Tråkigt med Automat??
Bilsnack
  1. Mim
    #1

    Tråkigt med Automat??

    Vi har hittat en Opel Zafira 04. Bra pris, ser fin ut (har inte tittat på den IRL) MEN det är en automat...Jag hävdar det är smidigt, maken hävdar det är tråkigt... För och emot?
  2. 1
    Tråkigt med Automat?? Vi har hittat en Opel Zafira 04. Bra pris, ser fin ut (har inte tittat på den IRL) MEN det är en automat...Jag hävdar det är smidigt, maken hävdar det är tråkigt... För och emot?
  3. Bengt
    #2

    Har manuell låda, men...

    vem växlar bättre än en modern automatlåda? Ingen som jag känner i alla fall. Den enda reservationen är om bilens motor är i klenaste laget, då kan det vara bättre med manuell.
  4. 2
    Har manuell låda, men... vem växlar bättre än en modern automatlåda? Ingen som jag känner i alla fall. Den enda reservationen är om bilens motor är i klenaste laget, då kan det vara bättre med manuell.
  5. Mim
    #3

    Jo, den räknas väl som rätt klen...

    ...det är en 1.8:a.
  6. 3
    Jo, den räknas väl som rätt klen... ...det är en 1.8:a.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4

    Jag tycker det är ...

    ... kanon med automat!
    Sååå smidigt! Speciellt vid stadsköring!
  8. 4
    Jag tycker det är ... ... kanon med automat!
    Sååå smidigt! Speciellt vid stadsköring!
  9. Medlem sedan
    Aug 2001
    #5

    Lite tråkigt är det ju..

    ..fast väldigt skönt!! Speciellt i bilköer =)
  10. 5
    Lite tråkigt är det ju.. ..fast väldigt skönt!! Speciellt i bilköer =)
  11. Peter
    #6

    Drar mer bensin

    Men jag har inte kört automat på flera år och de blir ju bara bättre och bättre. Ta och provkör. Dock skall du vara medveten om att du inte kan frikoppla så att halkkörning blir svårare. Om du köper automat så åk till en halkbana med den. I och för sig borde alla göra det årligen oavsett om det köper ny bil eller ej. Personligen brukar jag åka till stor och tom parkering och leka i början av varje vinter.
  12. 6
    Drar mer bensin Men jag har inte kört automat på flera år och de blir ju bara bättre och bättre. Ta och provkör. Dock skall du vara medveten om att du inte kan frikoppla så att halkkörning blir svårare. Om du köper automat så åk till en halkbana med den. I och för sig borde alla göra det årligen oavsett om det köper ny bil eller ej. Personligen brukar jag åka till stor och tom parkering och leka i början av varje vinter.
  13. Emma
    #7

    Åh vad kul!

    Vilken bra idé att leka halkbana!
  14. 7
    Åh vad kul! Vilken bra idé att leka halkbana!
  15. frasse-boy
    #8

    jobbar du på trafikskola;)

    det där förslaget med en årlig obligatorisk halkbanekörning är väl trafikskolornas nästa stora \"förbättring\" dom lobbar för
    allt i deras totalt osjälviska omtanke om allmänhetens bästa, öhhh not

    den egna plånbokens fyllnadsgrad är väl det dom tänker närmast på

    hur som helst, när ska man nu köra denna halkbanelektion för att den ska göra någon nytta?
    för hur det än är så har vi i stora delar av landet naturligt halkföre från oktober till april det är 5 månader som är relativt halkfria.

    ska vi då tvinga alla till att köra en halkbanelektio efter ca 2,5 månader mitt under semestern?

    det här är inget angrepp på dig utan mest en tilltagande irritation av fenomenet som sådant

    där allt fler kostnader och kränkningar av den personliga intregriteten sker med det allmännas bästa som rättesnöre

    typ vi är ett rikt land och borde har råd med.... osv
    typ senaste flugan alkolås,
    det är viktigt för trafiksäkerheten säger politikerna, det inför vi obligatoriskt direkt.
    med en kostnad för den enskilde bilägaren på 25-50000kr
    och sen så ska väl bilprovningen ha en tusenlapp för att kontrollera funktionen varje år

    eller när ett antal minibussar för några år sedan var inblandade i ett antal spektakulära olyckor där om jag minns rätt det för det mesta var den andra parten som vad den vållande inte minibussen,

    vipps så var det snack om införande av specielt minibusskörkort ivrigt påhejade av trafikskolornas riksförbund, återigen enbart drivna av den stora allmännhetens bästa för ögonen

    lägg till tusenlappen som trafikskolan ska ha för halkbanelektion så har vi snart hittat på kostnader och avgifter i all välmening som gör att det endast är dom besuttna som kan efterfråga en bil¨

    då är vi snart i ett läge där det börjar bli ekonomiskt attraktivt att helt enkelt köra avställt

    som sagt det här blev lite lätt off topic och inget personangrepp på dig
  16. 8
    jobbar du på trafikskola;) det där förslaget med en årlig obligatorisk halkbanekörning är väl trafikskolornas nästa stora \"förbättring\" dom lobbar för
    allt i deras totalt osjälviska omtanke om allmänhetens bästa, öhhh not

    den egna plånbokens fyllnadsgrad är väl det dom tänker närmast på

    hur som helst, när ska man nu köra denna halkbanelektion för att den ska göra någon nytta?
    för hur det än är så har vi i stora delar av landet naturligt halkföre från oktober till april det är 5 månader som är relativt halkfria.

    ska vi då tvinga alla till att köra en halkbanelektio efter ca 2,5 månader mitt under semestern?

    det här är inget angrepp på dig utan mest en tilltagande irritation av fenomenet som sådant

    där allt fler kostnader och kränkningar av den personliga intregriteten sker med det allmännas bästa som rättesnöre

    typ vi är ett rikt land och borde har råd med.... osv
    typ senaste flugan alkolås,
    det är viktigt för trafiksäkerheten säger politikerna, det inför vi obligatoriskt direkt.
    med en kostnad för den enskilde bilägaren på 25-50000kr
    och sen så ska väl bilprovningen ha en tusenlapp för att kontrollera funktionen varje år

    eller när ett antal minibussar för några år sedan var inblandade i ett antal spektakulära olyckor där om jag minns rätt det för det mesta var den andra parten som vad den vållande inte minibussen,

    vipps så var det snack om införande av specielt minibusskörkort ivrigt påhejade av trafikskolornas riksförbund, återigen enbart drivna av den stora allmännhetens bästa för ögonen

    lägg till tusenlappen som trafikskolan ska ha för halkbanelektion så har vi snart hittat på kostnader och avgifter i all välmening som gör att det endast är dom besuttna som kan efterfråga en bil¨

    då är vi snart i ett läge där det börjar bli ekonomiskt attraktivt att helt enkelt köra avställt

    som sagt det här blev lite lätt off topic och inget personangrepp på dig
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Har en automat & älskar det ! Skönt i köer och

    bra tryck! Oxå bra när man kör själv med barn! Hålla hande & så där som det kan bli med småttingar :=)
  18. 9
    Har en automat & älskar det ! Skönt i köer och bra tryck! Oxå bra när man kör själv med barn! Hålla hande & så där som det kan bli med småttingar :=)
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    Toppen! En bil med manuell låda

    är som en TV utan fjärrkontrol!
  20. 10
    Toppen! En bil med manuell låda är som en TV utan fjärrkontrol!
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Ja, det är tråkigt

    om det inte är en SMG-låda.:)
    Billiga bilars automater är ganska sega medan t.ex VAGs DSG-låda är både snål och kul.
  22. 11
    Ja, det är tråkigt om det inte är en SMG-låda.:)
    Billiga bilars automater är ganska sega medan t.ex VAGs DSG-låda är både snål och kul.
  23. anne
    #12

    Tråkigt?

    All bilkörning är väl tråkigt, inte är jag ute och nöjeskör direkt.. jag gjorde sånt för 20 år sedan, DÅ var det kul, nu är det för att förflytta sig från A till B, hade jag automat skulle det vara ett snäpp bättre, vem vill växla om man kan slippa? Inte jag. ;-)
  24. 12
    Tråkigt? All bilkörning är väl tråkigt, inte är jag ute och nöjeskör direkt.. jag gjorde sånt för 20 år sedan, DÅ var det kul, nu är det för att förflytta sig från A till B, hade jag automat skulle det vara ett snäpp bättre, vem vill växla om man kan slippa? Inte jag. ;-)
  25. Peter
    #13

    Jag jobbar inte på trafikskola

    Men jag tycker än då att man måste träna på att köra bil. Tom och isig parkeringsplats är ett sätt att träna i början av vintern. Det är precis som med omkörningar. Om du nästan aldrig kör om så blir du aldrig bra på det och skall då inte heller köra om. Personligen kör jag om ofta för att få träning. Jag får väl tillägga att och även testar att tvärbromsa ibland för att känna hur det känns. En polis sa en gång till mig att aldrig köra fortare än vad man hade tvärbromsat från. Jag testade att tvärbromsa från 160km/h med motorcykeln. Det gick bra men det är läskigt. Som sagt träning ger färdighet. Sen så är väl det tyvärr så att ju mer man tränar desstu mer tänjer man gränserna så inte ökar man marginalerna inte. Dumt men tyvärr sant.
  26. 13
    Jag jobbar inte på trafikskola Men jag tycker än då att man måste träna på att köra bil. Tom och isig parkeringsplats är ett sätt att träna i början av vintern. Det är precis som med omkörningar. Om du nästan aldrig kör om så blir du aldrig bra på det och skall då inte heller köra om. Personligen kör jag om ofta för att få träning. Jag får väl tillägga att och även testar att tvärbromsa ibland för att känna hur det känns. En polis sa en gång till mig att aldrig köra fortare än vad man hade tvärbromsat från. Jag testade att tvärbromsa från 160km/h med motorcykeln. Det gick bra men det är läskigt. Som sagt träning ger färdighet. Sen så är väl det tyvärr så att ju mer man tränar desstu mer tänjer man gränserna så inte ökar man marginalerna inte. Dumt men tyvärr sant.
  27. frasse-boy
    #14

    det var ett bra råd

    tvärbromsnings övningen
    om inte annat så lär man sig hur mycket löst man har i inuti bilen

    jag anser att man måste kunna leka med bilen /MCn för att vara en säker förare

    det ska sitta i ryggen var sladdgränsen ligger
  28. 14
    det var ett bra råd tvärbromsnings övningen
    om inte annat så lär man sig hur mycket löst man har i inuti bilen

    jag anser att man måste kunna leka med bilen /MCn för att vara en säker förare

    det ska sitta i ryggen var sladdgränsen ligger

Liknande trådar

  1. Automat i El Gouna
    By Anonym in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 17:51
  2. Manuell eller automat vxl bil??
    By Susi Bil in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 17:24
  3. Beg bil m automat?!
    By Åsa m grek4an in forum Bilsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 15:21
  4. Hur får man bort automat-I??
    By -ME- in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 13:57
  5. minibuss -automat???
    By bilköp in forum Bilsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 23:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar