hur länge håller sig färska kryddor
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    hur länge håller sig färska kryddor

    har aldrig köpt det innan faktiskt, men funderar på det, hur länge håller de sig? hur ska de stå? mörkt?
  2. 1
    hur länge håller sig färska kryddor har aldrig köpt det innan faktiskt, men funderar på det, hur länge håller de sig? hur ska de stå? mörkt?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Beror på kryddan...

    ...och också på hur du skördar den.

    Jag brukar alltid ha en rosmarin växandes i köksfönstret, den vill inte bli uttorkad men inte heller stå med rötterna i vatten.

    Mina basilikor brukar jag kunna ha liv i ganska länge på köksbänken, sätter man ner dem i ett glas som är stort nog och ser till att fylla på vattnet varje kväll så att det står halvvägs upp på krukan så håller de rejält länge. Basilika vill ha det fuktigt... Sedan får man inte skörda för hårt och nypa av alla blad på bladskaftet, lämnar man nedersta bladparet (förutom hjärtbladen) så grenar den sig och växer vidare. Fast är det nåt som kräver mycket basilika så drar jag av alla blad och slänger krukan...

    Persilja köper jag ibland en bunt av, då sköljer jag noga och skär nytt snitt och så sätter jag dem i ett glas med vatten på en av de varmaste hyllorna i kylen. (Dvs runt 6 grader.) Där håller den tills man glömt fylla på vattnet i glaset...

    Dill som man köpt i bunt tar man och skär nytt snitt i, sedan ställer man det i ett glas med det varmaste vatten man lyckats klämma ur varmvattenskranen. Jag brukar ha dillen på köksbänken, och slokar den så får man repetera varmvattenbehandlingen.
  4. 2
    Beror på kryddan... ...och också på hur du skördar den.

    Jag brukar alltid ha en rosmarin växandes i köksfönstret, den vill inte bli uttorkad men inte heller stå med rötterna i vatten.

    Mina basilikor brukar jag kunna ha liv i ganska länge på köksbänken, sätter man ner dem i ett glas som är stort nog och ser till att fylla på vattnet varje kväll så att det står halvvägs upp på krukan så håller de rejält länge. Basilika vill ha det fuktigt... Sedan får man inte skörda för hårt och nypa av alla blad på bladskaftet, lämnar man nedersta bladparet (förutom hjärtbladen) så grenar den sig och växer vidare. Fast är det nåt som kräver mycket basilika så drar jag av alla blad och slänger krukan...

    Persilja köper jag ibland en bunt av, då sköljer jag noga och skär nytt snitt och så sätter jag dem i ett glas med vatten på en av de varmaste hyllorna i kylen. (Dvs runt 6 grader.) Där håller den tills man glömt fylla på vattnet i glaset...

    Dill som man köpt i bunt tar man och skär nytt snitt i, sedan ställer man det i ett glas med det varmaste vatten man lyckats klämma ur varmvattenskranen. Jag brukar ha dillen på köksbänken, och slokar den så får man repetera varmvattenbehandlingen.
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3

    åhh tusen tack

    för alla tips...här ska handlas kryddor... :-)
  6. 3
    åhh tusen tack för alla tips...här ska handlas kryddor... :-)

Liknande trådar

  1. färska revben hur länge i kyl?
    By Lättare-fia in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 11:53
  2. Färska kryddor/örter?
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 17:37
  3. Färska kryddor?
    By mariamed4 in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 10:45
  4. Färska Kryddor
    By suntrip in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 19:29
  5. Hur länge håller färska räkor?
    By imported_Annapanna in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 17:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar