Billig parkett eller bra laminat?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Billig parkett eller bra laminat?

    Åter till vårt källarrum. Nu är det dags för golv. Jag är inte så förtjust i laminat, men har inte lust att lägga ner någon förmögenhet på det här golvet.
    Det jag har emot laminat är att det är kallt och hårt att gå på. Så då funderar vi på att försöka hitta så ett billigt parkettgolv som möjligt, kanske kan man få ett för 200 kr/kvm. Eller ska man då lika bra köpa ett rätt hyfsat laminatgolv med \"sound block\" och allt de kallar det. Hur bra kan ett laminatgolv bli i jämförelse med ett sämre parkettgolv?
  2. 1
    Billig parkett eller bra laminat? Åter till vårt källarrum. Nu är det dags för golv. Jag är inte så förtjust i laminat, men har inte lust att lägga ner någon förmögenhet på det här golvet.
    Det jag har emot laminat är att det är kallt och hårt att gå på. Så då funderar vi på att försöka hitta så ett billigt parkettgolv som möjligt, kanske kan man få ett för 200 kr/kvm. Eller ska man då lika bra köpa ett rätt hyfsat laminatgolv med \"sound block\" och allt de kallar det. Hur bra kan ett laminatgolv bli i jämförelse med ett sämre parkettgolv?
  3. Budgetliv - intellektuell bohem
    #2

    Hmmm

    Källarrum. Då måste det vara bra fuktisolerat underifrån och från sidorna om man ska kunna ha trägolv där. Varning för mikrobiell växt i organiskt material som läggs mot stengolv t.ex. Helst bör man ha material som är ickeorganiskt och som andas. Det har jag lärt mig av en besiktningsman i alla fall.
  4. 2
    Hmmm Källarrum. Då måste det vara bra fuktisolerat underifrån och från sidorna om man ska kunna ha trägolv där. Varning för mikrobiell växt i organiskt material som läggs mot stengolv t.ex. Helst bör man ha material som är ickeorganiskt och som andas. Det har jag lärt mig av en besiktningsman i alla fall.
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    T ex denna lösning brukar..

    rekommenderas.

    http://www.isola.se/appl.asp?id=146
  6. 3
    T ex denna lösning brukar.. rekommenderas.

    http://www.isola.se/appl.asp?id=146
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4

    en annan lösning

    rulla ut golvplast
  8. 4
    en annan lösning rulla ut golvplast
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Men golplast är ju inte...

    ventilerat?

    Hela poängen med typen av lösning ovan är ju att den är ventilerad. Lägger man på golvplast kan ju golvet ändå inte andas, vilket det måste kunna om man ska undvika fuktproblem.

  10. 5
    Men golplast är ju inte... ventilerat?

    Hela poängen med typen av lösning ovan är ju att den är ventilerad. Lägger man på golvplast kan ju golvet ändå inte andas, vilket det måste kunna om man ska undvika fuktproblem.

  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6

    GolVplast ska det naturligtvis vara IMT

  12. 6
    GolVplast ska det naturligtvis vara IMT
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7

    Platonplatta

    Vi ska ha någon sorts platonplatta för golv under vårt eventuella trägolv. Alltså en som ser ut som ovansidan på en legobit. Bubblig liksom. Då blir det ventilerat under. Det ska inte vara några problem, vad jag förstått.
    Hur som helst blir det bättre än vad det är nu. Nu ligger det en heltäckningsmatta direkt på betongen. och i andra delar av källaren ligger sedan 40 år linoleum och plastmatta direkt på betongen (vi ska åtgärda det så småningom)och där är det inga problem. Så det ska nog bli bra!
  14. 7
    Platonplatta Vi ska ha någon sorts platonplatta för golv under vårt eventuella trägolv. Alltså en som ser ut som ovansidan på en legobit. Bubblig liksom. Då blir det ventilerat under. Det ska inte vara några problem, vad jag förstått.
    Hur som helst blir det bättre än vad det är nu. Nu ligger det en heltäckningsmatta direkt på betongen. och i andra delar av källaren ligger sedan 40 år linoleum och plastmatta direkt på betongen (vi ska åtgärda det så småningom)och där är det inga problem. Så det ska nog bli bra!
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Vad bra, det var ju den...

    jag visade ovan. Alla känner inte till att man behöver en sån. Då kanske man kan svara på själva fråga också ;-)

    Vad gäller parkettgolv, så handlar det mer om tjockleken än om priset. Ett dyrt golv behöver inte nödvändigtvis vara bättre än ett billigt. Om golvet kan slipas minst 3-4 ggr, så har det en bra slityta och du behöver inte vara orolig i första taget.

    Det finns ju praktiska aspekter med ett laminatgolv. Priset t ex. Ett bra laminatgolv kan du ju få för
    60-70:- per kvadrat.

    Jag har för tillfället ganska mycket laminatgolv i huset. Det är dels en prisfråga och dels en fråga om att vi har hund. Laminatgolvet tål mer. Men vi kommer mer och mer gå över till parkett, för trots allt är det ju mycket snyggare.

    Vi har också heltäckningsmatta direkt på betongen :-( och laminatgolv ovanpå heltäckningsmattan. Dessa ska ut så fort som möjligt. Uäck...
  16. 8
    Vad bra, det var ju den... jag visade ovan. Alla känner inte till att man behöver en sån. Då kanske man kan svara på själva fråga också ;-)

    Vad gäller parkettgolv, så handlar det mer om tjockleken än om priset. Ett dyrt golv behöver inte nödvändigtvis vara bättre än ett billigt. Om golvet kan slipas minst 3-4 ggr, så har det en bra slityta och du behöver inte vara orolig i första taget.

    Det finns ju praktiska aspekter med ett laminatgolv. Priset t ex. Ett bra laminatgolv kan du ju få för
    60-70:- per kvadrat.

    Jag har för tillfället ganska mycket laminatgolv i huset. Det är dels en prisfråga och dels en fråga om att vi har hund. Laminatgolvet tål mer. Men vi kommer mer och mer gå över till parkett, för trots allt är det ju mycket snyggare.

    Vi har också heltäckningsmatta direkt på betongen :-( och laminatgolv ovanpå heltäckningsmattan. Dessa ska ut så fort som möjligt. Uäck...
  17. S
    #9

    laminat

    laminat är inte nödvändigtvis så kallt.
    Det beror på var dör slags yta det är på laminatet.
    Om det är mycket struktur så är det inte lika kallt som ett slätt laminatgolv.
    Mina föräldrar har \"klinker-aktigta\" från ByggMax och det är varmare än plastmattan dom hade innan.
  18. 9
    laminat laminat är inte nödvändigtvis så kallt.
    Det beror på var dör slags yta det är på laminatet.
    Om det är mycket struktur så är det inte lika kallt som ett slätt laminatgolv.
    Mina föräldrar har \"klinker-aktigta\" från ByggMax och det är varmare än plastmattan dom hade innan.
  19. Medlem sedan
    Nov 2005
    #10

    Det lägger vi på alla nya hus vi gör IMT

    ...
  20. 10
    Det lägger vi på alla nya hus vi gör IMT ...
  21. Medlem sedan
    Feb 2005
    #11

    Då kanske det funkar...

    eftersom man bygger nya hus på ett annat sätt, men på en gammal 70-tals platta är det inget man rekommenderar utan då måste golvet vara ventilerat. Annars kan man få fuktproblem. Man ska inte heller fuktspärra hela golvet i badrummen.
  22. 11
    Då kanske det funkar... eftersom man bygger nya hus på ett annat sätt, men på en gammal 70-tals platta är det inget man rekommenderar utan då måste golvet vara ventilerat. Annars kan man få fuktproblem. Man ska inte heller fuktspärra hela golvet i badrummen.
  23. Medlem sedan
    Nov 2005
    #12

    du har rätt

    i det du säjer
  24. 12
    du har rätt i det du säjer

Liknande trådar

  1. Parkett vs. laminat
    By ejjvi in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 08:59
  2. Barnrum! Laminat vs parkett?
    By -Catharina- in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 13:11
  3. laminat/parkett
    By lillan2 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 20:29
  4. Laminat vs Parkett?
    By singoalla in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 14:26
  5. Parkett eller laminat
    By Jessica in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 18:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar