Döda någon i självförsvar? - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #21
    Jag letade reda på det så du kan läsa själv, NJA 1990 s.370. Det är rätt obehaglig läsning.
  2. 21
    Jag letade reda på det så du kan läsa själv, NJA 1990 s.370. Det är rätt obehaglig läsning.
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #22
    Vad snällt av dig. Först så vet jag dock inte hur jag ska kunna läsa det dokumentet, sen tror jag inte jag _vill_ läsa det.

    Men, tänker det visar lite hur man inte kan döda en som attackerar en och tro man går fri som fågeln?
  4. 22
    Vad snällt av dig. Först så vet jag dock inte hur jag ska kunna läsa det dokumentet, sen tror jag inte jag _vill_ läsa det.

    Men, tänker det visar lite hur man inte kan döda en som attackerar en och tro man går fri som fågeln?
  5. Medlem sedan
    Nov 1998
    #23
    255 dagar.
    https://lagen.nu/dom/nja/1990s370

    Invecklat. Dog han av hennes stryptag eller av att hon eldade upp honom?
    Nödvärn vid strypningen eller mord vid uppeldningen?
    Medvetslös av strypningen, död av uppeldning?

    Var grovt vållande till annans död en sorts kompromiss?
  6. 23
    255 dagar.
    https://lagen.nu/dom/nja/1990s370

    Invecklat. Dog han av hennes stryptag eller av att hon eldade upp honom?
    Nödvärn vid strypningen eller mord vid uppeldningen?
    Medvetslös av strypningen, död av uppeldning?

    Var grovt vållande till annans död en sorts kompromiss?
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #24
    Bara att googla .

    Tolka lagar är ju knepigt. Själva paragrafen kan vara utformad så att man tror att det ska vara självklart. Men....sen ska domstolen titta på förarbetena (alltså allt jobb som föregått själva texten) och eventuella prejudikat (vad domstolar beslutat tidigare i liknande mål).
  8. 24
    Bara att googla .

    Tolka lagar är ju knepigt. Själva paragrafen kan vara utformad så att man tror att det ska vara självklart. Men....sen ska domstolen titta på förarbetena (alltså allt jobb som föregått själva texten) och eventuella prejudikat (vad domstolar beslutat tidigare i liknande mål).
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #25
    Jag kommer mest ihåg det för att det var lite nästgårds hemifrån, de kom från Hofors. Och att det var så makabert.
  10. 25
    Jag kommer mest ihåg det för att det var lite nästgårds hemifrån, de kom från Hofors. Och att det var så makabert.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #26
    Som Hammarmordet i Helsingborg.
    En helt galen man misshandlade sin fru och barn under tortyrliknande former.
    Efter att inte ha fått hjälp av polis/soc/mfl, bestämde sig kvinnan och hennes föräldrar för att döda mannen. Kvinnans pappa slog ihjäl honom med en hammare. Minns inte hur straffen blev, men det fanns förmildrande omständigheter så straffen kortades.

    Jag tycker kvinnan och föräldrarna gjorde rätt.... För jäkligt att de skulle behöva göra det, men de hade inget val.
  12. 26
    Som Hammarmordet i Helsingborg.
    En helt galen man misshandlade sin fru och barn under tortyrliknande former.
    Efter att inte ha fått hjälp av polis/soc/mfl, bestämde sig kvinnan och hennes föräldrar för att döda mannen. Kvinnans pappa slog ihjäl honom med en hammare. Minns inte hur straffen blev, men det fanns förmildrande omständigheter så straffen kortades.

    Jag tycker kvinnan och föräldrarna gjorde rätt.... För jäkligt att de skulle behöva göra det, men de hade inget val.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #27
    Om man själv är akut hotad till livet, tror jag knappast man blir fälld för ett nödvärn som leder till den andres död. I det andra fallet har man nog, däremot, gått för långt i "nödvärnet".
  14. 27
    Om man själv är akut hotad till livet, tror jag knappast man blir fälld för ett nödvärn som leder till den andres död. I det andra fallet har man nog, däremot, gått för långt i "nödvärnet".
  15. Medlem sedan
    Nov 1998
    #28
    Det kallades för Viola-fallet, tror jag.
    Hennes version var att hon ströp honom till döds (vilket inte var fallet) i självförsvar och sen visste hon inte varför hon satte fyr på honom - fick panik osv. Hon hävdade att han inte hade någon puls när hon satte fyr på honom. Det gick ju bra: mord i TR, friad i HR och grovt vållande till annans död i HD eftersom han bevisligen dog av att bli uppbränd. 255 dagar i fängelse för det.
  16. 28
    Det kallades för Viola-fallet, tror jag.
    Hennes version var att hon ströp honom till döds (vilket inte var fallet) i självförsvar och sen visste hon inte varför hon satte fyr på honom - fick panik osv. Hon hävdade att han inte hade någon puls när hon satte fyr på honom. Det gick ju bra: mord i TR, friad i HR och grovt vållande till annans död i HD eftersom han bevisligen dog av att bli uppbränd. 255 dagar i fängelse för det.
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #29
    Okej, men han dömdes till straff?
  18. 29
    Okej, men han dömdes till straff?
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #30
    Känns som om det du skriver är det logiska.

    Men, inte så det funkar. Man kan råka i fängelse eller dömas till annat straff "bara" för man försvarade sig i panik.

    Detta leder såklart till att man mister jobb och inte får något nytt. Iaf om man är konsult. Surt.....
  20. 30
    Känns som om det du skriver är det logiska.

    Men, inte så det funkar. Man kan råka i fängelse eller dömas till annat straff "bara" för man försvarade sig i panik.

    Detta leder såklart till att man mister jobb och inte får något nytt. Iaf om man är konsult. Surt.....
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #31
    Nu vet jag inte vilket specifikt fall du menar, men tråden vittnar ju om flera fall där man undgått straff då domstolen ansett det vara i nödvärn.
    Så i det fallet du menar måste ju domstolen ha ansett att det inte var nödvärn, och att personen använde mer våld än vad nöden krävde. Och då blir man ju fälld för det.
  22. 31
    Nu vet jag inte vilket specifikt fall du menar, men tråden vittnar ju om flera fall där man undgått straff då domstolen ansett det vara i nödvärn.
    Så i det fallet du menar måste ju domstolen ha ansett att det inte var nödvärn, och att personen använde mer våld än vad nöden krävde. Och då blir man ju fälld för det.
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #32
    Ja, både han och hans dotter. Men de fick mycket lägre straff och de tog säkerligen de straffen på ett bra sätt.
    Svinpälsen hade dödat någon av dem till sist, så de var tvugna.
  24. 32
    Ja, både han och hans dotter. Men de fick mycket lägre straff och de tog säkerligen de straffen på ett bra sätt.
    Svinpälsen hade dödat någon av dem till sist, så de var tvugna.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #33
    Bevisläget kan ofta vara svårt, vilket kan leda till väldigt olika utfall.
  26. 33
    Bevisläget kan ofta vara svårt, vilket kan leda till väldigt olika utfall.
  27. Medlem sedan
    Oct 2015
    #34
    Så, man kan inte försvara sig mot dödligt våld och slippa straff? Iaf i detta exempel....
  28. 34
    Så, man kan inte försvara sig mot dödligt våld och slippa straff? Iaf i detta exempel....
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #35
    Jag menar bara fall i denna råd. Vet inget fall IRL i min bekantskap.

    Jag får läsa igen om det funnes flera fall där min inte fått straff.
  30. 35
    Jag menar bara fall i denna råd. Vet inget fall IRL i min bekantskap.

    Jag får läsa igen om det funnes flera fall där min inte fått straff.
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #36
    Klart bevisläget är svårt!
  32. 36
    Klart bevisläget är svårt!
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #37
    Aha, läste igen och det är ju mera vad lagen säger. Skrapa fall där man inte blivit inlåst finns egentligen inte?
  34. 37
    Aha, läste igen och det är ju mera vad lagen säger. Skrapa fall där man inte blivit inlåst finns egentligen inte?
  35. Medlem sedan
    Jan 2009
    #38
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21588004.ab
    Ha det gott!
  36. 38
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21588004.ab
  37. Medlem sedan
    Feb 2016
    #39
    Jo.
    Alla omständigheter ska vägas in som sagt och inget är självklart
  38. 39
    Jo.
    Alla omständigheter ska vägas in som sagt och inget är självklart
  39. Medlem sedan
    Feb 2016
    #40
    Du är nån form av konsult va? Pratar du om dig själv? Förhoppningsvis hindrar ens etiska tänk, ens moraliska kompass och ens impulskontroll bl a en från att döda någon annan om det inte är i absolut nödvärn, inte risken att få svårt med jobb framöver .
  40. 40
    Du är nån form av konsult va? Pratar du om dig själv? Förhoppningsvis hindrar ens etiska tänk, ens moraliska kompass och ens impulskontroll bl a en från att döda någon annan om det inte är i absolut nödvärn, inte risken att få svårt med jobb framöver .
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar