Valp
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Valp

    Har mejlat en uppfödare om en svart labradorvalp. En liten tik. Den kostar 10000 kr men det verkar ju som att de flesta renrasiga hamnar någonstans där. Maken tycker att det är för mycket pengar. Han tycker att vi kan ha en blandras för typ 6-7000 istället.
    Och visst, det ÄR mycket pengar. För oss i alla fall.

    Men är det inte lite dumsnålt när det skiljer så "lite" när hunden troligtvis lever en massa år? Tänk om man köper en blandis med fader okänd och så har den massa fel så veterinärkostnaderna bli höga. Det känns som att man har lite mer koll när det kommer från en riktig uppfödare och så. Visst, då?
  2. 1
    Valp Har mejlat en uppfödare om en svart labradorvalp. En liten tik. Den kostar 10000 kr men det verkar ju som att de flesta renrasiga hamnar någonstans där. Maken tycker att det är för mycket pengar. Han tycker att vi kan ha en blandras för typ 6-7000 istället.
    Och visst, det ÄR mycket pengar. För oss i alla fall.

    Men är det inte lite dumsnålt när det skiljer så "lite" när hunden troligtvis lever en massa år? Tänk om man köper en blandis med fader okänd och så har den massa fel så veterinärkostnaderna bli höga. Det känns som att man har lite mer koll när det kommer från en riktig uppfödare och så. Visst, då?
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2
    Om det är en labbe ni vill ha så låter det ju smartare att ni köper just det och inte något annat så en röst från mig.
  4. 2
    Om det är en labbe ni vill ha så låter det ju smartare att ni köper just det och inte något annat så en röst från mig.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Om man ser till det stora hela, vad en hund kostar under en livstid så tycker jag det är helt ointressant med ett par tusenlappar hit eller dit. Kul för er att bli hundägare!
  6. 3
    Om man ser till det stora hela, vad en hund kostar under en livstid så tycker jag det är helt ointressant med ett par tusenlappar hit eller dit. Kul för er att bli hundägare!
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Det finns flera alternativ men visst, gärna labbe
  8. 4
    Det finns flera alternativ men visst, gärna labbe
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Absolut absolut absolut

    har du rätt tycker jag!!! Sen tycker jag att man ska tänka sig för innan man köper en hund om man reagerar på inköpspriset. Man ska klara "driften" av hunden också och har man inte riktigt råd med inköpet så kanske det snålas på annat också (säger inte att det alltid är så naturligtvis, men hos en hel del har jag sett det tyvärr).

    Grattis till ett utmärkt val av ras förresten!! *Nyss inkommen från apporteringsträningen med vår stjärna*.

  10. 5
    Absolut absolut absolut har du rätt tycker jag!!! Sen tycker jag att man ska tänka sig för innan man köper en hund om man reagerar på inköpspriset. Man ska klara "driften" av hunden också och har man inte riktigt råd med inköpet så kanske det snålas på annat också (säger inte att det alltid är så naturligtvis, men hos en hel del har jag sett det tyvärr).

    Grattis till ett utmärkt val av ras förresten!! *Nyss inkommen från apporteringsträningen med vår stjärna*.

  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Om 4000 i inköpskonstnad gör er tveksamma till hundköp ska ni avstå helt, är min hårda dom.
    HUnden bör försäkras, ska äta, vaccineras osv osv. I ljuset av det är 4000 ingen kostnad alls.

    Samtidigt är det ju lätt att stirra sig blind på alla nollorna och tänka på vad man kunde göra istället för pengarna, så visst förstår jag din man. Men vet man att det är en labbe man vill ha och har hittat rätt hund, så är 4000 inget.
  12. 6
    Om 4000 i inköpskonstnad gör er tveksamma till hundköp ska ni avstå helt, är min hårda dom.
    HUnden bör försäkras, ska äta, vaccineras osv osv. I ljuset av det är 4000 ingen kostnad alls.

    Samtidigt är det ju lätt att stirra sig blind på alla nollorna och tänka på vad man kunde göra istället för pengarna, så visst förstår jag din man. Men vet man att det är en labbe man vill ha och har hittat rätt hund, så är 4000 inget.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Vill man minska på inköpskostnaden och ändå få en renrasig hund kan man köpa en äldre hund eller omplaceringshund. Då slipper man dessutom att få den rumsren (förhoppningsvis).
  14. 7
    Vill man minska på inköpskostnaden och ändå få en renrasig hund kan man köpa en äldre hund eller omplaceringshund. Då slipper man dessutom att få den rumsren (förhoppningsvis).
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    vad gäller veterinärkostander så är det väl mera chans att blandrasen är frisk. Ju "renrasigare" ju mera risk för genetiska sjukdomar skulle jag vilja säga...
  16. 8
    vad gäller veterinärkostander så är det väl mera chans att blandrasen är frisk. Ju "renrasigare" ju mera risk för genetiska sjukdomar skulle jag vilja säga...
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Men mindre koll

    på en blandras. Tror inte att det är så många som röntgar och ögonlyser sina blandraser innan de tar valpar?
  18. 9
    Men mindre koll på en blandras. Tror inte att det är så många som röntgar och ögonlyser sina blandraser innan de tar valpar?
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10
    Fantastiskt fin!!!
  20. 10
    Fantastiskt fin!!!
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Hon är bäst -

    ingen protest
  22. 11
    Hon är bäst - ingen protest
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12
    Varför just labrador? De större raserna har ju ofta en tristare sjukdomsbild, artros, höftledsproblem och mycket mer, kolla vad de olika raserna kostar att försäkra få du se! Vad ska du ha den till?
  24. 12
    Varför just labrador? De större raserna har ju ofta en tristare sjukdomsbild, artros, höftledsproblem och mycket mer, kolla vad de olika raserna kostar att försäkra få du se! Vad ska du ha den till?

Liknande trådar

  1. Ska ev ta en valp jag...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 14:58
  2. Vi ska bli med valp
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 17:12
  3. valp
    By katta40 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 17:29
  4. Hur gör jag med vår valp?????
    By Millans matte in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 15:55
  5. När ni får en hem en valp....
    By sjungande kossan in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 14:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar