Skäl att inte kastrera?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Skäl att inte kastrera?

    Malte är fyra år, hyggligt snygg enligt de domare som sett honom, men jag är inte intresserad av allt det jobb utställningar innebär och därför kommer han aldrig att få en massa rosetter. Han är en ljuvlig hund med ett fantastiskt temperament och en helt okej spårnäsa - ett rätt bra ämne att avla på; om det inte vore för det där med att han aldrig kommer att premieras. Men nu har han det SÅ tufft när grannens (600 m) tik löper och om ett par veckor får vi nya hyresgäster på gården, även de med en tik. Det är en sak att vi får ont i öronen av hans ylande, men värst är det ju för honom själv. Dessutom drar han som en avlöning, så fort att jag ibland tror han teleporterar sig utanför tomten. Och här har vi 70 tillåtet utanför (fast de flesta håller ca 50) och det är bara 600 meter till riksvägen där det dammas på mellan 90 och 120. Alltså är han en fara för sig själv i det här läget.

    Finns det egentligen något skäl till att INTE kastrera honom?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Skäl att inte kastrera? Malte är fyra år, hyggligt snygg enligt de domare som sett honom, men jag är inte intresserad av allt det jobb utställningar innebär och därför kommer han aldrig att få en massa rosetter. Han är en ljuvlig hund med ett fantastiskt temperament och en helt okej spårnäsa - ett rätt bra ämne att avla på; om det inte vore för det där med att han aldrig kommer att premieras. Men nu har han det SÅ tufft när grannens (600 m) tik löper och om ett par veckor får vi nya hyresgäster på gården, även de med en tik. Det är en sak att vi får ont i öronen av hans ylande, men värst är det ju för honom själv. Dessutom drar han som en avlöning, så fort att jag ibland tror han teleporterar sig utanför tomten. Och här har vi 70 tillåtet utanför (fast de flesta håller ca 50) och det är bara 600 meter till riksvägen där det dammas på mellan 90 och 120. Alltså är han en fara för sig själv i det här läget.

    Finns det egentligen något skäl till att INTE kastrera honom?
  3. Medlem sedan
    Dec 2009
    #2
    Jag anser att de djur man inte ska hålla i avel bör kastreras. De kan ju inte må bra av alla hormoner som hoppar omkring när det löps och luktar hona. Många djur blir ju lättare att hantera när de blir kastrerade.
  4. 2
    Jag anser att de djur man inte ska hålla i avel bör kastreras. De kan ju inte må bra av alla hormoner som hoppar omkring när det löps och luktar hona. Många djur blir ju lättare att hantera när de blir kastrerade.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Är han så intresserad av tikar när de löper är det faktiskt en orsak så god som någon att inte använda honom i avel, hur kul tycker du själv att han verkar ha när han sitter och håller serenader för brudar som inte dyker upp? Det går i arv till avkommor och hanar som inte klarar av att det finns löptikar kring dem är iaf jag personligen inte intresserad av att nyttja för egen räkning.

    Klipp du kulorna och njut av din härliga jycke, utan hormonpåslag.
  6. 3
    Är han så intresserad av tikar när de löper är det faktiskt en orsak så god som någon att inte använda honom i avel, hur kul tycker du själv att han verkar ha när han sitter och håller serenader för brudar som inte dyker upp? Det går i arv till avkommor och hanar som inte klarar av att det finns löptikar kring dem är iaf jag personligen inte intresserad av att nyttja för egen räkning.

    Klipp du kulorna och njut av din härliga jycke, utan hormonpåslag.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Nej, jag ser inga som helst skäl att spara kulorna på honom då. Både han och ni lär få det lugnare sen. Rymmare brukar sluta i princip helt med det när de blivit kastrerade.
  8. 4
    Nej, jag ser inga som helst skäl att spara kulorna på honom då. Både han och ni lär få det lugnare sen. Rymmare brukar sluta i princip helt med det när de blivit kastrerade.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Orsaken till att jag frågar

    är att hans uppfödare är tok-emot kastrering av anledningar jag inte riktigt begriper. Visst, det är min hund, men de bor ganska nära och det finns risk att jag behöver försvara mig med rejält underbyggda argument vad det lider. Jag håller med er alla tre, men jag visste inte att just det här beteendet var ärftligt. Det är andra gången han reagerar på taxens löp, men första gången han är på gränsen till oregerlig. Serenader är milt uttryckt, han låter mer som Hesa Fredrik; flyglarmet.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  10. 5
    Orsaken till att jag frågar är att hans uppfödare är tok-emot kastrering av anledningar jag inte riktigt begriper. Visst, det är min hund, men de bor ganska nära och det finns risk att jag behöver försvara mig med rejält underbyggda argument vad det lider. Jag håller med er alla tre, men jag visste inte att just det här beteendet var ärftligt. Det är andra gången han reagerar på taxens löp, men första gången han är på gränsen till oregerlig. Serenader är milt uttryckt, han låter mer som Hesa Fredrik; flyglarmet.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Just drifter av olika slag är det tämligen hög arvbarhet på, annars verkar det rent korkat att exempelvis ta hänsyn till hundars benägenhet att jobba tillsammans med folk eller att driva hare eller vad det nu må vara. Sexualdrift (och även avsaknaden av den) är det hög arvbarhet på och man kan se på många djurslag att om man nyttjar djur med väldigt hög sexualdrift kommer även avkomman att få densamma, på samma sätt som vi har krav på naturlig parning ska vara möjlig hos föräldradjuren på hundsidan - orsaken till det är att man hade sett på vissa raser att de hade för låg sexualdrift och/eller att de inte klarade av parningar rent fysiskt.. Mao det är i mina ögon lika illa åt båda hållen. Lagom är bäst. :P
  12. 6
    Just drifter av olika slag är det tämligen hög arvbarhet på, annars verkar det rent korkat att exempelvis ta hänsyn till hundars benägenhet att jobba tillsammans med folk eller att driva hare eller vad det nu må vara. Sexualdrift (och även avsaknaden av den) är det hög arvbarhet på och man kan se på många djurslag att om man nyttjar djur med väldigt hög sexualdrift kommer även avkomman att få densamma, på samma sätt som vi har krav på naturlig parning ska vara möjlig hos föräldradjuren på hundsidan - orsaken till det är att man hade sett på vissa raser att de hade för låg sexualdrift och/eller att de inte klarade av parningar rent fysiskt.. Mao det är i mina ögon lika illa åt båda hållen. Lagom är bäst. :P
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7

    I det läget

    hade jag nog kastrerat.
    Han mår ju dåligt av det själv stackarn... och är en fara för sig själv...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  14. 7
    I det läget hade jag nog kastrerat.
    Han mår ju dåligt av det själv stackarn... och är en fara för sig själv...

Liknande trådar

  1. Kastrera eller inte?
    By Elin77 in forum Hem & fritid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 12:48
  2. Kastrera eller inte kastrera
    By Mamsen_67 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 09:05
  3. Ett skäl till att inte......
    By saga77 in forum Många barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 14:03
  4. Ska man kastrera?? eller inte
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 17:34
  5. Kastrera eller inte?
    By -Sunflower- in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 21:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar