Luftgevär
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Luftgevär

    Hej!
    Visste inte vilken tråd jag skulle ställa denna fråga i, så jag testar denna. Någon här kanske kan regler / lagar / folkvett...

    Jag har fått ett luftgevär i julklapp. Jag ställde frågan var jag ska skjuta med det och han svarade att det kan jag göra på landet i trädgården. Vi har allstå landställe i ett typ kolonistugeområde.
    Men det smäller väl högt som sjutton även av luftgevär?

    Jag undrar alltså får/bör man skjuta på ett sådant landställe med folk tätt inpå? Var annars använder jag ett sådant gevär??
  2. 1
    Luftgevär Hej!
    Visste inte vilken tråd jag skulle ställa denna fråga i, så jag testar denna. Någon här kanske kan regler / lagar / folkvett...

    Jag har fått ett luftgevär i julklapp. Jag ställde frågan var jag ska skjuta med det och han svarade att det kan jag göra på landet i trädgården. Vi har allstå landställe i ett typ kolonistugeområde.
    Men det smäller väl högt som sjutton även av luftgevär?

    Jag undrar alltså får/bör man skjuta på ett sådant landställe med folk tätt inpå? Var annars använder jag ett sådant gevär??
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Vet inte vad lagen säger

    Sunt förnuft däremot säger att så länge du har ett rejält kulfång bakom kan det väl inte vara hela världen? Så ställ upp måltavlan mot en bakgrund av en rejäl jordvall eller liknande där folk inte rör sig bakom den så kan det väl inte hända något?

    Men som sagt var, om lagen påstår något annat så är jag inte medveten om det. När jag var liten hade vi också ett luftgevär och sköt i trädgården. Grannarna klagade aldrig och varför skulle de ha gjort det? Vi missade nog aldrig den svarta delen av måltavlan ens (=7 poäng). Det är klart, vi hade dessutom husets tegelvägg som bakgrund bara ifall att, en mur som inte hade några fönster ens. Inget skott kom någonsin på den muren.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Vet inte vad lagen säger Sunt förnuft däremot säger att så länge du har ett rejält kulfång bakom kan det väl inte vara hela världen? Så ställ upp måltavlan mot en bakgrund av en rejäl jordvall eller liknande där folk inte rör sig bakom den så kan det väl inte hända något?

    Men som sagt var, om lagen påstår något annat så är jag inte medveten om det. När jag var liten hade vi också ett luftgevär och sköt i trädgården. Grannarna klagade aldrig och varför skulle de ha gjort det? Vi missade nog aldrig den svarta delen av måltavlan ens (=7 poäng). Det är klart, vi hade dessutom husets tegelvägg som bakgrund bara ifall att, en mur som inte hade några fönster ens. Inget skott kom någonsin på den muren.
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3
    Om det är ett vanligt luftgevär låter det inte speciellt! Jag har skjutit med 9mm pistol, 7,62mm gevär, 7,62mm maskingevär, 9mm k-pist och tungt maskingevär (12,7mm) under mina 9 år som yrkesmilitär och de låter!

    Men ett vanligt luftgevär låter knappast och som kulfång fungerar t.ex. en 12mm plywoodskiva alldeles ypperligt! Ett tät plank duger fint också och finns det en jordhög bakom är man säker på alla sätt.

    I ett kolonistugaområde kan folk dock få för sig att det är olustigt, en del är mycket känsliga men har du ett bra kulfång och beter dig vettigt samt är 18 år eller över (laglig åldersgräns) ska det inte vara problem.

    Om någon frågar vad som händer kan det vara bra för grannsämjan att ha ett ställe med en jordvall bakom (kanske en gammal jordkällare?) som kulfång och såklart bra sikt så ingen kan smita in utan att synas.
  6. 3
    Om det är ett vanligt luftgevär låter det inte speciellt! Jag har skjutit med 9mm pistol, 7,62mm gevär, 7,62mm maskingevär, 9mm k-pist och tungt maskingevär (12,7mm) under mina 9 år som yrkesmilitär och de låter!

    Men ett vanligt luftgevär låter knappast och som kulfång fungerar t.ex. en 12mm plywoodskiva alldeles ypperligt! Ett tät plank duger fint också och finns det en jordhög bakom är man säker på alla sätt.

    I ett kolonistugaområde kan folk dock få för sig att det är olustigt, en del är mycket känsliga men har du ett bra kulfång och beter dig vettigt samt är 18 år eller över (laglig åldersgräns) ska det inte vara problem.

    Om någon frågar vad som händer kan det vara bra för grannsämjan att ha ett ställe med en jordvall bakom (kanske en gammal jordkällare?) som kulfång och såklart bra sikt så ingen kan smita in utan att synas.

Liknande trådar

  1. Nu när jag har luftgevär
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 17:57
  2. Luftgevär-ålder??
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 08:46
  3. Prova luftgevär skytte
    By Anonym in forum Fritidsaktiviteter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 22:31
  4. luftgevär skytte
    By Anonym 2010 in forum _99 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 06:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar