Haqvin, Smålandspappan, genus och taltid - Sidan 6
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #101
    Som sagt, ingen av oss kan belägga påståendena i de senaste inläggen.
  2. 101
    Som sagt, ingen av oss kan belägga påståendena i de senaste inläggen.
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #102

    Jag tror nog mer på...

    på mångfalden. Alltså att det kan finnas yrken som kanske bara består av 100% av något kön, yrken där det behövs en mix eller andra yrken där det kan blandas hur som. Jag tror också att vi faktiskt brinner för olika spörsmål vilket gör att det kan se ut som jag just beskrev.

    Men jag tror inte det kommer bli så för jag tror vi kommer få se ett i stort sett totalt kvinnostyre i framtiden. Dock har vi stor invandring till Sverige och med det kommer en mer hårdare, tuffare manssyn och de är oftast inte så lättpåverkade som de svenska velourmännen, jag vet inte vad jag tror att det kommer få för konsekvenser. Kanske inga elelr så kommer de hårdnackat hålla fast vid sin syn.


    Det är det ju inte!
    OK, fler av doktoranderna är kvinnor. Men på de höga positionerna med inflytande dominerar ju männen fortfarande.

    Jag tycker att det vore bäst om fördelningen på alla nivåer var omkring 50/50 (40/60 i endera riktningen kan väl vara OK, om det är olika på olika håll). Jag har väldigt svårt att tro att varken intelligens eller engegemang fördelar sig väldigt olika mellan män och kvinnor. Vad tror du?
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 102
    Jag tror nog mer på... på mångfalden. Alltså att det kan finnas yrken som kanske bara består av 100% av något kön, yrken där det behövs en mix eller andra yrken där det kan blandas hur som. Jag tror också att vi faktiskt brinner för olika spörsmål vilket gör att det kan se ut som jag just beskrev.

    Men jag tror inte det kommer bli så för jag tror vi kommer få se ett i stort sett totalt kvinnostyre i framtiden. Dock har vi stor invandring till Sverige och med det kommer en mer hårdare, tuffare manssyn och de är oftast inte så lättpåverkade som de svenska velourmännen, jag vet inte vad jag tror att det kommer få för konsekvenser. Kanske inga elelr så kommer de hårdnackat hålla fast vid sin syn.


    Det är det ju inte!
    OK, fler av doktoranderna är kvinnor. Men på de höga positionerna med inflytande dominerar ju männen fortfarande.

    Jag tycker att det vore bäst om fördelningen på alla nivåer var omkring 50/50 (40/60 i endera riktningen kan väl vara OK, om det är olika på olika håll). Jag har väldigt svårt att tro att varken intelligens eller engegemang fördelar sig väldigt olika mellan män och kvinnor. Vad tror du?
  5. Medlem sedan
    Nov 1998
    #103
    Vi får väl se om 10 år, men visst, en manlig underhuggargeneration till de nuvarande manliga prof:s kan säkert hänga kvar ett tag inom vissa områden.
  6. 103
    Vi får väl se om 10 år, men visst, en manlig underhuggargeneration till de nuvarande manliga prof:s kan säkert hänga kvar ett tag inom vissa områden.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #104
    Saxat från rapporten Svart på vitt - om jämställdhet i akademin, SOU 2011-1

    "Samtidigt visar tidigare prognoser att utvecklingen mot en jämn könsfördelning bland landets professorer varken kan tas för given
    eller gäller högskolan generellt. Högskoleverket har nyligen konsta-
    terat att om professorskåren på tjugo års sikt ska bestå av hälften
    kvinnor och hälften män, skulle andelen kvinnor bland de nyrekry-
    terade professorerna årligen behöva uppgå till 57 procent.(5)
    Om ökningen av andelen kvinnor fortsätter i samma takt som under
    åren 1995–2006 kommer andelen kvinnor i professorskåren om tjugo
    år att vara 31 procent. Det humanistisk-samhällsvetenskapliga forsk-
    ningsområdet är det enda som förutspås ligga inom jämställdhets-
    intervallet år 2030 med 43 procent kvinnor bland professorerna.
    Inom teknik och naturvetenskap pekar prognosen i stället på att
    andelen kvinnliga professorer riskerar att minska, inte öka, i fram-
    tiden.(6)"

    Kopierat från sid 46 i rapporten, som kan hittas i sin helhet på

    http://www.regeringen.se/content/1/c...1/09764d10.pdf

    Och för er som har svårt att förstå det här med referenser. (5) och (6) hänvisar alltså till rapporter som dessa påståenden bygger på. Vilka referenserna är kan man se i sidfoten på samma sida. Såja. Det är inte så krångligt som man först kan tro.

    Går det bra nu? Eller behöver ni mer hjälp än så?
    Ja, ja, för säkerhets skull.

    (5) Högskoleverket. Universitet & högskolor. Högskoleverkets årsrapport 2009. Stockholm:, rapport 2009:12.

    https://www.uk-ambetet.se/download/1...2262/0912R.pdf

    (6) Högskoleverket 2008:20.

    http://hsv.uhr.se/download/18.692369...0278/0820R.pdf
  8. 104
    Saxat från rapporten Svart på vitt - om jämställdhet i akademin, SOU 2011-1

    "Samtidigt visar tidigare prognoser att utvecklingen mot en jämn könsfördelning bland landets professorer varken kan tas för given
    eller gäller högskolan generellt. Högskoleverket har nyligen konsta-
    terat att om professorskåren på tjugo års sikt ska bestå av hälften
    kvinnor och hälften män, skulle andelen kvinnor bland de nyrekry-
    terade professorerna årligen behöva uppgå till 57 procent.(5)
    Om ökningen av andelen kvinnor fortsätter i samma takt som under
    åren 1995–2006 kommer andelen kvinnor i professorskåren om tjugo
    år att vara 31 procent. Det humanistisk-samhällsvetenskapliga forsk-
    ningsområdet är det enda som förutspås ligga inom jämställdhets-
    intervallet år 2030 med 43 procent kvinnor bland professorerna.
    Inom teknik och naturvetenskap pekar prognosen i stället på att
    andelen kvinnliga professorer riskerar att minska, inte öka, i fram-
    tiden.(6)"

    Kopierat från sid 46 i rapporten, som kan hittas i sin helhet på

    http://www.regeringen.se/content/1/c...1/09764d10.pdf

    Och för er som har svårt att förstå det här med referenser. (5) och (6) hänvisar alltså till rapporter som dessa påståenden bygger på. Vilka referenserna är kan man se i sidfoten på samma sida. Såja. Det är inte så krångligt som man först kan tro.

    Går det bra nu? Eller behöver ni mer hjälp än så?
    Ja, ja, för säkerhets skull.

    (5) Högskoleverket. Universitet & högskolor. Högskoleverkets årsrapport 2009. Stockholm:, rapport 2009:12.

    https://www.uk-ambetet.se/download/1...2262/0912R.pdf

    (6) Högskoleverket 2008:20.

    http://hsv.uhr.se/download/18.692369...0278/0820R.pdf
Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar