dunkudde till nyfödd?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2011
    #1

    dunkudde till nyfödd?

    Är det okej eller?
    Skickade efter en kudde till spjälsängen via min syster som skulle på jysk. Dom hade bara i dun, hon tänkte inte på det och köpte den. Jag blev lite fundersam och försökte hitta lite info på nätet ang detta. Men inget som gäller spädbarn..
    Det står typ att om man är allergisk så skall man slänga ut sina syntetiska täcken kuddar men dun täcken kuddar kan vara kvar då det inte bildas mögel och annat däri...
    Frågade Barnmorskan idag och hon sa att förr så skulle man inte använda det, men nu börjar man ju mer tycka att det är okej med hundhår/katthår och andra djur kring spädbarn. Och hon trodde inte det var någon "fara" eftersom varken jag eller min man är allergiska för något eller ej astma eller så.. Men det kändes inte som ett svar direkt. mer ett resonemang kring det hela.

    Känns ändå konstigt. Törrs jag använda dun till bebisen som kommer snart? Jag kan ju sy en egen kudde liksom av en vanlig kudde.
    Vad vet ni om detta? (eller tror för den delen)
  2. 1
    dunkudde till nyfödd? Är det okej eller?
    Skickade efter en kudde till spjälsängen via min syster som skulle på jysk. Dom hade bara i dun, hon tänkte inte på det och köpte den. Jag blev lite fundersam och försökte hitta lite info på nätet ang detta. Men inget som gäller spädbarn..
    Det står typ att om man är allergisk så skall man slänga ut sina syntetiska täcken kuddar men dun täcken kuddar kan vara kvar då det inte bildas mögel och annat däri...
    Frågade Barnmorskan idag och hon sa att förr så skulle man inte använda det, men nu börjar man ju mer tycka att det är okej med hundhår/katthår och andra djur kring spädbarn. Och hon trodde inte det var någon "fara" eftersom varken jag eller min man är allergiska för något eller ej astma eller så.. Men det kändes inte som ett svar direkt. mer ett resonemang kring det hela.

    Känns ändå konstigt. Törrs jag använda dun till bebisen som kommer snart? Jag kan ju sy en egen kudde liksom av en vanlig kudde.
    Vad vet ni om detta? (eller tror för den delen)
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Klart du kan ha dunkudde till bäbuten. Inte farligt alls. Bara för de stackars fåglarna som plockades levande då.

    Fö ser jag själv spjälsängen med tillbehör mest som en inredningspryl som är kul att pyssla med före bf, vi har aldrig använt den. Eller okej, 10 nätter till 3 barn då. Sammanlagt.
  4. 2
    Klart du kan ha dunkudde till bäbuten. Inte farligt alls. Bara för de stackars fåglarna som plockades levande då.

    Fö ser jag själv spjälsängen med tillbehör mest som en inredningspryl som är kul att pyssla med före bf, vi har aldrig använt den. Eller okej, 10 nätter till 3 barn då. Sammanlagt.
  5. Medlem sedan
    Jul 2011
    #3
    Ok då törs jag använda det. Men även om bebisen sover i sängen har den väl sin kudde och täcke? Nåja vi får se hur det blir med den saker... Då vågar jag använda den i alla fall. Tack för så tydligt svar (Ville ju ha ett definitivt ja eller nej)
  6. 3
    Ok då törs jag använda det. Men även om bebisen sover i sängen har den väl sin kudde och täcke? Nåja vi får se hur det blir med den saker... Då vågar jag använda den i alla fall. Tack för så tydligt svar (Ville ju ha ett definitivt ja eller nej)
  7. Liz*
    #4
    Jag skulle inte göra det för det kommer så nära andningen, dessutom är dun liksom inte bra i konsistensen för ett litet barn som behöver en platt kudde som ändå är mjuk; den får liksom inte ha möjligheter till att täppa till andningen på något sätt genom sin fluffighet så som en dunkudde kan göra. Spädisar kan ju inte själva vända på sig.
  8. 4
    Jag skulle inte göra det för det kommer så nära andningen, dessutom är dun liksom inte bra i konsistensen för ett litet barn som behöver en platt kudde som ändå är mjuk; den får liksom inte ha möjligheter till att täppa till andningen på något sätt genom sin fluffighet så som en dunkudde kan göra. Spädisar kan ju inte själva vända på sig.
  9. Medlem sedan
    Jul 2011
    #5
    Denna är inte fluffig. den blir typ platt om man trycker på den, men samtidigt mjuk.
    Varför skulle det vara dåligt för andningen tänker du?
  10. 5
    Denna är inte fluffig. den blir typ platt om man trycker på den, men samtidigt mjuk.
    Varför skulle det vara dåligt för andningen tänker du?
  11. Liz*
    #6
    För att spädbarn är känsliga och de med en dunkudde andas in djurepitel. Onödigt liksom.
  12. 6
    För att spädbarn är känsliga och de med en dunkudde andas in djurepitel. Onödigt liksom.
  13. Liz*
    #7
    Dessutom vill man gärna kunna tvätta babykuddar ofta på grund av kräk och annat.
  14. 7
    Dessutom vill man gärna kunna tvätta babykuddar ofta på grund av kräk och annat.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Då tvättar man!

    Poff, bara. Tvättar du inte dunkuddar? Och täcken?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  16. 8
    Då tvättar man! Poff, bara. Tvättar du inte dunkuddar? Och täcken?
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Använd den du

    Den kommer ju mest ändå bara ligga där. Under huvet på bebisen. Som har näsan på andra sidan skallen...
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  18. 9
    Använd den du Den kommer ju mest ändå bara ligga där. Under huvet på bebisen. Som har näsan på andra sidan skallen...
  19. Liz*
    #10
    Jag har inte dunkuddar och duntäcken, det är snusk. Och också synd om fåglarna.

    Det är svårt att tvätta dun så att man får det helt torrt och klumpfritt.
  20. 10
    Jag har inte dunkuddar och duntäcken, det är snusk. Och också synd om fåglarna.

    Det är svårt att tvätta dun så att man får det helt torrt och klumpfritt.
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11
    Visst är dom praktiskt uttänkta bäbisar ändå?
  22. 11
    Visst är dom praktiskt uttänkta bäbisar ändå?
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    Svårt och svårt

    Med en hyfsad torktumlare blir det inte klumpigt.

    Fast man kan ju disktera miljöaspekten med den hanteringen. Och djurgejen.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  24. 12
    Svårt och svårt Med en hyfsad torktumlare blir det inte klumpigt.

    Fast man kan ju disktera miljöaspekten med den hanteringen. Och djurgejen.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13

    Hehe

    Ja, det är en smart konstruktion
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  26. 13
    Hehe Ja, det är en smart konstruktion
  27. Medlem sedan
    Jul 2011
    #14
    Ja fast när man läser om dunkuddar så står det att efter en tids användning så innehåller syntetiska kuddar mer kvalsterallergen än dunkuddar. Och att allergi mot fjäder och dun är väldigt ovanligt.

    Och man kan tvätta denna (enl tvättråd) i 40 grader.

    Jag kan inte själv gå ut och "leta" en kudde just nu så det får bli isf när bebisen har kommit.
  28. 14
    Ja fast när man läser om dunkuddar så står det att efter en tids användning så innehåller syntetiska kuddar mer kvalsterallergen än dunkuddar. Och att allergi mot fjäder och dun är väldigt ovanligt.

    Och man kan tvätta denna (enl tvättråd) i 40 grader.

    Jag kan inte själv gå ut och "leta" en kudde just nu så det får bli isf när bebisen har kommit.
  29. Liz*
    #15
    Alla kuddar och täcken och soffor och mattor är fulla av kvalster och deras avföring inom tre månader, tvätt är det som gäller. Just barnkuddar behöver tvättas oftare för kräk och dylikt.

    Saken med dunkudde är att det förutom kvalster (som vi inte gillar) också finns djurallergen i dem.
  30. 15
    Alla kuddar och täcken och soffor och mattor är fulla av kvalster och deras avföring inom tre månader, tvätt är det som gäller. Just barnkuddar behöver tvättas oftare för kräk och dylikt.

    Saken med dunkudde är att det förutom kvalster (som vi inte gillar) också finns djurallergen i dem.
  31. Liz*
    #16
    Bebbarna i vår familj har alla legat på sidan.
  32. 16
    Bebbarna i vår familj har alla legat på sidan.
  33. Medlem sedan
    Jul 2011
    #17
    Ja det är så sant
    Då törs jag använda den nu.
    Funderat kring det i någon vecka. Gillar inte när inte min mamma kan ge mig ett Ja eller Nej svar (de kan hon med det mesta vad gäller barn, förskollärare med 4 egna men detta visste hon inte)
  34. 17
    Ja det är så sant
    Då törs jag använda den nu.
    Funderat kring det i någon vecka. Gillar inte när inte min mamma kan ge mig ett Ja eller Nej svar (de kan hon med det mesta vad gäller barn, förskollärare med 4 egna men detta visste hon inte)
  35. Medlem sedan
    Jul 2011
    #18
    Ja fast det skulle enl barnmorskan bara vara bra. Inte bra med för sterilt. Men jag kommer använda den så får vi hoppas att det inte slutar med en allergi mot fåglar.
    Kommer att tvätta den så klart.
  36. 18
    Ja fast det skulle enl barnmorskan bara vara bra. Inte bra med för sterilt. Men jag kommer använda den så får vi hoppas att det inte slutar med en allergi mot fåglar.
    Kommer att tvätta den så klart.
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Då sitter näsan på sidan ju!



    Jag la mina på rygg. Det kan förklara varför jag tänker som jag gör
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  38. 19
    Då sitter näsan på sidan ju!

    Jag la mina på rygg. Det kan förklara varför jag tänker som jag gör
  39. Liz*
    #20
    Våra hem är inte sterila i någon aspekt men det är bara onödigt att sova med fågelfjädrar, och särskilt för en nyfödd.

    Det går mode i alla råd, ibland ska det vara hysteriskt rent och ibland skitigt typ, jag tror att en medelväg är rimligast och då är en dunkudde bara helt onödig.

    OM, det senare sen finns en allergi så kommer man alltid att ha sina tvivel om kudden.
  40. 20
    Våra hem är inte sterila i någon aspekt men det är bara onödigt att sova med fågelfjädrar, och särskilt för en nyfödd.

    Det går mode i alla råd, ibland ska det vara hysteriskt rent och ibland skitigt typ, jag tror att en medelväg är rimligast och då är en dunkudde bara helt onödig.

    OM, det senare sen finns en allergi så kommer man alltid att ha sina tvivel om kudden.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Nä, nu ska jag testa min nya dunkudde
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 21:55
  2. Tvätta dunkudde
    By La mama in forum En bra idé
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 19:52
  3. Dunkudde?
    By Aniara_ in forum Mammasnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 13:55
  4. P&T till nyfödd?
    By Flundran in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 08:00
  5. Bra till nyfödd?
    By Bra till nyfödd? in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 07:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar