Vår gräsmatta är så ful - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 1999
    #21
    På de kala partierna lägger du på fin dressjord och sår nytt gräs. Vattna flitigt.

    Grejen med maskrosor är ju att de sprider sig så, även om de inte är fula i sig och till slut har de tagit över. Därför är det bra att hålla efter dem. Om du har barn kan du ge dem 1 kr per uppsliten maskros. Det funkar *vet*

    Mossan kvävs av gräset till slut - men du måste ge gräset en chans - vertikalskärare och gödsel, som sagt.
  2. 21
    På de kala partierna lägger du på fin dressjord och sår nytt gräs. Vattna flitigt.

    Grejen med maskrosor är ju att de sprider sig så, även om de inte är fula i sig och till slut har de tagit över. Därför är det bra att hålla efter dem. Om du har barn kan du ge dem 1 kr per uppsliten maskros. Det funkar *vet*

    Mossan kvävs av gräset till slut - men du måste ge gräset en chans - vertikalskärare och gödsel, som sagt.
  3. monka
    #22
    Låna en mossrivare senare i höst - de är som en gräsklippare ungefär. Sen så sår du ut nytt gräs, så kommer det att bli grönt och fint när våren kommer utan att du behöver vattna ihjäl dig. Till våren kalkar du massor och gödslar
  4. 22
    Låna en mossrivare senare i höst - de är som en gräsklippare ungefär. Sen så sår du ut nytt gräs, så kommer det att bli grönt och fint när våren kommer utan att du behöver vattna ihjäl dig. Till våren kalkar du massor och gödslar
  5. Medlem sedan
    Apr 2009
    #23
    Oj, om jag skulle betala min barn för att rensa maskrosor skulle jag bli fattig! Vi har 3000 kvm tomt, och inget trädgårdsintresse...
  6. 23
    Oj, om jag skulle betala min barn för att rensa maskrosor skulle jag bli fattig! Vi har 3000 kvm tomt, och inget trädgårdsintresse...
  7. Medlem sedan
    Jan 1999
    #24
    *s* Fast kostnaden minskar ju drastiskt efter första året Och har man så mycket kanske man får dra ned på ersättningen, 50 öre st kanske

    Vi har gjort det nu i sommar. 12-åringen fick 10 kronor per kilo klöver han rev upp. Ungjäkeln var dock smart - och gick ut när det just regnat några dagar. Tung, vattenspänstig klöver väger mer än torr...
  8. 24
    *s* Fast kostnaden minskar ju drastiskt efter första året Och har man så mycket kanske man får dra ned på ersättningen, 50 öre st kanske

    Vi har gjort det nu i sommar. 12-åringen fick 10 kronor per kilo klöver han rev upp. Ungjäkeln var dock smart - och gick ut när det just regnat några dagar. Tung, vattenspänstig klöver väger mer än torr...
  9. Medlem sedan
    Jan 1999
    #25
    _BLÖT_ vattenspänstig klöver, menar jag såklart
  10. 25
    _BLÖT_ vattenspänstig klöver, menar jag såklart
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #26

    Jadå...

    man kan gå på gräsmattan när man har gödslat, kolla vädret så kan du lägga på det någon dag innan det blir regn så försvinner det ner väldigt snabbt.

    Inga konstiga frågor alls, helt normala tycker jag Fråga på du bara

    Aha,ja det låter betydligt lättare att bara gödsla 3 ggr än att ta bort allt i princip..Men kan man gå på gräsmattan då det är gödslat? Kanske konstig fråga men jag har verkligen ingen aning..
  12. 26
    Jadå... man kan gå på gräsmattan när man har gödslat, kolla vädret så kan du lägga på det någon dag innan det blir regn så försvinner det ner väldigt snabbt.

    Inga konstiga frågor alls, helt normala tycker jag Fråga på du bara

    Aha,ja det låter betydligt lättare att bara gödsla 3 ggr än att ta bort allt i princip..Men kan man gå på gräsmattan då det är gödslat? Kanske konstig fråga men jag har verkligen ingen aning..
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #27
    Såhär (men maskrosorna fick vi inte bort)...

    Stödså gräsfrön på kvällen, skit i jord (den gången vi gjorde så tog det sig inte så gör som kyrkogårdsarbetarna mittemot oss, bara så rakt av), vattna, låt vara ifred sen..

    Mot mossan hjälper främst sol, och gräs som konkurrerar ut mossan.. SÅ om du har mkt skugga där pga växtlighet, stödså med gräs för skuggpartier och klipp ner häcken eller vad det är som ger skugga..

    Mot maskrosor, hjälper bara handkraft, gräv bort, eller lev med det

    ps. inga pinkande hundar i trädgården, det ger kala fläckar..
  14. 27
    Såhär (men maskrosorna fick vi inte bort)...

    Stödså gräsfrön på kvällen, skit i jord (den gången vi gjorde så tog det sig inte så gör som kyrkogårdsarbetarna mittemot oss, bara så rakt av), vattna, låt vara ifred sen..

    Mot mossan hjälper främst sol, och gräs som konkurrerar ut mossan.. SÅ om du har mkt skugga där pga växtlighet, stödså med gräs för skuggpartier och klipp ner häcken eller vad det är som ger skugga..

    Mot maskrosor, hjälper bara handkraft, gräv bort, eller lev med det

    ps. inga pinkande hundar i trädgården, det ger kala fläckar..
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #28
    Gödsla med Algomin för gräsmatta, glömde skriva det, vår gräsmatta är numera mossfri och tät, men inte maskrosfri..
  16. 28
    Gödsla med Algomin för gräsmatta, glömde skriva det, vår gräsmatta är numera mossfri och tät, men inte maskrosfri..
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #29
    Då kör jag på det !!
  18. 29
    Då kör jag på det !!
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #30
    Var lånar man en sådan? Låter som ett bra tips!
  20. 30
    Var lånar man en sådan? Låter som ett bra tips!
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #31
    stroller nånting säger maken, vet att det tog bort flerbaldigt och gjorde gräset finare
  22. 31
    stroller nånting säger maken, vet att det tog bort flerbaldigt och gjorde gräset finare
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #32
    du det var maken som surfa på nätet (google)och hittade det.
  24. 32
    du det var maken som surfa på nätet (google)och hittade det.
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. fin gräsmatta?
    By pennan in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 17:51
  2. gräsmatta
    By Krillo in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 08:48
  3. Ni som ska så gräsmatta
    By Mirk in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 21:29
  4. Så gräsmatta
    By Nybliven husägare in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 18:12
  5. Vår gräsmatta...
    By Malin med J-04 och M-05 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 07:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar