Bröd recept SÖKES, bråttom
Mat & dryck
  1. Ullen
    #1

    Bröd recept SÖKES, bråttom

    Vill baka något gott bröd NU ;)
    Fast jag behöver ett recept...
    Gärna något man kan göra i en sån där Långform för jag har en nyinköpt...fast det måste ju inte vara det :)
  2. 1
    Bröd recept SÖKES, bråttom Vill baka något gott bröd NU ;)
    Fast jag behöver ett recept...
    Gärna något man kan göra i en sån där Långform för jag har en nyinköpt...fast det måste ju inte vara det :)
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Recept: ett fantastiskt bröd

    Ett fantastiskt bröd (Ur Annas mat)

    5 dl fingervarmt vatten
    1 dl mjölk
    ½ pkt jäst
    2 tsk salt 1 msk honung
    12 ½ dl vetemjöl (eller 1 ½ dl grahamsmjöl + 11 dl vetemjöl
    + mjöl till utbakningen

    Gör så här:
    1.Mät upp vatten och mjölk.
    2.Smula ner jästen i en bunke och lägg i salt och honung.
    3.Häll över mjölkvattnet och rör om.
    4.Rör ner mjölet.
    5.Strö över 2 msk vetemjöl och jäs 1-1 ½ timme.
    6.Sätt ugnen på 250°.
    7.Strö ut ½ dl vetemjöl på bakbordet.
    8.Tippa ut degen. Knåda inte!
    9.Strö knappt ½ dl mjöl över degen och platta ut försiktigt. (eller strö över sesamfrön+lite mjöl).
    10.Skär med degskrapa 6-7 remsor och dela varje i 2-3 delar. Det gör ingenting om det blir olika former, bara de är lika stora.
    11.Lägg över på bakplåtar med bakplåtspapper.
    12.Grädda bröden mitt i ugnen. Ca 18 st 10 min, större bröd 20 min.
    13.Låt bröden svalna utan handduk så att brödskorpan blir frasig och fin.
  4. 2
    Recept: ett fantastiskt bröd Ett fantastiskt bröd (Ur Annas mat)

    5 dl fingervarmt vatten
    1 dl mjölk
    ½ pkt jäst
    2 tsk salt 1 msk honung
    12 ½ dl vetemjöl (eller 1 ½ dl grahamsmjöl + 11 dl vetemjöl
    + mjöl till utbakningen

    Gör så här:
    1.Mät upp vatten och mjölk.
    2.Smula ner jästen i en bunke och lägg i salt och honung.
    3.Häll över mjölkvattnet och rör om.
    4.Rör ner mjölet.
    5.Strö över 2 msk vetemjöl och jäs 1-1 ½ timme.
    6.Sätt ugnen på 250°.
    7.Strö ut ½ dl vetemjöl på bakbordet.
    8.Tippa ut degen. Knåda inte!
    9.Strö knappt ½ dl mjöl över degen och platta ut försiktigt. (eller strö över sesamfrön+lite mjöl).
    10.Skär med degskrapa 6-7 remsor och dela varje i 2-3 delar. Det gör ingenting om det blir olika former, bara de är lika stora.
    11.Lägg över på bakplåtar med bakplåtspapper.
    12.Grädda bröden mitt i ugnen. Ca 18 st 10 min, större bröd 20 min.
    13.Låt bröden svalna utan handduk så att brödskorpan blir frasig och fin.
  5. Ullen
    #3

    Tack, snabbt svar :) imt

    imt
  6. 3
    Tack, snabbt svar :) imt imt
  7. Life is life
    #4

    Måste fråga

    vad betyder imt. Har sett det många gånger men fattar noll.
  8. 4
    Måste fråga vad betyder imt. Har sett det många gånger men fattar noll.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Ingen mer text.

    Man behöver då inte öppna meddelandet för man vet då att det bara är texten i rubriken.
  10. 5
    Ingen mer text. Man behöver då inte öppna meddelandet för man vet då att det bara är texten i rubriken.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    = ingen mer text;-) (imt)

    .
  12. 6
    = ingen mer text;-) (imt) .
  13. Life is life
    #7

    Tack!

    man lär så länge man lever.
  14. 7
    Tack! man lär så länge man lever.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    Så stygg i dag....

    Bröd
    Allt-i-ett-bröd 3
    Annas knäckebröd 4
    Apelsinbröd med frukt och nötter 5
    Bagels 6
    Bagels II 7
    Bagels III 8
    Baguetter 9
    Baljväxtbröd 10
    Blåbärs-bagels 11
    Brödpinnar 12
    Brötchen från frysen, 13
    Danskt rågbröd 14
    Dinkelfrallor 15
    Enkelt vitt matbröd 16
    Eriks surdegsbröd 17
    Estniskt rågbröd 18
    Finsk råglimpa med surdeg 19
    Foccacia 20
    Frallor med ost, kalljästa 21
    Franskt bondbröd 22
    Frukostbullar 23
    Fruktbröd 24
    Fullkornsbröd 25
    Gotlandslimpa 26
    Grekiskt Lantbröd 27
    Grissini 28
    Grova bullar 29
    Grundrecept enligt Kajsa Warg 30
    Grötbröd 31
    Halvgrova pitabröd. 32
    Havreknäcke 33
    Hjärtformat brytbröd med rosenblad 34
    Hälsobröd 35
    Hälsolimpa 36
    Hönökakor 37
    Italienska bröd med olika smaker 38
    Julknäcke 39
    Kavring 40
    Kavring II 41
    Kikärts-/lins-/sojabönsbröd 43
    Kryddbröd i lerkruka 44
    Langos 45
    Lavabröd 46
    Lenin (Riddarbageriets bröd) 47
    Linfrölimpor 48
    Lingonbröd 49
    Långängens grova bröd 50
    Lätt syrligt lantbröd 51
    Majsbröd 52
    Maltknäckebrödet 53
    Matiga fyllda bröd 54
    Mjuka tunnbröd i stekpanna 55
    Mjukt tunnbröd 56
    Morgonbröd 57
    Morotslimpa 58
    Müslibröd 59
    Mörkt filmjölksbröd 60
    Mörk filmjölkslimpa med solrosfrö 61
    Naanbröd 62
    Oreganodoftande plattbröd 63
    Olivbröd 64
    Pizzamuffins 65
    Potatislimpa 66
    Pumpernickel med apelsin 67
    Riddarbageriets Olivlöv 68
    Rosenbröd 69
    Rosendals frukt och nötbröd 70
    Rosmarinbaguetter 71
    Spanskt bondbröd 72
    Spenat och vitlöksbröd 73
    Spontanjäst surdegsgrund 74
    Stekpannebröd 75
    Surdegsbröd 76
    Surdegsbröd II 77
    Surdegsbröd III 78
    Surdegsbröd med valnötter och koriander 79
    Schweiziskt bondbröd 80
    Söta rosmarinrutor 81
    Tomat- och fetaostfyllt bröd 82
    Tunnbröd 83
    Valnötsbröd 84
    Vardagsbröd 85
    Vardagsbröd II 86
    Vetelängd med messmör 87
    Vete tortillas 88
    Vörtbröd 89
    Äppelbröd 90


    Allt-i-ett-bröd
    2 bröd
    Ingredienser
    1 burk krossade tomater (400 g till degspad)
    1 dl vatten
    1 pkt jäst (à 50 g)
    3 msk olivolja
    1 tsk salt
    13 dl rågsikt
    Fyllning
    200 g fårost
    1 msk oregano

    Mät upp vatten i en kastrull. Värm tills vattnet känns fingerljummet, dvs stänker du några droppar på handen känns det varken varmt eller kallt. Använder du termometer ska den visa 37°C. Häll vattnet i degbunken.

    Mät upp och häll i krossade tomater, salt och olja. Smula i jästen. Rör med trägaffel tills jästen löst sig.

    Mät upp och häll i den mindre mängden mjöl. Rör ner mjölet med trägaffel.

    Arbeta därefter degen med elvispens degkrokar. Arbeta i 5 minuter – ta tid – tills degen blir seg, men fortfarande ska den vara ganska lös. Strö lite mjöl över degen. Lägg på en bakduk. Låt jäsa i 45 minuter. Degen ska ha höjt sig rejält och blivit nästan dubbelt så stor.

    Häll upp degen på mjölad bänk eller bakbord. Knåda några tag. Vid utbakningen kavlar du till en platta på 30x40 cm.

    Riv osten över degplattan. Använd grövsta sidan på råkostjärnet.
    Strö över oregano och lägg på svarta oliver. Rulla ihop som en rulltårta. Dela i två längder. Nyp ihop ändarna och forma till två snurror.

    Jäs på plåt och under bakduk. Jästiden brukar bli något längre. Skär några dekorativa snitt i snurrorna innan du gräddar. Grädda i nedre delen av ugnen i 225°C, 25-30 min. Låt brödet kallna på galler.

    Annas knäckebröd
    25 runda kakor
    1 dl olja
    2 dl vatten
    50 g jäst
    ½ tsk salt
    1½ msk anis
    1½ msk fänkål
    1½ msk kummin
    3 dl grovt rågmjöl
    2-3 dl rågsikt

    vetemjöl till utbakning

    Häll oljan i en kastrull, slå i vattnet och låt det bli ljummet, 37°. Häll degspadet i degbunken, smula ned jästen och rör i kryddor och allt grovt rågmjöl. Av rågsikten tillsätter man endast så mycket man behöver för att kunna hantera degen – den ska vara lös.

    Värm ugnen till 225°.

    Tag upp degen på bakbordet, arbeta ihop den och dela den i 25 bitar. Rulla varje del till en rund bulle som kavlas med kruskavel till en mycket tunn rund kaka. Man skall ha rikligt med vetemjöl på bakbordet när man arbetar med kruskavel.

    Medan man kavlar ut kakorna värmer man plåten i den heta ugnen och lägger sedan de tunna kakorna efter hand på plåten för att de snabbt skall gräddas i 1-2 minuter. Sätt plåten mitt i ugnen, ventileringen skall vara öppen. Man brukar lagom hinna kavla ut en knäckebrödskaka medan en gräddas i ugnen.

    Apelsinbröd med frukt och nötter
    Tillagningstid ca 1,5 tim., varav 45 min. i ugnen

    1 ägg
    1 dl socker
    rivet skal av 2 apelsiner
    1,5 dl pressad apelsinsaft (ca2-3 st) eller apelsinjuice
    50 g smör (kan uteslutas, tillsatt då lite extra vätska)
    1 dl valnöts- eller hasselnötskärnor
    1 dl russin
    1 dl hackade dadlar
    4,5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    Smörj och bröa en avlång form på ca 1,5 l.
    Riv det yttersta skalet av apelsinerna, pressa dem och hacka nötterna. Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver, nötter, russin och dadlar. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ned apelsinskalet och apelsinsaften. Rör ned det smälta smöret. Blanda ned det torra ingredienserna och rör om tills det blir en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i 175 graders ugnsvärme ca 45 min.
    Låt brödet svalna några minuter i formen innan det stjälps upp på bakgaller. Låt svalna ytterligare något under formen, och låt det sedan kallna helt i plastpåse så att det inte torkar.

    Bagels
    50 gram jäst
    5,5 deciliter ljummet vatten
    0,5 deciliter filmjölk
    10 deciliter vetemjöl
    2 deciliter specialvetemjöl
    4 deciliter rågmjöl
    0,5 deciliter socker
    1 matsked salt
    2 matskedar olja
    Till kokning
    4 –5 liter vatten
    1 matsked socker

    1. Lös upp jästen i litet av degspadet. Tillsätt resten av vattnet och filen.
    2. Rör ned övriga ingredienser och blanda till en ganska kompakt och tung deg.
    3. Knåda degen i tio minuter för hand eller fem minuter i maskin, till dess att den är blank.
    4. Dela degen i 16 bitar, rulla ut dem till 25 centimeter långa rullar.
    5. Tryck ihop ändarna så att de håller ihop.
    6. Forma rundeln till en bulle på 8 centimeter i diameter.
    7. Låt bröden jäsa i 30 minuter.
    8. Koka upp vatten och socker, koka bröden 2 minuter på vardera sida.
    9. Lägg sedan bröden på en smord plåt och grädda 30 minuter i 200 graders ugnsvärme.


    Bagels II
    25 g jäst
    5,5 dl vatten
    2 msk salt
    4 dl rågmjöl
    ca 12 dl vetemjöl
    1 dl socker
    2 msk olja
    Till kokning
    4-5 l vatten med 2-3 msk socker.
    Till garnering
    grovt salt, kummin eller riven ost.

    Smula jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader.
    Häll lite av vattnet över jästen och rör om så att den löser sig. Blanda ner salt, socker, olja, rågmjöl och det mesta av vetemjölet och 1 dl vatten.
    Tillsätt resten av vattnet lite i taget medan degen knådas väl. Degen ska bli blank och smidig
    och släppa bunkens kanter.
    Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
    Sätt ugnen på 200 grader.
    Arbeta upp degen på bakbordet. Dela den i 20 delar. Rulla ut till längder som fästs samman till ringar.
    Låt dem jäsa ca 10 min.
    Koka upp vatten med socker i en rymlig kastrull. Koka ringarna 1-2 min så att de pöser upp. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar.
    Strö över grovt salt, kummin eller riven ost. Grädda i ugn vid 200 grader 25-30 min.
    Låt svalna utan bakduk.

    Dessa bagels kan delas och fyllas med matigt pålägg, tex skivad avokado, skivade färska champinjoner och skivade tomater. Eller med pastramiskivor eller rökt skinka, keso och klippt kryddkrasse


    Bagels III
    ca 16 st
    5 dl mjölk (3 %)
    50 g jäst
    25 g smör
    2 tsk salt
    2 msk honung el sirap
    13-14 dl vetemjöl special
    3 liter vatten + 2 msk salt till kokning
    1 uppvispat ägg
    Ev 1-2 msk sesam- eller vallmofrö

    Ljumma mjölken.
    Smula jästen i en bunke, rör ut den i mjölken.
    Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung och det mesta av mjölet.
    Arbeta degen kraftigt tills den är smidig.
    Jäs under duk i en halvtimme.
    Sätt ugnen på 225 grader.
    Koka upp och salta vattnet.
    Arbeta degen på mjölat bord. Dela i 16 bitar. Rulla varje bit till 20 cm lång längd. Forma till ringar och nyp ihop ändarna noga (fast utan att förstöra den fina ringen).
    Koka några åt gången i 2 minuter.
    Ta upp med hålslev och låt rinna av innan du lägger dem på plåt med bakplåtspapper.
    Pensla med ägg och strö ev över frön.
    Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter.
    Låt svalna på galler under duk.

    Baguetter
    Tid: ca 2 timmar
    4 stora baguetter
    50 g jäst för söta degar
    5 dl vatten
    1 msk olja
    1 msk brödsirap
    1 tsk salt
    5-6 dl lantbrödsmjöl, t ex 4 sädesslag
    ca 8 dl vetemjöl

    Gör så här:
    Smula jästen i en degbunke. Värm vattnet till 37°C. Häll över jästen och rör till den är upplöst. Rör i olja, sirap och salt.

    Arbeta sedan in mjölet med degkrokarna på elvispen. Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.


    Tag upp degen på bakbord och knåda igenom den. Dela i 4 delar och baka ut till 4 baguetter. Lägg dem på en plåt och låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.


    Grädda i mitten av ugnen i 200°C ca 18 minuter. Låt svalna under bakhandduk.

    Baljväxtbröd
    Portioner: 12 småbröd eller 2 limpor
    Ingredienser
    250 g kokta, avrunna och sköljda linser (bruna eller röda), kikärter eller sojabönor
    ca 4 1/2 dl vatten
    14 g (1 påse) torrjäst
    2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja
    1 msk ljus sirap
    5 dl rågsikt
    7-8 dl vetemjöl special

    1. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska.
    2. Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen.
    3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter.
    4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter.
    5. Sätt ugnen på 225°C.
    6. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.
    Tips!
    Om du väljer att göra limpor forma degen till 2 limpor. Jäs övertäckta i 30 minuter. Grädda dem i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 25 minuter.



    Blåbärs-bagels
    Ingredienser
    1 tabelspoon (=msk) torrjäst (jag tar ett halvt paket torrjäst eller 25 g färsk)
    5 tablespoons barley malt syrup (kan ersättas med ljus sirap eller honung)
    1 cup rörda blåbär (alltså som rårörda men utan tillsatt socker)
    2 teaspoons(=10 ml) salt
    5 cups vetemjöl
    3 quarts vatten
    majsmjöl

    1. Rör samma vatten och jäst. Tillsätt 2 msk sirap, blåbären och saltet. Blanda väl och häll i mjölet. Pga blåbären kan degen bli ganska kladdig.
    2. Häll upp den på mjölat bakbord och knåda, tillsätt små mängder mjöl tills degen är smidig. Knåda i tolv minuter.
    3. Dela degen i tolv lika stora bitar. Rulla varje bit till en boll och tryck igenom tummen så att ett hål bildas i mitten, storleken av en krona. Gör bageln så jämn du kan.
    4. Jäs i 25 minuter medan du kokar upp resterande vatten och sirap i en stor kastrull. Värm ugnen till 180 grader.
    5. Lägg några bagels i taget i det kokande vattnet och koka dem i ca 4 minuter (vänd dem några gånger med hålslev) Om en bagel sjunker ned till botten av grytan ska du vänta med att ta tid tills den flutit upp till ytan.
    6. Ta upp bullarna och låt dem rinna av ordentligt innan du lägger dem på en bakplåt som du pudrat med majsmjöl. Det gör inget om de stöter ihop med varandra på plåten. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt dem svalna på ett galler.

    Måttöversättning:
    1 cup = 240 ml
    1 liter = 1,057 quarts


    Brödpinnar
    3 dl vatten
    7 dl vetemjöl
    1/3 pkt jäst
    2 msk olivolja
    1 tsk ljus sirap
    0,5 dl durumvete, kornvete eller polenta
    1 msk salt

    Krydda med till exempel: sesamfrön, vallmofrön, rosmarin, polenta, oregano, libbsticka, parmesanost eller spiskummin

    Blanda alla ingredienser i en bunke. Knåda länge, ca 15 minuter. Rulla ut degen i längder som väger ca 20 g styck. De ska vara lika långa som plåten är bred och lika breda som en normal penna. Lägg längderna på bakplåtspapper med 3 cm mellan varje. Pensla längderna med vatten och strö över flingsalt samt någon av kryddorna. Låt länderna jäsa I rumstemperatur i ca 1 timme. De ska bli minst dubbelt så stora. Sätt ugnen på 230° grader. Låt bröden stå i ugnen i 8-10 minuter. Låt ligga och torka ett dygn. Tänk på att: Låta bröden jäsa ordentligt och var inte feg med kryddorna. Du kan med fördel botanisera bland de arabiska kryddorna och prova dig fram till din favorit. Självklart kan du smaksätta grunddegen också.

    Brötchen från frysen,
    12-14 st
    50 g jäst
    3 dl vatten
    2 msk olja
    1 tsk salt
    8 dl lantvetemjöl (eller vanligt), 480 g

    Finfördela jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader och häll över jästen. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek i rumstemperatur, 30-40 minuter.
    Ta upp på mjölat bakbord och arbeta den väl. Forma till 12 ovala bullar.
    Skåra dem med kniv och låt dem jäsa i rumstemperatur ca 25 minuter under bakduk. De kan jäsa på plåt, bricka eller tallrik, kolla bara att du har plats för den i frysen!
    Ställ in bullarna direkt efter jäsningen i frysen med bakduken fortfarande på. När bröden är helt frysta för att sedan plockas fram vid behov.
    Grädda frysta bröd i 250 grader 10-12 minuter. Låt bröden ligga på plåt ovanpå spisen medan du värmer ugnen.

    Danskt rågbröd
    Dag 1
    1½dl rågkross
    1dl solrosfrö
    ½dl linfrö
    1msk salt
    2dl skållhett vatten
    Dag 2
    2dl ljummet vatten
    50g jäst
    5msk mörk sirap
    3dl grovt rågmjöl
    2dl vetemjöl
    skållningen från dag 1
    Blanda råg, solrosfrö, linfrö och salt och slå över skållhett vatten.
    Rör om och låt stå i rumstemperatur till dagen efter
    Dag 2
    Rör ut jästen i det ljumma vattnet, tillsätt sirapen och rör ned mjölet. Häll blandningen i skållningen från dag1 och kör i assistent 20-25 min. Låt stå i bunken 45 min, sleva upp degen i två välsmorda formar. Jäs 40 min på dragfri plats utan duk. ugn som är på 225grader som sänks till 180 när bröden sätts in, gräddas ca 50-60 min.


    Dinkelfrallor

    Dinkel är ett ursädesslag som odlats i Sverige sedan stenåldern. Det är rikt på protein, mineraler, spårämnen och vitaminer. Dinkelkornet omges av ett tätt sittande yttre skal som skyddar kärnan från miljögifter under växtperioden.

    Fler och fler butiker har börjat ta in Dinkel i sitt sortiment, men allra säkrast är att besöka hälsokostaffären.Här mitt favoritrecept på saftiga, supernyttiga formtoppingsfrallor!
    Ca 20 st
    12 dl fullkornsmjöl av Dinkel ( + lite extra vid knådning)
    5 dl ljummet vatten
    25 g jäst
    1 msk flytande acacia-honung (kan uteslutas för osötat bröd)
    1/2 dl solroskärnor
    2 st rivna morötter
    1 msk kallpressad olivolja
    1/2 msk salt

    Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Blanda ner olivolja, honung, morötter, solroskärnor och salt. Tillsätt mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är fast och smidig. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min.
    Häll upp degen på mjölat bakbord och tillsätt lite extra mjöl. Knåda degen smidig och forma till en rulle. Dela i 20 bitar och forma till bullar. Lägg bullarna på en bakplåtsklädd plåt och låt jäsa i under bakduk i ytterliggare 30 min. Pensla bullarna med lite vatten och strö över solroskärnor.
    Grädda mitt i ugnen på 225° i cirka 12 min



    Enkelt vitt matbröd
    50 g jäst (för söta degar)
    *4 dl filmjölk (*eller så tar du totalt 5 dl vatten)
    *1 dl fromage frais/kvarg/kesella
    1 tsk salt
    1 msk farinsocker/honung/sirap
    8-10 dl vetemjöl

    Antingen är det bra så här eller så blandar du i färska örter, mozzarella, rosmarin eller nåt annat gott.

    Dela jästen, häll det uppvärda degspadet över, ha i sockret å rör om. Använd sedan degkrokarna på elvispen och blanda i resten. Kör tills det släpper bunken. Jäs i 40 min - varmt & övertäckt. Gör limpor/bullar. Lägg på plåt - pensla om du vill-jäs igen. Räcker till 2 limpor, eller 30 \"bullar\". 200 grader tills klart

    Eriks surdegsbröd
    2 bröd på ca 700 g
    Dag 1 kväll
    3 dl ljummet vatten
    1 dl surdegsgrund (se nedan)
    3 dl rågmjöl
    Blanda vatten och surdegsgrund och tillsätt rågmjölet. Det går bra att blanda med visp.
    Dag 2 morgon
    3 dl ljummet vatten
    3 dl rågmjöl
    Tillsätt vatten och vispa i rågmjöl i föregående dags blandning. Täck!
    Dag 2 eftermiddag
    Ta undan 1 dl surdeg och spara till nästa bak!

    3 dl ljummet vatten
    1 msk salt
    2 1/2 dl vetemjöl
    6 dl rågmjöl

    Blanda i vatten, salt och mjöl. Arbeta degen med en träslev. Degen kanske verkar kladdig men sådana är rågdegar.
    Låt degen jäsa minst 1 timme.

    Värm två bakformar (ca 1,5 l) med hett vatten. Torka ur dem och smörj dem väl.
    Klicka ner degen i formarna. Fyll dem till två tredjedelar. Strö lite rågmjöl över och täck med plastfolie. Låt degen jäsa upp till kanten på formen eller tills det syns små hål i degen. Det tar runt en timme men kan variera beroende på värmen i köket och hur bra jäsningsprocessen kommit i gång.

    Sätt in en långpanna i botten av ugnen och värm ugnen till 250 grader.
    Ställ formarna på galler mitt i ugnen och slå en halv deciliter vatten i långpannan så det förångas. Stäng ugnsluckan och sänk värmen till 200 grader. Grädda cirka 60 minuter. Man kan ta bröden ur formarna och grädda på galler de sista tio minuterna.

    Täck bröden med handduk och låt svalna på galler till nästa dag.




    Estniskt rågbröd
    Startdeg
    4 dl rågmjöl
    4 dl vatten
    1 tsk socker
    1 tsk jäst
    1 msk filmjölk

    Blanda mjölet med varmt (42grader) vatten, sockret, jästen och filmjölken. Låt degen stå på ett varmt ställe (30 grader) och rör om då och då.
    Efter ca 20 timmar har degen blivit sur.

    1½ liter ljummet vatten
    ca 2 kg grovmalet rågmjöl
    1½ msk salt
    (1½ msk socker)
    2 msk kummin
    startdegen

    Blanda startdegen med lite ljummet vatten i baktråget och låt det stå och dra en stund.
    Häll i resten av vattnet och så mycket mjöl att man får en ganska lös deg.
    Arbeta degen kraftigt. Skrapa rent trågets kanter och släta till degen.
    Strö över ett tunt lager mjöl och täck över med bakduk.
    Låt degen syras omkring 2 dygn på varm plats. När degen är lagom sur (har sjunkit ihop), tillsätt salt och kummin samt resten av mjölet, lite i taget. Knåda degen tills den släpper från händerna. Släta till den och strö över mjöl. Täck med bakduk och ställ den på jäsning igen, ca 2 timmar på varm plats.
    Blöt händerna och forma, utan att knåda degen, 2-3 limpor som läggs på plåt eller i form.
    Spara en bit deg till nästa bak i kylskåpet

    Låt limporna jäsa. Grädda i 190 graders ugnsvärme ca 1 timme. Stäng av värmen och låt limporna efterbaka i ca 20 minuter. Öppna inte ugnsluckan förrän brödet är färdigt. Ta ut limporna, pensla med vatten och vira in dem i bakduk.

    Vill man ha porösare bröd kan man på bakdagen tillsätta 1 pkt jäst.

    Finsk råglimpa med surdeg
    50 g jäst
    5 dl ljummet vatten
    1-2 msk salt
    18-19 dl grovt rågmjöl

    1. Smula en tredjedel av jästen i en bunke. Rör ut med 5 dl vatten och rör ner 4 dl rågmjöl. Täck bunken med plastfulm och låt stå ca 2 dygn.
    2. Rör ut resterande jäst i surdegen. Tillsätt salt och knåda sist in så mycket rågmjöl att det blir en fast deg.
    3. Gör detta på bakbordet då det blir enklare i och med att degen är tung.
    4. Spar resten av mjölet till utbakningen. Jäs degen i ca 1h.
    5. Knåda degen på lätt mjölat underlag. Dela den och forma till 2 runda bröd. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
    6. Jäs på plåten ca 40-50 min. Sikta lite rågmjöl över degarna och grädda dem i ca 50 min i 200 grader. Slå in de färdiga bröden i bakdukar och låt dem svalna på galler. Skär inte i bröden förrän nästa dag


    Foccacia
    6 dl ljummet vatten
    0,5 dl olja
    25 g jäst
    1 msk salt
    ca 13 dl vetemjöl

    1. Blanda allt och låt jäsa i 2 timmar.
    2. Smörj en långpanna med olja och häll i degen. Tryck ut degen i långpannan och låt jäsa i 30 min.
    3. Ringla olja över och strö på flingsalt. Tryck gropar med fingrarna och grädda i 225* längst ner i ugnen i 20 min.

    Frallor med ost, kalljästa
    12 st

    25 g jäst
    3 dl kall lättmjölk
    2 + 1 dl riven lagrad ost
    1 tsk salt
    25 g rumsvarmt smör eller margarin
    8 dl lantbrödsmjöl, 440 g
    1 ägg


    1.Finfördela jästen i en bunke och rör ut den i lite av den kalla mjölken.
    2.Tillsätt resten av mjölken, 2 dl ost, saltet och det rumstempererade matfettet i små klickar.
    3.Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta mycket väl till en smidig deg.
    4.Låt jäsa under bakduk i rumstemperatur 20 minuter.
    5.Ta upp på mjölat bakbord och arbeta samman degen. Forma till bullar och lägg på en plåt. Kolla först att plåten går in i kylen!
    6.Låt jäsa i kylskåpet under duk över natten eller ca 12 timmar.
    7.Värm ugnen till 250 grader.
    8.Pensla bröden med ägg och strö lite riven ost över varje bulle.
    9.Grädda ca 10 minuter.


    Franskt bondbröd
    1 Stort bröd
    Surdeg
    50 g Jäst
    2 dl Vatten; 37°
    2 1/2 dl Rågsikt
    Deg
    3 1/2 dl Vatten; 37°
    2 ts Salt
    2 tb Olja
    4 dl Rågsikt
    7 dl Vetemjöl

    Rör ut jästen till surdegen i det ljumma vattnet, tillsätt mjölet. Täck över med plastfolie och låt stå ett dygn.

    Blanda surdegen med degvattnet, tillsätt salt, olja och rågsikt. Blanda ner vetemjölet, börja med någon deciliter mindre än vad som anges ovan, och tillsätt mer mjöl vid behov. Arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa ca 30 minuter (eller längre). Arbeta igenom degen, forma till två limpor eller ett stort bröd. Låt jäsa 30 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen i 200° ca 40 minuter. När man lyfter brödet och knackar på undersidan ska det låta ihåligt.

    Brödet tål att frysas upp till 12 månader.

    Baka på kvällen och grädda på morgonen
    Ny bakat till frukost? Baka brödet på kvällen och grädda på morgonen, gott nybakat till frukost.. 25g Jäst 3 dl KALLT vatten 1 msk olja 1 tsk Salt 1 msk Socker ca 8 dl Vetemjöl Blanda ihop degen och forma till små bullar. Låt sedan bullarna jäsa i kylen över natten. Ta fram bullarna och låt jäsa i rumstempratur medans ugnen blir varm ca 250grader ca 10 min


    Frukostbullar
    Det här behövs till 12 st

    25 gr jäst
    3 dl vatten
    1 tsk salt
    2 msk olja
    2 dl grahamsmjöl
    6-7 dl vetemjöl

    1.Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt kallt vatten oc rör tills jästen löser sig.
    2.Rör i salt,olja och grahamsmjöl. Tillsätt vetemjöl och arbeta degen kraftigt tills den släpper bunken.
    3. Dela degen i 12 bitar och rulla bullar. Lägg på plåt med bakpapper och täck med bakduk.
    4.Ställ in plåten i kylen över natten, ca 12 timmar.
    5.Sätt ugnen på 250° och ta fram bullarn ur kylen. När ugnen är varm gräddas bullarna ca 10 minuter.


    Fruktbröd
    två limpor
    50 g jäst
    2 tsk salt
    1 msk honung
    6 dl ljummet vatten
    2 dl grahamsmjöl eller rågsikt
    1,1 - 1,2 liter vetemjöl
    ca 2 dl blandad torkad frukt skuren i småtärningar
    2- 3 medelstor rivna morötter (ej nödvändigt)


    Rör ihop ingredienserna och låt degen jäsa till dubbel storlek. Sleva över degen i två formar (teflon eller andra välsmorda). Blöt sleven efter varje tag så släpper degen bättre. Låt degen jäsa så att den nästan fyller formarna. Grädda ca 40 min i 200 graders ugnsvärme Täck över med folie efter halva tiden om du tycker att bröden verkar bli alltför mörka. Lycka till och njut sedan av ett gott hembakat bröd.

    Fullkornsbröd
    Gott, grovt bröd som inte behöver jäsa! Bara att röra ihop och grädda.
    Ingredienser 1 bröd
    8 dl rågsikt
    2 dl rågkross
    1 dl havre eller vetekli
    1 dl linfrö
    1 tsk salt
    1 msk bikarbonat
    1 dl lingonsylt
    2 msk ljus sirap
    5 dl mild yoghurt
    Gör så här
    Sätt ugnen på 175°. Blanda ihop alla torra ingredienser. Rör i lingonsylt, sirap och yoghurt. Häll degen i en smord och bröad avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Strö över lite rågkross. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp brödet och låt det svalna på galler.

    Gotlandslimpa
    Första dagen kokar man upp 1½ liter vatten + 1 msk ättika + 1 msk salt.
    Sen slår man den blandningen över lite mindre än 2 liter rågsikt. Knåda ihop degen och ställ in den under plastfolie i kylskåpet över natten.

    Andra dagen som rör man ut 2paket jäst (100gram) i lite vatten och häller det över degen, tillsätt 3msk pomeransskal och ungefär 1dl sirap, rör ihop och arbeta sen in ungefär 1,5 liter vetemjöl i brödet eventuellt mer om degen inte blir fast.

    Sen bakar du ut till runda limpor som får ligga och jäsa under duk på en plåt tills de blir rejätl stora och då bakar man dom i ugnen i 200grader i 50 minuter.
    Direkt när man tar ut dem ur ugnen så skall man pensla med kallt vatten så man får en hård skorp.


    Grekiskt Lantbröd
    100 g jäst
    1½ msk salt
    1 l ljummet vatten
    1 msk olja
    ca 2 kg vetemjöl
    (1 dl solrosfrön)

    Smula ner jäst i en bunke, häll i salt och vatten. Rör om och tillsätt oljan och ev solrosfrön. Häll i mjölet och arbeta till en fast deg. Låt degen jäsa i 30 min. Knåda degen igen och låt jäsa i ca 1 tim. Knåda sedan degen ytterligare en gång och forma till två limpor. Låt jäsa i 1 tim på plåten. Grädda längst ner i ugnen på 250-300° tills brödet fått en gyllenbrun färg (ca 10 min) Lägg sedan på folie på limporna och sänk värmen till 200° endast övervärme. Gräddas totalt 1 tim. Ta ut brödet och pensla med vatten.

    Grissini
    70 st.

    50 g jäst
    2 tsk salt
    1 msk socker
    3 dl ljummet vatten
    3/4 dl olja 2 äggvitor
    1 liter vetemjöl

    1. Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med salt, socker och lite av det ljumma vattnet.
    2. Häll sedan i oljan, de lätt uppvispade äggvitorna och resten av vattnet.
    3. Rör om och blanda efter hand ner nästan allt mjölet.
    4. Arbeta degen kraftigt i en bunke till en ganska fast deg.
    5. Jäs degen 1 ½ timme.
    6. Värm ugnen till 175 grader
    7. Knåda degen kraftigt på bakbordet.
    8. Dela den i 16 delar.
    9. Dela varje del i 12 småbitar
    10. Rulla bitarna till riktigt smala stänger, ungefär som blyertspennor.
    11. Pensla pinnarna med vatten ock grädda dem mitt i ugnen 25-30 min
    12. Låt dem svalna på plåtarna utan bakduk

    Förvara i tät burk.

    Grova bullar
    Ingredienser
    20 bullar

    50 g jäst
    7 dl vatten
    2 tsk salt
    1 msk matolja
    5 dl kruskakli eller vanligt kli
    3 dl havregryn
    3 dl grahamsmjöl
    7-8 dl vetemjöl

    1. Smula jästen i degbunken och rör ut den med det ljumma vattnet innan resten tillsätts.
    2. Arbeta sedan in de övriga ingredienserna och sist så mycket vetemjöl så att degen släpper bunken och är smidig.
    3. Låt därefter degen jäsa övertäckt 35-40 minuter.
    4. Arbeta degen på bakbordet.
    5. Rulla ut den till tjocka längder och skär i småbitar, som rullas till runda bullar.
    6. Lägg bullarna att jäsa på smord plåt i ca 30 minuter.
    7. Sätt ugnen på 250°. Grädda bullarna mitt i ugnen tills de har fått en fin ljusbrun färg, ca 15 minuter.


    Grundrecept enligt Kajsa Warg
    \"Man tager vad man haver.\" Kajsa Warg En liten limpa, med variationer
    25 g jäst
    1 tsk salt
    3 dl degspad, vatten, fil, mjölk, öl, potatis-kokvatten, vassle, mm.
    8-9 dl mjöl; vete, korn, graham, rågsikt, råg, polenta, hirs, mm.
    Kryddor; kummin, anis, fänkål, pomerans, (vit)lök, mm.
    Tillbehör; russin, sirap, rapsolja, smör, vetekli, linfrö, keso, ost,
    lingon, rivna morötter, soltorkade tomater, ägg, nötter, mm.

    Smula jästen i degbunken, tillsätt degvätska. Tillsätt salt, kryddor, mjöl (olja) och rör om. Arbeta dägen väl. Låt jäsa under duk ca 1 tim. Baka ut en limpa. Jäs ca 40 min på plåt under duk. Grädda ca 30 min i 175°. Låt brödet kallna på galler.

    Grötbröd
    Ingredienser
    1 1/2 dl havregryn
    4 1/2 dl vatten
    1 dl (60 g) grahamsmjöl
    1-2 st (200 g) morötter
    1 1/2 dl (100 g) russin
    50 g jäst
    2 dl vatten
    1 msk olja
    1 msk salt
    10 dl (600 g) vetemjöl
    Gör så här
    Koka havregrynen till gröt med vattnet ett par minuter.
    Tillsätt grahamsmjölet och ställ gröten åt sidan att svalna.
    Smörj två formar à 1 1/2 liter.
    Skala och riv morötterna, gärna i matberedaren. Ta bort rivskivan, montera kniven och mixa de rivna morötterna med russinen tills det är finfördelat.
    Smula jästen i en bunke och häll 2 dl ljummet vatten, 37 gradre, över den.
    Rör tills jästen löst sig och tillsätt då olja, salt, den ljumma gröten och vetemjölet.
    Arbeta degen 10 minuter för hand eller 5 minuter i maskin.
    Degen är ganska lös, dela den i två delar som formas till mjuka längder.
    Lägg dem i formarna. Släta till ytan, pudra med vetemjöl och låt jäsa ca 30 minuter under duk.
    Värm ugnen till 200 grader och grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 45 minuter.
    Ta ut formarna, stjälp upp bröden och låt dem kallna insvepta i handdukar innan de skärs upp.


    Halvgrova pitabröd.
    24 stycken:
    5 dl ljummet vatten
    75 gram jäst
    2 msk olja
    2 tsk salt
    6 dl vetemjöl
    3 dl grahamsmjöl
    3 dl fint rågmjöl
    ev ytterligare 1 dl vetemjöl till utbakningen.
    Gör så här:
    Lös upp jästen i vattnet, tillsätt olja, salt och mjöl. Arbeta degen ordentligt så att det blir riktigt seg och smidig. Jäs ca 30 min. Sätt ugnen på 300 grader. Dela degen i 24 små delar som formas till små bollar och sedan kavlas ut tunt, till ca 15 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter, man kan se hur de reser sig.

    Havreknäcke

    24 st

    6 dl AXA Havrekli
    1 tsk salt
    12 g (1/4 paket) jäst
    5 dl vatten, 37°C
    3 dl Kungsörnen Kärnvetemjöl
    Till utbakningen:
    havrekli och vetemjöl

    Mät upp havrekli och salt i en degbunke. Smula ner jästen.
    Häll det fingervarma vattnet över och rör om.
    Tillsätt 2 dl av vetemjölet. Arbeta den lösa degen några minuter.
    Tillsätt ev mer mjöl.
    Låt degen jäsa övertäckt med bakduk, ca 1 timme.
    Tag upp degen på mjölat bakbord och dela den i 24 delar.
    Rulla runda bullar. Kavla ut bullarna, först med vanlig kavel sedan kruskavel, i en blandning av havrekli och vetemjöl till tunna kakor,
    Borsta av mjölet.
    Grädda i 275°C, gärna på varm plåt, 4-5 minuter.
    Låt kakorna kallna på galler utan bakduk.


    Hjärtformat brytbröd med rosenblad
    26 bröd

    50 g jäst
    2 tsk salt
    2 msk socker
    5 dl vatten, ljummet
    2 msk neutral olja
    14 dl vetemjöl - + ½ till utbakning
    ½ dl soltorkade rosenblad från trädgården

    Lägg bladen i en korg och låt dem torka 1-2 dagar i solen. Krossa dem lätt i en mortel.
    1 ägg till pensling
    2 msk sesamfrön
    2 msk vitt vallmofrön

    Blanda jäst, salt, socker, vatten och olja. Rör i mjölet, spara lite till utbakning. Vänd i rosenbladen och rör till en jämn deg. Låt jäsa 30 min i en bunke under bakduk. Häll upp degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i 20 bitar, forma varje bit till en rund bulle och lägg ihop bullarna till ett hjärta på en mjölad plåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Blanda ihop fröna i en skål. Vispa ägget med ett par droppar vatten och pensla brödet. Strö över fröblandningen och sätt in brödet i ugnen på 200 grader ca 25 minuter. Ta ur brödet och låt det svalna på ett galler under bakduk.


    Hälsobröd
    Ingredienser
    5 dl vatten
    2 tsk salt
    3 msk olja gärna hasselnötsolja
    1 pkt á 50 g jäst
    2 ca 200 g morötter
    100 g hasselnötter
    6 dl grovt rågmjöl
    8 dl bakvetemjöl

    känns fingerljummet, dvs stänker du några droppar på handen känns det varken varmt eller kallt. Använder du termometer ska den visa 37°C. Häll vattnet i degbunken.

    Mät upp och häll i salt och olja. Smula i jästen. Rör med trägaffel tills jästen löst sig. Tillsätt morötter och hasselnötter till degspadet.

    Mät upp och häll i rågmjölet och den mindre mängden vetemjöl. Rör ner mjölet med trägaffel.

    Arbeta därefter degen med elvispens degkrokar. Arbeta i 5 minuter - ta tid - tills degen blir seg, men fortfarande ska den vara ganska lös. Strö lite mjöl över degen. Lägg på en bakduk. Låt jäsa i 45 minuter. Degen ska ha höjt sig rejält och blivit nästan dubbelt så stor.

    Häll upp degen på mjölad bänk eller bakbord. Knåda några tag. Vid utbakningen kavlar du till en platta på 30x40 cm. Värm ugnen till 250°C.

    Grädda brödet som vanligt först 10 minuter i 250°C, därefter i 200°C i 40 minuter.



    Hälsolimpa
    Med rätta ingredienserna hemma fixar du snabbt vår supernyttiga och goda hälsolimpa.
    Ingredienser 1 st
    2 dl grovt rågmjöl
    5 dl vetemjöl
    1 1/2 dl havrekli
    1 dl grovhackade nötter
    1 dl hackade, torkade aprikoser
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    4 dl mild yoghurt
    1 dl lingonsylt
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt och sylt. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den kallna under bakduk.


    Hönökakor
    50 g jäst
    100 g smör eller margarin
    1 liter mjölk
    ½ dl sirap
    3 tsk salt
    3 tsk anis
    3 tsk fänkål
    5 dl rågsikt
    ca 2 l vetemjöl

    1. Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, sirap, salt, anis,fänkål och rågsikt. Rör samman allt och tillsätt det mesta av vetemjölet. Arbeta degen kraftigt så den blir blank och smidig. Ställ den att jäsa övertäckt 20-30 min.
    2. Ta upp degen på bakbordet och knåda den väl. Dela den i 8-10 bitar och rulla dem till jämna bullar Låt bullarna jäsa under bakduk i kökstemperatur 25-30 min, Kavla sedan ut dem till stora kakor, ca 27 cm i diameter.
    3. Lägg kakorna på smord eller bakpappersklädd plåt,och låt dem jäsa ca 5 min. Nagga med brödnagg eller gaffel. Grädda dem i 275 grader mitt i ugnen ca 5 min. Låt kakorna svalna under bakduk.

    Om någon annan är intresserad av en \"nyttigare\" variant så gjorde jag så att jag bytte ut 1 dl av rågsikten mot grovt rågmjöl och 5 dl av vetemjölet mot Grahamsmjöl och det blev bra.


    Italienska bröd med olika smaker
    4 Runda bröd
    3 dl Vatten
    25 g Jäst
    1/2 ts Salt
    7 dl Vetemjöl; ev något mer
    Garnering 1
    Grovt salt
    1 tb Olivolja; eller solrosolja
    Garnering 2
    1 ts Grovt salt Soltorkade tomater i oliv- -olja
    1 tb Olivolja; eller solrosolja
    Garnering 3
    1 ts Grovt salt
    2 tb Rödlök; finstrimlad Svarta oliver Färsk rosmarin
    1 tb Olivolja
    Garnering 4
    4 Vitlöksklyfta; strimlad
    4 ts Färsk timjan
    75 g Grönmögelost
    1 tb Olivolja
    Värm vattnet till 37°. Häll det i en bunke och smula ner jästen. Tillsätt salt och vetemjöl och arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200°. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den smidig. Dela degen och kavla ut dem till rundlar, 15-20 cm i diameter. Lägg dem på bakpappersklädd plåt. Välj önskad garnering och fördela den över rundlarna. Stänk oljan över till sist. Låt jäsa ca 10 minuter. Grädda ugnen i 12-15 minuter, eller tills bröden har fått lagom färg. Servera till en soppa eller ett glas öl.



    Julknäcke
    Detta behöver du:
    (9 kakor)
    3 1/2 dl Kungsörnen Grovt Rågmjöl
    3 1/2 dl Kungsörnen Kärnvetemjöl
    1 tsk salt
    1 tsk anis
    1 tsk fänkål
    100 g smör eller margarin, rumsvarmt
    2 dl vatten
    Till utbakning:
    Ca 2 dl Kungsörnen Kruskakli
    Så här gör du:
    1. Sätt ugnen på 200°.
    2. Blanda mjöl, salt och kryddor i en degskål.
    3. Tillsätt matfett och vatten och arbeta ihop till en deg.
    4. Dela den i 9 bitar och forma dem till runda bullar.
    5. Kavla ut dem tunt i rikligt med kruskakli. Vänd kakorna någon gång under utkavlingen. Kavla eventuellt med kruskavel sista gången. Om du vill kan du ta ut ett hål i mitten på varje kaka.
    6. Nagga kakorna med en gaffel och lägg försiktigt över dem till osmord plåt eller bakplåtspapper.
    7. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter.
    8. Låt bröden kallna på galler utan bakduk.


    Kavring
    Kavring är gott till frukost men du kan också göra en god förrätt eller ett tilltugg med kavring som bas. Pröva till exempel att lägga en skiva lax med lite pepparrotsgrädde på en bit kavring.

    Till två limpor behöver du:
    6 dl filmjölk
    2 tsk bikarbonat
    2 tsk salt
    2 msk anis eller fänkål
    1_ dl sirap
    6 dl vetemjöl
    8 dl grovt rågmjöl
    Så här gör du:
    Det här är enkelt. Blanda samman alla ingredienser. Mjölet tillsätter du sist. Häll upp i två brödformar. Baka i ugn i 150 grader i 1_ - 2 timmar. Håll lite uppsikt den sista halvtimmen så att bröden inte blir för mörka.

    Kavring II
    Portioner: 4 limpor
    Tillagningstid: Över 20 min
    Ingredienser:
    1 1/2 l filmjölk
    750 g mörk sirap
    1 påse brödkryddor (18 g)
    2 msk bikarbonat
    1-2 tsk salt
    1 påse rågsikt (2 kg)

    Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 225°C.
    2. Sätt ugnen på 100°C.
    3. Rör ihop allt och lägg över degen i en smord långpanna, ca 30x40 cm. Platta till degen med mjölad hand.
    4. Grädda bröden i ugnen i 1 timme. Öka sedan värmen till 150°C och grädda 30 minuter till.
    5. Skär brödet på tvären i långpanna så att det blir 4 limpor.


    Kavring III
    (1 st)
    7,5 dl rågsikt
    1 tsk salt
    2 tsk brödkrydddor (malda)
    1 tsk kummin
    2 tsk bikarbonat
    4 dl filmjölk
    1 dl mörk sirap

    Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Rör ned filmjölk och sirap och blanda väl till en jämn smet. Häll i en välsmord avlång brödform (1,5 l). Grädda på nedersta falsen i 175° , ca 1,5 timme. Låt brödet svalna i formen.

    Kikärts-/lins-/sojabönsbröd
    12 st eller 2 limpor

    250 g avrunna kikärtor, linser eller sojabönor (färdigkokta)
    ca 4 ½ dl vatten
    1 paket jäst
    2 tsk salt
    ½ dl rapsolja
    1 msk ljus sirap
    5 dl rågsikt
    7-8 dl vetemjöl

    Mixa bönorna/linserna/kikärtorna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en vätska av alltihop. Fyll på med vatten tills du får 7 dl att ha som degvätska.
    Värm vätskan till 37 grader för färsk jäst (använd gärna termometer – till torrjäst ska den vara 42 grader, det är lite varmare än fingervarmt).
    Bryt sönder jästen i småbitar i en bunke och häll vätskan över och blanda väl. Har du torrjäst rör du istället ner jästen i mjölet och blandar väl innan du blandar med vätskan. Blanda degvätska, rågsikt, salt, olja och sirap och till sist 4 dl av vetemjölet. Rör runt med en träslev. Arbeta in resten av mjölet, lite i taget, och arbeta med sleven tills degen släpper från bunkens kanter. Hur mycket mjöl som går åt beror lite på hur torrt mjölet är.
    Låt degen jäsa i bunken i 30 minuter, övertäckt med en handduk eller med plastfolie ovanpå.
    Mjöla en arbetsbänk och häll ut degen ovanpå. Strö på lite mjöl ovanpå degen också och se till att dina händer är väl inmjölade. Knåda degen lite lätt och dela degen i 2 delar och rulla till längder. Varje längd delas i 6 bitar som rullas till runda bullar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, alla 12 bullar bör få plats där. Skåra eventuellt bullarna med en vass kniv, då jäser de lite långsammare. Jäs övertäckt i ytterligare 30 minuter.
    Se till att ugnen värmts till 225 grader innan de jäst klart.
    Grädda i ca 15 minuter i mitten av ugnen.

    Om du valt att göra limpor, forma degen till 2 limpor och jäs också dem i 30 minuter. Grädda limpor i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 25 minuter.

    När bullarna svalnat så fryser du in det som inte kommer gå åt den närmaste tiden och tinar efterhand som det behövs.

    Tips: Diska bunken med kallt vatten, varmt vatten + mjöl = klister

    Kryddbröd i lerkruka
    4 krukbröd, 8-12 portioner
    ½ dl olja
    5 dl vatten
    1 dl korngryn
    1 dl grahamsmjöl
    2 tsk salt
    ½ tsk malda kryddnejlikor
    ½ tsk mald ingefära
    ½ apelsin, det fint rivna skalet eller 1 msk malda brödkryddor
    ½ dl russin
    25 g jäst
    ca 8 dl vetemjöl

    Blanda olja, vatten, korngryn och grahamsmjöl i en kastrull och låt det snabbt koka upp under omrörning, så att det inte bränner vid. Häll gröten i en stor skål och rör ner salt, valfria kryddor, apelsinskal och russin. Låt gröten svalna och dra i ett par timmar eller mer. Rör ner jästen i den svala gröten, vispa rejält så att jästen löser sig. Tillsätt ca 8 dl mjöl så att det blir en lagom fast deg. Låt jäsa 2-4 timmar. Tvätta och lägg 4 blomkrukor (10 cm = 5 dl) i blöt en liten stund. Lägg en liten bit smörpapper i botten på varje kruka och olja eller smöra sedan in krukorna. Dela degen i fyra delar, knåda dem till bullar och stoppa en i varje kruka. Låt bröden jäsa ca 30 minuter. Grädda dem i 225° 23-30 minuter varav de sista 5 minuterna utan krukor, men lägg tillbaka bröden i krukorna när de är klara.

    Langos
    (uttalas ungefär lang-gosh) är ett halvsegt, friterat tunt bröd som bland annat serveras penslat med vitlök och vinäger eller med gräddfil och bacon på.

    Går att köpa överallt i Ungern, i en del gatukök och vid många evenemang som musikfestivaler och \"stadsfester\".

    Recept:
    · 25 g jäst
    · 3 dl vatten (ljummet)
    · 1 stor kokt potatis (riven)
    · 1 tsk salt
    · 7 dl vetemjöl
    · 1 dl mjöl till utbakning
    · olja till fritering (ca 7 dl)
    Fyllning:
    · Crème fraiche / gräddfil
    · Lök (hackad)
    · Stenbitsrom (röd/svart)
    · Räkor
    · Pressad vitlök utrörd i vinäger

    Rör ut jästen i det ljumma vattnet.
    Blanda med riven potatis, salt och mjöl.
    Arbeta till en slät, blank och ganska lös deg.
    Jäs degen i 35-40 minuter.
    Arbeta in lite mer mjöl i degen på mjölat bakbord. Dela degen i 8 bitar.
    Kavla ut ovaler, ca 15 cm långa. Jäs dem ca 10 minuter på väl mjölat bakplåtspapper
    Hetta upp oljan, 3-4 cm i en tjockbottnad panna. Fritera brödet någon minut på varje sida.
    Fyll med gräddfil/creme fraiche, hackad lök, riven ost, stenbitsrom ev räkor.

    Lavabröd
    (2 limpor)
    3,25 dl (250 g) rågkross
    3,25 dl (250 g) vetekross
    2,5 dl (150 g) linfrö
    2 dl russin
    1,5 dl (40 g) vetekli
    8,5 dl (500 g) vetemjöl
    1 msk bikarbonat
    1 l filmjölk
    2,5 dl mörk sirap

    Smörj två formar (1,5 l). Blanda alla ingredienser och fördela smeten i formarna. Grädda i 150° C i ca 90 minuter (för ett bröd ca 70 minuter).

    Lenin (Riddarbageriets bröd)
    Dag 1:
    720 g surdeg av råg (7 dl)
    30 g jäst (2/3 paket)
    200 g (3,5 dl) rågmjöl
    Blanda samtliga ingredienser. Kör degen i 5 min i assistent på mellanväxel alt knåda den i 10 min
    Dag 2:
    Degen från dag 1
    120 g (1 dl) mörk brödsirap
    120 g (2 dl) vetemjöl
    220 g (4 dl) rågmjöl
    150 g (1,5 dl) vatten
    25 g (1,5 msk) salt
    10 g (2 msk) torr och mald koriander

    1. Blanda samtliga ingredienser.
    2. Kör degen i 2 min på låg växel alt knåda den i 5 min.
    3. Kör degen i 10 min på mellanväxeln alt knåda i 15 min.
    4. Låt vila i 2h. OBS! Degen är väldigt lös.
    5. Olja 2 avlånga formar och fyll de till 2/3.
    6. Släta ut degen med fuktig sked, strö på lite hel anis och lite rågmjöl.
    7. Låt jäsa 1-2h.
    8. Värm ugnen till 250 grader.
    9. Sätt in bröden och spraya in vatten.
    10. Sänk värmen till 200 grader och låt bröden stå inne i ca 40 min.
    11. Låt brödet svalna och lämna det minst ett dygn innan du äter det.


    Linfrölimpor
    Riktiga hälsolimpor som får fyllig och mustig smak av det grova rågmjölet.
    Ingredienser
    2 st
    50 g smör
    8 dl vetemjöl special
    3 dl grovt rågmjöl
    1 dl vetekli
    1 dl linfrön
    1/2 dl honung
    2 tsk salt
    25 g jäst
    5 dl vatten
    Gör så här
    Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl vetemjöl, rågmjöl, vetekli, linfrön, honung, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm vattnet till fingervärme, 37°. Rör ner det i mjölblandningen. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. Sätt ugnen på 175°. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta den smidig med resten av vetemjölet. Dela degen i två delar. Kavla eller tryck ut varje del till en platta. Rulla ihop plattan till en limpa. Gör likadant med nästa. Lägg limporna att jäsa i varsin lätt smord 1 1/2 liters avlång bakform. Nagga limporna med en gaffel. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 40 min. Låt bröden ligga kvar i formarna ca 5 min efter att de tagits ur ugnen. Stjälp sedan upp dem och låt kallna på galler inlindade i en handduk.


    Lingonbröd
    Det här är ett saftigt, grovt och smakrikt bröd. Det måste visserligen förberedas en dag, eller minst fyra timmar i förväg, men sedan tar det bara en timme att baka det eftersom degen bara skall jäsa en gång.
    Dag ett
    4 deciliter ljummet vatten
    1 deciliter vetekross
    1 deciliter rågkross
    1 deciliter linfrö
    2 deciliter lingonsylt
    3 teskedar mald kummin
    3 tesked salt

    1. Blanda alla ingredienserna och låt det stå i rumstemperatur i minst fyra timmar eller över natten.
    Dag två
    2 påsar torrjäst
    20 deciliter vetemjöl
    5 deciliter kokande vatten

    2. Sätt ugnen på 200 grader.
    3. Blanda jästen och mjölet väl i en degbunke.
    4. Tillsätt blandningen från dag ett och därefter det kokande vattnet.
    5. Arbeta degen i cirka fem minuter till dess att den fortfarande är litet kladdig men släpper från bunken.
    6. Forma två limpor genom att hälla ut degen på ett mjölat bakbord. Dela den med en degskrapa och forma med oljade händer.
    7. Lägg limporna på en plåt och låt jäsa i cirka 25 minuter.
    8. Grädda på ugnens näst nedersta fals på 200 grader i 45 minuter. Knacka lätt på undersidan av bröden. Låter de ihåliga är de klara.
    9. Låt svalna på galler under duk.


    Långängens grova bröd
    3 dl vetemjöl
    1 1/2 dl grahamsmjöl
    1 dl grovt rågmjöl
    1 dl vetekross
    5 dl filmjölk
    2 tsk bikarbonat
    1 dl ljus sirap
    1 påse färdiga brödkryddor
    1 tsk salt
    1/2 dl linfrön
    1/2 dl russin
    1/2 dl solrosfrön
    1/2 dl hasselnötter

    Rör samman alla ingredienser till en smidig smet. Häll den i en smord rak 1,5 liters brödform. Grädda i 175 grader ca 60 min.


    Lätt syrligt lantbröd
    1 Bröd
    Första dagen
    25 g Jäst
    1 1/2 dl Vatten; ljummet
    1 1/2 dl Fint rågmjöl; eller rågsikt
    Andra dagen
    3 1/2 dl Vatten; ljummet
    2 tb Olja
    2 ts Salt
    6 dl Rågsikt
    6 dl Vetemjöl; ev något mer

    Blanda jäst, vatten och rågmjöl till surdegen. Rör så att allt blir väl blandat. Täck bunken med lock, tallrik eller plastfolie. Låt den stå framme vid spisen till dagen därpå (12-24 timmar).

    Dag nummer två blandar du den bubblande smeten, som är surdegen, med ljummet vatten, olja, salt, rågsikt och så mycket av vetemjölet att degen släpper bunken.
    Lite mjöl behövs till utbakning. Låt degen jäsa minst en timme, gärna två, i bunken.

    Ta sedan upp degen på bakbordet och knåda den jämn. Forma degen till en rund bulle och lägg på smord plåt eller bakplåtspapper.

    Om du känner dig i dekorationstagen, ta undan en liten degbit och rulla till solar, blommor eller liknande och lägg ovanpå. Ett vackert mönstrat bröd får du också genom att jäsa degen i en lätt mjölad korg. När du sedan stjälper upp det jästa brödet på plåten kan det stå några minuter och \"stilla\" sig innan det är dags för ugnen.

    Det brukar ta ca 30 minuter för brödet att jäsa till dubbel storlek. Sätt under tiden ugnen på 200 grader och grädda till dess att brödet har fått färg och känns lätt och luftigt. Det brukar ta mellan 30 och 40 minuter. Låt brödet svalna väl övertäckt på galler.



    Majsbröd

    0,5 st gul paprika
    1 burk(ar) majskorn
    0,5 l vetemjöl
    1 dl mjölk
    2 dl rapsolja
    1 st ägg
    2 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 tsk paprikapulver
    50 g ost

    Tillagning:

    1. Sätt ugnen på 225 grader. Finhacka paprika och majs.

    2. Blanda alla ingredienser utom ägget och osten till en deg. Rör inte längre än att allting blandas.

    3. Stjälp upp smeten på ett mjölat bakbord och pudra lite vetemjöl ovanpå.

    4. Kavla eller tryck ut degen till en 1 cm tjock platta. Ta ut bullar med hjälp av ett glas och lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt.

    5. Pensla med ägg och strö över osten. Grädda i ca 15 minuter så att bullarna blir ljusbruna. Servera gärna dessa goda bullar till en soppa. Variera med andra grönsaker, till exempel zuccini, kokta morötter eller röd lök.


    Maltknäckebrödet
    till 20 brödkakor

    100 gr aprikoser+vatten
    80 gr rågkross (1 dl)+40 gr vetekross (1,5 dl)+2 dl vatten
    400 gr (6,5 dl) vetemjöl
    120 gr (2 dl) rågsikt
    100 gr (1,5 dl) solrosfrö
    100 gr (0,75 dl) sirap
    100 gr (1,5 dl) russin
    20 gr (1 msk) salt
    20 gr jäst+ 2 dl ljummet vatten

    Till utkavling
    grovt rågmjöl

    Dag 1
    blötlägg aprikoserna i rikligt med vatten. Lägg krosset i en bunke och häll över 2 dl kokande vatten. Låt stå till nästa dag.

    Dag 2
    väg upp mjöl, sikt, solrosfrö, sirap, russin, och salt. Tillsätt skållningen samt de avrunna tärnade aprikoserna. Lös jästen i ljummet vatten, häll ner det och arbeta till en deg som blir ngt kladdigt. Låt jäsa 30-40 minuter.

    Sätt ugnen på 225. Dela degen i 20 bitar och kavla ut dessa mycket tunt i grovt rågmjöl (ca 20 cm i diameter) och nagga dem väl. Grädda ca 8 minuter (mina tog ngt längre tid). Låt svalna på galler.

    Matiga fyllda bröd
    Portioner:12
    Ingredienser
    75 g smör eller margarin
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    2 tsk salt
    2 msk honung
    13 dl vetemjöl
    FYLLNING/STARK SMAK
    200 g skivad salami
    1 dl skivade oliver
    1/2 dl basilikablad
    2 mozzarellaostar
    FYLLNING/MILD SMAK
    200 g rökt eller kokt skinka
    3 tomater
    3 dl riven lagrad ost
    GARNERING
    grovsalt

    · Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, ca 37°C.
    · Smula ner jästen i en degbunke, tillsätt degspadet. Sätt till salt, honung och det mesta av mjölet.
    · Arbeta degen så att den känns smidig, låt degen jäsa under bakduk på varm och dragfri plats i ca 45 minuter.
    · Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i 2 delar.
    · Kavla ut varje degboll till en 1/2 cm tjock platta, ca 30X35 cm. Lägg ut salami eller skinka på degplattan.
    · Halvera oliverna eller skiva tomaterna och strö över.
    · Skiva mozzarellan och fördela över brödet eller strö över riven ost.
    · Lägg på örtkryddor. Rulla samman som en rulltårta från långsidan.
    · Forma till 2 avlånga bröd, lägg på smord eller bakplåtspappersklädd plåt med skarven nedåt.
    · Jäs bröden övertäckta på varm och dragfri plats i ca 20 minuter. Sätt ugnen på 250°C.
    · Snitta med en vass kniv i bröden och strö över lite grovt salt.
    · Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 minuter. Sänk värmen till 200°C och fortsätt grädda i ca 25 minuter. Låt bröden svalna under bakduk.


    Mjuka tunnbröd i stekpanna
    10-15 kakor
    50 g smör
    5 dl mjölk
    ½ pkt jäst (25 g)
    ½ tsk salt
    ½ tsk socker
    2 msk sirap
    1 tsk hjortronsalt
    1½ dl grahamsmjöl
    2 dl rågsikt
    7 dl vetemjöl
    vetemjöl till utbakning

    Smält matfettet. Häll på mjölken och värm till 37°. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, sirap, hjortronsalt, grahamsmjöl och rågsikt. Arbeta in vetemjölet. Låt degen jäsa cirka 30-40 minuter under duk. Arbeta ihop den lösa degen och dela den i 12-15 delar eller fler. Rulla varje del till en bulle. Kavla ut med slät kavel på väl mjölat bord till tunna kakor, knappt ½ cm. Använd gärna kruskavel till sista kavlingen. Borsta av eventuellt mjöl. Grädda kakorna i torr stekpanna. Grädda ca 2 minuter på varje sida på medelstark värme. Låt svalna på galler under duk.

    Mjukt tunnbröd
    Portioner: ca 20 kakor
    1/2 paket (à 50 g) jäst
    75 g margarin eller smör
    7 dl mjölk
    1/2 dl socker
    1 tsk stött fänkål
    1 tsk salt
    3 dl grahamsmjöl
    1 tsk hjorthornssalt
    10-11 dl vetemjöl

    Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 1 min. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, socker, fänkål, salt, grahamsmjölet blandat med hjorthornssaltet och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.
    Ta upp och knåda degen smidig på mjölad arbetsbänk. Dela degen i ca 20 små bitar. Forma bitarna till släta bullar och kalva ut dem till tunna kakor.
    Grädda kakorna, en och en, i en het, torr stekpanna ca 2 min per sida. Låt kakorna kallna inlindade i en handduk på galler.

    Morgonbröd
    15 Bullar
    3 dl Kall mjölk
    1 tb Olja
    25 g Jäst
    1/2 ts Salt
    1 dl Kli (om man vill)
    7 dl Vetemjöl
    Till gräddningen
    Uppvispat ägg eller mjölk
    Sesamfrön

    Gör degen på kall mjölk. Rör ut jästen i mjölken och tillsätt oljan. Krydda med salt och arbeta sen ner vetemjöl och eventuellt kli. Arbeta tills degen är seg. Baka ut degen direkt. Rulla till längder och skär dem i bullstorlek. Ställ dem på snittytan på bakplåtspapper på bakplåt eller liten långpanna och ställ in övertäckt i kylen. På morgonen; Ta ut plåten och ställ den varmt. Sätt ugnen på 250°. Pensla bullarna och strö över frön. Grädda genast när ugnen blivit varm i 10 minuter.



    Morotslimpa
    50 g jäst
    0,6 l vatten
    1,5 cl salt
    1,5 tsk socker
    4 msk smör, eller olja
    4,5 dl morot/morötter
    1,4 l rågsikt
    ströbröd 4 msk
    linfrö
    Tillagning
    Smula jästen i en degbunke och lös det i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, smält smör, salt, socker och riven morot. Tillsätt mjölet lite i taget och rör ordentligt innan degen får jäsa övertäckt med bakduk ca 45 minuter.

    Blanda linfrö med ströbröd. Smöra två avlånga bakformar, ca 1,5 l, \"bröa\" formarna med ströbrödsblandningen. Häll degen direkt i en avlång teflonform och låt jäsa ytterligare 25 minuter.

    Grädda i 200 grader ca 40-45 minuter.

    Brödet ska lätt släppa formen om det är färdigt, grädda heldre några minuter för länge än motsatsen. Ta ut bröden ur formarna och låt svalna på galler.

    Müslibröd
    Ingredienser
    2 1/2 dl mjölk
    2 dl valfri müsli
    50 g margarin
    50 g jäst
    2 1/2 dl ljummet vatten
    1 tsk salt
    1 msk honung
    10-11 dl vetemjöl eller fullkornsmjöl
    Tillagning
    1. Koka upp mjölk, müsli och margarin i en kastrull. Låt det svalna till 37° (fingervarmt).
    2. Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Blanda i müsliblandningen, salt, honung och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt ca 30 minuter.
    3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela den i 18 bitar. Rulla ut dem till bollar och lägg dem ganska tätt, 9 och 9, på plåtar, smorda eller med bakplåts papper. Nagga med en gaffel. Låt dem jäsa övertäckta ca 30 minuter.
    4. Värm under tiden ugnen till 225°.Grädda i mitten av ugnen 12- 15 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

    Mörkt filmjölksbröd
    (2 bröd)
    7 dl vetemjöl
    4 dl grahamsmjöl
    2 dl grovt rågmjöl
    1 tsk salt
    1,5 tsk bikarbonat
    1 dl solrosfrön
    1 dl linfrö
    1 dl hela, torkade aprikoser (ca 100 g)
    1 dl russin
    1 dl hasselnötter
    1 liter filmjölk
    2 dl mörk sirap

    Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, aprikoser, russin och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.
    Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.
    Smörj två 1 1/2-liters brödformar väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.
    Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.


    Mörk filmjölkslimpa med solrosfrö
    (1 st.; tillagningstid ca 80 min.)
    4 dl grahamsmjöl
    1/2 dl vete- el rågkross
    1/2 dl linfrö
    1/2 dl rostat solrosfrö eller hackad mandel
    1 tsk bikarbonat
    1/2 dl russin
    1 tsk sal
    3 1/2 dl filmjölk
    2 msk sirap
    Värm ugnen till 175°. Smörj en form på 1 1/2 liter och beströ den ev med vetekli.
    Blanda alla torra ingredienser i en bunke: vetekross, linfrö, solrosfrö, bikarbonat, russin och salt.
    Tillsätt filmjölk och sirap och rör om tills allt är väl blandat.
    Häll smeten i formen, släta gärna till ytan och grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp brödet och låt det svalna under duk.


    Naanbröd
    7 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    1/4 paket jäst (12g) eller 1 tsk torrjäst
    1 1/2 dl mild lättyoghurt
    1 1/2 dl vatten
    ev. vallmofrön

    (1) Blanda mjöl, salt och smulad jäst eller torrjäst i en skål eller matberedare.

    (2) Värm yoghurt och vatten till fingervarmt, 37 grader för färsk jäst och något varmare till torrjäst. Tillsätt vätskan i mjölblandningen och arbeta ihop till en smidig deg.

    (3) Täck över bunken med plastfolie och låt den stå på sval plats att jäsa 4-5 timmar, i kylskåp gärna längre.

    (4) Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Lägg tillbaka i skålen, täck över och låt stå ytterligare ett par timmar, gärna längre.

    (5) Ta upp degen och dela den i 6 delar. Platta ut dem direkt på bakplåtspapper på plåt till 1-2cm tunna ovala kakor.
    Låt dem jäsa medan ugnen går upp till 250 grader.

    (6) Pensla ev bröden med vatten och strö över vallmofrön.
    Grädda i mitten av ugnen tills bröden har fin färg 8-10 minuter.

    (7) Servera bröden direkt eller låt dem kallna. De kan även frysas.

    Oreganodoftande plattbröd
    Ingredienser
    8 st
    5 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    1 msk bakpulver
    2 tsk oregano
    3/4 tsk salt
    75 g smör
    3 dl mild yoghurt
    Gör så här
    Sätt ugnen på 250°. Blanda mjöl, bakpulver, oregano och salt. Finfördela smöret i blandningen och rör ner yoghurt. Arbeta ihop till en deg. Dela degen i 8 delar. Platta ut dem med mjölad hand till tunna, ovala kakor på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 10–12 min. Låt bröden svalna inlindade i bakduk. Tips! Vill du göra det ännu enklare, använd sconesmix och baka ut på samma sätt.


    Olivbröd
    50 g färsk jäst
    5 dl ljummet vatten
    2 msk olja
    3 tsk salt
    250 g keso
    5 dl grahamsmjöl
    12 dl bakvetemjöl
    100 g svarta oliver

    Sätt ugnen på 225°C.

    1. Smula jästen i en degbunke. Rör ut den med vattnet och tillsätt övriga ingredienser. Ta sist i så mycket vetemjöl att degen släpper bunken utan att kladda. Arbeta degen kraftigt 5 minuter och jäs den i bunken i ca 30 minuter.
    2. Hacka oliverna grovt och låt dem rinna av.
    3. Knåda degen kraftigt på lätt mjölat underlag. Dela den och kavla ut en halva i taget till en avlång platta. Fördela hälften av oliverna över och rulla ihop degen löst från båda långsidorna. Tryck ihop lätt på mitten. Pudra lite mjöl över och skåra ev ett rutmönster med vass kniv.
    4. Lägg bröden på bakplåtspapper på en plåt. Jäs i ca 20 minuter på plåten.
    5. Grädda strax under mitten i ugnen i 30–35 minuter eller tills bröden känns klara. Låt dem svalna på galler.


    Pizzamuffins

    16 portioner | Amerikansk storlek

    De här ser ut som muffins men smakar som pizza, perfekt kalasbjudmat.
    Ingredienser
    100 gram rökt skinka
    2 msk hackad färsk basilika, eller 2 tsk torkad
    6 dl vetemjöl
    1 msk bakpulver
    1/2 tsk salt
    50 g margarin eller smör
    3 dl mjölk
    1 1/2 dl riven ost
    Beredning
    Sätt ugnen på 225 grader. Finhacka 100 gram skinka och 2 msk basilika. Blanda 6 dl mjöl, 1 msk bakpulver och 1/2 tsk salt i en bunke. Tillsätt 50 gram margarin eller smör skuret i mindre bitar och 3 dl mjölk. Arbeta snabbt ihop till en deg. Blanda i skinkan och basilikan i degen. Klicka degen i pappersformar ställda på en plåt. Riv och strö över 1-1 1/2 dl ost. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 225 grader i cirka 15 minuter. Låt kallna

    Potatislimpa

    1 l potatis
    ½ l potatiskokspad + vatten
    3 surskorpor eller surbrödsskivor
    25 g jäst
    5 dl rågmjöl
    2 dl vatten
    ½ dl vatten
    75 g jäst
    3 msk salt
    1½ dl sirap
    4 dl jästbrödsmjöl
    ca. 10 dl rågmjöl

    Koka de skalade potatisarna tills de är mjuka, mosa dem och tillsätt kokspadet. Låt blandningen svalna tills den är fingervarm. Smula i surskorporna och jästen samt tillsätt rågmjöl och malt. Blandningen är mycket tjock. Låt den mältas ca. två timmar på ett varmt ställe.

    Lös jästen i vatten och tillsätt den i degen. Tillsätt ven dalt, sirap och mjöl. Arbeta degen smidig och låt den jäsa. Baka ut den till tre rundap limpor och låt dem jäsa. Nagga limporna och grädda dem i 200° ca. 1 timme. Pensla limporna med sirapsvatten i gräddningens slutskede.

    Pumpernickel med apelsin
    2 formbröd
    Ingredienser
    50 g smör eller margarin
    5 dl vatten
    50 g jäst
    2 tsk salt
    2 msk brun farin
    1/2 dl mörk sirap
    7 dl grovt eller fint rågmjöl
    7-8 dl vetemjöl, gärna special
    rivet skal av 1 apelsin
    1 dl russin, gärna gula
    Gör så här
    1. Smält fettetet i en kastrull. Häll i vattnet och låt det bli fingervarmt.
    2. Smula sönder jästen i en bunke. Häll i lite av degspadet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av spadet, salt, farin, sirap, rågmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Täck över och låt jäsa ca 1 timme.
    3. Borsta och torka apelsinen. Riv av det gula på skalet. Smörj 2 avlånga bakformar (à 1 1/2 l).
    4. Ta upp degen på mjölat bakbord. Strö över apelsinskal och russin och knåda in det i degen. Dela den i 2 delar och forma släta längder. Lägg dem i formarna, täck över och låt jäsa ca 45 minuter. Sätt ugnen på 200º.
    5. Sätt in formarna i nedre delen av ugnen, sänk värmen till 175º och grädda 40-45 minuter. Ta ev bröden ur formarna och låt dem stå ytterligare ca 5 minuter i ugnen för att få färg på undersidan.

    Låt bröden kallna på galler under bakduk.

    Riddarbageriets Olivlöv
    3,5 dl vatten
    6,5 dl vetemjöl special
    4,5 dl vetemjöl
    2,5 dl surdeg av vete
    1,5 dl durumvetemjöl
    1/5 paket jäst
    0,5 msk ljus sirap
    1 msk salt
    1 dl grovriven parmesan
    10 grovhackade kalamata oliver
    Gör så här
    1. Blanda alla ingredienser utom salt ost och oliver
    2. Kör degen på mellanväxeln i 6 minuter/knåda den i 10
    3. Tillsätt saltet
    4. Kör degen på mellanväxeln i ytterligare 6 minuter/knåda den i 10
    5. Tillsätt osten och oliverna under de sista sekunderna
    6. Låt degen vila i 2 timmar
    7. Dela degen i 2 delar och runddriv den
    8. Låt vila i 10 minuter
    9. Vik och rulla ut till spolformade limpor
    10. Rulla ut dem i vetemjöl och lägg på en plåt
    11. Skär 12 tunna snitt på ovansidan, sex på varje sida
    12. Låt limporna jäsa i 60 till 90 mimuter
    13. Sätt ugnen på 250 grader
    14. Sätt in plåten och spraya vatten på sidorna
    15. Sänk värmen till 230 grader och låt limporna stå inne i 25 till 35 minuter

    Rosenbröd
    ca 25 små bröd

    50 g jäst
    5 dl mjölk
    150 g smör
    1 tsk salt
    ca 14 dl vetemjöl

    Gör så här
    Smält margarinet, tillsätt mjölken och låt blandningen bli fingervarm. Smula ned jästen, och blanda sedan i salt och vetemjöl. Jäs degen till dubbel storlek i en bunke, det tar ca 30 minuter. Arbeta ihop degen på bakbordet, dela degen i två delar. De båda delarna rullas till längder, och varje längd delas sedan i 12 stycken bitar. Forma bitarna till små bröd och låt bröden jäsa ordentligt, ca 40-60 minuter. Pensla bröden med lite uppvispade ägg. Klipp om du vill ett kors uppe på bröden med en sax. Strö lite vallmofrön på toppen Grädda bröden ca 15 minuter i 250 graders ugnsvärme.

    Rosendals frukt och nötbröd
    Dag 1 - kväll
    8 dl ljummet vatten
    1 dl surdegsgrund
    480 g (7 dl) rågmjöl
    250 g torkade aprikoser
    3 dl vatten till blötläggning av aprikoserna

    Blanda vattnet med surdegsgrunden. Vispa i rågmjölet och täck med plast. Låt stå i rumstemperatur till nästa dag. Mät upp 3 dl vatten i ett litermått, häll i aprikoserna och låt dem dra i sig vätska över natten.
    Dag 2 - morgon
    Ta undan 1 dl surdegsgrund till nästa bak.
    250 g russin
    30 g jäst
    2 dl varmt vatten (högst 60 grader)
    20 g (1 msk) salt
    5 g (2 tsk) kanel
    50 g valnötter
    70 g hel mandel med skal
    100 g solrosfrön
    300 g (4 1/2 dl) grahamsmöl
    ca 400 g (7 dl) vetemjöl

    Blötlägg russinen i så mycket vatten att det täcker. Kåt ligga i vattnet till resten av ingredienserna är uppmätta och iblandade.
    Häll ner aprikoser+blötläggningsspad i degen. Smula ner jästen och rör om. Häll på det varma vattnet (man behöver få upp temperaturen ett par grader här).
    Mät upp alla torra ingredienser och rör ut dem i degen. Ta ett durkslag, häll av russinen och blanda sedan ner dem i degen.
    Bearbeta degen tills långa glutentrådar har bildats (det är en väldigt kladdig deg). Det är svårt att säga hur länge, men jag rörde med kraftiga tag med en träslev i minst 10 minuter. Det borde nog ha varit en 5 minuter längre... Med en assistent tar det lite mindre tid.
    Låt degen jäsa i 45 minuter.
    Smörj 2 stora eller 3 normala formar väl med smör eller margarin (jag tog 1 stor + 1 liten långpanna, långpannebrödet delade jag sedan i tre bitar längsmed kortsidan).
    Klicka deg i formarna tills de är fyllda till 2/3. Strö lite mjöl ovanpå och täck med bakduk. Låt jäsa ytterligare 45 minuter.
    Sätt en långpanna i nedre delen av ugnen och sätt temperaturen på 250 grader. Sätt in formarna på galler i ugnen och slå 1/2 dl vatten på långpannan så att det förångas. Dra ner värmen till 200 grader.
    Grädda i 1 timme. Om det är två stora bröd så ta ut dem ur formarna och lägg dem på gallret. Stäng av ugnen och grädda ytterligare 10 minuter.

    Låt svalna under handduk på galler.

    Rosmarinbaguetter
    1 pkt
    5 dl
    1 tsk
    2 msk
    12-14 dl jäst
    vatten
    salt
    olja
    vetemjöl
    olivolja till pensling
    rosmarin
    grovt salt

    Rör ut jäst med ljummet vatten (37 grader). Blanda I salt och olja. Arbete in mjölet. Täck degen med duk och jäs ca 1 h. Dela degen I sex delar och rulla varje deg till en baguette. Vrid dem ett par gånger och lägg på plåt med bakplåtspapper. Pensla med olivolja och strö över salt och rosmarin. Tryck ner kryddorna lite o brödet så att de inte trillar av under jäsningen. Jäs under duk 20-30 minuter. Grädda I 200 grader I 15-20 minuter. Låt dem svalna på galler.

    Spanskt bondbröd
    2 Bröd
    50 g Jäst
    5 dl Vatten; ljummet
    1/2 dl Olja
    13 dl Vetemjöl

    Det här är ett lättbakat bröd som passar bra till fest. Brödet kan bakas utan olja, men oljan gör att brödet inte smular.

    Rör ut den smulade jästen i vattnet. Tillsätt oljan. Arbeta in det mesta av mjölet och arbeta tills degen släpper bunken. Låt den jäsa Ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Kavla ut den till en fyrkant, ca 35x35 cm (för två bröd).

    Dela fyrkanten på diagonalen till två trekanter som rullas ihop från långsidan till gifflar. Lägg dem på plåt att jäsa
  16. 8
    Så stygg i dag.... Bröd
    Allt-i-ett-bröd 3
    Annas knäckebröd 4
    Apelsinbröd med frukt och nötter 5
    Bagels 6
    Bagels II 7
    Bagels III 8
    Baguetter 9
    Baljväxtbröd 10
    Blåbärs-bagels 11
    Brödpinnar 12
    Brötchen från frysen, 13
    Danskt rågbröd 14
    Dinkelfrallor 15
    Enkelt vitt matbröd 16
    Eriks surdegsbröd 17
    Estniskt rågbröd 18
    Finsk råglimpa med surdeg 19
    Foccacia 20
    Frallor med ost, kalljästa 21
    Franskt bondbröd 22
    Frukostbullar 23
    Fruktbröd 24
    Fullkornsbröd 25
    Gotlandslimpa 26
    Grekiskt Lantbröd 27
    Grissini 28
    Grova bullar 29
    Grundrecept enligt Kajsa Warg 30
    Grötbröd 31
    Halvgrova pitabröd. 32
    Havreknäcke 33
    Hjärtformat brytbröd med rosenblad 34
    Hälsobröd 35
    Hälsolimpa 36
    Hönökakor 37
    Italienska bröd med olika smaker 38
    Julknäcke 39
    Kavring 40
    Kavring II 41
    Kikärts-/lins-/sojabönsbröd 43
    Kryddbröd i lerkruka 44
    Langos 45
    Lavabröd 46
    Lenin (Riddarbageriets bröd) 47
    Linfrölimpor 48
    Lingonbröd 49
    Långängens grova bröd 50
    Lätt syrligt lantbröd 51
    Majsbröd 52
    Maltknäckebrödet 53
    Matiga fyllda bröd 54
    Mjuka tunnbröd i stekpanna 55
    Mjukt tunnbröd 56
    Morgonbröd 57
    Morotslimpa 58
    Müslibröd 59
    Mörkt filmjölksbröd 60
    Mörk filmjölkslimpa med solrosfrö 61
    Naanbröd 62
    Oreganodoftande plattbröd 63
    Olivbröd 64
    Pizzamuffins 65
    Potatislimpa 66
    Pumpernickel med apelsin 67
    Riddarbageriets Olivlöv 68
    Rosenbröd 69
    Rosendals frukt och nötbröd 70
    Rosmarinbaguetter 71
    Spanskt bondbröd 72
    Spenat och vitlöksbröd 73
    Spontanjäst surdegsgrund 74
    Stekpannebröd 75
    Surdegsbröd 76
    Surdegsbröd II 77
    Surdegsbröd III 78
    Surdegsbröd med valnötter och koriander 79
    Schweiziskt bondbröd 80
    Söta rosmarinrutor 81
    Tomat- och fetaostfyllt bröd 82
    Tunnbröd 83
    Valnötsbröd 84
    Vardagsbröd 85
    Vardagsbröd II 86
    Vetelängd med messmör 87
    Vete tortillas 88
    Vörtbröd 89
    Äppelbröd 90


    Allt-i-ett-bröd
    2 bröd
    Ingredienser
    1 burk krossade tomater (400 g till degspad)
    1 dl vatten
    1 pkt jäst (à 50 g)
    3 msk olivolja
    1 tsk salt
    13 dl rågsikt
    Fyllning
    200 g fårost
    1 msk oregano

    Mät upp vatten i en kastrull. Värm tills vattnet känns fingerljummet, dvs stänker du några droppar på handen känns det varken varmt eller kallt. Använder du termometer ska den visa 37°C. Häll vattnet i degbunken.

    Mät upp och häll i krossade tomater, salt och olja. Smula i jästen. Rör med trägaffel tills jästen löst sig.

    Mät upp och häll i den mindre mängden mjöl. Rör ner mjölet med trägaffel.

    Arbeta därefter degen med elvispens degkrokar. Arbeta i 5 minuter – ta tid – tills degen blir seg, men fortfarande ska den vara ganska lös. Strö lite mjöl över degen. Lägg på en bakduk. Låt jäsa i 45 minuter. Degen ska ha höjt sig rejält och blivit nästan dubbelt så stor.

    Häll upp degen på mjölad bänk eller bakbord. Knåda några tag. Vid utbakningen kavlar du till en platta på 30x40 cm.

    Riv osten över degplattan. Använd grövsta sidan på råkostjärnet.
    Strö över oregano och lägg på svarta oliver. Rulla ihop som en rulltårta. Dela i två längder. Nyp ihop ändarna och forma till två snurror.

    Jäs på plåt och under bakduk. Jästiden brukar bli något längre. Skär några dekorativa snitt i snurrorna innan du gräddar. Grädda i nedre delen av ugnen i 225°C, 25-30 min. Låt brödet kallna på galler.

    Annas knäckebröd
    25 runda kakor
    1 dl olja
    2 dl vatten
    50 g jäst
    ½ tsk salt
    1½ msk anis
    1½ msk fänkål
    1½ msk kummin
    3 dl grovt rågmjöl
    2-3 dl rågsikt

    vetemjöl till utbakning

    Häll oljan i en kastrull, slå i vattnet och låt det bli ljummet, 37°. Häll degspadet i degbunken, smula ned jästen och rör i kryddor och allt grovt rågmjöl. Av rågsikten tillsätter man endast så mycket man behöver för att kunna hantera degen – den ska vara lös.

    Värm ugnen till 225°.

    Tag upp degen på bakbordet, arbeta ihop den och dela den i 25 bitar. Rulla varje del till en rund bulle som kavlas med kruskavel till en mycket tunn rund kaka. Man skall ha rikligt med vetemjöl på bakbordet när man arbetar med kruskavel.

    Medan man kavlar ut kakorna värmer man plåten i den heta ugnen och lägger sedan de tunna kakorna efter hand på plåten för att de snabbt skall gräddas i 1-2 minuter. Sätt plåten mitt i ugnen, ventileringen skall vara öppen. Man brukar lagom hinna kavla ut en knäckebrödskaka medan en gräddas i ugnen.

    Apelsinbröd med frukt och nötter
    Tillagningstid ca 1,5 tim., varav 45 min. i ugnen

    1 ägg
    1 dl socker
    rivet skal av 2 apelsiner
    1,5 dl pressad apelsinsaft (ca2-3 st) eller apelsinjuice
    50 g smör (kan uteslutas, tillsatt då lite extra vätska)
    1 dl valnöts- eller hasselnötskärnor
    1 dl russin
    1 dl hackade dadlar
    4,5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    Smörj och bröa en avlång form på ca 1,5 l.
    Riv det yttersta skalet av apelsinerna, pressa dem och hacka nötterna. Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver, nötter, russin och dadlar. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ned apelsinskalet och apelsinsaften. Rör ned det smälta smöret. Blanda ned det torra ingredienserna och rör om tills det blir en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i 175 graders ugnsvärme ca 45 min.
    Låt brödet svalna några minuter i formen innan det stjälps upp på bakgaller. Låt svalna ytterligare något under formen, och låt det sedan kallna helt i plastpåse så att det inte torkar.

    Bagels
    50 gram jäst
    5,5 deciliter ljummet vatten
    0,5 deciliter filmjölk
    10 deciliter vetemjöl
    2 deciliter specialvetemjöl
    4 deciliter rågmjöl
    0,5 deciliter socker
    1 matsked salt
    2 matskedar olja
    Till kokning
    4 –5 liter vatten
    1 matsked socker

    1. Lös upp jästen i litet av degspadet. Tillsätt resten av vattnet och filen.
    2. Rör ned övriga ingredienser och blanda till en ganska kompakt och tung deg.
    3. Knåda degen i tio minuter för hand eller fem minuter i maskin, till dess att den är blank.
    4. Dela degen i 16 bitar, rulla ut dem till 25 centimeter långa rullar.
    5. Tryck ihop ändarna så att de håller ihop.
    6. Forma rundeln till en bulle på 8 centimeter i diameter.
    7. Låt bröden jäsa i 30 minuter.
    8. Koka upp vatten och socker, koka bröden 2 minuter på vardera sida.
    9. Lägg sedan bröden på en smord plåt och grädda 30 minuter i 200 graders ugnsvärme.


    Bagels II
    25 g jäst
    5,5 dl vatten
    2 msk salt
    4 dl rågmjöl
    ca 12 dl vetemjöl
    1 dl socker
    2 msk olja
    Till kokning
    4-5 l vatten med 2-3 msk socker.
    Till garnering
    grovt salt, kummin eller riven ost.

    Smula jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader.
    Häll lite av vattnet över jästen och rör om så att den löser sig. Blanda ner salt, socker, olja, rågmjöl och det mesta av vetemjölet och 1 dl vatten.
    Tillsätt resten av vattnet lite i taget medan degen knådas väl. Degen ska bli blank och smidig
    och släppa bunkens kanter.
    Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
    Sätt ugnen på 200 grader.
    Arbeta upp degen på bakbordet. Dela den i 20 delar. Rulla ut till längder som fästs samman till ringar.
    Låt dem jäsa ca 10 min.
    Koka upp vatten med socker i en rymlig kastrull. Koka ringarna 1-2 min så att de pöser upp. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar.
    Strö över grovt salt, kummin eller riven ost. Grädda i ugn vid 200 grader 25-30 min.
    Låt svalna utan bakduk.

    Dessa bagels kan delas och fyllas med matigt pålägg, tex skivad avokado, skivade färska champinjoner och skivade tomater. Eller med pastramiskivor eller rökt skinka, keso och klippt kryddkrasse


    Bagels III
    ca 16 st
    5 dl mjölk (3 %)
    50 g jäst
    25 g smör
    2 tsk salt
    2 msk honung el sirap
    13-14 dl vetemjöl special
    3 liter vatten + 2 msk salt till kokning
    1 uppvispat ägg
    Ev 1-2 msk sesam- eller vallmofrö

    Ljumma mjölken.
    Smula jästen i en bunke, rör ut den i mjölken.
    Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung och det mesta av mjölet.
    Arbeta degen kraftigt tills den är smidig.
    Jäs under duk i en halvtimme.
    Sätt ugnen på 225 grader.
    Koka upp och salta vattnet.
    Arbeta degen på mjölat bord. Dela i 16 bitar. Rulla varje bit till 20 cm lång längd. Forma till ringar och nyp ihop ändarna noga (fast utan att förstöra den fina ringen).
    Koka några åt gången i 2 minuter.
    Ta upp med hålslev och låt rinna av innan du lägger dem på plåt med bakplåtspapper.
    Pensla med ägg och strö ev över frön.
    Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter.
    Låt svalna på galler under duk.

    Baguetter
    Tid: ca 2 timmar
    4 stora baguetter
    50 g jäst för söta degar
    5 dl vatten
    1 msk olja
    1 msk brödsirap
    1 tsk salt
    5-6 dl lantbrödsmjöl, t ex 4 sädesslag
    ca 8 dl vetemjöl

    Gör så här:
    Smula jästen i en degbunke. Värm vattnet till 37°C. Häll över jästen och rör till den är upplöst. Rör i olja, sirap och salt.

    Arbeta sedan in mjölet med degkrokarna på elvispen. Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.


    Tag upp degen på bakbord och knåda igenom den. Dela i 4 delar och baka ut till 4 baguetter. Lägg dem på en plåt och låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.


    Grädda i mitten av ugnen i 200°C ca 18 minuter. Låt svalna under bakhandduk.

    Baljväxtbröd
    Portioner: 12 småbröd eller 2 limpor
    Ingredienser
    250 g kokta, avrunna och sköljda linser (bruna eller röda), kikärter eller sojabönor
    ca 4 1/2 dl vatten
    14 g (1 påse) torrjäst
    2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja
    1 msk ljus sirap
    5 dl rågsikt
    7-8 dl vetemjöl special

    1. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska.
    2. Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen.
    3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter.
    4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter.
    5. Sätt ugnen på 225°C.
    6. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.
    Tips!
    Om du väljer att göra limpor forma degen till 2 limpor. Jäs övertäckta i 30 minuter. Grädda dem i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 25 minuter.



    Blåbärs-bagels
    Ingredienser
    1 tabelspoon (=msk) torrjäst (jag tar ett halvt paket torrjäst eller 25 g färsk)
    5 tablespoons barley malt syrup (kan ersättas med ljus sirap eller honung)
    1 cup rörda blåbär (alltså som rårörda men utan tillsatt socker)
    2 teaspoons(=10 ml) salt
    5 cups vetemjöl
    3 quarts vatten
    majsmjöl

    1. Rör samma vatten och jäst. Tillsätt 2 msk sirap, blåbären och saltet. Blanda väl och häll i mjölet. Pga blåbären kan degen bli ganska kladdig.
    2. Häll upp den på mjölat bakbord och knåda, tillsätt små mängder mjöl tills degen är smidig. Knåda i tolv minuter.
    3. Dela degen i tolv lika stora bitar. Rulla varje bit till en boll och tryck igenom tummen så att ett hål bildas i mitten, storleken av en krona. Gör bageln så jämn du kan.
    4. Jäs i 25 minuter medan du kokar upp resterande vatten och sirap i en stor kastrull. Värm ugnen till 180 grader.
    5. Lägg några bagels i taget i det kokande vattnet och koka dem i ca 4 minuter (vänd dem några gånger med hålslev) Om en bagel sjunker ned till botten av grytan ska du vänta med att ta tid tills den flutit upp till ytan.
    6. Ta upp bullarna och låt dem rinna av ordentligt innan du lägger dem på en bakplåt som du pudrat med majsmjöl. Det gör inget om de stöter ihop med varandra på plåten. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt dem svalna på ett galler.

    Måttöversättning:
    1 cup = 240 ml
    1 liter = 1,057 quarts


    Brödpinnar
    3 dl vatten
    7 dl vetemjöl
    1/3 pkt jäst
    2 msk olivolja
    1 tsk ljus sirap
    0,5 dl durumvete, kornvete eller polenta
    1 msk salt

    Krydda med till exempel: sesamfrön, vallmofrön, rosmarin, polenta, oregano, libbsticka, parmesanost eller spiskummin

    Blanda alla ingredienser i en bunke. Knåda länge, ca 15 minuter. Rulla ut degen i längder som väger ca 20 g styck. De ska vara lika långa som plåten är bred och lika breda som en normal penna. Lägg längderna på bakplåtspapper med 3 cm mellan varje. Pensla längderna med vatten och strö över flingsalt samt någon av kryddorna. Låt länderna jäsa I rumstemperatur i ca 1 timme. De ska bli minst dubbelt så stora. Sätt ugnen på 230° grader. Låt bröden stå i ugnen i 8-10 minuter. Låt ligga och torka ett dygn. Tänk på att: Låta bröden jäsa ordentligt och var inte feg med kryddorna. Du kan med fördel botanisera bland de arabiska kryddorna och prova dig fram till din favorit. Självklart kan du smaksätta grunddegen också.

    Brötchen från frysen,
    12-14 st
    50 g jäst
    3 dl vatten
    2 msk olja
    1 tsk salt
    8 dl lantvetemjöl (eller vanligt), 480 g

    Finfördela jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader och häll över jästen. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek i rumstemperatur, 30-40 minuter.
    Ta upp på mjölat bakbord och arbeta den väl. Forma till 12 ovala bullar.
    Skåra dem med kniv och låt dem jäsa i rumstemperatur ca 25 minuter under bakduk. De kan jäsa på plåt, bricka eller tallrik, kolla bara att du har plats för den i frysen!
    Ställ in bullarna direkt efter jäsningen i frysen med bakduken fortfarande på. När bröden är helt frysta för att sedan plockas fram vid behov.
    Grädda frysta bröd i 250 grader 10-12 minuter. Låt bröden ligga på plåt ovanpå spisen medan du värmer ugnen.

    Danskt rågbröd
    Dag 1
    1½dl rågkross
    1dl solrosfrö
    ½dl linfrö
    1msk salt
    2dl skållhett vatten
    Dag 2
    2dl ljummet vatten
    50g jäst
    5msk mörk sirap
    3dl grovt rågmjöl
    2dl vetemjöl
    skållningen från dag 1
    Blanda råg, solrosfrö, linfrö och salt och slå över skållhett vatten.
    Rör om och låt stå i rumstemperatur till dagen efter
    Dag 2
    Rör ut jästen i det ljumma vattnet, tillsätt sirapen och rör ned mjölet. Häll blandningen i skållningen från dag1 och kör i assistent 20-25 min. Låt stå i bunken 45 min, sleva upp degen i två välsmorda formar. Jäs 40 min på dragfri plats utan duk. ugn som är på 225grader som sänks till 180 när bröden sätts in, gräddas ca 50-60 min.


    Dinkelfrallor

    Dinkel är ett ursädesslag som odlats i Sverige sedan stenåldern. Det är rikt på protein, mineraler, spårämnen och vitaminer. Dinkelkornet omges av ett tätt sittande yttre skal som skyddar kärnan från miljögifter under växtperioden.

    Fler och fler butiker har börjat ta in Dinkel i sitt sortiment, men allra säkrast är att besöka hälsokostaffären.Här mitt favoritrecept på saftiga, supernyttiga formtoppingsfrallor!
    Ca 20 st
    12 dl fullkornsmjöl av Dinkel ( + lite extra vid knådning)
    5 dl ljummet vatten
    25 g jäst
    1 msk flytande acacia-honung (kan uteslutas för osötat bröd)
    1/2 dl solroskärnor
    2 st rivna morötter
    1 msk kallpressad olivolja
    1/2 msk salt

    Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Blanda ner olivolja, honung, morötter, solroskärnor och salt. Tillsätt mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är fast och smidig. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min.
    Häll upp degen på mjölat bakbord och tillsätt lite extra mjöl. Knåda degen smidig och forma till en rulle. Dela i 20 bitar och forma till bullar. Lägg bullarna på en bakplåtsklädd plåt och låt jäsa i under bakduk i ytterliggare 30 min. Pensla bullarna med lite vatten och strö över solroskärnor.
    Grädda mitt i ugnen på 225° i cirka 12 min



    Enkelt vitt matbröd
    50 g jäst (för söta degar)
    *4 dl filmjölk (*eller så tar du totalt 5 dl vatten)
    *1 dl fromage frais/kvarg/kesella
    1 tsk salt
    1 msk farinsocker/honung/sirap
    8-10 dl vetemjöl

    Antingen är det bra så här eller så blandar du i färska örter, mozzarella, rosmarin eller nåt annat gott.

    Dela jästen, häll det uppvärda degspadet över, ha i sockret å rör om. Använd sedan degkrokarna på elvispen och blanda i resten. Kör tills det släpper bunken. Jäs i 40 min - varmt & övertäckt. Gör limpor/bullar. Lägg på plåt - pensla om du vill-jäs igen. Räcker till 2 limpor, eller 30 \"bullar\". 200 grader tills klart

    Eriks surdegsbröd
    2 bröd på ca 700 g
    Dag 1 kväll
    3 dl ljummet vatten
    1 dl surdegsgrund (se nedan)
    3 dl rågmjöl
    Blanda vatten och surdegsgrund och tillsätt rågmjölet. Det går bra att blanda med visp.
    Dag 2 morgon
    3 dl ljummet vatten
    3 dl rågmjöl
    Tillsätt vatten och vispa i rågmjöl i föregående dags blandning. Täck!
    Dag 2 eftermiddag
    Ta undan 1 dl surdeg och spara till nästa bak!

    3 dl ljummet vatten
    1 msk salt
    2 1/2 dl vetemjöl
    6 dl rågmjöl

    Blanda i vatten, salt och mjöl. Arbeta degen med en träslev. Degen kanske verkar kladdig men sådana är rågdegar.
    Låt degen jäsa minst 1 timme.

    Värm två bakformar (ca 1,5 l) med hett vatten. Torka ur dem och smörj dem väl.
    Klicka ner degen i formarna. Fyll dem till två tredjedelar. Strö lite rågmjöl över och täck med plastfolie. Låt degen jäsa upp till kanten på formen eller tills det syns små hål i degen. Det tar runt en timme men kan variera beroende på värmen i köket och hur bra jäsningsprocessen kommit i gång.

    Sätt in en långpanna i botten av ugnen och värm ugnen till 250 grader.
    Ställ formarna på galler mitt i ugnen och slå en halv deciliter vatten i långpannan så det förångas. Stäng ugnsluckan och sänk värmen till 200 grader. Grädda cirka 60 minuter. Man kan ta bröden ur formarna och grädda på galler de sista tio minuterna.

    Täck bröden med handduk och låt svalna på galler till nästa dag.




    Estniskt rågbröd
    Startdeg
    4 dl rågmjöl
    4 dl vatten
    1 tsk socker
    1 tsk jäst
    1 msk filmjölk

    Blanda mjölet med varmt (42grader) vatten, sockret, jästen och filmjölken. Låt degen stå på ett varmt ställe (30 grader) och rör om då och då.
    Efter ca 20 timmar har degen blivit sur.

    1½ liter ljummet vatten
    ca 2 kg grovmalet rågmjöl
    1½ msk salt
    (1½ msk socker)
    2 msk kummin
    startdegen

    Blanda startdegen med lite ljummet vatten i baktråget och låt det stå och dra en stund.
    Häll i resten av vattnet och så mycket mjöl att man får en ganska lös deg.
    Arbeta degen kraftigt. Skrapa rent trågets kanter och släta till degen.
    Strö över ett tunt lager mjöl och täck över med bakduk.
    Låt degen syras omkring 2 dygn på varm plats. När degen är lagom sur (har sjunkit ihop), tillsätt salt och kummin samt resten av mjölet, lite i taget. Knåda degen tills den släpper från händerna. Släta till den och strö över mjöl. Täck med bakduk och ställ den på jäsning igen, ca 2 timmar på varm plats.
    Blöt händerna och forma, utan att knåda degen, 2-3 limpor som läggs på plåt eller i form.
    Spara en bit deg till nästa bak i kylskåpet

    Låt limporna jäsa. Grädda i 190 graders ugnsvärme ca 1 timme. Stäng av värmen och låt limporna efterbaka i ca 20 minuter. Öppna inte ugnsluckan förrän brödet är färdigt. Ta ut limporna, pensla med vatten och vira in dem i bakduk.

    Vill man ha porösare bröd kan man på bakdagen tillsätta 1 pkt jäst.

    Finsk råglimpa med surdeg
    50 g jäst
    5 dl ljummet vatten
    1-2 msk salt
    18-19 dl grovt rågmjöl

    1. Smula en tredjedel av jästen i en bunke. Rör ut med 5 dl vatten och rör ner 4 dl rågmjöl. Täck bunken med plastfulm och låt stå ca 2 dygn.
    2. Rör ut resterande jäst i surdegen. Tillsätt salt och knåda sist in så mycket rågmjöl att det blir en fast deg.
    3. Gör detta på bakbordet då det blir enklare i och med att degen är tung.
    4. Spar resten av mjölet till utbakningen. Jäs degen i ca 1h.
    5. Knåda degen på lätt mjölat underlag. Dela den och forma till 2 runda bröd. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
    6. Jäs på plåten ca 40-50 min. Sikta lite rågmjöl över degarna och grädda dem i ca 50 min i 200 grader. Slå in de färdiga bröden i bakdukar och låt dem svalna på galler. Skär inte i bröden förrän nästa dag


    Foccacia
    6 dl ljummet vatten
    0,5 dl olja
    25 g jäst
    1 msk salt
    ca 13 dl vetemjöl

    1. Blanda allt och låt jäsa i 2 timmar.
    2. Smörj en långpanna med olja och häll i degen. Tryck ut degen i långpannan och låt jäsa i 30 min.
    3. Ringla olja över och strö på flingsalt. Tryck gropar med fingrarna och grädda i 225* längst ner i ugnen i 20 min.

    Frallor med ost, kalljästa
    12 st

    25 g jäst
    3 dl kall lättmjölk
    2 + 1 dl riven lagrad ost
    1 tsk salt
    25 g rumsvarmt smör eller margarin
    8 dl lantbrödsmjöl, 440 g
    1 ägg


    1.Finfördela jästen i en bunke och rör ut den i lite av den kalla mjölken.
    2.Tillsätt resten av mjölken, 2 dl ost, saltet och det rumstempererade matfettet i små klickar.
    3.Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta mycket väl till en smidig deg.
    4.Låt jäsa under bakduk i rumstemperatur 20 minuter.
    5.Ta upp på mjölat bakbord och arbeta samman degen. Forma till bullar och lägg på en plåt. Kolla först att plåten går in i kylen!
    6.Låt jäsa i kylskåpet under duk över natten eller ca 12 timmar.
    7.Värm ugnen till 250 grader.
    8.Pensla bröden med ägg och strö lite riven ost över varje bulle.
    9.Grädda ca 10 minuter.


    Franskt bondbröd
    1 Stort bröd
    Surdeg
    50 g Jäst
    2 dl Vatten; 37°
    2 1/2 dl Rågsikt
    Deg
    3 1/2 dl Vatten; 37°
    2 ts Salt
    2 tb Olja
    4 dl Rågsikt
    7 dl Vetemjöl

    Rör ut jästen till surdegen i det ljumma vattnet, tillsätt mjölet. Täck över med plastfolie och låt stå ett dygn.

    Blanda surdegen med degvattnet, tillsätt salt, olja och rågsikt. Blanda ner vetemjölet, börja med någon deciliter mindre än vad som anges ovan, och tillsätt mer mjöl vid behov. Arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa ca 30 minuter (eller längre). Arbeta igenom degen, forma till två limpor eller ett stort bröd. Låt jäsa 30 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen i 200° ca 40 minuter. När man lyfter brödet och knackar på undersidan ska det låta ihåligt.

    Brödet tål att frysas upp till 12 månader.

    Baka på kvällen och grädda på morgonen
    Ny bakat till frukost? Baka brödet på kvällen och grädda på morgonen, gott nybakat till frukost.. 25g Jäst 3 dl KALLT vatten 1 msk olja 1 tsk Salt 1 msk Socker ca 8 dl Vetemjöl Blanda ihop degen och forma till små bullar. Låt sedan bullarna jäsa i kylen över natten. Ta fram bullarna och låt jäsa i rumstempratur medans ugnen blir varm ca 250grader ca 10 min


    Frukostbullar
    Det här behövs till 12 st

    25 gr jäst
    3 dl vatten
    1 tsk salt
    2 msk olja
    2 dl grahamsmjöl
    6-7 dl vetemjöl

    1.Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt kallt vatten oc rör tills jästen löser sig.
    2.Rör i salt,olja och grahamsmjöl. Tillsätt vetemjöl och arbeta degen kraftigt tills den släpper bunken.
    3. Dela degen i 12 bitar och rulla bullar. Lägg på plåt med bakpapper och täck med bakduk.
    4.Ställ in plåten i kylen över natten, ca 12 timmar.
    5.Sätt ugnen på 250° och ta fram bullarn ur kylen. När ugnen är varm gräddas bullarna ca 10 minuter.


    Fruktbröd
    två limpor
    50 g jäst
    2 tsk salt
    1 msk honung
    6 dl ljummet vatten
    2 dl grahamsmjöl eller rågsikt
    1,1 - 1,2 liter vetemjöl
    ca 2 dl blandad torkad frukt skuren i småtärningar
    2- 3 medelstor rivna morötter (ej nödvändigt)


    Rör ihop ingredienserna och låt degen jäsa till dubbel storlek. Sleva över degen i två formar (teflon eller andra välsmorda). Blöt sleven efter varje tag så släpper degen bättre. Låt degen jäsa så att den nästan fyller formarna. Grädda ca 40 min i 200 graders ugnsvärme Täck över med folie efter halva tiden om du tycker att bröden verkar bli alltför mörka. Lycka till och njut sedan av ett gott hembakat bröd.

    Fullkornsbröd
    Gott, grovt bröd som inte behöver jäsa! Bara att röra ihop och grädda.
    Ingredienser 1 bröd
    8 dl rågsikt
    2 dl rågkross
    1 dl havre eller vetekli
    1 dl linfrö
    1 tsk salt
    1 msk bikarbonat
    1 dl lingonsylt
    2 msk ljus sirap
    5 dl mild yoghurt
    Gör så här
    Sätt ugnen på 175°. Blanda ihop alla torra ingredienser. Rör i lingonsylt, sirap och yoghurt. Häll degen i en smord och bröad avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Strö över lite rågkross. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp brödet och låt det svalna på galler.

    Gotlandslimpa
    Första dagen kokar man upp 1½ liter vatten + 1 msk ättika + 1 msk salt.
    Sen slår man den blandningen över lite mindre än 2 liter rågsikt. Knåda ihop degen och ställ in den under plastfolie i kylskåpet över natten.

    Andra dagen som rör man ut 2paket jäst (100gram) i lite vatten och häller det över degen, tillsätt 3msk pomeransskal och ungefär 1dl sirap, rör ihop och arbeta sen in ungefär 1,5 liter vetemjöl i brödet eventuellt mer om degen inte blir fast.

    Sen bakar du ut till runda limpor som får ligga och jäsa under duk på en plåt tills de blir rejätl stora och då bakar man dom i ugnen i 200grader i 50 minuter.
    Direkt när man tar ut dem ur ugnen så skall man pensla med kallt vatten så man får en hård skorp.


    Grekiskt Lantbröd
    100 g jäst
    1½ msk salt
    1 l ljummet vatten
    1 msk olja
    ca 2 kg vetemjöl
    (1 dl solrosfrön)

    Smula ner jäst i en bunke, häll i salt och vatten. Rör om och tillsätt oljan och ev solrosfrön. Häll i mjölet och arbeta till en fast deg. Låt degen jäsa i 30 min. Knåda degen igen och låt jäsa i ca 1 tim. Knåda sedan degen ytterligare en gång och forma till två limpor. Låt jäsa i 1 tim på plåten. Grädda längst ner i ugnen på 250-300° tills brödet fått en gyllenbrun färg (ca 10 min) Lägg sedan på folie på limporna och sänk värmen till 200° endast övervärme. Gräddas totalt 1 tim. Ta ut brödet och pensla med vatten.

    Grissini
    70 st.

    50 g jäst
    2 tsk salt
    1 msk socker
    3 dl ljummet vatten
    3/4 dl olja 2 äggvitor
    1 liter vetemjöl

    1. Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med salt, socker och lite av det ljumma vattnet.
    2. Häll sedan i oljan, de lätt uppvispade äggvitorna och resten av vattnet.
    3. Rör om och blanda efter hand ner nästan allt mjölet.
    4. Arbeta degen kraftigt i en bunke till en ganska fast deg.
    5. Jäs degen 1 ½ timme.
    6. Värm ugnen till 175 grader
    7. Knåda degen kraftigt på bakbordet.
    8. Dela den i 16 delar.
    9. Dela varje del i 12 småbitar
    10. Rulla bitarna till riktigt smala stänger, ungefär som blyertspennor.
    11. Pensla pinnarna med vatten ock grädda dem mitt i ugnen 25-30 min
    12. Låt dem svalna på plåtarna utan bakduk

    Förvara i tät burk.

    Grova bullar
    Ingredienser
    20 bullar

    50 g jäst
    7 dl vatten
    2 tsk salt
    1 msk matolja
    5 dl kruskakli eller vanligt kli
    3 dl havregryn
    3 dl grahamsmjöl
    7-8 dl vetemjöl

    1. Smula jästen i degbunken och rör ut den med det ljumma vattnet innan resten tillsätts.
    2. Arbeta sedan in de övriga ingredienserna och sist så mycket vetemjöl så att degen släpper bunken och är smidig.
    3. Låt därefter degen jäsa övertäckt 35-40 minuter.
    4. Arbeta degen på bakbordet.
    5. Rulla ut den till tjocka längder och skär i småbitar, som rullas till runda bullar.
    6. Lägg bullarna att jäsa på smord plåt i ca 30 minuter.
    7. Sätt ugnen på 250°. Grädda bullarna mitt i ugnen tills de har fått en fin ljusbrun färg, ca 15 minuter.


    Grundrecept enligt Kajsa Warg
    \"Man tager vad man haver.\" Kajsa Warg En liten limpa, med variationer
    25 g jäst
    1 tsk salt
    3 dl degspad, vatten, fil, mjölk, öl, potatis-kokvatten, vassle, mm.
    8-9 dl mjöl; vete, korn, graham, rågsikt, råg, polenta, hirs, mm.
    Kryddor; kummin, anis, fänkål, pomerans, (vit)lök, mm.
    Tillbehör; russin, sirap, rapsolja, smör, vetekli, linfrö, keso, ost,
    lingon, rivna morötter, soltorkade tomater, ägg, nötter, mm.

    Smula jästen i degbunken, tillsätt degvätska. Tillsätt salt, kryddor, mjöl (olja) och rör om. Arbeta dägen väl. Låt jäsa under duk ca 1 tim. Baka ut en limpa. Jäs ca 40 min på plåt under duk. Grädda ca 30 min i 175°. Låt brödet kallna på galler.

    Grötbröd
    Ingredienser
    1 1/2 dl havregryn
    4 1/2 dl vatten
    1 dl (60 g) grahamsmjöl
    1-2 st (200 g) morötter
    1 1/2 dl (100 g) russin
    50 g jäst
    2 dl vatten
    1 msk olja
    1 msk salt
    10 dl (600 g) vetemjöl
    Gör så här
    Koka havregrynen till gröt med vattnet ett par minuter.
    Tillsätt grahamsmjölet och ställ gröten åt sidan att svalna.
    Smörj två formar à 1 1/2 liter.
    Skala och riv morötterna, gärna i matberedaren. Ta bort rivskivan, montera kniven och mixa de rivna morötterna med russinen tills det är finfördelat.
    Smula jästen i en bunke och häll 2 dl ljummet vatten, 37 gradre, över den.
    Rör tills jästen löst sig och tillsätt då olja, salt, den ljumma gröten och vetemjölet.
    Arbeta degen 10 minuter för hand eller 5 minuter i maskin.
    Degen är ganska lös, dela den i två delar som formas till mjuka längder.
    Lägg dem i formarna. Släta till ytan, pudra med vetemjöl och låt jäsa ca 30 minuter under duk.
    Värm ugnen till 200 grader och grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 45 minuter.
    Ta ut formarna, stjälp upp bröden och låt dem kallna insvepta i handdukar innan de skärs upp.


    Halvgrova pitabröd.
    24 stycken:
    5 dl ljummet vatten
    75 gram jäst
    2 msk olja
    2 tsk salt
    6 dl vetemjöl
    3 dl grahamsmjöl
    3 dl fint rågmjöl
    ev ytterligare 1 dl vetemjöl till utbakningen.
    Gör så här:
    Lös upp jästen i vattnet, tillsätt olja, salt och mjöl. Arbeta degen ordentligt så att det blir riktigt seg och smidig. Jäs ca 30 min. Sätt ugnen på 300 grader. Dela degen i 24 små delar som formas till små bollar och sedan kavlas ut tunt, till ca 15 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter, man kan se hur de reser sig.

    Havreknäcke

    24 st

    6 dl AXA Havrekli
    1 tsk salt
    12 g (1/4 paket) jäst
    5 dl vatten, 37°C
    3 dl Kungsörnen Kärnvetemjöl
    Till utbakningen:
    havrekli och vetemjöl

    Mät upp havrekli och salt i en degbunke. Smula ner jästen.
    Häll det fingervarma vattnet över och rör om.
    Tillsätt 2 dl av vetemjölet. Arbeta den lösa degen några minuter.
    Tillsätt ev mer mjöl.
    Låt degen jäsa övertäckt med bakduk, ca 1 timme.
    Tag upp degen på mjölat bakbord och dela den i 24 delar.
    Rulla runda bullar. Kavla ut bullarna, först med vanlig kavel sedan kruskavel, i en blandning av havrekli och vetemjöl till tunna kakor,
    Borsta av mjölet.
    Grädda i 275°C, gärna på varm plåt, 4-5 minuter.
    Låt kakorna kallna på galler utan bakduk.


    Hjärtformat brytbröd med rosenblad
    26 bröd

    50 g jäst
    2 tsk salt
    2 msk socker
    5 dl vatten, ljummet
    2 msk neutral olja
    14 dl vetemjöl - + ½ till utbakning
    ½ dl soltorkade rosenblad från trädgården

    Lägg bladen i en korg och låt dem torka 1-2 dagar i solen. Krossa dem lätt i en mortel.
    1 ägg till pensling
    2 msk sesamfrön
    2 msk vitt vallmofrön

    Blanda jäst, salt, socker, vatten och olja. Rör i mjölet, spara lite till utbakning. Vänd i rosenbladen och rör till en jämn deg. Låt jäsa 30 min i en bunke under bakduk. Häll upp degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i 20 bitar, forma varje bit till en rund bulle och lägg ihop bullarna till ett hjärta på en mjölad plåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Blanda ihop fröna i en skål. Vispa ägget med ett par droppar vatten och pensla brödet. Strö över fröblandningen och sätt in brödet i ugnen på 200 grader ca 25 minuter. Ta ur brödet och låt det svalna på ett galler under bakduk.


    Hälsobröd
    Ingredienser
    5 dl vatten
    2 tsk salt
    3 msk olja gärna hasselnötsolja
    1 pkt á 50 g jäst
    2 ca 200 g morötter
    100 g hasselnötter
    6 dl grovt rågmjöl
    8 dl bakvetemjöl

    känns fingerljummet, dvs stänker du några droppar på handen känns det varken varmt eller kallt. Använder du termometer ska den visa 37°C. Häll vattnet i degbunken.

    Mät upp och häll i salt och olja. Smula i jästen. Rör med trägaffel tills jästen löst sig. Tillsätt morötter och hasselnötter till degspadet.

    Mät upp och häll i rågmjölet och den mindre mängden vetemjöl. Rör ner mjölet med trägaffel.

    Arbeta därefter degen med elvispens degkrokar. Arbeta i 5 minuter - ta tid - tills degen blir seg, men fortfarande ska den vara ganska lös. Strö lite mjöl över degen. Lägg på en bakduk. Låt jäsa i 45 minuter. Degen ska ha höjt sig rejält och blivit nästan dubbelt så stor.

    Häll upp degen på mjölad bänk eller bakbord. Knåda några tag. Vid utbakningen kavlar du till en platta på 30x40 cm. Värm ugnen till 250°C.

    Grädda brödet som vanligt först 10 minuter i 250°C, därefter i 200°C i 40 minuter.



    Hälsolimpa
    Med rätta ingredienserna hemma fixar du snabbt vår supernyttiga och goda hälsolimpa.
    Ingredienser 1 st
    2 dl grovt rågmjöl
    5 dl vetemjöl
    1 1/2 dl havrekli
    1 dl grovhackade nötter
    1 dl hackade, torkade aprikoser
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    4 dl mild yoghurt
    1 dl lingonsylt
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt och sylt. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den kallna under bakduk.


    Hönökakor
    50 g jäst
    100 g smör eller margarin
    1 liter mjölk
    ½ dl sirap
    3 tsk salt
    3 tsk anis
    3 tsk fänkål
    5 dl rågsikt
    ca 2 l vetemjöl

    1. Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, sirap, salt, anis,fänkål och rågsikt. Rör samman allt och tillsätt det mesta av vetemjölet. Arbeta degen kraftigt så den blir blank och smidig. Ställ den att jäsa övertäckt 20-30 min.
    2. Ta upp degen på bakbordet och knåda den väl. Dela den i 8-10 bitar och rulla dem till jämna bullar Låt bullarna jäsa under bakduk i kökstemperatur 25-30 min, Kavla sedan ut dem till stora kakor, ca 27 cm i diameter.
    3. Lägg kakorna på smord eller bakpappersklädd plåt,och låt dem jäsa ca 5 min. Nagga med brödnagg eller gaffel. Grädda dem i 275 grader mitt i ugnen ca 5 min. Låt kakorna svalna under bakduk.

    Om någon annan är intresserad av en \"nyttigare\" variant så gjorde jag så att jag bytte ut 1 dl av rågsikten mot grovt rågmjöl och 5 dl av vetemjölet mot Grahamsmjöl och det blev bra.


    Italienska bröd med olika smaker
    4 Runda bröd
    3 dl Vatten
    25 g Jäst
    1/2 ts Salt
    7 dl Vetemjöl; ev något mer
    Garnering 1
    Grovt salt
    1 tb Olivolja; eller solrosolja
    Garnering 2
    1 ts Grovt salt Soltorkade tomater i oliv- -olja
    1 tb Olivolja; eller solrosolja
    Garnering 3
    1 ts Grovt salt
    2 tb Rödlök; finstrimlad Svarta oliver Färsk rosmarin
    1 tb Olivolja
    Garnering 4
    4 Vitlöksklyfta; strimlad
    4 ts Färsk timjan
    75 g Grönmögelost
    1 tb Olivolja
    Värm vattnet till 37°. Häll det i en bunke och smula ner jästen. Tillsätt salt och vetemjöl och arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200°. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den smidig. Dela degen och kavla ut dem till rundlar, 15-20 cm i diameter. Lägg dem på bakpappersklädd plåt. Välj önskad garnering och fördela den över rundlarna. Stänk oljan över till sist. Låt jäsa ca 10 minuter. Grädda ugnen i 12-15 minuter, eller tills bröden har fått lagom färg. Servera till en soppa eller ett glas öl.



    Julknäcke
    Detta behöver du:
    (9 kakor)
    3 1/2 dl Kungsörnen Grovt Rågmjöl
    3 1/2 dl Kungsörnen Kärnvetemjöl
    1 tsk salt
    1 tsk anis
    1 tsk fänkål
    100 g smör eller margarin, rumsvarmt
    2 dl vatten
    Till utbakning:
    Ca 2 dl Kungsörnen Kruskakli
    Så här gör du:
    1. Sätt ugnen på 200°.
    2. Blanda mjöl, salt och kryddor i en degskål.
    3. Tillsätt matfett och vatten och arbeta ihop till en deg.
    4. Dela den i 9 bitar och forma dem till runda bullar.
    5. Kavla ut dem tunt i rikligt med kruskakli. Vänd kakorna någon gång under utkavlingen. Kavla eventuellt med kruskavel sista gången. Om du vill kan du ta ut ett hål i mitten på varje kaka.
    6. Nagga kakorna med en gaffel och lägg försiktigt över dem till osmord plåt eller bakplåtspapper.
    7. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter.
    8. Låt bröden kallna på galler utan bakduk.


    Kavring
    Kavring är gott till frukost men du kan också göra en god förrätt eller ett tilltugg med kavring som bas. Pröva till exempel att lägga en skiva lax med lite pepparrotsgrädde på en bit kavring.

    Till två limpor behöver du:
    6 dl filmjölk
    2 tsk bikarbonat
    2 tsk salt
    2 msk anis eller fänkål
    1_ dl sirap
    6 dl vetemjöl
    8 dl grovt rågmjöl
    Så här gör du:
    Det här är enkelt. Blanda samman alla ingredienser. Mjölet tillsätter du sist. Häll upp i två brödformar. Baka i ugn i 150 grader i 1_ - 2 timmar. Håll lite uppsikt den sista halvtimmen så att bröden inte blir för mörka.

    Kavring II
    Portioner: 4 limpor
    Tillagningstid: Över 20 min
    Ingredienser:
    1 1/2 l filmjölk
    750 g mörk sirap
    1 påse brödkryddor (18 g)
    2 msk bikarbonat
    1-2 tsk salt
    1 påse rågsikt (2 kg)

    Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 225°C.
    2. Sätt ugnen på 100°C.
    3. Rör ihop allt och lägg över degen i en smord långpanna, ca 30x40 cm. Platta till degen med mjölad hand.
    4. Grädda bröden i ugnen i 1 timme. Öka sedan värmen till 150°C och grädda 30 minuter till.
    5. Skär brödet på tvären i långpanna så att det blir 4 limpor.


    Kavring III
    (1 st)
    7,5 dl rågsikt
    1 tsk salt
    2 tsk brödkrydddor (malda)
    1 tsk kummin
    2 tsk bikarbonat
    4 dl filmjölk
    1 dl mörk sirap

    Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Rör ned filmjölk och sirap och blanda väl till en jämn smet. Häll i en välsmord avlång brödform (1,5 l). Grädda på nedersta falsen i 175° , ca 1,5 timme. Låt brödet svalna i formen.

    Kikärts-/lins-/sojabönsbröd
    12 st eller 2 limpor

    250 g avrunna kikärtor, linser eller sojabönor (färdigkokta)
    ca 4 ½ dl vatten
    1 paket jäst
    2 tsk salt
    ½ dl rapsolja
    1 msk ljus sirap
    5 dl rågsikt
    7-8 dl vetemjöl

    Mixa bönorna/linserna/kikärtorna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en vätska av alltihop. Fyll på med vatten tills du får 7 dl att ha som degvätska.
    Värm vätskan till 37 grader för färsk jäst (använd gärna termometer – till torrjäst ska den vara 42 grader, det är lite varmare än fingervarmt).
    Bryt sönder jästen i småbitar i en bunke och häll vätskan över och blanda väl. Har du torrjäst rör du istället ner jästen i mjölet och blandar väl innan du blandar med vätskan. Blanda degvätska, rågsikt, salt, olja och sirap och till sist 4 dl av vetemjölet. Rör runt med en träslev. Arbeta in resten av mjölet, lite i taget, och arbeta med sleven tills degen släpper från bunkens kanter. Hur mycket mjöl som går åt beror lite på hur torrt mjölet är.
    Låt degen jäsa i bunken i 30 minuter, övertäckt med en handduk eller med plastfolie ovanpå.
    Mjöla en arbetsbänk och häll ut degen ovanpå. Strö på lite mjöl ovanpå degen också och se till att dina händer är väl inmjölade. Knåda degen lite lätt och dela degen i 2 delar och rulla till längder. Varje längd delas i 6 bitar som rullas till runda bullar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, alla 12 bullar bör få plats där. Skåra eventuellt bullarna med en vass kniv, då jäser de lite långsammare. Jäs övertäckt i ytterligare 30 minuter.
    Se till att ugnen värmts till 225 grader innan de jäst klart.
    Grädda i ca 15 minuter i mitten av ugnen.

    Om du valt att göra limpor, forma degen till 2 limpor och jäs också dem i 30 minuter. Grädda limpor i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 25 minuter.

    När bullarna svalnat så fryser du in det som inte kommer gå åt den närmaste tiden och tinar efterhand som det behövs.

    Tips: Diska bunken med kallt vatten, varmt vatten + mjöl = klister

    Kryddbröd i lerkruka
    4 krukbröd, 8-12 portioner
    ½ dl olja
    5 dl vatten
    1 dl korngryn
    1 dl grahamsmjöl
    2 tsk salt
    ½ tsk malda kryddnejlikor
    ½ tsk mald ingefära
    ½ apelsin, det fint rivna skalet eller 1 msk malda brödkryddor
    ½ dl russin
    25 g jäst
    ca 8 dl vetemjöl

    Blanda olja, vatten, korngryn och grahamsmjöl i en kastrull och låt det snabbt koka upp under omrörning, så att det inte bränner vid. Häll gröten i en stor skål och rör ner salt, valfria kryddor, apelsinskal och russin. Låt gröten svalna och dra i ett par timmar eller mer. Rör ner jästen i den svala gröten, vispa rejält så att jästen löser sig. Tillsätt ca 8 dl mjöl så att det blir en lagom fast deg. Låt jäsa 2-4 timmar. Tvätta och lägg 4 blomkrukor (10 cm = 5 dl) i blöt en liten stund. Lägg en liten bit smörpapper i botten på varje kruka och olja eller smöra sedan in krukorna. Dela degen i fyra delar, knåda dem till bullar och stoppa en i varje kruka. Låt bröden jäsa ca 30 minuter. Grädda dem i 225° 23-30 minuter varav de sista 5 minuterna utan krukor, men lägg tillbaka bröden i krukorna när de är klara.

    Langos
    (uttalas ungefär lang-gosh) är ett halvsegt, friterat tunt bröd som bland annat serveras penslat med vitlök och vinäger eller med gräddfil och bacon på.

    Går att köpa överallt i Ungern, i en del gatukök och vid många evenemang som musikfestivaler och \"stadsfester\".

    Recept:
    · 25 g jäst
    · 3 dl vatten (ljummet)
    · 1 stor kokt potatis (riven)
    · 1 tsk salt
    · 7 dl vetemjöl
    · 1 dl mjöl till utbakning
    · olja till fritering (ca 7 dl)
    Fyllning:
    · Crème fraiche / gräddfil
    · Lök (hackad)
    · Stenbitsrom (röd/svart)
    · Räkor
    · Pressad vitlök utrörd i vinäger

    Rör ut jästen i det ljumma vattnet.
    Blanda med riven potatis, salt och mjöl.
    Arbeta till en slät, blank och ganska lös deg.
    Jäs degen i 35-40 minuter.
    Arbeta in lite mer mjöl i degen på mjölat bakbord. Dela degen i 8 bitar.
    Kavla ut ovaler, ca 15 cm långa. Jäs dem ca 10 minuter på väl mjölat bakplåtspapper
    Hetta upp oljan, 3-4 cm i en tjockbottnad panna. Fritera brödet någon minut på varje sida.
    Fyll med gräddfil/creme fraiche, hackad lök, riven ost, stenbitsrom ev räkor.

    Lavabröd
    (2 limpor)
    3,25 dl (250 g) rågkross
    3,25 dl (250 g) vetekross
    2,5 dl (150 g) linfrö
    2 dl russin
    1,5 dl (40 g) vetekli
    8,5 dl (500 g) vetemjöl
    1 msk bikarbonat
    1 l filmjölk
    2,5 dl mörk sirap

    Smörj två formar (1,5 l). Blanda alla ingredienser och fördela smeten i formarna. Grädda i 150° C i ca 90 minuter (för ett bröd ca 70 minuter).

    Lenin (Riddarbageriets bröd)
    Dag 1:
    720 g surdeg av råg (7 dl)
    30 g jäst (2/3 paket)
    200 g (3,5 dl) rågmjöl
    Blanda samtliga ingredienser. Kör degen i 5 min i assistent på mellanväxel alt knåda den i 10 min
    Dag 2:
    Degen från dag 1
    120 g (1 dl) mörk brödsirap
    120 g (2 dl) vetemjöl
    220 g (4 dl) rågmjöl
    150 g (1,5 dl) vatten
    25 g (1,5 msk) salt
    10 g (2 msk) torr och mald koriander

    1. Blanda samtliga ingredienser.
    2. Kör degen i 2 min på låg växel alt knåda den i 5 min.
    3. Kör degen i 10 min på mellanväxeln alt knåda i 15 min.
    4. Låt vila i 2h. OBS! Degen är väldigt lös.
    5. Olja 2 avlånga formar och fyll de till 2/3.
    6. Släta ut degen med fuktig sked, strö på lite hel anis och lite rågmjöl.
    7. Låt jäsa 1-2h.
    8. Värm ugnen till 250 grader.
    9. Sätt in bröden och spraya in vatten.
    10. Sänk värmen till 200 grader och låt bröden stå inne i ca 40 min.
    11. Låt brödet svalna och lämna det minst ett dygn innan du äter det.


    Linfrölimpor
    Riktiga hälsolimpor som får fyllig och mustig smak av det grova rågmjölet.
    Ingredienser
    2 st
    50 g smör
    8 dl vetemjöl special
    3 dl grovt rågmjöl
    1 dl vetekli
    1 dl linfrön
    1/2 dl honung
    2 tsk salt
    25 g jäst
    5 dl vatten
    Gör så här
    Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl vetemjöl, rågmjöl, vetekli, linfrön, honung, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm vattnet till fingervärme, 37°. Rör ner det i mjölblandningen. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. Sätt ugnen på 175°. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta den smidig med resten av vetemjölet. Dela degen i två delar. Kavla eller tryck ut varje del till en platta. Rulla ihop plattan till en limpa. Gör likadant med nästa. Lägg limporna att jäsa i varsin lätt smord 1 1/2 liters avlång bakform. Nagga limporna med en gaffel. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 40 min. Låt bröden ligga kvar i formarna ca 5 min efter att de tagits ur ugnen. Stjälp sedan upp dem och låt kallna på galler inlindade i en handduk.


    Lingonbröd
    Det här är ett saftigt, grovt och smakrikt bröd. Det måste visserligen förberedas en dag, eller minst fyra timmar i förväg, men sedan tar det bara en timme att baka det eftersom degen bara skall jäsa en gång.
    Dag ett
    4 deciliter ljummet vatten
    1 deciliter vetekross
    1 deciliter rågkross
    1 deciliter linfrö
    2 deciliter lingonsylt
    3 teskedar mald kummin
    3 tesked salt

    1. Blanda alla ingredienserna och låt det stå i rumstemperatur i minst fyra timmar eller över natten.
    Dag två
    2 påsar torrjäst
    20 deciliter vetemjöl
    5 deciliter kokande vatten

    2. Sätt ugnen på 200 grader.
    3. Blanda jästen och mjölet väl i en degbunke.
    4. Tillsätt blandningen från dag ett och därefter det kokande vattnet.
    5. Arbeta degen i cirka fem minuter till dess att den fortfarande är litet kladdig men släpper från bunken.
    6. Forma två limpor genom att hälla ut degen på ett mjölat bakbord. Dela den med en degskrapa och forma med oljade händer.
    7. Lägg limporna på en plåt och låt jäsa i cirka 25 minuter.
    8. Grädda på ugnens näst nedersta fals på 200 grader i 45 minuter. Knacka lätt på undersidan av bröden. Låter de ihåliga är de klara.
    9. Låt svalna på galler under duk.


    Långängens grova bröd
    3 dl vetemjöl
    1 1/2 dl grahamsmjöl
    1 dl grovt rågmjöl
    1 dl vetekross
    5 dl filmjölk
    2 tsk bikarbonat
    1 dl ljus sirap
    1 påse färdiga brödkryddor
    1 tsk salt
    1/2 dl linfrön
    1/2 dl russin
    1/2 dl solrosfrön
    1/2 dl hasselnötter

    Rör samman alla ingredienser till en smidig smet. Häll den i en smord rak 1,5 liters brödform. Grädda i 175 grader ca 60 min.


    Lätt syrligt lantbröd
    1 Bröd
    Första dagen
    25 g Jäst
    1 1/2 dl Vatten; ljummet
    1 1/2 dl Fint rågmjöl; eller rågsikt
    Andra dagen
    3 1/2 dl Vatten; ljummet
    2 tb Olja
    2 ts Salt
    6 dl Rågsikt
    6 dl Vetemjöl; ev något mer

    Blanda jäst, vatten och rågmjöl till surdegen. Rör så att allt blir väl blandat. Täck bunken med lock, tallrik eller plastfolie. Låt den stå framme vid spisen till dagen därpå (12-24 timmar).

    Dag nummer två blandar du den bubblande smeten, som är surdegen, med ljummet vatten, olja, salt, rågsikt och så mycket av vetemjölet att degen släpper bunken.
    Lite mjöl behövs till utbakning. Låt degen jäsa minst en timme, gärna två, i bunken.

    Ta sedan upp degen på bakbordet och knåda den jämn. Forma degen till en rund bulle och lägg på smord plåt eller bakplåtspapper.

    Om du känner dig i dekorationstagen, ta undan en liten degbit och rulla till solar, blommor eller liknande och lägg ovanpå. Ett vackert mönstrat bröd får du också genom att jäsa degen i en lätt mjölad korg. När du sedan stjälper upp det jästa brödet på plåten kan det stå några minuter och \"stilla\" sig innan det är dags för ugnen.

    Det brukar ta ca 30 minuter för brödet att jäsa till dubbel storlek. Sätt under tiden ugnen på 200 grader och grädda till dess att brödet har fått färg och känns lätt och luftigt. Det brukar ta mellan 30 och 40 minuter. Låt brödet svalna väl övertäckt på galler.



    Majsbröd

    0,5 st gul paprika
    1 burk(ar) majskorn
    0,5 l vetemjöl
    1 dl mjölk
    2 dl rapsolja
    1 st ägg
    2 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 tsk paprikapulver
    50 g ost

    Tillagning:

    1. Sätt ugnen på 225 grader. Finhacka paprika och majs.

    2. Blanda alla ingredienser utom ägget och osten till en deg. Rör inte längre än att allting blandas.

    3. Stjälp upp smeten på ett mjölat bakbord och pudra lite vetemjöl ovanpå.

    4. Kavla eller tryck ut degen till en 1 cm tjock platta. Ta ut bullar med hjälp av ett glas och lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt.

    5. Pensla med ägg och strö över osten. Grädda i ca 15 minuter så att bullarna blir ljusbruna. Servera gärna dessa goda bullar till en soppa. Variera med andra grönsaker, till exempel zuccini, kokta morötter eller röd lök.


    Maltknäckebrödet
    till 20 brödkakor

    100 gr aprikoser+vatten
    80 gr rågkross (1 dl)+40 gr vetekross (1,5 dl)+2 dl vatten
    400 gr (6,5 dl) vetemjöl
    120 gr (2 dl) rågsikt
    100 gr (1,5 dl) solrosfrö
    100 gr (0,75 dl) sirap
    100 gr (1,5 dl) russin
    20 gr (1 msk) salt
    20 gr jäst+ 2 dl ljummet vatten

    Till utkavling
    grovt rågmjöl

    Dag 1
    blötlägg aprikoserna i rikligt med vatten. Lägg krosset i en bunke och häll över 2 dl kokande vatten. Låt stå till nästa dag.

    Dag 2
    väg upp mjöl, sikt, solrosfrö, sirap, russin, och salt. Tillsätt skållningen samt de avrunna tärnade aprikoserna. Lös jästen i ljummet vatten, häll ner det och arbeta till en deg som blir ngt kladdigt. Låt jäsa 30-40 minuter.

    Sätt ugnen på 225. Dela degen i 20 bitar och kavla ut dessa mycket tunt i grovt rågmjöl (ca 20 cm i diameter) och nagga dem väl. Grädda ca 8 minuter (mina tog ngt längre tid). Låt svalna på galler.

    Matiga fyllda bröd
    Portioner:12
    Ingredienser
    75 g smör eller margarin
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    2 tsk salt
    2 msk honung
    13 dl vetemjöl
    FYLLNING/STARK SMAK
    200 g skivad salami
    1 dl skivade oliver
    1/2 dl basilikablad
    2 mozzarellaostar
    FYLLNING/MILD SMAK
    200 g rökt eller kokt skinka
    3 tomater
    3 dl riven lagrad ost
    GARNERING
    grovsalt

    · Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, ca 37°C.
    · Smula ner jästen i en degbunke, tillsätt degspadet. Sätt till salt, honung och det mesta av mjölet.
    · Arbeta degen så att den känns smidig, låt degen jäsa under bakduk på varm och dragfri plats i ca 45 minuter.
    · Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i 2 delar.
    · Kavla ut varje degboll till en 1/2 cm tjock platta, ca 30X35 cm. Lägg ut salami eller skinka på degplattan.
    · Halvera oliverna eller skiva tomaterna och strö över.
    · Skiva mozzarellan och fördela över brödet eller strö över riven ost.
    · Lägg på örtkryddor. Rulla samman som en rulltårta från långsidan.
    · Forma till 2 avlånga bröd, lägg på smord eller bakplåtspappersklädd plåt med skarven nedåt.
    · Jäs bröden övertäckta på varm och dragfri plats i ca 20 minuter. Sätt ugnen på 250°C.
    · Snitta med en vass kniv i bröden och strö över lite grovt salt.
    · Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 minuter. Sänk värmen till 200°C och fortsätt grädda i ca 25 minuter. Låt bröden svalna under bakduk.


    Mjuka tunnbröd i stekpanna
    10-15 kakor
    50 g smör
    5 dl mjölk
    ½ pkt jäst (25 g)
    ½ tsk salt
    ½ tsk socker
    2 msk sirap
    1 tsk hjortronsalt
    1½ dl grahamsmjöl
    2 dl rågsikt
    7 dl vetemjöl
    vetemjöl till utbakning

    Smält matfettet. Häll på mjölken och värm till 37°. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, sirap, hjortronsalt, grahamsmjöl och rågsikt. Arbeta in vetemjölet. Låt degen jäsa cirka 30-40 minuter under duk. Arbeta ihop den lösa degen och dela den i 12-15 delar eller fler. Rulla varje del till en bulle. Kavla ut med slät kavel på väl mjölat bord till tunna kakor, knappt ½ cm. Använd gärna kruskavel till sista kavlingen. Borsta av eventuellt mjöl. Grädda kakorna i torr stekpanna. Grädda ca 2 minuter på varje sida på medelstark värme. Låt svalna på galler under duk.

    Mjukt tunnbröd
    Portioner: ca 20 kakor
    1/2 paket (à 50 g) jäst
    75 g margarin eller smör
    7 dl mjölk
    1/2 dl socker
    1 tsk stött fänkål
    1 tsk salt
    3 dl grahamsmjöl
    1 tsk hjorthornssalt
    10-11 dl vetemjöl

    Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 1 min. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, socker, fänkål, salt, grahamsmjölet blandat med hjorthornssaltet och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.
    Ta upp och knåda degen smidig på mjölad arbetsbänk. Dela degen i ca 20 små bitar. Forma bitarna till släta bullar och kalva ut dem till tunna kakor.
    Grädda kakorna, en och en, i en het, torr stekpanna ca 2 min per sida. Låt kakorna kallna inlindade i en handduk på galler.

    Morgonbröd
    15 Bullar
    3 dl Kall mjölk
    1 tb Olja
    25 g Jäst
    1/2 ts Salt
    1 dl Kli (om man vill)
    7 dl Vetemjöl
    Till gräddningen
    Uppvispat ägg eller mjölk
    Sesamfrön

    Gör degen på kall mjölk. Rör ut jästen i mjölken och tillsätt oljan. Krydda med salt och arbeta sen ner vetemjöl och eventuellt kli. Arbeta tills degen är seg. Baka ut degen direkt. Rulla till längder och skär dem i bullstorlek. Ställ dem på snittytan på bakplåtspapper på bakplåt eller liten långpanna och ställ in övertäckt i kylen. På morgonen; Ta ut plåten och ställ den varmt. Sätt ugnen på 250°. Pensla bullarna och strö över frön. Grädda genast när ugnen blivit varm i 10 minuter.



    Morotslimpa
    50 g jäst
    0,6 l vatten
    1,5 cl salt
    1,5 tsk socker
    4 msk smör, eller olja
    4,5 dl morot/morötter
    1,4 l rågsikt
    ströbröd 4 msk
    linfrö
    Tillagning
    Smula jästen i en degbunke och lös det i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, smält smör, salt, socker och riven morot. Tillsätt mjölet lite i taget och rör ordentligt innan degen får jäsa övertäckt med bakduk ca 45 minuter.

    Blanda linfrö med ströbröd. Smöra två avlånga bakformar, ca 1,5 l, \"bröa\" formarna med ströbrödsblandningen. Häll degen direkt i en avlång teflonform och låt jäsa ytterligare 25 minuter.

    Grädda i 200 grader ca 40-45 minuter.

    Brödet ska lätt släppa formen om det är färdigt, grädda heldre några minuter för länge än motsatsen. Ta ut bröden ur formarna och låt svalna på galler.

    Müslibröd
    Ingredienser
    2 1/2 dl mjölk
    2 dl valfri müsli
    50 g margarin
    50 g jäst
    2 1/2 dl ljummet vatten
    1 tsk salt
    1 msk honung
    10-11 dl vetemjöl eller fullkornsmjöl
    Tillagning
    1. Koka upp mjölk, müsli och margarin i en kastrull. Låt det svalna till 37° (fingervarmt).
    2. Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Blanda i müsliblandningen, salt, honung och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt ca 30 minuter.
    3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela den i 18 bitar. Rulla ut dem till bollar och lägg dem ganska tätt, 9 och 9, på plåtar, smorda eller med bakplåts papper. Nagga med en gaffel. Låt dem jäsa övertäckta ca 30 minuter.
    4. Värm under tiden ugnen till 225°.Grädda i mitten av ugnen 12- 15 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

    Mörkt filmjölksbröd
    (2 bröd)
    7 dl vetemjöl
    4 dl grahamsmjöl
    2 dl grovt rågmjöl
    1 tsk salt
    1,5 tsk bikarbonat
    1 dl solrosfrön
    1 dl linfrö
    1 dl hela, torkade aprikoser (ca 100 g)
    1 dl russin
    1 dl hasselnötter
    1 liter filmjölk
    2 dl mörk sirap

    Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, aprikoser, russin och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.
    Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.
    Smörj två 1 1/2-liters brödformar väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.
    Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.


    Mörk filmjölkslimpa med solrosfrö
    (1 st.; tillagningstid ca 80 min.)
    4 dl grahamsmjöl
    1/2 dl vete- el rågkross
    1/2 dl linfrö
    1/2 dl rostat solrosfrö eller hackad mandel
    1 tsk bikarbonat
    1/2 dl russin
    1 tsk sal
    3 1/2 dl filmjölk
    2 msk sirap
    Värm ugnen till 175°. Smörj en form på 1 1/2 liter och beströ den ev med vetekli.
    Blanda alla torra ingredienser i en bunke: vetekross, linfrö, solrosfrö, bikarbonat, russin och salt.
    Tillsätt filmjölk och sirap och rör om tills allt är väl blandat.
    Häll smeten i formen, släta gärna till ytan och grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp brödet och låt det svalna under duk.


    Naanbröd
    7 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    1/4 paket jäst (12g) eller 1 tsk torrjäst
    1 1/2 dl mild lättyoghurt
    1 1/2 dl vatten
    ev. vallmofrön

    (1) Blanda mjöl, salt och smulad jäst eller torrjäst i en skål eller matberedare.

    (2) Värm yoghurt och vatten till fingervarmt, 37 grader för färsk jäst och något varmare till torrjäst. Tillsätt vätskan i mjölblandningen och arbeta ihop till en smidig deg.

    (3) Täck över bunken med plastfolie och låt den stå på sval plats att jäsa 4-5 timmar, i kylskåp gärna längre.

    (4) Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Lägg tillbaka i skålen, täck över och låt stå ytterligare ett par timmar, gärna längre.

    (5) Ta upp degen och dela den i 6 delar. Platta ut dem direkt på bakplåtspapper på plåt till 1-2cm tunna ovala kakor.
    Låt dem jäsa medan ugnen går upp till 250 grader.

    (6) Pensla ev bröden med vatten och strö över vallmofrön.
    Grädda i mitten av ugnen tills bröden har fin färg 8-10 minuter.

    (7) Servera bröden direkt eller låt dem kallna. De kan även frysas.

    Oreganodoftande plattbröd
    Ingredienser
    8 st
    5 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    1 msk bakpulver
    2 tsk oregano
    3/4 tsk salt
    75 g smör
    3 dl mild yoghurt
    Gör så här
    Sätt ugnen på 250°. Blanda mjöl, bakpulver, oregano och salt. Finfördela smöret i blandningen och rör ner yoghurt. Arbeta ihop till en deg. Dela degen i 8 delar. Platta ut dem med mjölad hand till tunna, ovala kakor på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 10–12 min. Låt bröden svalna inlindade i bakduk. Tips! Vill du göra det ännu enklare, använd sconesmix och baka ut på samma sätt.


    Olivbröd
    50 g färsk jäst
    5 dl ljummet vatten
    2 msk olja
    3 tsk salt
    250 g keso
    5 dl grahamsmjöl
    12 dl bakvetemjöl
    100 g svarta oliver

    Sätt ugnen på 225°C.

    1. Smula jästen i en degbunke. Rör ut den med vattnet och tillsätt övriga ingredienser. Ta sist i så mycket vetemjöl att degen släpper bunken utan att kladda. Arbeta degen kraftigt 5 minuter och jäs den i bunken i ca 30 minuter.
    2. Hacka oliverna grovt och låt dem rinna av.
    3. Knåda degen kraftigt på lätt mjölat underlag. Dela den och kavla ut en halva i taget till en avlång platta. Fördela hälften av oliverna över och rulla ihop degen löst från båda långsidorna. Tryck ihop lätt på mitten. Pudra lite mjöl över och skåra ev ett rutmönster med vass kniv.
    4. Lägg bröden på bakplåtspapper på en plåt. Jäs i ca 20 minuter på plåten.
    5. Grädda strax under mitten i ugnen i 30–35 minuter eller tills bröden känns klara. Låt dem svalna på galler.


    Pizzamuffins

    16 portioner | Amerikansk storlek

    De här ser ut som muffins men smakar som pizza, perfekt kalasbjudmat.
    Ingredienser
    100 gram rökt skinka
    2 msk hackad färsk basilika, eller 2 tsk torkad
    6 dl vetemjöl
    1 msk bakpulver
    1/2 tsk salt
    50 g margarin eller smör
    3 dl mjölk
    1 1/2 dl riven ost
    Beredning
    Sätt ugnen på 225 grader. Finhacka 100 gram skinka och 2 msk basilika. Blanda 6 dl mjöl, 1 msk bakpulver och 1/2 tsk salt i en bunke. Tillsätt 50 gram margarin eller smör skuret i mindre bitar och 3 dl mjölk. Arbeta snabbt ihop till en deg. Blanda i skinkan och basilikan i degen. Klicka degen i pappersformar ställda på en plåt. Riv och strö över 1-1 1/2 dl ost. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 225 grader i cirka 15 minuter. Låt kallna

    Potatislimpa

    1 l potatis
    ½ l potatiskokspad + vatten
    3 surskorpor eller surbrödsskivor
    25 g jäst
    5 dl rågmjöl
    2 dl vatten
    ½ dl vatten
    75 g jäst
    3 msk salt
    1½ dl sirap
    4 dl jästbrödsmjöl
    ca. 10 dl rågmjöl

    Koka de skalade potatisarna tills de är mjuka, mosa dem och tillsätt kokspadet. Låt blandningen svalna tills den är fingervarm. Smula i surskorporna och jästen samt tillsätt rågmjöl och malt. Blandningen är mycket tjock. Låt den mältas ca. två timmar på ett varmt ställe.

    Lös jästen i vatten och tillsätt den i degen. Tillsätt ven dalt, sirap och mjöl. Arbeta degen smidig och låt den jäsa. Baka ut den till tre rundap limpor och låt dem jäsa. Nagga limporna och grädda dem i 200° ca. 1 timme. Pensla limporna med sirapsvatten i gräddningens slutskede.

    Pumpernickel med apelsin
    2 formbröd
    Ingredienser
    50 g smör eller margarin
    5 dl vatten
    50 g jäst
    2 tsk salt
    2 msk brun farin
    1/2 dl mörk sirap
    7 dl grovt eller fint rågmjöl
    7-8 dl vetemjöl, gärna special
    rivet skal av 1 apelsin
    1 dl russin, gärna gula
    Gör så här
    1. Smält fettetet i en kastrull. Häll i vattnet och låt det bli fingervarmt.
    2. Smula sönder jästen i en bunke. Häll i lite av degspadet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av spadet, salt, farin, sirap, rågmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Täck över och låt jäsa ca 1 timme.
    3. Borsta och torka apelsinen. Riv av det gula på skalet. Smörj 2 avlånga bakformar (à 1 1/2 l).
    4. Ta upp degen på mjölat bakbord. Strö över apelsinskal och russin och knåda in det i degen. Dela den i 2 delar och forma släta längder. Lägg dem i formarna, täck över och låt jäsa ca 45 minuter. Sätt ugnen på 200º.
    5. Sätt in formarna i nedre delen av ugnen, sänk värmen till 175º och grädda 40-45 minuter. Ta ev bröden ur formarna och låt dem stå ytterligare ca 5 minuter i ugnen för att få färg på undersidan.

    Låt bröden kallna på galler under bakduk.

    Riddarbageriets Olivlöv
    3,5 dl vatten
    6,5 dl vetemjöl special
    4,5 dl vetemjöl
    2,5 dl surdeg av vete
    1,5 dl durumvetemjöl
    1/5 paket jäst
    0,5 msk ljus sirap
    1 msk salt
    1 dl grovriven parmesan
    10 grovhackade kalamata oliver
    Gör så här
    1. Blanda alla ingredienser utom salt ost och oliver
    2. Kör degen på mellanväxeln i 6 minuter/knåda den i 10
    3. Tillsätt saltet
    4. Kör degen på mellanväxeln i ytterligare 6 minuter/knåda den i 10
    5. Tillsätt osten och oliverna under de sista sekunderna
    6. Låt degen vila i 2 timmar
    7. Dela degen i 2 delar och runddriv den
    8. Låt vila i 10 minuter
    9. Vik och rulla ut till spolformade limpor
    10. Rulla ut dem i vetemjöl och lägg på en plåt
    11. Skär 12 tunna snitt på ovansidan, sex på varje sida
    12. Låt limporna jäsa i 60 till 90 mimuter
    13. Sätt ugnen på 250 grader
    14. Sätt in plåten och spraya vatten på sidorna
    15. Sänk värmen till 230 grader och låt limporna stå inne i 25 till 35 minuter

    Rosenbröd
    ca 25 små bröd

    50 g jäst
    5 dl mjölk
    150 g smör
    1 tsk salt
    ca 14 dl vetemjöl

    Gör så här
    Smält margarinet, tillsätt mjölken och låt blandningen bli fingervarm. Smula ned jästen, och blanda sedan i salt och vetemjöl. Jäs degen till dubbel storlek i en bunke, det tar ca 30 minuter. Arbeta ihop degen på bakbordet, dela degen i två delar. De båda delarna rullas till längder, och varje längd delas sedan i 12 stycken bitar. Forma bitarna till små bröd och låt bröden jäsa ordentligt, ca 40-60 minuter. Pensla bröden med lite uppvispade ägg. Klipp om du vill ett kors uppe på bröden med en sax. Strö lite vallmofrön på toppen Grädda bröden ca 15 minuter i 250 graders ugnsvärme.

    Rosendals frukt och nötbröd
    Dag 1 - kväll
    8 dl ljummet vatten
    1 dl surdegsgrund
    480 g (7 dl) rågmjöl
    250 g torkade aprikoser
    3 dl vatten till blötläggning av aprikoserna

    Blanda vattnet med surdegsgrunden. Vispa i rågmjölet och täck med plast. Låt stå i rumstemperatur till nästa dag. Mät upp 3 dl vatten i ett litermått, häll i aprikoserna och låt dem dra i sig vätska över natten.
    Dag 2 - morgon
    Ta undan 1 dl surdegsgrund till nästa bak.
    250 g russin
    30 g jäst
    2 dl varmt vatten (högst 60 grader)
    20 g (1 msk) salt
    5 g (2 tsk) kanel
    50 g valnötter
    70 g hel mandel med skal
    100 g solrosfrön
    300 g (4 1/2 dl) grahamsmöl
    ca 400 g (7 dl) vetemjöl

    Blötlägg russinen i så mycket vatten att det täcker. Kåt ligga i vattnet till resten av ingredienserna är uppmätta och iblandade.
    Häll ner aprikoser+blötläggningsspad i degen. Smula ner jästen och rör om. Häll på det varma vattnet (man behöver få upp temperaturen ett par grader här).
    Mät upp alla torra ingredienser och rör ut dem i degen. Ta ett durkslag, häll av russinen och blanda sedan ner dem i degen.
    Bearbeta degen tills långa glutentrådar har bildats (det är en väldigt kladdig deg). Det är svårt att säga hur länge, men jag rörde med kraftiga tag med en träslev i minst 10 minuter. Det borde nog ha varit en 5 minuter längre... Med en assistent tar det lite mindre tid.
    Låt degen jäsa i 45 minuter.
    Smörj 2 stora eller 3 normala formar väl med smör eller margarin (jag tog 1 stor + 1 liten långpanna, långpannebrödet delade jag sedan i tre bitar längsmed kortsidan).
    Klicka deg i formarna tills de är fyllda till 2/3. Strö lite mjöl ovanpå och täck med bakduk. Låt jäsa ytterligare 45 minuter.
    Sätt en långpanna i nedre delen av ugnen och sätt temperaturen på 250 grader. Sätt in formarna på galler i ugnen och slå 1/2 dl vatten på långpannan så att det förångas. Dra ner värmen till 200 grader.
    Grädda i 1 timme. Om det är två stora bröd så ta ut dem ur formarna och lägg dem på gallret. Stäng av ugnen och grädda ytterligare 10 minuter.

    Låt svalna under handduk på galler.

    Rosmarinbaguetter
    1 pkt
    5 dl
    1 tsk
    2 msk
    12-14 dl jäst
    vatten
    salt
    olja
    vetemjöl
    olivolja till pensling
    rosmarin
    grovt salt

    Rör ut jäst med ljummet vatten (37 grader). Blanda I salt och olja. Arbete in mjölet. Täck degen med duk och jäs ca 1 h. Dela degen I sex delar och rulla varje deg till en baguette. Vrid dem ett par gånger och lägg på plåt med bakplåtspapper. Pensla med olivolja och strö över salt och rosmarin. Tryck ner kryddorna lite o brödet så att de inte trillar av under jäsningen. Jäs under duk 20-30 minuter. Grädda I 200 grader I 15-20 minuter. Låt dem svalna på galler.

    Spanskt bondbröd
    2 Bröd
    50 g Jäst
    5 dl Vatten; ljummet
    1/2 dl Olja
    13 dl Vetemjöl

    Det här är ett lättbakat bröd som passar bra till fest. Brödet kan bakas utan olja, men oljan gör att brödet inte smular.

    Rör ut den smulade jästen i vattnet. Tillsätt oljan. Arbeta in det mesta av mjölet och arbeta tills degen släpper bunken. Låt den jäsa Ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Kavla ut den till en fyrkant, ca 35x35 cm (för två bröd).

    Dela fyrkanten på diagonalen till två trekanter som rullas ihop från långsidan till gifflar. Lägg dem på plåt att jäsa
  17. Ullen
    #9

    Whaaaoooaa,

    Vad kan man mer säga... Det var ju några att välja på :) Tack och tack ggr några till.
  18. 9
    Whaaaoooaa, Vad kan man mer säga... Det var ju några att välja på :) Tack och tack ggr några till.

Liknande trådar

  1. Bröd och mattips sökes!
    By Fattigråttan ;) in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 20:47
  2. Bråttom!!! Bröd i varmluftsugn...
    By Marie2 in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 19:19
  3. Gottigt bröd till ikväll sökes!
    By Ammari in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 12:34
  4. Recept på blåbärsmuffins ? BRÅTTOM
    By Maria m. 3 gullungar in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 16:41
  5. Recept på glutenfritt bröd sökes!!!
    By Skrållan in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 20:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar