Existensminimum är 152 kr per dag för en - Sidan 3
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #41
    Presenter till vänner ingår knappast i existensminimum. Inte kläder heller - om det inte handlöar om ett permanent försörjningsstöd. Meningen är ju inte att man ska leva på soc för gott liksom. Och handlar det om några månader så får man nog glatt klara sig på de kläder man har alt söka utökat stöd om det är något alldeles extraordinärt behov av kläder man har.
  2. 41
    Presenter till vänner ingår knappast i existensminimum. Inte kläder heller - om det inte handlöar om ett permanent försörjningsstöd. Meningen är ju inte att man ska leva på soc för gott liksom. Och handlar det om några månader så får man nog glatt klara sig på de kläder man har alt söka utökat stöd om det är något alldeles extraordinärt behov av kläder man har.
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #42

    Bensin

    Däremot ingick det att jag tankade för 1.000:- Men då hade jag bensin i bilen så att det räckte till den 10 februari. F.n kör jag ungefär 100 mil i månaden och har en bil som drar 0,7 l/mil.
  4. 42
    Bensin Däremot ingick det att jag tankade för 1.000:- Men då hade jag bensin i bilen så att det räckte till den 10 februari. F.n kör jag ungefär 100 mil i månaden och har en bil som drar 0,7 l/mil.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #43
    Ja, det är väl fler och fler som lever sin vardag år ut och år in under existensminimum, om jag inte är helt fel ute?
  6. 43
    Ja, det är väl fler och fler som lever sin vardag år ut och år in under existensminimum, om jag inte är helt fel ute?
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #44
    Är det värdigare att ta emot allmosor från staten än kyrkan och ideella föreningar? Är det värdigare att ta emot pengar än vad det är att ta emot mat?
  8. 44
    Är det värdigare att ta emot allmosor från staten än kyrkan och ideella föreningar? Är det värdigare att ta emot pengar än vad det är att ta emot mat?
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #45
    Nej och siffrorna som EN hänvisar till gäller inte socialbidragsnormen, utan normen som t.e.x KF använder sig av när dom gör utmätning på lön och den siffran ligger högre.
  10. 45
    Nej och siffrorna som EN hänvisar till gäller inte socialbidragsnormen, utan normen som t.e.x KF använder sig av när dom gör utmätning på lön och den siffran ligger högre.
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #46
    Skillnaden är rätt stor faktiskt på att stå i kö med 100 smutsiga uteliggare och att gå till socialkontoret en gång i månaden och träffa en handläggare för att få pengar på kontot. Jag skulle iaf inte vilja stå där med mössan i handen och bocka mig för att få en macka.
  12. 46
    Skillnaden är rätt stor faktiskt på att stå i kö med 100 smutsiga uteliggare och att gå till socialkontoret en gång i månaden och träffa en handläggare för att få pengar på kontot. Jag skulle iaf inte vilja stå där med mössan i handen och bocka mig för att få en macka.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #47
    Min dotters hyresrum kostade 3500 kr i Stockholm...
  14. 47
    Min dotters hyresrum kostade 3500 kr i Stockholm...
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #48
    Vi lägger uppenbart väldigt olika betydelse i det ordet. Att ta emot en gratis smörgås eller tallrik mat är inte att bli förnedrad, enligt mig. Tycker man att det är förnedring ska man nog vara rätt glad trots allt, för då har man det nog inte så illa ställt som man vill inbilla sig...?
  16. 48
    Vi lägger uppenbart väldigt olika betydelse i det ordet. Att ta emot en gratis smörgås eller tallrik mat är inte att bli förnedrad, enligt mig. Tycker man att det är förnedring ska man nog vara rätt glad trots allt, för då har man det nog inte så illa ställt som man vill inbilla sig...?
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #49
    Där jag bor måste man ha bil för att ta sig till Willys.
  18. 49
    Där jag bor måste man ha bil för att ta sig till Willys.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #50
    Min studentlägenhet kostade 2700 i Linköping 1993...
  20. 50
    Min studentlägenhet kostade 2700 i Linköping 1993...
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #51
    Man kan inte åka kommunalt då? En gång i veckan?
  22. 51
    Man kan inte åka kommunalt då? En gång i veckan?
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #52
    För en_lägenhet_ ingen jättesumma ändå, särskilt inte mtp att studielånet var ungefär samma summa då som nu. Jag betalade 2400 för ett korre-rum 2000-2001. Lägenheterna kostade 4000 kr och uppåt... Usch!
  24. 52
    För en_lägenhet_ ingen jättesumma ändå, särskilt inte mtp att studielånet var ungefär samma summa då som nu. Jag betalade 2400 för ett korre-rum 2000-2001. Lägenheterna kostade 4000 kr och uppåt... Usch!
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #53
    Fast om man lever på existensminimum har man nog inte råd att ha en bil.
  26. 53
    Fast om man lever på existensminimum har man nog inte råd att ha en bil.
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #54
    Jag tycker att du är duktig som för kassabok.
  28. 54
    Jag tycker att du är duktig som för kassabok.
  29. Medlem sedan
    May 2009
    #55
    Mediciner och läkarbesök ingår i normen också. Kan dock max bli 225 kr i månaden men ändå...
  30. 55
    Mediciner och läkarbesök ingår i normen också. Kan dock max bli 225 kr i månaden men ändå...
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #56
    Det kostar de inte nu...Rum i korridor dock.

    http://www.studentbostader.se/sv/sok...okbostad2.aspx
  32. 56
    Det kostar de inte nu...Rum i korridor dock.

    http://www.studentbostader.se/sv/sok...okbostad2.aspx
  33. Medlem sedan
    Aug 2000
    #57
    Jag har ätit på sådana ställen och känner inte igen den beskrivningen alls. Med mössan i handen? Tvärtom, man blir sällan så väl behandlad som man blir på till exempel Johanneskyrkan.
    Och gästerna är i varierande skick ska jag säga dig, långt ifrån alla är smutsiga och äckliga.
  34. 57
    Jag har ätit på sådana ställen och känner inte igen den beskrivningen alls. Med mössan i handen? Tvärtom, man blir sällan så väl behandlad som man blir på till exempel Johanneskyrkan.
    Och gästerna är i varierande skick ska jag säga dig, långt ifrån alla är smutsiga och äckliga.
  35. Medlem sedan
    Mar 2005
    #58

    Ja...

    fast just det där om kurslitteratur sa de ju i början att man absolut behövde, men man kunde ju låna böcker på biblioteket och dessutom tyckte jag sällan att man behövde alla böcker men det beror nog på vad man läser. Fast mannen som läste till civilingenjör sa iofs samma sak. Men jag vet inte, läser man t ex juridik så kommer man nog inte undan så billigt som jag gjorde. Bor man sen i Stockholm eller vissa andra ställen så är det nog betydligt dyrare med boende också.

    Fast det var skoj att bo i korridor tyckte jag
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  36. 58
    Ja... fast just det där om kurslitteratur sa de ju i början att man absolut behövde, men man kunde ju låna böcker på biblioteket och dessutom tyckte jag sällan att man behövde alla böcker men det beror nog på vad man läser. Fast mannen som läste till civilingenjör sa iofs samma sak. Men jag vet inte, läser man t ex juridik så kommer man nog inte undan så billigt som jag gjorde. Bor man sen i Stockholm eller vissa andra ställen så är det nog betydligt dyrare med boende också.

    Fast det var skoj att bo i korridor tyckte jag
  37. Medlem sedan
    Jun 2001
    #59

    Vill ha koll

    Nu när jag förutom sjukpension på halvtid ska leva på den ersättning som betalas ut från jobb- och utvecklingsgarantin har inkomsterna sjunkit. Och från 1 april får jag en hyreshöjning på drygt 400:-/mån.

    Därför vill jag ha koll på utgifterna så jag kan se till att inkomsterna räcker.
  38. 59
    Vill ha koll Nu när jag förutom sjukpension på halvtid ska leva på den ersättning som betalas ut från jobb- och utvecklingsgarantin har inkomsterna sjunkit. Och från 1 april får jag en hyreshöjning på drygt 400:-/mån.

    Därför vill jag ha koll på utgifterna så jag kan se till att inkomsterna räcker.
  39. Medlem sedan
    Jul 2002
    #60
    i snitt ja, men är det många läkarbesök en månad och mycket mediciner som ska hämtas ut så kan det blir rejält med pengar.
    När jag hämtade ut barnens psoriasis salvor första gången varje år tillsammans med astmamediciner och allergimedicin (allt ingick i högkostnadsskyddet) så kostade första utlösandet 1200:-
  40. 60
    i snitt ja, men är det många läkarbesök en månad och mycket mediciner som ska hämtas ut så kan det blir rejält med pengar.
    När jag hämtade ut barnens psoriasis salvor första gången varje år tillsammans med astmamediciner och allergimedicin (allt ingick i högkostnadsskyddet) så kostade första utlösandet 1200:-
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Liknande trådar

  1. Existensminimum
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 16:55
  2. Existensminimum
    By fattismusen in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:44
  3. Existensminimum
    By Fattigt in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 12:54
  4. Existensminimum
    By Ej rik in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 21:58
  5. existensminimum?
    By GÖTEBORG in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 13:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar