Tillbehör till räkor
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Tillbehör till räkor

    Imorgon ska vi ha en födelsedagsmiddag för min man tillsammans med våra barn och mina föräldrar, inte så många alltså (7 st). Tänkte bjuda på räkor eftersom det är lite festligt, gott till vin (som är extra gott på fredag ) och går fort att fixa fram på bordet när alla är hungriga. Jag kommer hem först vid 17. Men som vanligt kan jag ju inte nöja mig med det enkla, dvs köpa räkor, aioli, bröd och grönsaker. Jag skulle gärna vilja laga nå litet, känns konstigt att köpa allt till en middag

    * Funderar på att marinera lite räkor. Vad tror ni om det? Har ni något beprovat recept?
    * Kanske göra nån paj redan ikväll som jag värmer imorgon? Men vad ska jag i så fall välja för nån?
    * Vad brukar ni ha för tillbehör till räkor? Tar gärna emot förslag både på sånt ni tillagar och sånt ni köper.

    Vill att det blir lite festligare än bara en fredagskväll med räkor.
    Sara med O-99 (tycker om allt), I-01 (småkinkig med maten, nöt- och äggallergiker) & I-07 (tycker om allt, nötallergiker)

    Mina recept finns på http://mat-ro.blogspot.com/
  2. 1
    Tillbehör till räkor Imorgon ska vi ha en födelsedagsmiddag för min man tillsammans med våra barn och mina föräldrar, inte så många alltså (7 st). Tänkte bjuda på räkor eftersom det är lite festligt, gott till vin (som är extra gott på fredag ) och går fort att fixa fram på bordet när alla är hungriga. Jag kommer hem först vid 17. Men som vanligt kan jag ju inte nöja mig med det enkla, dvs köpa räkor, aioli, bröd och grönsaker. Jag skulle gärna vilja laga nå litet, känns konstigt att köpa allt till en middag

    * Funderar på att marinera lite räkor. Vad tror ni om det? Har ni något beprovat recept?
    * Kanske göra nån paj redan ikväll som jag värmer imorgon? Men vad ska jag i så fall välja för nån?
    * Vad brukar ni ha för tillbehör till räkor? Tar gärna emot förslag både på sånt ni tillagar och sånt ni köper.

    Vill att det blir lite festligare än bara en fredagskväll med räkor.
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Skulle jag ha gjort en paj i det sammanhanget så skulle jag ha gjort en västerbottenpaj. Passar bra med räkorna och går dessutom att servera kall

    Exempel på tillbehör: Goda baguetter, avocado i skivor eller avocadoröra, hemgjord majonäs eller aioli, dillpesto, sreme fraiche smaksatt med citronskal och en god sallad med en massa olika blad i.
  4. 2
    Skulle jag ha gjort en paj i det sammanhanget så skulle jag ha gjort en västerbottenpaj. Passar bra med räkorna och går dessutom att servera kall

    Exempel på tillbehör: Goda baguetter, avocado i skivor eller avocadoröra, hemgjord majonäs eller aioli, dillpesto, sreme fraiche smaksatt med citronskal och en god sallad med en massa olika blad i.
  5. Medlem sedan
    Jul 2007
    #3
    Västerbottenpaj är ju jättegott till skaldjur så det skulle jag gjort. Nåt gott bröd och avocado nån god limeaioli kanske......
  6. 3
    Västerbottenpaj är ju jättegott till skaldjur så det skulle jag gjort. Nåt gott bröd och avocado nån god limeaioli kanske......
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Dillpesto, vad är det? Gör du det själv, eller? Smaksätta cf med citron lät bra (enkelt och gott).
  8. 4
    Dillpesto, vad är det? Gör du det själv, eller? Smaksätta cf med citron lät bra (enkelt och gott).
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Jag gör som vanlig pesto men tar dill istället för basilika. Ibland tar jag västerbotten och valnötter istället för parmesan och pinje, men inte alltid. Passar superbra till räkor!
  10. 5
    Jag gör som vanlig pesto men tar dill istället för basilika. Ibland tar jag västerbotten och valnötter istället för parmesan och pinje, men inte alltid. Passar superbra till räkor!
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Räkfylld ostpaj gjorde jag, på tips från en arbetskompis. Den blev jättegod. Gräddade ett pajskal med riven västerbottensost på torsdagkväll som jag på fredag fyllde med cf+chilisås-blandning, räkor, avokado, ruccola, citron, paprika, purjolök och löjrom. http://mat-ro.blogspot.com/2009/11/rakfylld-ostpaj.html

    Dessutom åt vi räkor, löjrom, dressingar, bröd, ostar och grönsaker.

    Dillpesto ska jag definitvt prova nångång framöver.
  12. 6
    Räkfylld ostpaj gjorde jag, på tips från en arbetskompis. Den blev jättegod. Gräddade ett pajskal med riven västerbottensost på torsdagkväll som jag på fredag fyllde med cf+chilisås-blandning, räkor, avokado, ruccola, citron, paprika, purjolök och löjrom. http://mat-ro.blogspot.com/2009/11/rakfylld-ostpaj.html

    Dessutom åt vi räkor, löjrom, dressingar, bröd, ostar och grönsaker.

    Dillpesto ska jag definitvt prova nångång framöver.

Liknande trådar

  1. slänga räkor? frysta räkor som lades
    By HeleneNoellaMoltas in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 19:00
  2. Tillbehör till färska räkor?
    By pallella in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 14:29
  3. Sås till räkor?
    By Liten räka in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 18:11
  4. Tillbehör till lax..?
    By Linnéa S in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 11:07
  5. Till räkor?
    By jeslin in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar