Mängdangivelse - fond?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Mängdangivelse - fond?

    Ofta står det i recept att det ska vara 1,5 msk fond i. Då utgår jag ifrån att man menar 1,5msk direkt ur en fondflaska eller? Nu har jag ett recept på rödvinssås med rotfrukter, 2 dl rödvin samt 1,5 dl fond. Då menas väl utspädd fond, som man gör med en buljongtärning? Eller?
  2. 1
    Mängdangivelse - fond? Ofta står det i recept att det ska vara 1,5 msk fond i. Då utgår jag ifrån att man menar 1,5msk direkt ur en fondflaska eller? Nu har jag ett recept på rödvinssås med rotfrukter, 2 dl rödvin samt 1,5 dl fond. Då menas väl utspädd fond, som man gör med en buljongtärning? Eller?
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2
    Ja, så hade jag också tolkat det. Om du tar 1,5 dl outspädd fond blir det nog väldigt salt...
  4. 2
    Ja, så hade jag också tolkat det. Om du tar 1,5 dl outspädd fond blir det nog väldigt salt...
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    ja det käns väldigt koncentrerat smakmässigt. Men visst blir det lite lurigt nu med de "nya" fonderna på flaska?
  6. 3
    ja det käns väldigt koncentrerat smakmässigt. Men visst blir det lite lurigt nu med de "nya" fonderna på flaska?
  7. Medlem sedan
    Jan 1999
    #4
    Ja, jag är inte så förtjust i dem faktiskt. Jag gillar buljongtärning, så vet jag vad jag får. Men jag använder Mörk oxfond på flaska när jag gör köttgryta iofs, men brukar slänga i en tärning också...
  8. 4
    Ja, jag är inte så förtjust i dem faktiskt. Jag gillar buljongtärning, så vet jag vad jag får. Men jag använder Mörk oxfond på flaska när jag gör köttgryta iofs, men brukar slänga i en tärning också...

Liknande trådar

  1. Fond
    By Gileae in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 23:41
  2. Fond?
    By Zoégas in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 07:57
  3. Detta har vi som fond
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 13:44
  4. Fond eller inte fond?
    By Alfas in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 06:42
  5. Fond-tavla
    By kmcb in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 21:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar