men hörni, har ni aldrig på er något - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. mandelblomma
    #21
    ok det kan jag ha i vissa sammanhang
  2. 21
    ok det kan jag ha i vissa sammanhang
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #22
    Skillnaden handlar om att föra fram verksamhetens budskap eller sitt eget privata budskap, mandelblomma.
  4. 22
    Skillnaden handlar om att föra fram verksamhetens budskap eller sitt eget privata budskap, mandelblomma.
  5. mandelblomma
    #23
    med det resonemanget ska inte kvinnor med schal på sig få jobba i offentligt sammanhang...?
  6. 23
    med det resonemanget ska inte kvinnor med schal på sig få jobba i offentligt sammanhang...?
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #24
    Nej, jag har inget sådant på något plagg alls.
    När jag pluggade hade jag majblommor, enligt traditionen, i tofsen på chalmersmössan.
  8. 24
    Nej, jag har inget sådant på något plagg alls.
    När jag pluggade hade jag majblommor, enligt traditionen, i tofsen på chalmersmössan.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #25
    Självklart ditt val, men du skall inte framföra privata budskap i din tjänsteroll. Så enkelt är det.
  10. 25
    Självklart ditt val, men du skall inte framföra privata budskap i din tjänsteroll. Så enkelt är det.
  11. mandelblomma
    #26
    ja fast här anser jag att det ÄR sjukhusets värdegrund en sån knapp står som budskap för! Det är dubbelmoral att först stå för en sådan värdegrund, men sen förbjuda sin personal att uttrycka på en jävla nål att de är emot rasism ( som sjukhuset redan skrivit med i längre vackrare meningar)
  12. 26
    ja fast här anser jag att det ÄR sjukhusets värdegrund en sån knapp står som budskap för! Det är dubbelmoral att först stå för en sådan värdegrund, men sen förbjuda sin personal att uttrycka på en jävla nål att de är emot rasism ( som sjukhuset redan skrivit med i längre vackrare meningar)
  13. mandelblomma
    #27
    jag skulle inte prata om det, men att ha min vanliga knapp, nål eller är är inget jag anser att min arbetsgivare kan ha åsikter om. I synnerhet inte när de själva står väldigt klart inskrivet i sjukhusets värdegrund)
  14. 27
    jag skulle inte prata om det, men att ha min vanliga knapp, nål eller är är inget jag anser att min arbetsgivare kan ha åsikter om. I synnerhet inte när de själva står väldigt klart inskrivet i sjukhusets värdegrund)
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #28
    Inte MED sjalen, om den kan uppfattas som ett religiöst attribut. (Nu vet jag att så sker ändå, precis som att kristna kvinnor inte heller blir avplockade sina halssmycken med kors, men det är fortfarande formellt fel.)
  16. 28
    Inte MED sjalen, om den kan uppfattas som ett religiöst attribut. (Nu vet jag att så sker ändå, precis som att kristna kvinnor inte heller blir avplockade sina halssmycken med kors, men det är fortfarande formellt fel.)
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #29
    Jo, mandelblomma, det kan arbetsgivaren i högsta grad ha åsikter om.
  18. 29
    Jo, mandelblomma, det kan arbetsgivaren i högsta grad ha åsikter om.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #30
    De har säkert större tolerans, när budskapet är i samklang med vad arbetsgivaren står för, men det är fortfarande principiellt fel.
  20. 30
    De har säkert större tolerans, när budskapet är i samklang med vad arbetsgivaren står för, men det är fortfarande principiellt fel.
  21. Salander
    #31
    Nej aldrig faktiskt, tycker inte det är snyggt. Hade rosa-bandet några veckor ett år när försäljarna var väldigt på.
  22. 31
    Nej aldrig faktiskt, tycker inte det är snyggt. Hade rosa-bandet några veckor ett år när försäljarna var väldigt på.
  23. mandelblomma
    #32
    Så här formulerar sig ett Landsting ( o det ser rätt lika ut på alla andra)
    "Människovärdet
    Hälso- och sjukvården ska bygga på respekt för människovärdet.
    Alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av
    personliga egenskaper och funktioner i samhället.
    Människovärdet m
    edför rätt till vård på lika villkor,
    rätt till bevarad integritet och rätt att fritt bestämma
    över sitt liv.
    Människovärdesprinciper
    Vård på lika villkor innebär att en persons behov
    av
    vård ska styra oavsett kön, ålder, funktionshin-
    der, social position, etnisk och religiös tillhörighet
    eller sexuell identitet. I
    hälso- och sjukvården ska, på
    alla nivåer, finnas en skyldighet att handla så att männi-
    skors integritet inte kränks eller skadas på annat sätt.
    Individens värdighet ska skyddas. "

    Jag ser inget i knappens budskap som säger emot detta som landstingen själva skrivit
  24. 32
    Så här formulerar sig ett Landsting ( o det ser rätt lika ut på alla andra)
    "Människovärdet
    Hälso- och sjukvården ska bygga på respekt för människovärdet.
    Alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av
    personliga egenskaper och funktioner i samhället.
    Människovärdet m
    edför rätt till vård på lika villkor,
    rätt till bevarad integritet och rätt att fritt bestämma
    över sitt liv.
    Människovärdesprinciper
    Vård på lika villkor innebär att en persons behov
    av
    vård ska styra oavsett kön, ålder, funktionshin-
    der, social position, etnisk och religiös tillhörighet
    eller sexuell identitet. I
    hälso- och sjukvården ska, på
    alla nivåer, finnas en skyldighet att handla så att männi-
    skors integritet inte kränks eller skadas på annat sätt.
    Individens värdighet ska skyddas. "

    Jag ser inget i knappens budskap som säger emot detta som landstingen själva skrivit
  25. mandelblomma
    #33
    som sagt var, läs vad som står i deras egna värdegrund....
  26. 33
    som sagt var, läs vad som står i deras egna värdegrund....
  27. mandelblomma
    #34
    fast här säger ag emot sig själv....
  28. 34
    fast här säger ag emot sig själv....
  29. mandelblomma
    #35
    ok du har i din fulla rätt till den åsikten, men eftersom vi har religionsfrihet i vårt land har ex muslimska kvinnor rätt att arbeta både i förskolan och på sjukhus med schal på huvudet
  30. 35
    ok du har i din fulla rätt till den åsikten, men eftersom vi har religionsfrihet i vårt land har ex muslimska kvinnor rätt att arbeta både i förskolan och på sjukhus med schal på huvudet
  31. mandelblomma
    #36
    inte jag heller men det är mer principen jag vill åt. Och iofs har jag nog på mig något i bland på kappan, som ex rosa bandet. Men nu ska jag banne mig skaffa en mot rasism och sätta på kappan Det är valår och jag träffar en hel del politiker i mitt jobb!
  32. 36
    inte jag heller men det är mer principen jag vill åt. Och iofs har jag nog på mig något i bland på kappan, som ex rosa bandet. Men nu ska jag banne mig skaffa en mot rasism och sätta på kappan Det är valår och jag träffar en hel del politiker i mitt jobb!
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #37
    Ngn kollega hade lila kläder på jobb den dagen man skulle bära lila för vad heter det HBT-personers rättigheter. Folk hade ju inte tyckt chefen var klok om hon skulle lägga sig i det. Att ha en pin mot rasism ska man självklart få ha, likadant som man har en pin att man stöder rädda barnen, eller en pin för hjärtsjuka barn som jag fick av dottern som arbetar med hjärtsjuka barn (och haft en sån pin på sig på jobb) Konstigt att ens ifrågasätta det.
  34. 37
    Ngn kollega hade lila kläder på jobb den dagen man skulle bära lila för vad heter det HBT-personers rättigheter. Folk hade ju inte tyckt chefen var klok om hon skulle lägga sig i det. Att ha en pin mot rasism ska man självklart få ha, likadant som man har en pin att man stöder rädda barnen, eller en pin för hjärtsjuka barn som jag fick av dottern som arbetar med hjärtsjuka barn (och haft en sån pin på sig på jobb) Konstigt att ens ifrågasätta det.
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #38
    Har aldrig på mig pins, rosa bandet, något annat band eller majblomma. Om jag stöder någon insamling, så gör jag det utan symbolerna kring det så att säga. Har ett smycke med symbolik i sig. Det bär jag nästan alltid, men det är väldigt få som förstår symboliken. Om någon frågar kring smycket, berättar jag vad det är och varför jag bär det (som är mer kopplat till att jag ärvt det än vad det står för).

    Har rätt ofta sett majblomma eller rosa bandet hos kollegor och på mina arbetsplatser har det inte varit några problem. Så i praktiken skulle jag inte behöva ta av mig dessa symboler. Men då är är det privata arbetsgivare där kollegorna jag jobbat med inte träffat kunder.
  36. 38
    Har aldrig på mig pins, rosa bandet, något annat band eller majblomma. Om jag stöder någon insamling, så gör jag det utan symbolerna kring det så att säga. Har ett smycke med symbolik i sig. Det bär jag nästan alltid, men det är väldigt få som förstår symboliken. Om någon frågar kring smycket, berättar jag vad det är och varför jag bär det (som är mer kopplat till att jag ärvt det än vad det står för).

    Har rätt ofta sett majblomma eller rosa bandet hos kollegor och på mina arbetsplatser har det inte varit några problem. Så i praktiken skulle jag inte behöva ta av mig dessa symboler. Men då är är det privata arbetsgivare där kollegorna jag jobbat med inte träffat kunder.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #39
    Det är fortfarande inte det saken handlar om, mandelblomma, utan om skillnaden mellan att föra fram arbetsgivarens eller sitt eget, privata budskap - och alldeles oberoende av om budskapen är snarlika.
  38. 39
    Det är fortfarande inte det saken handlar om, mandelblomma, utan om skillnaden mellan att föra fram arbetsgivarens eller sitt eget, privata budskap - och alldeles oberoende av om budskapen är snarlika.
  39. Singelmorsan
    #40
    Som patient vill jag faktiskt inte ta del av personliga budskap från vårdpersonal. Jag är där för att jag behöver vård och det är vad jag vill ha fokus på, vill absolut inte få en skylt om rasism upptryckt i ansiktet.

    Så nej, jag skulle aldrig ha nåt sånt på jobbet i kundsammanhang.
  40. 40
    Som patient vill jag faktiskt inte ta del av personliga budskap från vårdpersonal. Jag är där för att jag behöver vård och det är vad jag vill ha fokus på, vill absolut inte få en skylt om rasism upptryckt i ansiktet.

    Så nej, jag skulle aldrig ha nåt sånt på jobbet i kundsammanhang.
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar