Rimmat fläsk?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Rimmat fläsk?

    Är det någon vänlig själ som har ett vettigt recept på hur jag rimmar fläsk själv, i det här knasiga landet (US) är det rent lögn att få tag i rimmat fläsk... och jag är SÅÅ sugen på rotmos och fläsklägg!
  2. 1
    Rimmat fläsk? Är det någon vänlig själ som har ett vettigt recept på hur jag rimmar fläsk själv, i det här knasiga landet (US) är det rent lögn att få tag i rimmat fläsk... och jag är SÅÅ sugen på rotmos och fläsklägg!
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Jag rimmar egen skinka..

    ..vet inte om det blir samma.

    Till 3-5 kilo gnider jag in skinkan ordentligt i blandat: 4msk salt, 2msk socker & ½msk salpeter.
    Lägg skinkan övertäckt i en bytta i kylen över natten.

    Koka samma dag upp 5 liter vatten, 9dl salt utan jod, 2msk socker & ½msk salpeter i en kastrull.
    Skumma ytan när den slutat koka och låt den svalna.

    Dagen efter häller du över laken över skinkan så att det täcker, ha skinkan kallt och låt den nu ligga och rimma 16-20 dagar.
    Vänd skinkan då & då. Det är viktigt att använda jätterena instrument och vara fräsch om fingrarna under hela tillagningen.
    Om man skall ha skinkan som julskinka brukar jag vattenlägga de några timmar innan tillagning.
    Och om laken grumlar sig under rimningen kan man behöva koka upp en ny, kom bara ihåg att låta den svalna ordentligt över natten.
  4. 2
    Jag rimmar egen skinka.. ..vet inte om det blir samma.

    Till 3-5 kilo gnider jag in skinkan ordentligt i blandat: 4msk salt, 2msk socker & ½msk salpeter.
    Lägg skinkan övertäckt i en bytta i kylen över natten.

    Koka samma dag upp 5 liter vatten, 9dl salt utan jod, 2msk socker & ½msk salpeter i en kastrull.
    Skumma ytan när den slutat koka och låt den svalna.

    Dagen efter häller du över laken över skinkan så att det täcker, ha skinkan kallt och låt den nu ligga och rimma 16-20 dagar.
    Vänd skinkan då & då. Det är viktigt att använda jätterena instrument och vara fräsch om fingrarna under hela tillagningen.
    Om man skall ha skinkan som julskinka brukar jag vattenlägga de några timmar innan tillagning.
    Och om laken grumlar sig under rimningen kan man behöva koka upp en ny, kom bara ihåg att låta den svalna ordentligt över natten.

Liknande trådar

  1. Rimmat fläsklägg......
    By oskarlisa in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 13:03
  2. Nu har jag rimmat klart
    By Furiosa* in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 18:35
  3. Rimmat fläsk?
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 07:50
  4. Rimmat sidfläsk???
    By Jeswi in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 16:49
  5. *Puh* Rimmat klart!
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 11:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar