Livslängd på hund?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Livslängd på hund?

    Jag har letat på olika rasers hemsidor för att hitta livslängden på de 3 raser som finns i vår tik, men inte på nån sida lyckades jag hitta den informationen.

    Någon som vet var man kan hitta sån information? Eller nån som vet uppskattad livsläng på dessa 3 raser:
    Bernen sennen
    Golden retreiver
    Leonberger

    Finns det nåt sätt att beräkna hur gammal en blandras blir? Tiken vi har är ju mest Leonberger 50% (=25+25), sen 25% Golden och 25% bernen sennen.
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Livslängd på hund? Jag har letat på olika rasers hemsidor för att hitta livslängden på de 3 raser som finns i vår tik, men inte på nån sida lyckades jag hitta den informationen.

    Någon som vet var man kan hitta sån information? Eller nån som vet uppskattad livsläng på dessa 3 raser:
    Bernen sennen
    Golden retreiver
    Leonberger

    Finns det nåt sätt att beräkna hur gammal en blandras blir? Tiken vi har är ju mest Leonberger 50% (=25+25), sen 25% Golden och 25% bernen sennen.
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Generellt brukar man säga att ju större hund desto kortare livslängd. Jag har inga exakta siffror på det hela men det finns det säkert någon klok som har.
  4. 2
    Generellt brukar man säga att ju större hund desto kortare livslängd. Jag har inga exakta siffror på det hela men det finns det säkert någon klok som har.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Tyvärr inte så gammal med de raserna... Skulle säga normal livslängd på BS och leonberger ligger på 9-10 år. Golden ca 10-12 år.

    Det är egentligen inte relevant att försöka beräkna på en enskild hund, man kollar ju mer på raser eller större populationer. Den allra friskaste och sundaste rasen har ju också individer som bara blir några år gamla, medan det även existerar riktiga gamligar på uppåt 15 år bland raser som "ska" dö innan de är fyllda 10...

    Det det hänger på mest är om lederna håller och hon får vara frisk i övrigt. Dö av ålder (hur man nu definierar det) handlar ju egentligen om att dö av divsere sjukdomar och förslitningar som kommer med åren, och ju längre man klarar sig ifrån det, desto äldre blir hunden förstås.
  6. 3
    Tyvärr inte så gammal med de raserna... Skulle säga normal livslängd på BS och leonberger ligger på 9-10 år. Golden ca 10-12 år.

    Det är egentligen inte relevant att försöka beräkna på en enskild hund, man kollar ju mer på raser eller större populationer. Den allra friskaste och sundaste rasen har ju också individer som bara blir några år gamla, medan det även existerar riktiga gamligar på uppåt 15 år bland raser som "ska" dö innan de är fyllda 10...

    Det det hänger på mest är om lederna håller och hon får vara frisk i övrigt. Dö av ålder (hur man nu definierar det) handlar ju egentligen om att dö av divsere sjukdomar och förslitningar som kommer med åren, och ju längre man klarar sig ifrån det, desto äldre blir hunden förstås.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Ja det där har jag också hört, att större hundar lever kortare. Ja hoppas nån klok har siffror att ge
  8. 4
    Ja det där har jag också hört, att större hundar lever kortare. Ja hoppas nån klok har siffror att ge
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Tack för svar. Det är så pass länge som 9-10 och 10-12 iallafall, jag trodde de var ännu yngre när de var gamla.
    Ja än så länge mår hon ju bra iallafall, men då är hin ju ganska ung om man tittar på statistiken, hon är ju 5 år nu. En dam i sina bästa år med andra ord
  10. 5
    Tack för svar. Det är så pass länge som 9-10 och 10-12 iallafall, jag trodde de var ännu yngre när de var gamla.
    Ja än så länge mår hon ju bra iallafall, men då är hin ju ganska ung om man tittar på statistiken, hon är ju 5 år nu. En dam i sina bästa år med andra ord
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Det jag kan säga är att det inte är så vanligt att man ser jättarna i veteranklass på utställningar och det har en tendens att även spegla raserna i stort när de liksom inte "håller" måttet längre. (vet.kl. är från 8år)
  12. 6
    Det jag kan säga är att det inte är så vanligt att man ser jättarna i veteranklass på utställningar och det har en tendens att även spegla raserna i stort när de liksom inte "håller" måttet längre. (vet.kl. är från 8år)
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Ja det låter ju logiskt. Småhundarna är piggare och håller måtten längre.
  14. 7
    Ja det låter ju logiskt. Småhundarna är piggare och håller måtten längre.

Liknande trådar

  1. Livslängd på skor
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 19:47
  2. Livslängd på en Shar Pei ?
    By Maria m. 3 gullungar in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 14:19
  3. livslängd på tvättmaskin
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 13:41
  4. En Luftvärmepumps livslängd?
    By Lenis in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 01:54
  5. Livslängd Sodastream?
    By LottaJ in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 14:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar