Existensminimum är 152 kr per dag för en - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #21
    Nej, det har jag väl inte påstått heller? Men jag tycker inte det är mycket pengar att leva på, som Ellanora tycker.
  2. 21
    Nej, det har jag väl inte påstått heller? Men jag tycker inte det är mycket pengar att leva på, som Ellanora tycker.
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #22

    Nej

    Nej sannolikt inte.
  4. 22
    Nej Nej sannolikt inte.
  5. Medlem sedan
    Apr 2009
    #23
    Det är ju för hemlösa! Skulle du själv gå dit och äta varje dag om du var tvungen att leva på existensminimum? Jag skulle inte det, det skulle kännas grymt förnedrande. Allmosor.
  6. 23
    Det är ju för hemlösa! Skulle du själv gå dit och äta varje dag om du var tvungen att leva på existensminimum? Jag skulle inte det, det skulle kännas grymt förnedrande. Allmosor.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #24
    Förnedrande?
  8. 24
    Förnedrande?
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #25
    Jag tänker på matpriser och hyror framför allt. Vet inte om det är trams att hyrorna är dyrare, när jag pratar med släkt och vänner så är det iaf stor skillnad. Likadant med maten, jag har ofta slagits av hur mkt billigare maten varit när jag rest runt i Sverige. Självklart får man ju äta det billigaste man hittar, men när jag hade det riktigt fattigt så behövdes bil (vilket jag inte hade) för att ta sig till de billiga mataffärerna så jag fick ofta handla lokalt.
  10. 25
    Jag tänker på matpriser och hyror framför allt. Vet inte om det är trams att hyrorna är dyrare, när jag pratar med släkt och vänner så är det iaf stor skillnad. Likadant med maten, jag har ofta slagits av hur mkt billigare maten varit när jag rest runt i Sverige. Självklart får man ju äta det billigaste man hittar, men när jag hade det riktigt fattigt så behövdes bil (vilket jag inte hade) för att ta sig till de billiga mataffärerna så jag fick ofta handla lokalt.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #26
    Nej det är nog väldigt ovanligt.
  12. 26
    Nej det är nog väldigt ovanligt.
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #27

    Nej

    Nej bilförsäkringen ingick inte, den betalar jag en gång i halvåret och gjorde det i början av december. I det belopp jag skrev här ingick inte såna utgifter som kommer lite då och då, t.ex mediciner, bilskatt, försäkring osv utan endast sånt som jag verkligen betalade i januari.
  14. 27
    Nej Nej bilförsäkringen ingick inte, den betalar jag en gång i halvåret och gjorde det i början av december. I det belopp jag skrev här ingick inte såna utgifter som kommer lite då och då, t.ex mediciner, bilskatt, försäkring osv utan endast sånt som jag verkligen betalade i januari.
  15. Medlem sedan
    Sep 2001
    #28
    Om man har bil kan man det, så var det iaf när jag var fattig.
  16. 28
    Om man har bil kan man det, så var det iaf när jag var fattig.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #29
    Jo men man kan laga samma mat hemma billigt, soppa och mackor...
  18. 29
    Jo men man kan laga samma mat hemma billigt, soppa och mackor...
  19. Medlem sedan
    Mar 2005
    #30

    Mycket är fel ord tycker jag...

    för mycket är det inte i mina ögon men visst går det att leva på det.

    När jag studerade så betalade mina föräldrar mitt boende (2056 kr för ett studentrum per månad inklusive internet och telefon) och jag fick studiebidraget att leva för som då var ca 2000 kr om jag inte minns fel.

    Jag levde hur bra som helst på det och hade aldrig slut på pengar. Man får ju rätta sig efter vad man har att disponera.
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  20. 30
    Mycket är fel ord tycker jag... för mycket är det inte i mina ögon men visst går det att leva på det.

    När jag studerade så betalade mina föräldrar mitt boende (2056 kr för ett studentrum per månad inklusive internet och telefon) och jag fick studiebidraget att leva för som då var ca 2000 kr om jag inte minns fel.

    Jag levde hur bra som helst på det och hade aldrig slut på pengar. Man får ju rätta sig efter vad man har att disponera.
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #31
    Det finns inga sådana tydliga gränser. Johanneskyrkan i Göteborg skänker mat till de som vill ha, finfin restaurangmat. Där skulle jag absolut äta om pengarna inte räckte och barnen var hungriga.

    Vad är skillnaden på att ta emot en macka och ta emot pengar från soc?
  22. 31
    Det finns inga sådana tydliga gränser. Johanneskyrkan i Göteborg skänker mat till de som vill ha, finfin restaurangmat. Där skulle jag absolut äta om pengarna inte räckte och barnen var hungriga.

    Vad är skillnaden på att ta emot en macka och ta emot pengar från soc?
  23. Medlem sedan
    Apr 2009
    #32
    2511 kr som ska räcka till busskort, kläder, mat och hygienprodukter, och kanske har man lite vänner som fyller år då och då som man vill köpa presenter till? Kanske har man csn-lån också?

    Bara maten kostar enligt livsmedelsverket 1620 kr för en ensamstående kvinna.
  24. 32
    2511 kr som ska räcka till busskort, kläder, mat och hygienprodukter, och kanske har man lite vänner som fyller år då och då som man vill köpa presenter till? Kanske har man csn-lån också?

    Bara maten kostar enligt livsmedelsverket 1620 kr för en ensamstående kvinna.
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #33
    Vi har inte märkt någon skillnad iaf, matkontot är som när vi bodde i Sthlm. Hyrorna var ju inte medräknat här, det var ju efter hyran var betald. I Sthlm finns ju hela spektrat också i utbud, på en mindre ort finns aknske bara en affär att handla på. Har man ingen bil är det ju ingen skillnad på var man bor. Jo, kanske tom lättare i Sthlm eftersom lokaltrafiken är så väl utbyggd. Och man åker ju tom gratis på bussarna i stan med barnvagn... TRor inte det är tfuffare att vara fattig i Sthlm faktiskt.
  26. 33
    Vi har inte märkt någon skillnad iaf, matkontot är som när vi bodde i Sthlm. Hyrorna var ju inte medräknat här, det var ju efter hyran var betald. I Sthlm finns ju hela spektrat också i utbud, på en mindre ort finns aknske bara en affär att handla på. Har man ingen bil är det ju ingen skillnad på var man bor. Jo, kanske tom lättare i Sthlm eftersom lokaltrafiken är så väl utbyggd. Och man åker ju tom gratis på bussarna i stan med barnvagn... TRor inte det är tfuffare att vara fattig i Sthlm faktiskt.
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #34

    Fast...

    ...man får hålla isär socialbidragsnormen och existensminimum (som t.e.x KF räknar på).
    Riksnormen för socialbidrag hittar du här
    Och existensminimum (KF m.fl) finns här
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  28. 34
    Fast... ...man får hålla isär socialbidragsnormen och existensminimum (som t.e.x KF räknar på).
    Riksnormen för socialbidrag hittar du här
    Och existensminimum (KF m.fl) finns här
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #35
    Inklusive telefon och internet var ju en bra deal - när jag pluggade kostade rummen över tvåtusen i månaden och då tillkom telefonin, som på den tiden kostade 1,40 per minut dagtid och 0,70 per minut kvällar och nätter... Kurslitteraturen kunde ju smälla iväg på mer än 2000 för en enda kurs om man hade otur, så jag är impad över att du klarade dig, ärligt talat...
  30. 35
    Inklusive telefon och internet var ju en bra deal - när jag pluggade kostade rummen över tvåtusen i månaden och då tillkom telefonin, som på den tiden kostade 1,40 per minut dagtid och 0,70 per minut kvällar och nätter... Kurslitteraturen kunde ju smälla iväg på mer än 2000 för en enda kurs om man hade otur, så jag är impad över att du klarade dig, ärligt talat...
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #36
    Fast Willys finns väl lite överallt i Stockholm också? Om man äter gröt till frukost, kanske linsoppa till lunch och någon middag gjord på rotsaker och lite kött kan man äta nyttigt och väldigt billigt. Finns även shampoo, tvål, toapapper och seconhandkläder billigt även i Stockholm. Hyran är ju inte med i summan.
  32. 36
    Fast Willys finns väl lite överallt i Stockholm också? Om man äter gröt till frukost, kanske linsoppa till lunch och någon middag gjord på rotsaker och lite kött kan man äta nyttigt och väldigt billigt. Finns även shampoo, tvål, toapapper och seconhandkläder billigt även i Stockholm. Hyran är ju inte med i summan.
  33. Medlem sedan
    May 2002
    #37
    Vilka generösa föräldrar du har.
  34. 37
    Vilka generösa föräldrar du har.
  35. Medlem sedan
    Apr 2009
    #38
    Ja, förnedrande. Någon slags värdighet kan man väl ha trots att man går på socialbidrag?
  36. 38
    Ja, förnedrande. Någon slags värdighet kan man väl ha trots att man går på socialbidrag?
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #39
    tack... ska kika noggrannare efter jag lagat mat.
  38. 39
    tack... ska kika noggrannare efter jag lagat mat.
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #40
    Kan man inte om man lever på existensminimum få skjuta upp csn?
  40. 40
    Kan man inte om man lever på existensminimum få skjuta upp csn?
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Existensminimum
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 16:55
  2. Existensminimum
    By fattismusen in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:44
  3. Existensminimum
    By Fattigt in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 12:54
  4. Existensminimum
    By Ej rik in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 21:58
  5. existensminimum?
    By GÖTEBORG in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 13:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar