Ni som är egen företagare
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Ni som är egen företagare

    Vet att det är några här inne som är egen företagare och som inte har några stora omkostnader utan mer hyr ut sig själva tex designer, copywriter osv

    Vad har ni för bolagsform? Enskildfirma, aktiebolag, handelsbolag?

    Hur fick ni tag på era första uppdrag, jag menar har man väl fått ett par kunder så brukar det rulla på när man fått visa fötterna.
  2. 1
    Ni som är egen företagare Vet att det är några här inne som är egen företagare och som inte har några stora omkostnader utan mer hyr ut sig själva tex designer, copywriter osv

    Vad har ni för bolagsform? Enskildfirma, aktiebolag, handelsbolag?

    Hur fick ni tag på era första uppdrag, jag menar har man väl fått ett par kunder så brukar det rulla på när man fått visa fötterna.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Enskild firma

    och jag har hört att bokföringsmässigt lönar det sig tills man har en omsättning på runt halvmiljonen, sen ska man göra AB.

    Jag fick en förfrågan och sa ja utan att reflektera. En granne som visste att jag hade kompetens åt det hållet och sen...tja. =)
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Enskild firma och jag har hört att bokföringsmässigt lönar det sig tills man har en omsättning på runt halvmiljonen, sen ska man göra AB.

    Jag fick en förfrågan och sa ja utan att reflektera. En granne som visste att jag hade kompetens åt det hållet och sen...tja. =)
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Jag har enskild firma och jobbar med trädgårdsplanering (design).
    Mina första jobb fick jag genom att dela ut lappar i brevlådor här på orten, sen ger hemsidan många jobb också.
    Levande fjärilar och andra småkryp: http://www.butik.tradgardstider.se/
    Min kreativa blogg: http://alltkreativt.blogspot.com/
  6. 3
    Jag har enskild firma och jobbar med trädgårdsplanering (design).
    Mina första jobb fick jag genom att dela ut lappar i brevlådor här på orten, sen ger hemsidan många jobb också.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Svarar er båda!
    Jag är lite skraj för just enskildfirma, tänk om jag går i kk...men å andra sidan har jag inga direkta omkostnader heller men jaaa ni vet kanske vad jag menar.
  8. 4
    Svarar er båda!
    Jag är lite skraj för just enskildfirma, tänk om jag går i kk...men å andra sidan har jag inga direkta omkostnader heller men jaaa ni vet kanske vad jag menar.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Jag förstår precis vad du menar! Har man bra koll på sina utgifter så går det bra, komma ihåg moms osv, just om du inte har varulager och liknande är det lätt att ha kontrollen.
    Levande fjärilar och andra småkryp: http://www.butik.tradgardstider.se/
    Min kreativa blogg: http://alltkreativt.blogspot.com/
  10. 5
    Jag förstår precis vad du menar! Har man bra koll på sina utgifter så går det bra, komma ihåg moms osv, just om du inte har varulager och liknande är det lätt att ha kontrollen.
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6
    Fast den risken finns även om du har AB. Grundregeln är att du inte har något personligt ansvar för AB:s skulder, men om du har ett nystartat AB får du räkna med att kreditgivare kommer att kräva att du personligen borgar för bolagets lån.
  12. 6
    Fast den risken finns även om du har AB. Grundregeln är att du inte har något personligt ansvar för AB:s skulder, men om du har ett nystartat AB får du räkna med att kreditgivare kommer att kräva att du personligen borgar för bolagets lån.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Vi har enskild firma (maken, och jag jobbar i den). De första uppdragen har vi fått på lite olika sätt, genom samarbeten, kontakter från tidigare arbetsplatser, vänner etc. Vissa uppdrag har vi gjort gratis mot att få pröva en modell och sedan få referenser. Några uppdrag fick vi också genom upphandling (jobbcoaching hos arbetsförmedlingen).

    Extremt få uppdrag har vi fått på ställen där vi inte känner någon alls. KONTAKTER verkar vara grejen helt enkelt.
  14. 7
    Vi har enskild firma (maken, och jag jobbar i den). De första uppdragen har vi fått på lite olika sätt, genom samarbeten, kontakter från tidigare arbetsplatser, vänner etc. Vissa uppdrag har vi gjort gratis mot att få pröva en modell och sedan få referenser. Några uppdrag fick vi också genom upphandling (jobbcoaching hos arbetsförmedlingen).

    Extremt få uppdrag har vi fått på ställen där vi inte känner någon alls. KONTAKTER verkar vara grejen helt enkelt.
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8
    Att borga personligen för lånen är att helt ta bort vitsen med AB, det ska man inte gå med på. Kreditgivare vet detta men kanske inte vill upplysa om det direkt.

    Mitt råd är att noga läsa på om olika företagsformer innan du bestämmer dig.
  16. 8
    Att borga personligen för lånen är att helt ta bort vitsen med AB, det ska man inte gå med på. Kreditgivare vet detta men kanske inte vill upplysa om det direkt.

    Mitt råd är att noga läsa på om olika företagsformer innan du bestämmer dig.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    enskild firma. har du inga stora investeringar=lånebehov, så är den största risken att du fortsätter driva firman även om det inte går tillräckligt bra, så att du får alltför låg SGI/a-kassa. Se till att du alltid tar ut så mycket i eget uttag så att du har en ok a-kassa/SGI säkrad, så riskerar du inte mycket om du måste lägga ner.
  18. 9
    enskild firma. har du inga stora investeringar=lånebehov, så är den största risken att du fortsätter driva firman även om det inte går tillräckligt bra, så att du får alltför låg SGI/a-kassa. Se till att du alltid tar ut så mycket i eget uttag så att du har en ok a-kassa/SGI säkrad, så riskerar du inte mycket om du måste lägga ner.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10
    ang uppdragsgivare - i min bransch får man ständigt sälja in sig, inget rullar på av sig självt. så kolla noga hur det är i din bransch.
  20. 10
    ang uppdragsgivare - i min bransch får man ständigt sälja in sig, inget rullar på av sig självt. så kolla noga hur det är i din bransch.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Jag kör numera i aktiebolag. Förra vändan hade jag enskild firma, men då hade jag bara mig själv att tänka på.

    Jag får mina uppdrag via nätverket, alltså folk jag känner (yrkeskontakter, inte kompisar) som känner folk som o.s.v. Sedan gör jag en del jobb som inte direkt har någon kund.
  22. 11
    Jag kör numera i aktiebolag. Förra vändan hade jag enskild firma, men då hade jag bara mig själv att tänka på.

    Jag får mina uppdrag via nätverket, alltså folk jag känner (yrkeskontakter, inte kompisar) som känner folk som o.s.v. Sedan gör jag en del jobb som inte direkt har någon kund.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Bara man kommer ihåg att löneuttaget är pensions- och sjukpenningsgrundande! Det är ofta så att småföretagare får rådet av ouppdaterade revisorer att hålla nere lönen/resultatet för att undvika skatt, men då gör man sig själv en otjänst i sista ändan...
  24. 12
    Bara man kommer ihåg att löneuttaget är pensions- och sjukpenningsgrundande! Det är ofta så att småföretagare får rådet av ouppdaterade revisorer att hålla nere lönen/resultatet för att undvika skatt, men då gör man sig själv en otjänst i sista ändan...
  25. Medlem sedan
    Dec 2003
    #13
    Tack för alla era svar!
    Om och verkligen om jag ska starta eget så kommer det att ske suksessivt dvs jag jobbar kvar på mitt arbete och smyger igång firman brevid, går ned i tid på jobbet osv
  26. 13
    Tack för alla era svar!
    Om och verkligen om jag ska starta eget så kommer det att ske suksessivt dvs jag jobbar kvar på mitt arbete och smyger igång firman brevid, går ned i tid på jobbet osv
  27. Medlem sedan
    Mar 1998
    #14
    Enskild firma. Firman är min men sambon jobbar mest. Vi delar på resultatet.
  28. 14
    Enskild firma. Firman är min men sambon jobbar mest. Vi delar på resultatet.
  29. Medlem sedan
    Mar 1998
    #15
    Fast ska man vara lite petig är det en av er som har enskild firma eller båda har varsin. Ni kan inte dela på en...
  30. 15
    Fast ska man vara lite petig är det en av er som har enskild firma eller båda har varsin. Ni kan inte dela på en...

Liknande trådar

  1. Egen företagare?
    By kizze66 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 11:40
  2. egen företagare
    By willermo in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 17:03
  3. Egen företagare och Vab??
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 13:41
  4. Egen företagare?
    By Veiko_Ester in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 09:07
  5. Ta lån som egen företagare!?
    By Anno in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 15:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar