Att inte utföra sina arbetsuppgifter - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #21
    Ja om det fungerar i vardagen är det väl helt ok. Och om en krissituation uppstår så hoppas jag att de är professionella nog att göra det som behövs för att rädda patientens liv (patientens själ får väl patienten själv oroa sig för).
  2. 21
    Ja om det fungerar i vardagen är det väl helt ok. Och om en krissituation uppstår så hoppas jag att de är professionella nog att göra det som behövs för att rädda patientens liv (patientens själ får väl patienten själv oroa sig för).
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #22
    Man har tagit anställning och får betalt för de uppgifter som ingår i arbetsbeskrivningen och bör då inte kunna avsäga sig någon av dem. Små sjukhus har inte samma möjligheter att sätta in annan personal, om någon vägrar.
  4. 22
    Man har tagit anställning och får betalt för de uppgifter som ingår i arbetsbeskrivningen och bör då inte kunna avsäga sig någon av dem. Små sjukhus har inte samma möjligheter att sätta in annan personal, om någon vägrar.
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #23
    jag tror att man som sjuksköterska som är jv helt enkelt undviker jobb med sådana potentiella situationer där det skulle kunna bli akut. Ex på IVA eller som narkossk.
  6. 23
    jag tror att man som sjuksköterska som är jv helt enkelt undviker jobb med sådana potentiella situationer där det skulle kunna bli akut. Ex på IVA eller som narkossk.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #24
    Ser framför mig hur jag söker jobb på förskola och klargör på intervjun att jag av psykiska orsaker inte byter bajsblöjor.
  8. 24
    Ser framför mig hur jag söker jobb på förskola och klargör på intervjun att jag av psykiska orsaker inte byter bajsblöjor.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #25
    *S* Ja, precis. Eller varför göra det då, varför inte bara vägra när det blir dags?
  10. 25
    *S* Ja, precis. Eller varför göra det då, varför inte bara vägra när det blir dags?
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #26
    Så är det säkert.
  12. 26
    Så är det säkert.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #27
    Hahaha ja det vore nåt det
  14. 27
    Hahaha ja det vore nåt det
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #28
    Nej det tycker jag verkligen inte.

    Som att man är sjuksköterska och ej vara med om en abort, byt arbete tänker jag då!
  16. 28
    Nej det tycker jag verkligen inte.

    Som att man är sjuksköterska och ej vara med om en abort, byt arbete tänker jag då!
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #29
    Ja eller i alla fall byta arbetsplats.
  18. 29
    Ja eller i alla fall byta arbetsplats.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #30
    Det finns ju gott om arbetsplatser/avdelningar där man inte utför aborter...

    Om aktiv dödshjälp blir lagligt, ska läkare som inte vill utföra det byta yrke?
  20. 30
    Det finns ju gott om arbetsplatser/avdelningar där man inte utför aborter...

    Om aktiv dödshjälp blir lagligt, ska läkare som inte vill utföra det byta yrke?
  21. Medlem sedan
    Oct 2014
    #31
    bra exempel. personligen en sån uppgift jag aldrig skulle delta i!
  22. 31
    bra exempel. personligen en sån uppgift jag aldrig skulle delta i!
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #32
    I de länder som tillåter aktiv dödshjälp är inte läkare tvungna att delta i sådant. Man löser det genom att inrätta särskilda kliniker. Inte särskilt komplicerat.
  24. 32
    I de länder som tillåter aktiv dödshjälp är inte läkare tvungna att delta i sådant. Man löser det genom att inrätta särskilda kliniker. Inte särskilt komplicerat.
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #33
    Det är nog många läkare som känner så.

    Det är en rätt vanlig inställning när det gäller just abort, att "kan man inte tänka sig att delta vid en abort ska man byta yrke" och jag undrar om det bara gäller då eller om man anser detsamma om samtliga uppgifter. Som t ex dödshjälp.
  26. 33
    Det är nog många läkare som känner så.

    Det är en rätt vanlig inställning när det gäller just abort, att "kan man inte tänka sig att delta vid en abort ska man byta yrke" och jag undrar om det bara gäller då eller om man anser detsamma om samtliga uppgifter. Som t ex dödshjälp.
  27. Medlem sedan
    Oct 2000
    #34
    på större sjukhus, ja
    Men jag är övertygad om att på mindre länssjukhus skulle dessa situationer vara ett stort problem!
  28. 34
    på större sjukhus, ja
    Men jag är övertygad om att på mindre länssjukhus skulle dessa situationer vara ett stort problem!
  29. Medlem sedan
    Oct 2014
    #35
    Inte alls ett problem på små sjukhus o i synnerhet inte om man endast har planerad verksamhet på operation o inte akut. Man bara byter salen med abort med kollegan just då.
  30. 35
    Inte alls ett problem på små sjukhus o i synnerhet inte om man endast har planerad verksamhet på operation o inte akut. Man bara byter salen med abort med kollegan just då.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #36
    Och om "kollega" inte finns att tillgå?
  32. 36
    Och om "kollega" inte finns att tillgå?
  33. Medlem sedan
    Oct 2014
    #37
    har man bara planerad vård så är man aldrig ensam.
  34. 37
    har man bara planerad vård så är man aldrig ensam.
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #38
    Det var inte svar på frågan.
  36. 38
    Det var inte svar på frågan.
  37. Medlem sedan
    Oct 2014
    #39
    nähä, jag har inget annat svar eftersom situationen aldrig hänt eller skulle kunna hända. Om inte alla andra tre läkare på de andra salarna blir akut matförgiftade då samtidigt eller något annat märkligt hypotetisk undantag.
  38. 39
    nähä, jag har inget annat svar eftersom situationen aldrig hänt eller skulle kunna hända. Om inte alla andra tre läkare på de andra salarna blir akut matförgiftade då samtidigt eller något annat märkligt hypotetisk undantag.
  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #40
    Alla sjukhus ser inte ut som där du jobbar, mandelblomma, och "kollegan" kan vara upptagen med annat.
  40. 40
    Alla sjukhus ser inte ut som där du jobbar, mandelblomma, och "kollegan" kan vara upptagen med annat.
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar