vad kan pesto innehålla för nötter?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    vad kan pesto innehålla för nötter?

    Jordnötter vet jag men det brukar aldrig stå som nötter i innehållsdeklarationer för det är ju ingen riktig nöt. Pesto går väl att göra på pinjenötter men det borde väl inte heller kallas bara nötter i innehållsdeklarationen? för det är ju inte heller en nöt.
    Vi har just ätit en färdig paj som innehöll pesto nämligen och nu är jag lite orolig för dottern.....
  2. 1
    vad kan pesto innehålla för nötter? Jordnötter vet jag men det brukar aldrig stå som nötter i innehållsdeklarationer för det är ju ingen riktig nöt. Pesto går väl att göra på pinjenötter men det borde väl inte heller kallas bara nötter i innehållsdeklarationen? för det är ju inte heller en nöt.
    Vi har just ätit en färdig paj som innehöll pesto nämligen och nu är jag lite orolig för dottern.....
  3. Salander
    #2
    Kan nog vara olika nötter. Cashew stod det på vår röda som jag har i kylen
  4. 2
    Kan nog vara olika nötter. Cashew stod det på vår röda som jag har i kylen
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Enstaka fall av reaktion har rapporterats av pinjenöt. Tror inte att man ska äta pesto om man är nötallergiker... Kan ni ge medicin förebyggande?
  6. 3
    Enstaka fall av reaktion har rapporterats av pinjenöt. Tror inte att man ska äta pesto om man är nötallergiker... Kan ni ge medicin förebyggande?
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    jaha, okej cashew vore inte bra, hoppas det är pinje i alla fall. Hon mår bra så det blir väl inget får jag hoppas.
  8. 4
    jaha, okej cashew vore inte bra, hoppas det är pinje i alla fall. Hon mår bra så det blir väl inget får jag hoppas.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Om det är färdigköpt kan det vara både cashew och valnötter. De tar det iställer för pinje som det egentligen ska vara för att det är billigare...
  10. 5
    Om det är färdigköpt kan det vara både cashew och valnötter. De tar det iställer för pinje som det egentligen ska vara för att det är billigare...
  11. Medlem sedan
    Sep 2006
    #6
    äkta pesto - enligt orginalrecepten skall bara innehålla pinjenötter, men det är ju inte en _nöt_.

    Pinjenötter är dyrt, så därför används ofta andra "fulnötter" har även sett pesto på mandel...

    så man får nog lusläsa innehållsförteckningen, ibland kan man gå in via webben och läsa utökad innehållsförteckning på olika märkens produkter. (fast det kanske du visste)
  12. 6
    äkta pesto - enligt orginalrecepten skall bara innehålla pinjenötter, men det är ju inte en _nöt_.

    Pinjenötter är dyrt, så därför används ofta andra "fulnötter" har även sett pesto på mandel...

    så man får nog lusläsa innehållsförteckningen, ibland kan man gå in via webben och läsa utökad innehållsförteckning på olika märkens produkter. (fast det kanske du visste)
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    ja då hon har tagit för säkerhetsskull. Det var ett rent misstag vi äter normalt inte pesto alls.
  14. 7
    ja då hon har tagit för säkerhetsskull. Det var ett rent misstag vi äter normalt inte pesto alls.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    men det finns väl inte utökad innehållsförteckning för en färdiglagad paj från ica maxi eller kan det kanske göra det?
  16. 8
    men det finns väl inte utökad innehållsförteckning för en färdiglagad paj från ica maxi eller kan det kanske göra det?
  17. Medlem sedan
    Sep 2006
    #9
    just DET vågar jag inte svara på... jag får fråga min allvetande polare GOOGLE om hemsideadressen i såna fall
  18. 9
    just DET vågar jag inte svara på... jag får fråga min allvetande polare GOOGLE om hemsideadressen i såna fall
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    var inne och googlade lite själv men hittade inget på deras egna pajer
  20. 10
    var inne och googlade lite själv men hittade inget på deras egna pajer
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    och som ingrediens i en färdig paj är väl risken stor att de använt någon billig pesto kanske
  22. 11
    och som ingrediens i en färdig paj är väl risken stor att de använt någon billig pesto kanske

Liknande trådar

  1. "Kan innehålla spår av nötter"???
    By Anonym in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 17:50
  2. Nötter igen, nötter har ju blivit så
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 10:49
  3. Vad ska en fest innehålla för att bli
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 20:51
  4. Vad ska en tråd innehålla
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 15:04
  5. Kan det innehålla ägg?
    By Jeanette in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 10:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar