På tal om traktörpanna
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Feb 1999
    #1

    På tal om traktörpanna

    Är på jakt efter en ny traktörpanna, men det är så svårt. Har förstått att teflon är farligt för både miljö och hälsa. Men det finns ju inte bara teflon, det finns tusen olika beläggningar med olika namn, hur vet man vilka som är farliga och inte? Och hur vet man vilka som är bra?
    Har övervägt gjutjärn, men tycker det är för tungt.
    Nån som har några tips? En riktigt rymlig traktörpanna måste det vara.
  2. 1
    På tal om traktörpanna Är på jakt efter en ny traktörpanna, men det är så svårt. Har förstått att teflon är farligt för både miljö och hälsa. Men det finns ju inte bara teflon, det finns tusen olika beläggningar med olika namn, hur vet man vilka som är farliga och inte? Och hur vet man vilka som är bra?
    Har övervägt gjutjärn, men tycker det är för tungt.
    Nån som har några tips? En riktigt rymlig traktörpanna måste det vara.
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2
    Men det där är väl ändå gamla skrönor om att beläggningarna skulle vara farliga?! Vi är i alla fall väldigt nöjda med Tefals grytor som jag länkade till nedan. Jag vet ärligt inte om det är teflon i dem det kallas i alla fall för något annat om jag inte minns fel men det kan ju vara teflon i alla fall.
  4. 2
    Men det där är väl ändå gamla skrönor om att beläggningarna skulle vara farliga?! Vi är i alla fall väldigt nöjda med Tefals grytor som jag länkade till nedan. Jag vet ärligt inte om det är teflon i dem det kallas i alla fall för något annat om jag inte minns fel men det kan ju vara teflon i alla fall.
  5. Medlem sedan
    May 2009
    #3
    Rostfritt stål då? En sån här har jag:

    http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=1442

    Jag tycker om den jättemycket. Lite tung är den men inte som gjutjärn. Konstigt nog står det inget om hur stor den är men den är STOR!
  6. 3
    Rostfritt stål då? En sån här har jag:

    http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=1442

    Jag tycker om den jättemycket. Lite tung är den men inte som gjutjärn. Konstigt nog står det inget om hur stor den är men den är STOR!
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Liknande sån har jag, jättebra!
  8. 4
    Liknande sån har jag, jättebra!
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5
    Det är sant att miljö- och hälsoeffekterna inte är helt vetenskapligt klarlagda. Men jag brukar hålla mig till försiktighetsprincipen när det gäller alla kemikalier. Det betyder att om en produkt är absolut nödvändig för mig så skaffar jag den, även om den kan innehålla farligheter. Men först undersöker jag om det finns några alternativ utan farliga/tveksamma kemikalier.
  10. 5
    Det är sant att miljö- och hälsoeffekterna inte är helt vetenskapligt klarlagda. Men jag brukar hålla mig till försiktighetsprincipen när det gäller alla kemikalier. Det betyder att om en produkt är absolut nödvändig för mig så skaffar jag den, även om den kan innehålla farligheter. Men först undersöker jag om det finns några alternativ utan farliga/tveksamma kemikalier.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6
    Jomen det står ju 26 cm, och det tror jag är en bra storlek för oss. Kul att höra att du är nöjd med den, kanske slår jag till på en sån.
  12. 6
    Jomen det står ju 26 cm, och det tror jag är en bra storlek för oss. Kul att höra att du är nöjd med den, kanske slår jag till på en sån.
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7
    Steker du i den?
  14. 7
    Steker du i den?
  15. Medlem sedan
    May 2009
    #8
    Inte steker direkt nä, den har rätt höga raka kanter så det är svårt om man ska steka med stekspade eller pincett sådär tycker jag, den används mest till sånt som bara ska fräsas mjukt typ, eller grytor, pastasåser och sådär...
  16. 8
    Inte steker direkt nä, den har rätt höga raka kanter så det är svårt om man ska steka med stekspade eller pincett sådär tycker jag, den används mest till sånt som bara ska fräsas mjukt typ, eller grytor, pastasåser och sådär...

Liknande trådar

  1. traktörpanna....
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 14:00
  2. Traktörpanna
    By asolo in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 17:13
  3. Var hitta hög traktörpanna?
    By Kristina med 3 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 10:04
  4. Traktörpanna i gjutjärn...
    By Kamomilla in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 18:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar