Kastrering av honkatt
Hem & fritid
  1. Moonbeam
    #1

    Kastrering av honkatt

    funderar på att kastrera min hona, om hon visar sig vara för gammal för att ta ungar på. Men. Vad händer i hennes kropp efter kastreringen? Vad gör man? Tar man bort hela paketet eller knipsar man bara äggledarna som hos kvinnor? Förändras beteendet hos honor där man tar bort alltihopa?
  2. 1
    Kastrering av honkatt funderar på att kastrera min hona, om hon visar sig vara för gammal för att ta ungar på. Men. Vad händer i hennes kropp efter kastreringen? Vad gör man? Tar man bort hela paketet eller knipsar man bara äggledarna som hos kvinnor? Förändras beteendet hos honor där man tar bort alltihopa?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Hela paketet..

    ..tas bort vid kastrering. Vid sterilisering knipsar man bara äggledare och honkatten har kvar sitt \"fertila\" beteende. Kastrerade katter blir oftast lugnare, mer tillfreds, gosigare. Kastrering är bra både för katten och för husse/matte.
  4. 2
    Hela paketet.. ..tas bort vid kastrering. Vid sterilisering knipsar man bara äggledare och honkatten har kvar sitt \"fertila\" beteende. Kastrerade katter blir oftast lugnare, mer tillfreds, gosigare. Kastrering är bra både för katten och för husse/matte.
  5. mimix
    #3

    Hej

    Våran hona kissade lite på golvet när hon började löpa så vi kastrerade henne. Nu blir hon extra gosig när hon skulle ha löpit och hon har slutat att kissa på golvet. Men hon är alltid hungrig nu, vill hela tiden ha mat och äter de andra katternas rester om man inte hinner ta bort det. Hon har gått upp ett kilo (väger ca 5kg) och skulle nog bli jättetjock om vi inte portionerade ut maten åt henne.
  6. 3
    Hej Våran hona kissade lite på golvet när hon började löpa så vi kastrerade henne. Nu blir hon extra gosig när hon skulle ha löpit och hon har slutat att kissa på golvet. Men hon är alltid hungrig nu, vill hela tiden ha mat och äter de andra katternas rester om man inte hinner ta bort det. Hon har gått upp ett kilo (väger ca 5kg) och skulle nog bli jättetjock om vi inte portionerade ut maten åt henne.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Precis, det är ju det

    som är definitionen av \"kastrering\" - att man tar bort allt inkl könsdriften.

    Sterilisering av honkatt var vanligt förr, men gör bara undantagsvis idag (det finns faktiskt både hund- coh kattägare som särskilt ber om det).
  8. 4
    Precis, det är ju det som är definitionen av \"kastrering\" - att man tar bort allt inkl könsdriften.

    Sterilisering av honkatt var vanligt förr, men gör bara undantagsvis idag (det finns faktiskt både hund- coh kattägare som särskilt ber om det).
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    ...och tjockare...

    ;) blev min \"lilla\" hane iaf. Han sitter nu och äter surt sitt lightfoder.
  10. 5
    ...och tjockare... ;) blev min \"lilla\" hane iaf. Han sitter nu och äter surt sitt lightfoder.
  11. Moonbeam
    #6

    Tack för era svar!

    Hon är supergosig redan nu, undrar om man ens kan bli mer gosig :o) Synd att det är så dyrt med kastrering...nu har jag betalat försäkringen, måste prioritera att hon blir vaccinerad före kastrerad. Tur att jag börjat jobba så jag får råd på sikt! För hon är värd allt smör i småland!
  12. 6
    Tack för era svar! Hon är supergosig redan nu, undrar om man ens kan bli mer gosig :o) Synd att det är så dyrt med kastrering...nu har jag betalat försäkringen, måste prioritera att hon blir vaccinerad före kastrerad. Tur att jag börjat jobba så jag får råd på sikt! För hon är värd allt smör i småland!
  13. mimix
    #7

    Hej

    På våren har de flesta djurkliniker extrapriser och paketpriser på kastrering av katter. Ring och fråga.
  14. 7
    Hej På våren har de flesta djurkliniker extrapriser och paketpriser på kastrering av katter. Ring och fråga.
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8

    Vi har en kasterad

    honkatt som nu är 15 år. Hon kasterades då hon var ca 2 år. Hann få en kull ungar före.
    Hon var otroligt gosig som unge, men som vuxen okasterad så var hon lite av en \"bitsch\"-gosig med oss fortfarande men , tja \"bitschig\". Nu kasterade vi inte henne av den anledningen utan pga att vi behöll en av hennes ungar-en hankatt, och hon skulle ändå inte ha några fler ungar.

    Förändringen på henne är att hon inte har löpt-allt beteende runt detta försvann-till vår hunds enorma lättnad. Han var lite less på att bli uppvaktad till som tätt av en mkt påträngande kattdam*S* Inte så coolt då man själv är 75 i manken och väger därefter.
    Vår gosiga, kelna \"kattunge\" kom tillbaka, fast med en dams mkt värdiga beteende. Hon har alltid varit bossen bland djuren vi haft och fortsatte med det även efter kasteringen.

    Hon har inte lagt på sig ett enda gram och har väl alltid hört till den magrare skalan av katter (bondkatt). Tydligen ett släktdrag då sonen var likadan, trots att de var innekatter.

  16. 8
    Vi har en kasterad honkatt som nu är 15 år. Hon kasterades då hon var ca 2 år. Hann få en kull ungar före.
    Hon var otroligt gosig som unge, men som vuxen okasterad så var hon lite av en \"bitsch\"-gosig med oss fortfarande men , tja \"bitschig\". Nu kasterade vi inte henne av den anledningen utan pga att vi behöll en av hennes ungar-en hankatt, och hon skulle ändå inte ha några fler ungar.

    Förändringen på henne är att hon inte har löpt-allt beteende runt detta försvann-till vår hunds enorma lättnad. Han var lite less på att bli uppvaktad till som tätt av en mkt påträngande kattdam*S* Inte så coolt då man själv är 75 i manken och väger därefter.
    Vår gosiga, kelna \"kattunge\" kom tillbaka, fast med en dams mkt värdiga beteende. Hon har alltid varit bossen bland djuren vi haft och fortsatte med det även efter kasteringen.

    Hon har inte lagt på sig ett enda gram och har väl alltid hört till den magrare skalan av katter (bondkatt). Tydligen ett släktdrag då sonen var likadan, trots att de var innekatter.

Liknande trådar

  1. Kastrering av honkatt och löpning.
    By Elin. in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 18:41
  2. kastrering av honkatt
    By Sanna, William&Linus in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 09:04
  3. Honkatt
    By _jennifer_ in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 05:59
  4. Är kastrering av honkatt riskfri?
    By mamma24h in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 14:47
  5. Kastrera honkatt
    By Nett@n in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 19:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar