Fyllning till vårrullar?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jul 2009
    #1

    Fyllning till vårrullar?

    Har ni förslag på olika fyllning i vårrullar? Har smakat de klassiska thailändska med fläskfärs, morot o vitkål i, men finns det någon annan fyllning man kan göra? Tänkte prova att göra några själv och funderar om man kan ha t ex räkor i men nån som har ett recept?
  2. 1
    Fyllning till vårrullar? Har ni förslag på olika fyllning i vårrullar? Har smakat de klassiska thailändska med fläskfärs, morot o vitkål i, men finns det någon annan fyllning man kan göra? Tänkte prova att göra några själv och funderar om man kan ha t ex räkor i men nån som har ett recept?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Ska det vara friterade vårrullar alltså? Jag brukar göra en jättegod vegovariant med glasnudlar, shiitake, böngroddar, vårlök, ingefära, vitlök, socker och risvinäger. Säg till om du vill ha mer exakta instruktioner

    Har aldrig gjort friterade vårrullar med räkor, däremot dumplings och det borde väl gå att använda samma? Då tar jag kokta räkor, hackar fint, blandar med uppvispat ägg (eller bara äggvita), riven ingefära, sesamolja, soja, kokossocker/strösocker och en liten skvätt risvinäger (eller vanligt vitt vin). Ibland blandar jag även i hackat, fräst shiitake eller böngroddar.
  4. 2
    Ska det vara friterade vårrullar alltså? Jag brukar göra en jättegod vegovariant med glasnudlar, shiitake, böngroddar, vårlök, ingefära, vitlök, socker och risvinäger. Säg till om du vill ha mer exakta instruktioner

    Har aldrig gjort friterade vårrullar med räkor, däremot dumplings och det borde väl gå att använda samma? Då tar jag kokta räkor, hackar fint, blandar med uppvispat ägg (eller bara äggvita), riven ingefära, sesamolja, soja, kokossocker/strösocker och en liten skvätt risvinäger (eller vanligt vitt vin). Ibland blandar jag även i hackat, fräst shiitake eller böngroddar.
  5. Medlem sedan
    Jul 2009
    #3
    Tack för recepten. Jag tar gärna emot instruktioner.

    Vad har ägget för funktion i dumplingsen, stelnar det och blir som omelett eller?
  6. 3
    Tack för recepten. Jag tar gärna emot instruktioner.

    Vad har ägget för funktion i dumplingsen, stelnar det och blir som omelett eller?
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Nej, inte alls som omelett däremot blir fyllningen mer sammanhållen. Det ska inte vara mycket ägg, kanske ett halvt till ett för fyra personer.

    Vegovarianten gör jag så att jag "kokar" glasnudlarna enligt instruktion på paketet (de ska typ bara doppas i vatten). Sedan hackar och steker jag svamp, böngroddar (färska eller från burk) och vårlök i olja och rör ner ingefära, vitlök och nudlar. Blandar ihop soja+socker+risvinäger eller vitt vin (proportioner ca 3 msk soja, 1 tsk socker och 1 msk vinäger eller vin). och häller över. Låter svalna något och fyller vårrullarna med det.
  8. 4
    Nej, inte alls som omelett däremot blir fyllningen mer sammanhållen. Det ska inte vara mycket ägg, kanske ett halvt till ett för fyra personer.

    Vegovarianten gör jag så att jag "kokar" glasnudlarna enligt instruktion på paketet (de ska typ bara doppas i vatten). Sedan hackar och steker jag svamp, böngroddar (färska eller från burk) och vårlök i olja och rör ner ingefära, vitlök och nudlar. Blandar ihop soja+socker+risvinäger eller vitt vin (proportioner ca 3 msk soja, 1 tsk socker och 1 msk vinäger eller vin). och häller över. Låter svalna något och fyller vårrullarna med det.

Liknande trådar

  1. Fyllning till sittsäck ?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 21:34
  2. God fyllning till bakpotatis
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 14:35
  3. Fyllning till smörgåstårta?
    By li97al in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 19:46
  4. Fyllning till rulltårta?
    By Ammari in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 16:13
  5. Frigolitkulor till fyllning
    By Fia in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 20:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar