Om jag har en enskild firma
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Om jag har en enskild firma

    som är nystartad och den har inte tjänat in några pengar än. Hur går det då till om den enskilda firman vill köpa in... låt oss säga.... ett bokföringsprogram.

    Firman har alltså inga pengar men vill köpa. Tar då den som har firman bara pengar ur egen ficka och betalar och sedan för det som en utgift på firman? Eller måste man sätta in en summa pengar på ett konto för att ha något att handla för??
    "There is no try. Either you DO, or DO NOT."
    Min skitviktiga blogg: www.skitviktig.worpdress.com
    Min blogg med målningar: www.camillaolssonart.wordpress .com
  2. 1
    Om jag har en enskild firma som är nystartad och den har inte tjänat in några pengar än. Hur går det då till om den enskilda firman vill köpa in... låt oss säga.... ett bokföringsprogram.

    Firman har alltså inga pengar men vill köpa. Tar då den som har firman bara pengar ur egen ficka och betalar och sedan för det som en utgift på firman? Eller måste man sätta in en summa pengar på ett konto för att ha något att handla för??
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Egen firma är dina egna pengar, din o firmans pengar är typ ett. Du kan ta av lönen o köpa grejor för o sedan dra av det.
  4. 2
    Egen firma är dina egna pengar, din o firmans pengar är typ ett. Du kan ta av lönen o köpa grejor för o sedan dra av det.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Så bara jag själv har råd kan jag köpa det?? Fiffigt i så fall.
  6. 3
    Så bara jag själv har råd kan jag köpa det?? Fiffigt i så fall.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Japp , bara du kan betala skatten senare så.
  8. 4
    Japp , bara du kan betala skatten senare så.
  9. Misell
    #5
    Det mest rättvisa bokföringsmässigt är väl att sätta in pengarna först och bökföra det som Eget kapital eller Egen insättning eller dylikt och sen handla.
  10. 5
    Det mest rättvisa bokföringsmässigt är väl att sätta in pengarna först och bökföra det som Eget kapital eller Egen insättning eller dylikt och sen handla.
  11. Misell
    #6
    Men tar du ut lön ifrån företaget då? Hur går det ihop?
  12. 6
    Men tar du ut lön ifrån företaget då? Hur går det ihop?
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Japp... visste att det var någon hake...

    Måste låna någon bok om det här... jag är inte alls haj på det känner jag.
  14. 7
    Japp... visste att det var någon hake...

    Måste låna någon bok om det här... jag är inte alls haj på det känner jag.
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Ah... det lät handfast. Tack!
  16. 8
    Ah... det lät handfast. Tack!
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    Lön? Någon regelmässig lön tror jag inte att jag kommer kunna ta ut... men visst vill jag ha ut pengar.
  18. 9
    Lön? Någon regelmässig lön tror jag inte att jag kommer kunna ta ut... men visst vill jag ha ut pengar.
  19. Misell
    #10
    Ja, förutom att du inte ska bökföra det utan bokföra det! *sss*
    Upptäckte den missen nu.
    Ska tillägga också att detta är bara hur jag tycker att man ska göra. Sen är det möjligt att det finns andra sätt som är godkända också, men det har jag faktiskt inte koll på.
  20. 10
    Ja, förutom att du inte ska bökföra det utan bokföra det! *sss*
    Upptäckte den missen nu.
    Ska tillägga också att detta är bara hur jag tycker att man ska göra. Sen är det möjligt att det finns andra sätt som är godkända också, men det har jag faktiskt inte koll på.
  21. Misell
    #11
    Då är jag tveksam till att du kan göra så som Ullet säger...men jag vet inte.
  22. 11
    Då är jag tveksam till att du kan göra så som Ullet säger...men jag vet inte.
  23. Medlem sedan
    Nov 2004
    #12
    Jag tror inte man behöver ta ut lön från enskild firma, det kallas enskilt uttag el nåt sånt.
  24. 12
    Jag tror inte man behöver ta ut lön från enskild firma, det kallas enskilt uttag el nåt sånt.
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    #13
    Förr behövde man inte göra så när man bara hade enskild firma, men från förra året är det krav på separat konto för firman och att man gör så som du beskriver även för minsta enskilda firma (dvs nuvarande regering har skärpt kraven betydligt, ökat kraven på bokföringen och infört bokslutskrav dessutom - trots att de säger att de förenklat).
  26. 13
    Förr behövde man inte göra så när man bara hade enskild firma, men från förra året är det krav på separat konto för firman och att man gör så som du beskriver även för minsta enskilda firma (dvs nuvarande regering har skärpt kraven betydligt, ökat kraven på bokföringen och infört bokslutskrav dessutom - trots att de säger att de förenklat).

Liknande trådar

  1. Hur och enskild firma?
    By mariamed4 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 09:28
  2. Enskild firma??
    By undrar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 20:05
  3. Enskild firma
    By C m 2 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 20:06
  4. HB vs Enskild firma
    By Carina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 20:56
  5. Enskild firma...
    By Lizzy in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 15:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar