vaccination!
    By Linda med Jonathan in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 19:26
  5. TBE vaccination
    By Elin77 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 18:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar