Skolmat - Sidan 3
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #41
    Försöker du fördumma barnen?

    En sjuåring (och en 5-åring) vet vad gräslök är och de vet var äggröra är, hur låg nivå tror du att det är på skolbarns förmåga att förstå?

    Fråga ett barn vad det är för ingredienser i det kontra köpe-fiskpinnar.
  2. 41
    Försöker du fördumma barnen?

    En sjuåring (och en 5-åring) vet vad gräslök är och de vet var äggröra är, hur låg nivå tror du att det är på skolbarns förmåga att förstå?

    Fråga ett barn vad det är för ingredienser i det kontra köpe-fiskpinnar.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #42
    Räknas vegan-kost då som specialkost som kräver läkarintyg? Eller är det ok att få ändå?
  4. 42
    Räknas vegan-kost då som specialkost som kräver läkarintyg? Eller är det ok att få ändå?
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #43
    Men alltså vegetarisk mat är inte särskilt konstig mat. Den här veckan äter våra fisar:
    Måndag: Pennepasta med tomatsås, riven ost, trädgårdssallad.
    Tisdag: Kokta majskolvar, coleslaw, grönsallad, hummus och
    linfröbullar.
    Onsdag: Falafelbiffar med myntasås. kokt potatis, blandad
    sallad.
    Torsdag: Pizza med tomatsås, oliver, champinjoner, paprika och
    ost, pizzasallad.
    Fredag: Potatis -och purjolökssoppa, hembakat surdegsbröd
    med ost, frukt.

    För mig låter det som vilken vecka som helst, förutom att de lyckats pricka in flera av favoriterna på samma vecka
  6. 43
    Men alltså vegetarisk mat är inte särskilt konstig mat. Den här veckan äter våra fisar:
    Måndag: Pennepasta med tomatsås, riven ost, trädgårdssallad.
    Tisdag: Kokta majskolvar, coleslaw, grönsallad, hummus och
    linfröbullar.
    Onsdag: Falafelbiffar med myntasås. kokt potatis, blandad
    sallad.
    Torsdag: Pizza med tomatsås, oliver, champinjoner, paprika och
    ost, pizzasallad.
    Fredag: Potatis -och purjolökssoppa, hembakat surdegsbröd
    med ost, frukt.

    För mig låter det som vilken vecka som helst, förutom att de lyckats pricka in flera av favoriterna på samma vecka
  7. Medlem sedan
    Apr 2012
    #44
    Du behöver inte ta i med sådana brösttoner . Jag tror bara att en majoritet av svenska skolbarn faktiskt tycker bättre om "vanlig" mat som korvstroganoff, köttfärssås och panerad fisk än sådan de inte känner igen som baserar sig på endast grönsaker. Vi kan ju bara diskutera i generella termer eftersom vi inte vet men det är vad jag tror. Sedan att fina AFF-hipster-maffian _naturligtvis_ har barn som bara äter sushi och matjesill och fina rökta ålar är självklart, jag trodde inget annat.
  8. 44
    Du behöver inte ta i med sådana brösttoner . Jag tror bara att en majoritet av svenska skolbarn faktiskt tycker bättre om "vanlig" mat som korvstroganoff, köttfärssås och panerad fisk än sådan de inte känner igen som baserar sig på endast grönsaker. Vi kan ju bara diskutera i generella termer eftersom vi inte vet men det är vad jag tror. Sedan att fina AFF-hipster-maffian _naturligtvis_ har barn som bara äter sushi och matjesill och fina rökta ålar är självklart, jag trodde inget annat.
  9. Medlem sedan
    Apr 2012
    #45
    Det där låter bra mycket bättre, och enkelt, än de andra exemplen. Jag tror på enkelhet med barn.
  10. 45
    Det där låter bra mycket bättre, och enkelt, än de andra exemplen. Jag tror på enkelhet med barn.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #46
    Jag gick på en skola när jag växte upp som var testmatsal åt Dafgårds... Då fick vi nya experimentella saker som Pizzapiroger (1½ var - det var innan de kallades Gorbys, för detta var innan Glasnost), farmarbiffar, cevapcici och andra rätter som numera tillhör standardutbudet i skolorna. En gång i tiden var det "nya rätter" som ersatte leverstuvning, fiskbullar och köttsoppa då och då. Det fanns föräldrar som protesterade mot att vi skulle vara testskola...
  12. 46
    Jag gick på en skola när jag växte upp som var testmatsal åt Dafgårds... Då fick vi nya experimentella saker som Pizzapiroger (1½ var - det var innan de kallades Gorbys, för detta var innan Glasnost), farmarbiffar, cevapcici och andra rätter som numera tillhör standardutbudet i skolorna. En gång i tiden var det "nya rätter" som ersatte leverstuvning, fiskbullar och köttsoppa då och då. Det fanns föräldrar som protesterade mot att vi skulle vara testskola...
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #47
    Absolut. Skolbarn vet vad gräslök är och de vet vad äggröra är och då är det inte svårt att förstå vad gräslöksäggröra är.

    Givetvis finns det undantag, liksom hos vuxna. Hur _det_nu går till

    Kom igen, visst vet du vad det är?
  14. 47
    Absolut. Skolbarn vet vad gräslök är och de vet vad äggröra är och då är det inte svårt att förstå vad gräslöksäggröra är.

    Givetvis finns det undantag, liksom hos vuxna. Hur _det_nu går till

    Kom igen, visst vet du vad det är?
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #48
    Vad är en "skum blandning"? Sånt som du själv inte har lagat, eller vad?...

    Visst ska väl skolorna fortfarande servera en varierad mat, det tycker jag med. Där ingår också "det gamla" som du pekar på. Men det utesluter ju inte vegetariskt, eller hur? Menar du att dina barn aldrig får t ex pasta och köttfärssås i skolan mer, eller typ köttbullar och potatis?

    Man behöver inte äta allt, nej. Jag vet inte varifrån du får den tanken, varför du tar upp det ö h t?...

    Hur skulle du vilja att barnens skolmat såg ut?
  16. 48
    Vad är en "skum blandning"? Sånt som du själv inte har lagat, eller vad?...

    Visst ska väl skolorna fortfarande servera en varierad mat, det tycker jag med. Där ingår också "det gamla" som du pekar på. Men det utesluter ju inte vegetariskt, eller hur? Menar du att dina barn aldrig får t ex pasta och köttfärssås i skolan mer, eller typ köttbullar och potatis?

    Man behöver inte äta allt, nej. Jag vet inte varifrån du får den tanken, varför du tar upp det ö h t?...

    Hur skulle du vilja att barnens skolmat såg ut?
  17. Medlem sedan
    Apr 2012
    #49
    Ärligt talat så fattade jag inte vad det var förrän du förklarade
  18. 49
    Ärligt talat så fattade jag inte vad det var förrän du förklarade
  19. Medlem sedan
    Jul 2006
    #50
    Men ger detta energi en hel skoldag? Pasta med tomatsås - utan något i tomatsåsen? Kokta majskolvar (!) - ska de stå sig en hel dag på det? Falafal- kikärts- biffar? För mig låter er skolmat som något som man har som tillbehör på en buffe, inte som måltider.
  20. 50
    Men ger detta energi en hel skoldag? Pasta med tomatsås - utan något i tomatsåsen? Kokta majskolvar (!) - ska de stå sig en hel dag på det? Falafal- kikärts- biffar? För mig låter er skolmat som något som man har som tillbehör på en buffe, inte som måltider.
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #51
    Det vet jag faktiskt inte men jag kan kolla. Med extremdieter menar jag mer de som på fullaste allvar tror att en viss grönsak eller en sammansättning har negativ inverkan på deras barns hjärnor.
  22. 51
    Det vet jag faktiskt inte men jag kan kolla. Med extremdieter menar jag mer de som på fullaste allvar tror att en viss grönsak eller en sammansättning har negativ inverkan på deras barns hjärnor.
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #52
    Ja uppenbarligen. De vanliga salladerna, knäckebröden och mjölken har de aldrig med på menyerna. De har förmiddags- och eftermiddagsmellis för alla barn också. Min unge äter som en häst och han borde vara ett rätt bra mått på att de står sig bra på maten för han är aldrig hungrig när man hämtar ens sent.
  24. 52
    Ja uppenbarligen. De vanliga salladerna, knäckebröden och mjölken har de aldrig med på menyerna. De har förmiddags- och eftermiddagsmellis för alla barn också. Min unge äter som en häst och han borde vara ett rätt bra mått på att de står sig bra på maten för han är aldrig hungrig när man hämtar ens sent.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #53
    Kikärter är ju basen för många grytor i både indisk och arabisk mat (och spansk också när jag tänker efter) och är då proteinkällan. Jag står mig väldigt väl när jag har ätit kikärtsbiffar och känner då rakt ingen skillnad på mättnad på det och köttbaserad biff...
  26. 53
    Kikärter är ju basen för många grytor i både indisk och arabisk mat (och spansk också när jag tänker efter) och är då proteinkällan. Jag står mig väldigt väl när jag har ätit kikärtsbiffar och känner då rakt ingen skillnad på mättnad på det och köttbaserad biff...
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #54
    Vegankost borde ju gå att få utan läkarintyg, för vad ska läkaren intyga,,,att man inte tål animaliska produkter
    Jo jag misstänker att det är som du säger, mer extrema dieter som det krävs läkarintyg för.
  28. 54
    Vegankost borde ju gå att få utan läkarintyg, för vad ska läkaren intyga,,,att man inte tål animaliska produkter
    Jo jag misstänker att det är som du säger, mer extrema dieter som det krävs läkarintyg för.
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #55
    Det där får du inte i mina barn, de brukar välja veg i skolan när det är fiskpinnar eller korv. De är inte vegetarianer, men gillar inte sån mat.
    Det finns ingen "barnmat", det finns bara mat man vant sina barn med.
  30. 55
    Det där får du inte i mina barn, de brukar välja veg i skolan när det är fiskpinnar eller korv. De är inte vegetarianer, men gillar inte sån mat.
    Det finns ingen "barnmat", det finns bara mat man vant sina barn med.
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #56
    Har de bara en rätt att välja på? Trodde det var utdött.
    Här får de veg dagar i veckan om de vill.


    Folkasboskolan

    Hallsbergs kommun





    Matsedel V.35

    Måndag 2014-08-25 Korvgryta forsell, matvete
    Falafel, tomatsås, matvete
    Tisdag 2014-08-26 Köttfärssås, spagetti
    Kristinas grönsaksgryta, matvetepilaff
    Onsdag 2014-08-27 Fisk benedictine, potatismos, ärtor
    Rostade tandoorigrönsaker, raita, potatis
    Torsdag 2014-08-28 Soya-chiliglacerad kyckling, mangoraja, ris, grönsaker
    Het morotssoppa med chorizo
    Fredag 2014-08-29 Pytt bellman, rödbetor
    Vitkålspaj med curry, dressing

    Matsedel V.36

    Måndag 2014-09-01 Chicky småkorv, potatisbullar, lingon
    Prinjekorv, potatisbullar, lingonsylt
    Tisdag 2014-09-02 Färsruta/ pannbiff med lök, skysås, potatis, ångade bukettgrönsaker, lingon
    Wokade grönsaker, matkorn, keso
    Onsdag 2014-09-03 Fiskgratäng med purjolök och hummersås, potatismos
    Paella med grönsaker- och linser
    Torsdag 2014-09-04 Gulaschsoppa, vitlökscrème fraiche, nygräddat bröd, ost
    Vårrullar, nudelsallad med svamp
    Fredag 2014-09-05 Carbonara, spaghetti
    Spansk tortilla (potatis- och grönsaksomelett), Het salsa



    « Föregående Nästa vecka »
    Don't pick a fight you can't win

    ~ Because I said so ~
  32. 56
    Har de bara en rätt att välja på? Trodde det var utdött.
    Här får de veg dagar i veckan om de vill.


    Folkasboskolan

    Hallsbergs kommun





    Matsedel V.35

    Måndag 2014-08-25 Korvgryta forsell, matvete
    Falafel, tomatsås, matvete
    Tisdag 2014-08-26 Köttfärssås, spagetti
    Kristinas grönsaksgryta, matvetepilaff
    Onsdag 2014-08-27 Fisk benedictine, potatismos, ärtor
    Rostade tandoorigrönsaker, raita, potatis
    Torsdag 2014-08-28 Soya-chiliglacerad kyckling, mangoraja, ris, grönsaker
    Het morotssoppa med chorizo
    Fredag 2014-08-29 Pytt bellman, rödbetor
    Vitkålspaj med curry, dressing

    Matsedel V.36

    Måndag 2014-09-01 Chicky småkorv, potatisbullar, lingon
    Prinjekorv, potatisbullar, lingonsylt
    Tisdag 2014-09-02 Färsruta/ pannbiff med lök, skysås, potatis, ångade bukettgrönsaker, lingon
    Wokade grönsaker, matkorn, keso
    Onsdag 2014-09-03 Fiskgratäng med purjolök och hummersås, potatismos
    Paella med grönsaker- och linser
    Torsdag 2014-09-04 Gulaschsoppa, vitlökscrème fraiche, nygräddat bröd, ost
    Vårrullar, nudelsallad med svamp
    Fredag 2014-09-05 Carbonara, spaghetti
    Spansk tortilla (potatis- och grönsaksomelett), Het salsa



    « Föregående Nästa vecka »
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #57
    Då gäller det ju att se till att ens barn gillar vettiga saker och inte bara en massa skräp. Det är väl där de går bet då, gissar jag.
  34. 57
    Då gäller det ju att se till att ens barn gillar vettiga saker och inte bara en massa skräp. Det är väl där de går bet då, gissar jag.
  35. Medlem sedan
    Jul 2006
    #58
    Hm, det låter som att du tror att barns konservativa smak innebär att de endera gillar skräp eller bra mat. Det är ju inte riktigt så det funkar.

    Min dotter är konservativ åt alla håll. Hon gillar bara ett väldigt begränsat urval med godis - enbart Center, fruktnappar och godisbilar. Jag får alltid äta upp merparten av godiset i påsarna efter kalasen, hon äter helt enkelt inte klubbor, tablettaskar osv. (Jag får offra mig ) Hon äter enbart chicken nuggets, inte hamburgare. Som snacks äter hon enbart chips - inte popcorn, jordnötter eller nåt annat. Hon är även konservativ o begränsad med frukter o bär. Förut åt hon bara banan, nu har hon utökat repertoaren med clementiner. Hon äter i princip inga hela bär, möjligen en jordgubbe eller två. Så här fortsätter det med vanlig mat också, hon har ett visst antal rätter som hon äter men det utökas succesivt. Att hon är konservativ i sin smak innebär alltså inte att hon vräker i sig vilket skräp som helst bara det är skräp. Tvärtom. Hon är väldigt, väldigt nogräknad med skräpet .
  36. 58
    Hm, det låter som att du tror att barns konservativa smak innebär att de endera gillar skräp eller bra mat. Det är ju inte riktigt så det funkar.

    Min dotter är konservativ åt alla håll. Hon gillar bara ett väldigt begränsat urval med godis - enbart Center, fruktnappar och godisbilar. Jag får alltid äta upp merparten av godiset i påsarna efter kalasen, hon äter helt enkelt inte klubbor, tablettaskar osv. (Jag får offra mig ) Hon äter enbart chicken nuggets, inte hamburgare. Som snacks äter hon enbart chips - inte popcorn, jordnötter eller nåt annat. Hon är även konservativ o begränsad med frukter o bär. Förut åt hon bara banan, nu har hon utökat repertoaren med clementiner. Hon äter i princip inga hela bär, möjligen en jordgubbe eller två. Så här fortsätter det med vanlig mat också, hon har ett visst antal rätter som hon äter men det utökas succesivt. Att hon är konservativ i sin smak innebär alltså inte att hon vräker i sig vilket skräp som helst bara det är skräp. Tvärtom. Hon är väldigt, väldigt nogräknad med skräpet .
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #59
    Nej, det tror jag inte, men jag tror inte att några barn som inte har fått korv och fiskpinnar bara äter det. Hur ska de ens komma på idén? Så vad våra barn föredrar kan vi styra till stor del, men givetvis inte fullt ut.

    Jag vet många som står och lagar egen mat till barnen men om de får smaka annat så tycker de om det. Det är liksom föräldrarna som förväntar sig att barnen bara ska tycka om korv och makaroner eller vad det nu är, inte nödvändigtvis så att det är endast det barnen väljer.

    Nu pratar jag inte om ditt barn specifikt, utan i allmänhet.
  38. 59
    Nej, det tror jag inte, men jag tror inte att några barn som inte har fått korv och fiskpinnar bara äter det. Hur ska de ens komma på idén? Så vad våra barn föredrar kan vi styra till stor del, men givetvis inte fullt ut.

    Jag vet många som står och lagar egen mat till barnen men om de får smaka annat så tycker de om det. Det är liksom föräldrarna som förväntar sig att barnen bara ska tycka om korv och makaroner eller vad det nu är, inte nödvändigtvis så att det är endast det barnen väljer.

    Nu pratar jag inte om ditt barn specifikt, utan i allmänhet.
  39. Kerstimärta
    #60
    Gud så gott det såg ut!
  40. 60
    Gud så gott det såg ut!
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar